Zainwestuj na naszej planecie. To główne przesłanie Dnia Ziemi 2022, dnia, w którym mieszkańcy Ziemi wspólnie błagają o pracę na rzecz dostatniej i zrównoważonej przyszłości dla przyszłych pokoleń. Ludzie i organizacje ze wszystkich środowisk, w tym biznesu i polityki, są wzywani do działania (zdecydowanie), innowacji (szeroko) i wdrażania (słusznie) w celu zainicjowania znaczących zmian społecznych, a tym samym rozwiązania problemów leżących u podstaw zmian klimatycznych aby móc sobie poradzić.
Zmiana klimatu to złożone i pilne zadanie dla całej ludzkości, na które nie ma szybkiego rozwiązania. Aby odwrócić niepokojące skutki, potrzebne są natychmiastowe, zdecydowane i innowacyjne działania. Jednak chociaż czasami wydaje się to niezwykle trudną walką do przezwyciężenia, moja wiara w osiągalność celu jest nieustannie wzmacniana przez zdecydowane i innowacyjne działania osób i organizacji, które mogą zainspirować nas w Dniu Ziemi 2022 do zmiany naszych nawyków na zmianę na rzecz lepiej. A przede wszystkim mogą dać nam powód do nadziei na przyszłość. Jednym z przykładów jest październikowe głosowanie Rady Praw Człowieka ONZ w sprawie uznania prawa do bezpiecznego, czystego, zdrowego i zrównoważonego środowiska za prawo człowieka w kontekście kryzysu klimatycznego, w celu ochrony aktywizmu na rzecz klimatu i utrzymywania grup niszczących klimat więcej odpowiedzialny.
Pozytywne wieści napływają również z branży opakowaniowej, na przykład przewodnik Circularity by Design opublikowany niedawno przez międzybranżowy sojusz 4evergreen. Ten przewodnik, opracowany przez 29 ekspertów w dziedzinie projektowania opakowań i sprawdzony przez 114 liderów branży, zawiera dokładne zalecenia dotyczące tworzenia opakowań na bazie włókien, które są od początku do końca zaprojektowane do recyklingu. Dzięki swoim rekomendacjom dokument zachęca do współpracy w całym łańcuchu dostaw i w wewnętrznych działach firm, przy czym główne marki, takie jak Danone, Ferrero, Kellogg's, L'Oreal, Mars, Nestlé, PepsiCo, Procter & Gamble i Unilever łączą siły z innymi graczami dołączyli do łańcucha wartości, aby jeszcze bardziej poprawić podatność na recykling ich opakowań i ich cyrkulację.
Współpraca przedstawicieli ze wszystkich części łańcucha dostaw, czego przykładem jest sojusz 4evergreen, pokazuje, jak najefektywniej możemy rozwiązać problem – razem. Aby doprowadzić do trwałej zmiany, kluczowe jest podejście łączone, w którym odważnym, innowacyjnym działaniom ustawodawców i organizacji towarzyszą mniejsze zmiany w naszym codziennym życiu. Pro Carton w pełni popiera cele unijnego Zielonego Ładu i planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym oraz aktywnie przyczynia się na co dzień do łagodzenia skutków zmian klimatycznych.
Dzięki innowacjom, jakie nasza branża przeszła w ostatnich latach, zawartymi w sojuszach, takich jak dyrektywa 4evergreen, branża kartonowa jest mocno zaangażowana w zrównoważone i nadające się do recyklingu opakowania oparte na surowcach odnawialnych z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. Ponad 75% drewna wykorzystywanego w przemyśle tektury pochodzi z certyfikowanych lasów zarządzanych w sposób zrównoważony w Europie, a liczba lasów, z których pochodzi ten naturalny materiał, rośnie z roku na rok. Ponadto tektura ma najwyższy wskaźnik recyklingu spośród wszystkich materiałów opakowaniowych, wynoszący 84,2%, co jest wyraźnym dowodem, że konsumenci ufają systemowi recyklingu tektury.
Czy jest lepsza okazja do wspólnej pracy nad odwróceniem skutków zmian klimatycznych niż Dzień Ziemi! Dotyczy to dużych organizacji, które dają przykład, jak i każdego z nas: każdy może dokonać małych, ale skutecznych zmian dla otoczenia poprzez zmianę swoich nawyków, każdy z nas ma moc, aby dokonać pozytywnej zmiany. Razem możemy sprawić, że Dzień Ziemi 2022 będzie najbardziej aktualnym dniem.
Winfried Mühling, dyrektor generalny Pro Carton