Szwedzka firma Svenska Krämsfabriken zajmuje się wytwarzaniem wyrobów kosmetycznych, zdrowotnych i produktów dla branży wellness.
Jakiś czas temu podjęła się wyeliminowania plastiku, znajdującego zastosowanie w jej produktach. W tym celu uruchomiła projekt Green Pledge, obejmujący cały łańcuch dostaw i uwzględniający przejście na materiały bazujące na włóknach drzewnych i zautomatyzowanie procesów pakowania. Dzięki temu – jak podaje firma – rocznie udało się jej wyeliminować 15 ton plastiku, co oznacza 22 ciężarówki pełne towaru, a ilość energii wykorzystywanej w jej procesach wytwórczych spadła o 10%. Partnerem Svenska Krämsfabriken w tym przedsięwzięciu jest Stora Enso, która dostarczyła proekologiczne podłoża i maszyny pakujące, zapewnia również niezbędny know-how i wiedzę technologiczną w kontekście automatyzacji procesów.
Głównym celem projektu Green Pledge – jak podają jego twórcy – było zminimalizowanie ilości dwutlenku węgla, którego emisja następuje podczas procesów pakowania, dystrybucji i transportu towarów produkowanych przez Svenska Krämsfabriken. Drugim – wyeliminowanie plastiku, znajdującego zastosowanie w procesach wytwórczych. Firmie zależało też na pełnym zautomatyzowaniu linii produkcyjnych, by poprawić wydajność i ograniczyć ilość prac wykonywanych ręcznie.
Przed wdrożeniem wspomnianego projektu, Svenska Krämsfabriken dostarczała swoje produkty w plastikowych pudełkach, pakowanych ręcznie przez zatrudnione w tym celu osoby. Ponieważ zapotrzebowanie na jej produkty stale rosły, procesy pakowania i przenoszenia pudełek wymagały zaangażowania coraz większej liczby pracowników. Aby ulepszyć środowisko pracy i zwiększyć wydajność pakowania, wprowadzona została do użytku zautomatyzowana linia pakująca.
Kierownictwo Svenska Krämsfabriken rozpoczęło też poszukiwania materiału generującego niski ślad węglowy, który mógłby znaleźć zastosowanie w produkcji pudełek, w których wyroby firmy są wysyłane do sieci sprzedaży detalicznej. Mając na uwadze oczekiwania tych ostatnich, pudełka miały być również praktyczne w użytkowaniu, gdyż detaliści zajmują się rozpakowywaniem otrzymanej partii towaru i jej przepakowywaniem z myślą o finalnych odbiorcach – klientach sklepów. Z tego względu musiały być one łatwe w obsłudze.
Stora Enso dostawcą kompleksowego rozwiązania opakowaniowego
„Z naszego punktu widzenia był to idealny projekt do zrealizowania. Posiadamy bowiem w ofercie materiał, jakiego oczekiwała Svenska Krämsfabriken. Sprzedajemy też maszyny pakujące, wreszcie – posiadamy wiedzę i zasoby niezbędne do stworzenia rozwiązania opakowaniowego dopasowanego do oczekiwań odbiorcy” – mówi Elisabeth Gyllengren, Account Manager w Stora Enso.
Wspólnie z Svenska Krämsfabriken firma stworzyła i dostosowała do potrzeb klienta nie zawierające plastiku opakowanie, bazujące na tekturze falistej i uwzględniające minimalną ilość powietrza znajdującego się w środku. Jak zapewnia Stora Enso, nie generuje ono jakichkolwiek odpadów plastikowych, a jego projekt uwzględnia łatwe otwieranie oraz możliwość recyklingu. Firma zajęła się też dostawą i montażem owijarki. W efekcie przyspieszone zostały procesy logistyczne w całym łańcuchu dostaw.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów tej współpracy, gdyż zrealizowany projekt uwzględnił wszystkie założenia i całą specyfikację, jakie przyjęliśmy w chwili jego startu. Możliwość pozyskania całego rozwiązania od jednego dostawcy – od produkcji pudełek do kompleksowej, zautomatyzowanej linii pakującej – znacząco uprościło cały proces” – dodaje Johan Mattsson, CEO i współzałożyciel Svenska Krämsfabriken.
„Imponujące efekty współpracy”
Jak podkreśla Stora Enso, rezultaty współpracy z Svenska Krämsfabriken są imponujące. Zgodnie z życzeniem klienta, firma stworzyła wolne od tworzyw sztucznych, odzyskiwalne i odnawialne pudełko, jak też wdrożyła „inteligentną” linię pakowania gotowych wyrobów w zoptymalizowany sposób. W rezultacie o 15 ton w skali roku zredukowana została ilość plastiku używanego w procesach opakowaniowych. Zmniejszono też ilość palet o 10-30%, co przekłada się na 22 pełne ciężarówki z towarem. Co więcej, Svenska Krämsfabriken zużywa o 10% mniej energii rocznie, co daje oszczędność rzędu 150 MWh. Dzięki owijarce, również dostarczonej przez Stora Enso, poprawie uległo też całe środowisko pracy w obszarze pakowania. Jak podają partnerzy przedsięwzięcia, również odzew ze strony obiorców Svenska Krämsfabriken jest bardzo zadowalający. Nowe opakowanie okazało się bowiem być łatwiejszym w obsłudze, co ma duże znaczenie w przypadku firm z segmentu e-handlu, które szczególną wagę przykładają do kwestii wydajności, optymalizowania stanów magazynowych i możliwości recyklingu.
„Jestem dumny z faktu, że nowe rozwiązanie jest nie tylko dobre dla nas i dla całej planety, ale przynosi też szereg korzyści naszym klientom i wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw” – podsumowuje Johan Mattsson.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej