Gdy Tech­no­lo­gia łączy się ar­ty­zmem – czy­li Kon­kurs na okład­kę ksi­ążki uszla­chet­nio­ną w tech­no­lo­gii 3D To­uchPoprzedni artykuł 

2. edy­cja Kon­kur­su na okład­kę ksi­ążki uszla­chet­nio­ną w tech­no­lo­gii 3D To­uch za na­mi. 14 pa­ździer­ni­ka br. ogło­szo­no wy­ni­ki kon­kur­su skie­ro­wa­ne­go do gra­fi­ków – osób za­rów­no pro­fe­sjo­nal­nie zaj­mu­jących się pro­jek­to­wa­niem gra­ficz­nym, jak i ama­to­rów. Głów­ną na­gro­dę w po­sta­ci 5 tys. przy­zna­no An­to­ni­nie Ja­nu­s-Szy­bist za pra­cę pn. So­la­ris.

Przy­po­mnij­my – po­my­sło­daw­cą kon­kur­su jest dru­kar­nia cy­fro­wa To­tem.com.pl, spe­cja­li­zu­jąca się w ni­sko­na­kła­do­wym dru­ku ksi­ążek. W tym ro­ku w or­ga­ni­za­cji wspie­ra­ły ją dwie fir­my – Ko­ni­ca Mi­nol­ta Bu­si­ness So­lu­tions Pol­ska i PC Print Sp. j., do­staw­ca fo­lii me­ta­li­zo­wa­nych. Pa­tro­nem me­dial­nym przed­si­ęw­zi­ęcia jest por­tal i ma­ga­zyn Wy­daw­ca.com.pl.

Przed­mio­tem kon­kur­su by­ło wy­ko­na­nie pra­cy gra­ficz­nej w for­mie okład­ki do­wol­nej ksi­ążki, z za­sto­so­wa­niem uszla­chet­nień dru­ku 3D To­uch przy uży­ciu ma­szy­ny MGI Je­tVar­nish 3D ofe­ro­wa­nej przez Ko­ni­ca Mi­nol­ta. 3D To­uch to cy­fro­wa tech­no­lo­gia do­stęp­na w dru­kar­ni To­tem, po­zwa­la­jąca uszla­chet­niać okład­ki me­ta­li­zo­wa­ny­mi fo­lia­mi i la­kie­ra­mi – w tym la­kie­rem 3D, dzi­ęki które­mu uzy­ski­wa­ny jest no­wy, sen­so­rycz­ny wy­miar do­znań w ob­co­wa­niu z ksi­ążką. Ele­men­ty gra­ficz­ne po­wle­czo­ne la­kie­rem sta­ją się wy­pu­kłe i wy­czu­wal­ne pod pal­ca­mi.

Or­ga­ni­za­to­rzy za cel kon­kur­su po­sta­wi­li so­bie nie tyl­ko pro­pa­go­wa­nie wśród pro­jek­tan­tów tech­no­lo­gii 3D To­uch, ale ta­kże pro­mo­cję no­wo­cze­sne­go de­si­gnu okła­dek i wspar­cie mło­dych twór­ców.

Po­ziom na­de­sła­nych na kon­kurs prac był nie­zwy­kle wy­so­ki. Mi­chał Rej­now­ski, Pre­zes dru­kar­ni To­tem mówi: “Pro­jek­ty, które otrzy­ma­li­śmy, utwier­dza­ją nas w prze­ko­na­niu, że okład­ki ksi­ążek mo­gą być praw­dzi­wy­mi, ma­ły­mi dzie­ła­mi sztu­ki gra­ficz­nej. Po­łącze­nie wy­ra­fi­no­wa­nej lub z dru­giej stro­ny nie­zwy­kle pro­stej gra­fi­ki z tech­no­lo­gią 3D To­uch da­je za­ska­ku­jące i za­chwy­ca­jące efek­ty. Umie­jęt­ne za­sto­so­wa­nie tech­no­lo­gii po­zwa­la nadać okład­ce no­we zna­cze­nia, wy­do­być ukry­te sen­sy, wzmoc­nić prze­kaz, zbu­do­wać na­strój.

Cie­szy­my się, że na­sza dru­kar­nia po­ma­ga za­rów­no pro­jek­tan­tom, jak i wy­daw­com w uzy­ska­niu tych efek­tów, tym bar­dziej, że twór­cy okła­dek co­raz od­wa­żniej si­ęga­ją po no­wą tech­no­lo­gię, która po­zwa­la uzy­skać re­zul­ta­ty do­tąd nie­osi­ągal­ne przy za­sto­so­wa­niu tra­dy­cyj­nych me­to­d”.

Na kon­kurs na­de­sła­no 60 prac, z cze­go 58 za­kwa­li­fi­ko­wa­ło się do oce­ny. Ju­ry w skła­dzie: Ma­ria Mag­da­le­na Kur­pik – dłu­go­let­ni ku­ra­tor Mu­zeum Pla­ka­tu w Wi­la­no­wie, wy­kła­dow­ca aka­de­mic­ki, Lech Ma­jew­ski – Kie­row­nik Ka­te­dry Ko­mu­ni­ka­cji Wi­zu­al­nej Aka­de­mii Sz­tuk Pi­ęk­nych w War­sza­wie, An­drzej Pa­lacz – re­dak­tor na­czel­ny ma­ga­zy­nu “Wy­daw­ca” i por­ta­lu wy­daw­ca.com.pl, Ge­or­gij Pe­triasz­wi­li – Kie­row­nik Za­kła­du Tech­no­lo­gii Po­li­gra­ficz­nych Po­li­tech­ni­ki War­szaw­skiej, Mi­chał Rej­now­ski – Pre­zes To­tem.com.pl, To­masz Sko­niecz­ny – Re­gio­nal­ny Kie­row­nik Sprze­da­ży w fir­mie PC Print, Ma­te­usz Wo­źniak – Dy­rek­tor Dzia­łu Ro­zwi­ązań Pro­duk­cyj­nych w Ko­ni­ca Mi­nol­ta, wy­ło­ni­ło 3 naj­lep­sze pra­ce i przy­zna­ło 5 rów­no­rzęd­nych wy­różnień.

Na­gro­da głów­na w wy­so­ko­ści 5 tys. zł przy­zna­na zo­sta­ła An­to­ni­nie Ja­nus – Szy­bist za pra­cę “So­la­ri­s”. Co urze­kło ju­ry? Nie­zwy­kle cie­ka­we, no­wo­cze­sne, a za­ra­zem pro­ste roz­wi­ąza­nie gra­ficz­ne har­mo­nij­nie współgra­jące z tre­ścią ksi­ążki – wzmoc­nio­ne uży­ciem tech­no­lo­gii 3D To­uch, co pro­wa­dzi do uzy­ska­nia wra­że­nia prze­strzen­no­ści i w efek­cie gwa­ran­tu­je wy­różnie­nie okład­ki na ksi­ęgar­skiej półce. 2. miej­sce w kon­kur­sie i 3 tys. zł zdo­był Ja­kub Li­twor­nia za pra­cę “Me­sjasz Diu­ny” – za in­te­li­gent­ne, oszczęd­ne wy­ko­rzy­sta­nie fo­lii i la­kie­ru 3D, które da­ją efekt prze­my­śla­ne­go i wy­wa­żo­ne­go umia­ru w za­sto­so­wa­niu tech­no­lo­gii, dzi­ęki której pro­jekt uzy­sku­je no­wą ja­ko­ść i no­we wy­mia­ry in­ter­pre­ta­cyj­ne. Pra­ca pn. “Saul Bass – mo­no­gra­fia ar­ty­sty” Be­aty Gro­chow­skiej za­jęła 3. miej­sce (2 tys. zł) – za wy­wa­żo­ny, do­sko­na­ły pro­jekt gra­ficz­ny, świet­nie ko­mu­ni­ku­jący tre­ść ksi­ążki i umie­jęt­ne za­sto­so­wa­nie tech­no­lo­gii do­pe­łnia­jącej prze­kaz sty­li­stycz­nie i tre­ścio­wo.

Wy­różnie­nia (ka­żde po 1 000 zł) otrzy­mu­ją: To­masz Bar­czyk za pra­cę pt. Punkt i li­nia a płasz­czy­zna, Grze­gorz Ja­poł za Sta­ry czło­wiek i mo­rze, Mag­da­le­na Sza­moc­ka za Mia­sto ślep­ców, Ro­bert Wi­dom­ski za pro­jekt Sz­tu­ka ko­cha­nia, Mar­ta Wit­t­chen za okład­kę The se­cret li­fe of Sa­lva­dor Da­li. Ju­ry w wer­dyk­cie pod­kre­śli­ło, że wszyst­kie wy­różnio­ne pra­ce ce­chu­je twór­cze po­de­jście do tech­no­lo­gii 3D To­uch i nie­zwy­kle kre­atyw­ne wy­ko­rzy­sta­nie jej w pro­jektach. Tech­no­lo­gia prze­sta­je być tyl­ko do­dat­kiem do pro­jektów, ale sta­je się ich in­te­gral­ną częścią – bu­du­jąc no­we wy­mia­ry, za­rów­no na płasz­czy­źnie in­ter­pre­ta­cyj­nej, sty­li­stycz­nej, jak i czy­sto wi­zu­al­nej.

Ma­te­usz Wo­źniak z Ko­ni­ca Mi­nol­ta pod­su­mo­wu­je: “Z per­spek­ty­wy na­szej fir­my tech­no­lo­gia jest zde­cy­do­wa­nie naj­wa­żniej­sza. W kon­te­kście pro­jek­to­wa­nia gra­ficz­ne­go sa­ma tech­no­lo­gia jed­nak nic nie zna­czy bez po­łącze­nia jej z warsz­ta­tem ar­ty­stycz­nym i z pro­ce­sem kre­acji. Cie­szę się, że bie­rze­my udział w kon­kur­sie w cha­rak­te­rze współor­ga­ni­za­to­ra, bo ta­kie przed­si­ęw­zi­ęcia po­zwa­la­ją na za­pre­zen­to­wa­nie pe­łni mo­żli­wo­ści tech­no­lo­gii, której – dzi­ęki MGI Je­tVar­nish 3D – je­ste­śmy do­staw­cą. Oka­zu­je się, że tech­no­lo­gia 3D To­uch jest na­rzędziem po­zwa­la­jącym pro­jek­tan­tom gra­ficz­nym nada­wać okład­kom do­dat­ko­wy wy­miar ja­kim jest sen­so­ry­ka.”

Or­ga­ni­za­to­rzy już dziś za­po­wia­da­ją kon­ty­nu­ację kon­kur­su i je­go 3. edy­cję. Pro­mo­wa­nie w for­mie kon­kur­su tech­no­lo­gii, która sta­je się przy­na­le­żnym ele­men­tem pro­jek­tu gra­ficz­ne­go oraz kon­se­kwent­na edu­ka­cja w tym za­kre­sie, skut­ku­ją nie tyl­ko wzro­stem świa­do­mo­ści wśród pro­jek­tan­tów i gra­fi­ków, ale przede wszyst­kim wzbo­ga­ca­ją okład­ki o do­tąd nie­osi­ągal­ne efek­ty wi­zu­al­ne i sen­so­rycz­ne. To zaś po­wo­du­je, że ksi­ążki wy­różnia­ją się na ksi­ęgar­skiej półce i wzbu­dza­ją za­in­te­re­so­wa­nie po­ten­cjal­ne­go czy­tel­ni­ka.

Ma­te­ria­ły vi­deo pre­zen­tu­jące na­gro­dzo­ne i wy­różnio­ne pra­ce mo­żna zo­ba­czyć na stro­nie www To­tem.com.pl, www.ko­ni­ca­mi­nol­ta.pl oraz https://pc­print.pl/.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­ni­ca Mi­nol­ta

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści