In­no­wa­cyj­ne opa­ko­wa­nia dla za­ku­pów spo­żyw­czych on-li­nePoprzedni artykuł 

COVID-19 wpły­nął na spo­sób na­sze­go ży­cia oraz na to, jak ku­pu­je­my. Przed pan­de­mią za­ku­py spo­żyw­cze on-li­ne cie­szy­ły się umiar­ko­wa­nym za­in­te­re­so­wa­niem – za­rów­no ze stro­ny sprze­daw­ców z po­wo­du zło­żo­no­ści ope­ra­cyj­nej i ni­skiej ma­rżo­wo­ści, jak i kon­su­men­tów, którzy nie by­li go­to­wi iść na kom­pro­mis.

Ogra­ni­czo­ny asor­ty­ment, dłu­gi czas ocze­ki­wa­nia oraz często wy­ższe ce­ny spra­wia­ły, że ku­pu­jący chęt­niej od­wie­dza­li sta­cjo­nar­ne pla­ców­ki han­dlo­we. Jed­nak ogra­ni­cze­nia wpro­wa­dzo­ne w han­dlu oraz ry­zy­ko za­ka­że­nia ko­ro­na­wi­ru­sem spra­wi­ły, że skłon­no­ść do za­ma­wia­nia on-li­ne
zna­cząco wzro­sła.

We­dług skle­pu in­ter­ne­to­we­go Sho­per 1 w pierw­szych dwóch ty­go­dniach mar­ca po­ziom za­mówień w skle­pach e-gro­ce­ry wzrósł aż o 239 proc. Jak po­da­je GUS 2 , udział e-com­mer­ce w sprze­da­ży de­ta­licz­nej ar­ty­ku­łów spo­żyw­czych wy­ni­ósł w kwiet­niu 1,1 proc. (ogółem dla ca­łej sprze­da­ży 11,9 proc.). Jest to dwa ra­zy wi­ęcej niż jesz­cze w stycz­niu, kie­dy to udział e-com­mer­ce sta­no­wił 0,6 proc. O ile klien­ci by­li go­to­wi i skłon­ni ku­po­wać on-li­ne, o ty­le sprze­daw­cy nie by­li przy­go­to­wa­ni na tak gwa­łtow­ny wzrost za­mówień. Bra­ki w asor­ty­men­cie, wy­dłu­żo­ny czas ocze­ki­wa­nia (na­wet 1,5 mie­si­ąca) i trud­no­ści w re­ali­za­cji przy­jętych za­mówień za­sko­czy­ły kon­su­men­tów. Wy­cho­dząc na­prze­ciw ich ocze­ki­wa­niom, de­ta­li­ści pod­jęli dzia­ła­nia, aby zwi­ęk­szyć wy­daj­no­ść ka­na­łu sprze­da­ży on-li­ne lub – wi­dząc po­pyt – w ogóle roz­po­cząć w nim sprze­daż. Wpro­wa­dzi­li mo­żli­wo­ść ko­rzy­sta­nia z różnych mo­de­li do­staw: Clic­k&Col­lect, Clic­k&De­li­ver, ob­słu­gi przez de­dy­ko­wa­nych szo­pe­rów, wy­sy­łki ku­rie­rem lub do pacz­ko­ma­tu czy lo­dów­ko­ma­tu. Do­ty­czy to różne­go ro­dza­ju skle­pów z asor­ty­men­tem FMCG – za­czy­na­jąc od hi­per­mar­ke­tów i su­per­mar­ke­tów, po­przez dys­kon­ty, skle­py co­nve­nien­ce i osie­dlo­we. W ka­żdym z wy­żej wy­mie­nio­nych mo­de­li skom­pli­ko­wa­ny ła­ńcuch do­staw sta­wia przed
sprze­daw­ca­mi in­ne wy­zwa­nia.

– W DS Smith zna­my te trud­no­ści i po­ma­ga­my fir­mom z seg­men­tu e-gro­ce­ry w osi­ągni­ęciu do­sko­na­ło­ści ope­ra­cyj­nej i lo­gi­stycz­nej dzi­ęki uży­ciu od­po­wied­nich opa­ko­wań. Wła­ści­we roz­wi­ąza­nie uspraw­nia pro­ces pa­ko­wa­nia, do­sta­wy, oszczędza miej­sce w ma­ga­zy­nie i od­po­wied­nio za­bez­pie­cza pro­duk­ty. To w efek­cie prze­kła­da się na po­zy­tyw­ne do­świad­cze­nia klien­ta i wspie­ra zrów­no­wa­żo­ny roz­wój. Wie­dząc pod ja­ką pre­sją cza­su dzia­ła­ją na­si klien­ci, przy­go­to­wa­li­śmy in­no­wa­cyj­ny ze­staw opa­ko­wań, które są go­to­we do na­tych­mia­sto­we­go uży­cia – ko­men­tu­je Ma­riusz Si­wec­ki, Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger E-Com­mer­ce & Re­ta­il, DS Smith Pol­ska.

Wśród roz­wi­ązań pro­duk­to­wych ofe­ro­wa­nych przez DS Smith dla sek­to­ra e- gro­ce­ry wy­różnia­ją się opa­ko­wa­nia ty­pu ta­ca i skrzy­nia ja­ko te, które mo­gą mieć za­sto­so­wa­nie w różnych ka­na­łach sprze­da­ży. Opa­ko­wa­nie ty­pu ta­ca spraw­dzi się w przy­pad­ku ka­na­łów Clic­k&Col­lect i Clic­k&De­li­ver. Pod­czas re­ali­zo­wa­nia za­mówie­nia pa­su­je za­rów­no do wóz­ka skle­po­we­go, jak i skrzy­ni trans­por­to­wej. Do skle­pu jest do­star­cza­ne na pła­sko, a oso­ba pa­ku­jąca skła­da je jed­nym ru­chem. Uch­wy­ty spra­wia­ją, że „ta­ca” jest ła­twa do prze­no­sze­nia. Z ko­lei opa­ko­wa­nie ty­pu skrzy­nia z rącz­ka­mi i otwo­ra­mi wen­ty­la­cyj­ny­mi jest naj­bar­dziej uni­wer­sal­ne i spraw­dzi się w ka­żdym z mo­de­li do­staw. Co wi­ęcej, dzi­ęki
od­por­no­ści na wil­goć, cyr­ku­la­cji po­wie­trza oraz bez­piecz­ne­mu za­my­ka­niu „skrzy­nia” jest ide­al­na do lo­dów­ko­ma­tów czy chło­dzo­ne­go ła­ńcu­cha do­staw. Ła­two­ść prze­no­sze­nia, mo­żli­wo­ść na­dru­ku we­dle wła­sne­go pro­jek­tu oraz es­te­tycz­nej eks­po­zy­cji to­wa­rów gwa­ran­tu­ją po­zy­tyw­ne wra­że­nia klien­tów skle­pów, którzy otrzy­ma­ją pro­duk­ty w obu ro­dza­jach opa­ko­wań. Eko­lo­gicz­ny aspekt ca­łej ga­my opa­ko­wań DS Smith dla sek­to­ra e-com­mer­ce wy­ni­ka z te­go, że są wy­ko­na­ne z tek­tu­ry fa­li­stej, czy­li su­row­ca, który w nie­mal 90 proc. po­cho­dzi z re­cy­klin­gu.

– Przy pro­jek­to­wa­niu na­szych opa­ko­wań, ta­kże tych dla sek­to­ra e-com­mer­ce, za prio­ry­tet sta­wia­my so­bie zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, do­świad­cze­nie klien­ta oraz efek­tyw­no­ść kosz­to­wą. Uda­je się to dzi­ęki wła­ści­wo­ściom tek­tu­ry fa­li­stej, która w stu pro­cen­tach mo­że po­cho­dzić z su­row­ców ma­ku­la­tu­ro­wych i pod­le­ga re­cy­klin­go­wi lub ca­łko­wi­te­mu roz­kła­do­wi. Do­dat­ko­wo sztyw­no­ść ma­te­ria­łu za­pew­nia do­sko­na­łą ochro­nę pro­duk­tów, po­lep­sza efek­tyw­no­ść pa­ko­wa­nia, po­pra­wia pre­zen­ta­cję do­star­cza­nych pro­duk­tów i wra­że­nia kon­su­men­ta. Ro­zwi­ąza­nia z tek­tu­ry fa­li­stej są o 20 proc. ta­ńsze w po­rów­na­niu z tek­tu­ro­wy­mi tor­ba­mi – do­dał Ma­riusz Si­wec­ki.

Ro­zwi­ąza­nia DS Smith za­pro­jek­to­wa­ne z my­ślą o sek­to­rze e-gro­ce­ry, które­go war­to­ść znacz­nie wzro­sła w cza­sach pan­de­mii, są do­wo­dem na to, że tek­tu­ra świet­nie spraw­dza się w przy­pad­ku pa­ko­wa­nia pro­duk­tów spo­żyw­czych. Jed­no­cze­śnie ta­kie opa­ko­wa­nia mo­gą być eko­lo­gicz­ne i po­wtór­nie wy­ko­rzy­sta­ne, zgod­nie z za­ło­że­nia­mi go­spo­dar­ki o obie­gu za­mkni­ętym.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my eGro­ce­ry

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści