Ca­non Pol­ska in­au­gu­ru­je dys­ku­sję wy­daw­ców i dru­ka­rzy. Efek­tów mo­żna od­słu­chać w for­mie pod­ca­stuPoprzedni artykuł 

Co zro­bić, aby druk do­brej ksi­ążki był pro­sty i opła­cal­ny? Jak za­in­te­re­so­wać ksi­ążką po­ten­cjal­ne­go czy­tel­ni­ka? I wresz­cie – le­piej wy­brać dru­kar­nię of­f­se­to­wą czy cy­fro­wą? Ca­non Pol­ska za­in­au­gu­ro­wał spo­tka­nie z udzia­łem czo­ło­wych przed­sta­wi­cie­li pol­skie­go ryn­ku ksi­ążki. Efek­tów ich dys­ku­sji mo­żna te­raz od­słu­chać ja­ko pod­ca­stu w ra­mach no­we­go in­ter­ne­to­we­go pro­jek­tu pt. „Ro­zmo­wy o dru­ku”.

Jak wy­ni­ka z co­rocz­nych ba­dań czy­tel­nic­twa, które są prze­pro­wa­dza­ne przez Bi­blio­te­kę Na­ro­do­wą, pol­ski ry­nek ksi­ążki jest w ca­łkiem do­brej kon­dy­cji. W ksi­ęgar­niach mo­że­my dziś zna­le­źć po­nad trzy ra­zy wi­ęcej ty­tu­łów niż dwie de­ka­dy te­mu. Wi­ęk­sza kon­ku­ren­cja ozna­cza jed­nak ko­niecz­no­ść lep­sze­go wy­różnie­nia ty­tu­łu na półce. Jak zro­bić to sku­tecz­nie? Li­czy się od­po­wied­nia okład­ka i uszla­chet­nie­nia ksi­ążki? A mo­że naj­wa­żniej­szy jest mar­ke­ting: na­zwi­sko au­to­ra­/au­tor­ki i zdo­by­te na­gro­dy?

Mi­ędzy in­ny­mi ta­kie te­ma­ty, w ra­mach dys­ku­sji od­by­wa­jącej się pod ha­słem „Ro­zmo­wy o dru­ku”, po­ru­sza­li czo­ło­wi przed­sta­wi­cie­le pol­skiej bra­nży ksi­ążek: Han­na Mir­ska­-Gru­dzi­ńska, za­ło­ży­ciel­ka i re­dak­tor na­czel­na wy­daw­nic­twa Mar­gi­ne­sy, Woj­ciech Hun­kie­wicz, wła­ści­ciel Ma­zo­wiec­kie­go Cen­trum Po­li­gra­fii, jed­nej z naj­wi­ęk­szych pol­skich dru­kar­ni ksi­ążek, oraz Mi­chał Mły­nar­czyk, eks­pert od pro­fe­sjo­nal­ne­go dru­ku ma­łe­go for­ma­tu w Ca­non Pol­ska.

- Wszyst­ko wzi­ęło się z chęci dia­lo­gu – ko­men­tu­je te­raz Mi­chał Mły­nar­czyk. – Ob­ser­wu­jąc ry­nek i wsłu­chu­jąc się w to, co mówią na­si klien­ci i part­ne­rzy, do­szli­śmy do wnio­sku, że w pol­skiej bra­nży dru­ku ksi­ążek bra­ku­je przede wszyst­kim roz­mo­wy. Wy­daw­cy i dru­kar­nie nie za­wsze wie­dzą, cze­go mo­gą ocze­ki­wać od sie­bie wza­jem­nie. Ca­non, ja­ko pro­du­cent sprzętu dru­kującego, pe­łni rów­nie wa­żną ro­lę w tym ła­ńcu­chu za­le­żno­ści. Mu­si­my trzy­mać rękę na pul­sie, aby wie­dzieć, w którą stro­nę roz­wi­jać na­szą ofer­tę i ja­kie roz­wi­ąza­nia ad­re­so­wać w przy­szło­ści do dru­ka­rń – wy­ja­śnia.

Ca­non Pol­ska pla­nu­je prze­pro­wa­dzić wi­ęcej po­dob­nych dys­ku­sji, które po­tem będzie mo­żna od­słu­chać w ra­mach pod­ca­stów „Ro­zmo­wy o dru­ku”. – Ch­ce­my le­piej po­znać ocze­ki­wa­nia różnych ryn­ków, do­staw­ców i klien­tów. Istot­ne jest, aby wspól­nie wy­pra­co­wy­wać wy­daj­ne, oszczęd­ne i funk­cjo­nal­ne roz­wi­ąza­nia dla różnych ga­tun­ków dru­ku – mówi Mi­chał Mły­nar­czyk.

Kil­ka te­ma­tów w jed­nym pod­ca­ście

Pierw­szy pod­cast zo­stał po­dzie­lo­ny na trzy części. W pierw­szej z nich go­ście za­sta­na­wia­ją się nad kon­dy­cją pol­skie­go ryn­ku ksi­ążki. Czy rze­czy­wi­ście mo­że­my mówić o wy­ra­źnym sta­łym tren­dzie wzro­stu czy­tel­nic­twa w na­szym kra­ju? Po­ja­wia się też od­po­wie­dź na py­ta­nie, czy ro­snąca po­pu­lar­no­ść au­dio­bo­oków to kon­ku­ren­cja czy wspar­cie dla tra­dy­cyj­nej ksi­ążki.

Dru­ga część po­świ­ęco­na jest skład­ni­kom suk­ce­su pro­mo­cji ksi­ążki. Tre­ść, okład­ka, pro­mo­cja, na­zwi­sko au­to­ra – wszyst­ko to mo­że mieć zna­cze­nie. Ek­sper­ci wska­zu­ją, co tak na­praw­dę spra­wia, że czy­tel­nik chęt­nie bie­rze ksi­ążkę do ręki.

Trze­cia część, „Of­fset czy druk cy­fro­wy­&qu­ot;, to próba od­po­wie­dzi na py­ta­nie, które od lat pro­wo­ku­je dys­ku­sje w świe­cie po­li­gra­fii. Zwo­len­ni­cy tech­nik of­f­se­to­wych do­ce­nia­ją ni­ższy koszt pro­duk­cji przy wi­ęk­szych na­kła­dach. Z ko­lei orędow­ni­cy dru­ku cy­fro­we­go twier­dzą, że tyl­ko tech­niki cy­fro­we w obec­nych cza­sach umo­żli­wia­ją efek­tyw­ny wy­druk różne­go ro­dza­ju pro­duk­tów w na­kła­dzie już od jed­nej sztu­ki. A jak to wy­gląda na ryn­ku ksi­ążki?

Pod­cast mo­żna bez­płat­nie od­słu­chać na stro­nie: https://www.ca­non.pl/bu­si­nes­s/in­si­ght­s/ar­tic­le­s/ro­zmo­wy­-o­-dru­ku/.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści