Magia prezentu zaczyna się od opakowania. W przypadku przedświątecznych decyzji zakupowych jego rola nabiera jeszcze większego znaczenia.
Zainicjowany niedawno przez firmę Konica Minolta projekt „Let’s Pack” - prezentujący szeroki potencjał drukowania opakowań na maszynach tego producenta - ma stanowić swego rodzaju inspirację dla właścicieli marek, projektantów opakowań, agencji reklamowych oraz drukarń. W ostatnim czasie firma zaprezentowała możliwości w tym zakresie podczas uroczystości rozdania nagród w konkursie Art of Packaging - na najlepsze opakowanie roku. Podczas gali, każdy jej uczestnik otrzymał upominek w postaci opakowania premium, wykonanego z zastosowaniem rozwiązań z oferty Konica Minolta. Firma była jednocześnie partnerem tego wydarzenia i sponsorem kategorii „Etykieta cyfrowa” w edycji „Professional”.
Pozytywne emocje i wybory klientów
Zaledwie kilka sekund – tyle czasu wg badań rynkowych ma statystyczny konsument na podjęcie decyzji o zakupie produktu, który przykuł jego uwagę. To w miejscu sprzedaży aż 70% klientów potrafi zmienić swoją decyzję pod wpływem emocji i impulsu. Ważne w tym procesie jest ciekawe opakowanie, które dla niemal połowy kupujących jest synonimem wysokiej jakości znajdującego się w nim produktu. To ono zwiększa o 21% ilość czasu, jaki poświęcą klienci danemu produktowi, a w przyszłości niemal dwukrotnie szybciej będą oni, dzięki opakowaniu, identyfikowali daną markę i jej produkt na półce sklepowej.
„Opakowania premium wywołują pozytywne emocje i ekscytację - mówi Magdalena Raczyńska – Marketing Program Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska. - Z ich projektami można zaszaleć nie tylko w okresie świąt - choć z pewnością ten czas, dla takich właśnie rozwiązań jest szczególny. Każdy wyjątkowy prezent, niezależnie od okazji, swój początek ma w pięknym opakowaniu. Niemal każdy nosi w sobie wspomnienie z dzieciństwa w postaci energicznie rozrywanego opakowania, które kryło w sobie coś wyjątkowego. Podobne emocje towarzyszą nam w życiu dorosłym, a na ich jakość wpływa nie tylko oczekiwanie dotyczące prezentu, ale także opakowanie, które samo w sobie może generować w nas pozytywne wibracje. Kiedy jest wyjątkowe , spodziewamy się, że kryje w sobie piękny produkt, co już wywołuje radość. To emocje obdarowanego, ale są one bardzo podobne, kiedy sami dokonujemy naszych wyborów zakupowych”.
Opakowania premium i decyzje zakupowe
Właściciele marek prześcigają się, by stworzyć produkty wyjątkowe pod każdym względem. W okresie świątecznym ten wyścig nabiera jeszcze większego tempa, bo przed wyborem staje większa liczba konsumentów, przybywa też samych produktów. Opakowanie premium danego produktu może być więc tym elementem, który konkurentów pozostawi w tyle.
„Opakowanie jest pierwszym elementem rzeczywistego „kontaktu” danego produktu z klientem, to jego niemy sprzedawca – podkreśla Magdalena Raczyńska. - Projekt opakowania premium, jego przemyślana funkcjonalność tworzy w oczach konsumenta produkt luksusowy i wzbudza w nim ekscytację. Za tym uczuciem podąża chęć zapłaty za niego wyższej ceny, bo - jak pokazują badania - konsumenci skłonni są płacić więcej za produkty w opakowaniach ciekawych, z zastosowaniem innowacyjnych technologii, uszlachetnień itd. Wszystkie te elementy tworzą wartość dodaną produktu, wpływając na jego postrzeganie i wyższą sprzedaż”.
Jak pokazuje wiele badań rynkowych odpowiednie opakowanie może podnieść rangę nawet zwyczajnego produktu do klasy premium, a dla produktów tej klasy jest w zasadzie obowiązkowe. „Możliwości maszyny Konica Minolta AccurioJet KM-1 są w tym zakresie ogromne – mówi Mateusz Woźniak, dyrektor działu rozwiązań produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska. Urządzenie obsługuje bardzo szeroki zakres podłoży. Jeśli dodać do tego możliwości oferowane przez inne urządzenie z naszej oferty – MGI JetVarnish 3D EVO (które umożliwia zastosowanie różnorodnych uszlachetnień od cyfrowego tłoczenia na gorąco , poprzez lakierowanie wybiórcze a skończywszy na sensorycznym – użytkownik uzyskuje zestaw, który z każdego opakowania może uczynić produkt niepowtarzalny. MGI JetVarnish 3D EVO przekształca bowiem drukowane materiały w spektakularne i niezwykłe produkty poligraficzne, które mogą natychmiast przyciągnąć uwagę klienta dokonującego wyboru zakupowego przy półce sklepowej. Jednocześnie mają wzbudzić zachwyt u tego, który zamówił dany produkt przez Internet i otrzyma go z dostawą do domu”.
Jak podkreśla producent maszyna ta, dzięki możliwości lakierowania wydruków, wyróżniania na nich określonych obszarów, tworzenia efektów 3D, gwarantuje żywsze i wyraźniejsze rezultaty w odbiorze opakowania. Co więcej można dzięki niej realizować projekty na żądanie, oszczędzając przy tym czas i pieniądze.
Oferta Konica Minolta idzie jeszcze dalej – wraz z opakowaniem można zastosować oferowaną przez firmę aplikację genARate, wykorzystującą technologię rozszerzonej rzeczywistości. Z badań rynkowych wynika, że tzw. augmented print wytycza obecnie nową erę w poligrafii, gdzie tradycyjny druk łączy się z nowymi technologiami.
„Obecnie bowiem to nie same rozwiązania technologiczne są ważne– liczy się przede wszystkim sposób, w jaki wykorzystamy je, by dotrzeć do klienta i przyciągnąć jego uwagę, a także zwiększyć interakcję. Kluczem do sukcesu jest tu tzw. user experience i emocje, jakie towarzyszą mu podczas dokonywania zakupów. Te zaś są obecnie zapewniane nie tylko przez atrakcyjny wygląd opakowania, ale także przez rozwiązania wykorzystujące np. rozszerzoną rzeczywistość” – mówi Łukasz Rudziński, Business Information Junior Product Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Ciekawe opakowanie i większa sprzedaż
Ciekawe opakowanie, jego intrygujący wygląd uwzględniający odpowiedni kolor, kształt, rodzaj i jakość materiału, z którego jest wykonane, a nawet zapach (nowoczesne opakowania oddziałują bowiem także na inne zmysły) wywołuje chęć zakupu. Różnego rodzaju analizy dotyczące zachowań konsumentów wyraźnie dowodzą, że w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na opakowanie danego produktu, a dopiero później na sam produkt i jego cenę. Przykładem takiego opakowania, które ma przyciągnąć uwagę odbiorcy było - przygotowane przez Konica Minolta i wręczane podczas gali konkursowej Art of Packaging - pudełko na czekoladki . „Jego ciekawa forma wzbudzała zachwyt uczestników gali, a całość wykonana była na oferowanych przez Konica Minolta, wspomnianych wcześniej maszynach – mówi Magdalena Raczyńska. – Bardzo cenimy sobie ten konkurs, którego celem jest promowanie innowacyjności, kreatywności oraz konkurencyjności polskich opakowań na rynkach krajowym i zagranicznym. To założenia bliskie naszej kampanii „Let’s pack”, dlatego było nam niezmiernie miło być partnerem po raz pierwszy tego rodzaju inicjatywy. Mamy nadzieję, że prezentowane możliwości naszych urządzeń staną się inspiracją dla jeszcze większej grupy osób z rynku poligraficznego, reklamowego i rzecz jasna opakowaniowego”.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Inofrmacyjnej