COVID-19 wpłynął na sposób naszego życia oraz na to, jak kupujemy. Przed pandemią zakupy spożywcze on-line cieszyły się umiarkowanym zainteresowaniem – zarówno ze strony sprzedawców z powodu złożoności operacyjnej i niskiej marżowości, jak i konsumentów, którzy nie byli gotowi iść na kompromis.
Ograniczony asortyment, długi czas oczekiwania oraz często wyższe ceny sprawiały, że kupujący chętniej odwiedzali stacjonarne placówki handlowe. Jednak ograniczenia wprowadzone w handlu oraz ryzyko zakażenia koronawirusem sprawiły, że skłonność do zamawiania on-line
znacząco wzrosła.
Według sklepu internetowego Shoper 1 w pierwszych dwóch tygodniach marca poziom zamówień w sklepach e-grocery wzrósł aż o 239 proc. Jak podaje GUS 2 , udział e-commerce w sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych wyniósł w kwietniu 1,1 proc. (ogółem dla całej sprzedaży 11,9 proc.). Jest to dwa razy więcej niż jeszcze w styczniu, kiedy to udział e-commerce stanowił 0,6 proc. O ile klienci byli gotowi i skłonni kupować on-line, o tyle sprzedawcy nie byli przygotowani na tak gwałtowny wzrost zamówień. Braki w asortymencie, wydłużony czas oczekiwania (nawet 1,5 miesiąca) i trudności w realizacji przyjętych zamówień zaskoczyły konsumentów. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, detaliści podjęli działania, aby zwiększyć wydajność kanału sprzedaży on-line lub – widząc popyt – w ogóle rozpocząć w nim sprzedaż. Wprowadzili możliwość korzystania z różnych modeli dostaw: Click&Collect, Click&Deliver, obsługi przez dedykowanych szoperów, wysyłki kurierem lub do paczkomatu czy lodówkomatu. Dotyczy to różnego rodzaju sklepów z asortymentem FMCG – zaczynając od hipermarketów i supermarketów, poprzez dyskonty, sklepy convenience i osiedlowe. W każdym z wyżej wymienionych modeli skomplikowany łańcuch dostaw stawia przed
sprzedawcami inne wyzwania.
– W DS Smith znamy te trudności i pomagamy firmom z segmentu e-grocery w osiągnięciu doskonałości operacyjnej i logistycznej dzięki użyciu odpowiednich opakowań. Właściwe rozwiązanie usprawnia proces pakowania, dostawy, oszczędza miejsce w magazynie i odpowiednio zabezpiecza produkty. To w efekcie przekłada się na pozytywne doświadczenia klienta i wspiera zrównoważony rozwój. Wiedząc pod jaką presją czasu działają nasi klienci, przygotowaliśmy innowacyjny zestaw opakowań, które są gotowe do natychmiastowego użycia – komentuje Mariusz Siwecki, Business Development Manager E-Commerce & Retail, DS Smith Polska.
Wśród rozwiązań produktowych oferowanych przez DS Smith dla sektora e- grocery wyróżniają się opakowania typu taca i skrzynia jako te, które mogą mieć zastosowanie w różnych kanałach sprzedaży. Opakowanie typu taca sprawdzi się w przypadku kanałów Click&Collect i Click&Deliver. Podczas realizowania zamówienia pasuje zarówno do wózka sklepowego, jak i skrzyni transportowej. Do sklepu jest dostarczane na płasko, a osoba pakująca składa je jednym ruchem. Uchwyty sprawiają, że „taca” jest łatwa do przenoszenia. Z kolei opakowanie typu skrzynia z rączkami i otworami wentylacyjnymi jest najbardziej uniwersalne i sprawdzi się w każdym z modeli dostaw. Co więcej, dzięki
odporności na wilgoć, cyrkulacji powietrza oraz bezpiecznemu zamykaniu „skrzynia” jest idealna do lodówkomatów czy chłodzonego łańcucha dostaw. Łatwość przenoszenia, możliwość nadruku wedle własnego projektu oraz estetycznej ekspozycji towarów gwarantują pozytywne wrażenia klientów sklepów, którzy otrzymają produkty w obu rodzajach opakowań. Ekologiczny aspekt całej gamy opakowań DS Smith dla sektora e-commerce wynika z tego, że są wykonane z tektury falistej, czyli surowca, który w niemal 90 proc. pochodzi z recyklingu.
– Przy projektowaniu naszych opakowań, także tych dla sektora e-commerce, za priorytet stawiamy sobie zrównoważony rozwój, doświadczenie klienta oraz efektywność kosztową. Udaje się to dzięki właściwościom tektury falistej, która w stu procentach może pochodzić z surowców makulaturowych i podlega recyklingowi lub całkowitemu rozkładowi. Dodatkowo sztywność materiału zapewnia doskonałą ochronę produktów, polepsza efektywność pakowania, poprawia prezentację dostarczanych produktów i wrażenia konsumenta. Rozwiązania z tektury falistej są o 20 proc. tańsze w porównaniu z tekturowymi torbami – dodał Mariusz Siwecki.
Rozwiązania DS Smith zaprojektowane z myślą o sektorze e-grocery, którego wartość znacznie wzrosła w czasach pandemii, są dowodem na to, że tektura świetnie sprawdza się w przypadku pakowania produktów spożywczych. Jednocześnie takie opakowania mogą być ekologiczne i powtórnie wykorzystane, zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym.
Na podstawie informacji firmy eGrocery