Polska Izba Fleksografów wraz z partnerami – firmami Mark Andy, Emipak (przedstawicielem BST w naszym kraju) i PC Print – zorganizowała szkolenie dedykowane specjalistom z branży fleksograficznej, zaangażowanym w techniczne aspekty produkcji.
Wydarzenie odbywało się w dniach 26 i 27 października br. w Warszawie w dwóch odsłonach. Pierwszego dnia miało ono charakter teoretyczny, drugiego – w warszawskim Centrum Technologicznym Mark Andy – typowo warsztatowy. Wzięli w nim udział operatorzy maszyn i drukarze, technologowie, ale także menedżerowie produkcji, pracownicy przygotowalni i przedstawiciele działów handlowych. Mogli oni tu z jednej strony uzyskać czysto teoretyczne informacje, ale szczególnie ciekawą propozycją organizatorów były warsztaty, podczas których przygotowywano i drukowano wspólnie z uczestnikami prace na maszynach fleksograficznych i hybrydowych Mark Andy (uwzględniających różne technologie drukowania i uszlachetniania). Goście otrzymali więc przy tej okazji sporą dawkę wiedzy praktycznej, potrzebnej w ich codziennej pracy. Wartością dodaną wydarzenia – jak podkreślali jego uczestnicy – była również możliwość wymiany doświadczeń i aspekt integracyjny – m.in. podczas wspólnej kolacji wieńczącej pierwszy dzień spotkania.
Pierwszy dzień spotkania, o charakterze konferencyjnym, odbywał się w hotelu Arche w Warszawie. Krzysztof Skrobot – dyrektor Polskiej Izby Fleksografów przygotował z myślą o uczestnikach warsztatów bogate wystąpienie teoretyczne poświęcone fleksografii. Omówił tu różnego rodzaju zagadnienia związane z tą techniką drukowania – od jej podstaw, poprzez kluczowe zmienne procesu druku fleksograficznego, kwestie związane z podłożami drukowymi, farbami, tulejami, wałkami w zespołach drukujących, cylindrami rastrowymi i systemami raklowymi, a także fotopolimerowymi formami drukowymi, taśmami kompresyjnymi/montażowymi. Zwrócił też uwagę na bardzo ważny dla każdej drukarni proces akceptacji zlecenia przez klienta. „Zależało nam, by nie tylko przybliżyć uczestnikom szkoleń te zagadnienia - mówi Krzysztof Skrobot – ale także usystematyzować wiedzę dotyczącą produkcji poligraficznej. Miło nam, że nasza konferencja spotkała się z dużym zainteresowaniem właścicieli drukarń wąsko- i szerokowstęgowych, którzy delegowali na nie swoich pracowników, na co dzień zaangażowanych w procesy produkcyjne, w tym obsługę maszyn. Omawiając poszczególne zagadnienia chcieliśmy zainteresować naszych gości tematami, z którymi być może nie spotkali się jeszcze w swojej pracy, ale także zainspirować ich do zmian, jeśli ich poszukują. Pierwszy dzień konferencji w naszych założeniach miał być wstępem do części warsztatowej, podczas której w siedzibie jednego z partnerów konferencji – firmy Mark Andy – nasi goście mogli zapoznać się z zainstalowanymi w jej Centrum Technologicznym maszynami fleksograficznymi i hybrydowymi, a także samodzielnie ustawić ich parametry w kontekście drukowania etykiet w różnych technologiach, by następnie porównać je ze sobą”.
Drugi dzień rozpoczęła prezentacja maszyny fleksograficznej Mark Andy Evolution Series E3; tu swoje rozwiązania demonstrowali też dwaj pozostali partnerzy – firmy Emipak i PC Print. Pierwsza z nich zaprezentowała system marki BST (której Emipak jest polskim przedstawicielem) do 100% kontroli druku, zaimplementowany w maszynie Evolution Series E3. Natomiast prezentacja PC Print (wyłącznego partnera w Polsce firmy L. Kurz) dotyczyła wzbogacania realizowanych w technice fleksograficznej wydruków metodą cold stampingu. Jak podkreślali jej przedstawiciele, bardzo ważnym punktem był dobór odpowiednich parametrów transferu, gwarantujące najwyższą jakość uszlachetniania.
Prezentując maszynę Evolution Series E3, przedstawiciele firmy Mark Andy zwracali uwagę na prostotę jej obsługi, elastyczność i wydajność. Goście mogli zapoznać się nie tylko z samym urządzeniem i jego funkcjami, ale uzyskali również przy tej okazji nieco wiedzy teoretycznej, dotyczącej druku fleksograficznego. Mogli również sami regulować maszynę i przygotowywać ją do drukowania etykiet, które były realizowane również w pozostałych prezentowanych maszynach.
Kolejnymi były hybrydowe Digital Series HD i Digital Series iQ, łączące w sobie technologię cyfrową (inkjetową) z konwencjonalnymi modułami do uszlachetniania i wykańczania wydruków (np. tłoczenia folią, złocenia, sztancowania itd.). Tu zapoznano uczestników spotkania z drukiem inkjetowym, a także z funkcjami urządzeń. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku Evolution Series, uczestnicy również mogli przygotować maszyny do produkcji etykiet.
Jako ostatnia została zaprezentowana cyfrowa maszyna tonerowa Digital Pro 3, w której – poza analogicznymi pracami testowymi – wydrukowano etykiety ze zdjęciami uczestników szkolenia, wykonanymi podczas spotkania.
We wszystkich prezentacjach kluczowym założeniem organizatorów i partnerów było zaangażowanie uczestników szkoleń w proces przygotowania prac do drukowania, a następnie nadzorowania całego procesu. Drugim ważnym aspektem była możliwość porównania etykiet wykonanych w różnych technologiach i konfiguracjach sprzętowych. Uczestnicy mogli przez cały czas zadawać pytania, a także zgłaszać problemy, na jakie napotykają w codziennej pracy. Organizatorzy wspólnie próbowali przedstawiać sposoby radzenia sobie z nimi.
Krzysztof Skrobot podkreśla, że poza poszerzeniem wiedzy wśród uczestników, Polskiej Izbie Fleksografów zależało na tym, aby stworzyć właściwą przestrzeń do wymiany doświadczeń. „Mamy nadzieję, obserwując zainteresowanie naszych gości podczas tego wydarzenia, że to pierwsze, pilotażowe – jak sami je nazywamy – spotkanie szkoleniowo-warsztatowe nie będzie ostatnim. Jak widać branża potrzebuje tego rodzaju wydarzeń. Chciałbym przy tej okazji podziękować naszym partnerom: firmom Mark Andy – która udostępniła nam swoje maszyny drukujące, Emipak – dostawcy systemów inspekcji druku marki BST, wykorzystanych przy weryfikacji prac szkoleniowych oraz PC Print – dystrybutorowi folii Kurz, jakie zostały zastosowane przy uszlachetnianiu etykiet. Mamy nadzieję, że w przyszłości również inne firmy włączą się w organizację tego typu wydarzeń. Zapraszamy przedstawicieli branży fleksograficznej, aby zgłaszali nam tematy, które szczególnie ich interesują, a które być może staną się motywem przewodnim kolejnych naszych konferencji szkoleniowo-warsztatowych” – podsumowuje Krzysztof Skrobot.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej