71% Po­la­ków roz­po­zna­je zna­cze­nie eko­zna­kówPoprzedni artykuł 

Aleksandra Robak
Alek­san­dra Ro­bak

W po­dej­mo­wa­niu świa­do­mych i od­po­wie­dzial­nych de­cy­zji kon­su­menc­kich przy za­ku­pie to­wa­rów po­ma­ga­ją spe­cjal­ne eko­zna­ki umiesz­czo­ne na opa­ko­wa­niach pro­duk­tów. Jak wy­ni­ka z ba­da­nia EKOba­ro­metr, prze­pro­wa­dzo­ne­go przez pra­cow­nię SW RESEARCH we współpra­cy z Gru­pą Ako­mex, już 71% Po­la­ków roz­po­zna­je zna­cze­nie eko­zna­ków. Na­to­miast po­nad po­ło­wa an­kie­to­wa­nych uwa­ża, że ro­dzaj su­row­ca za­sto­so­wa­ne­go w opa­ko­wa­niach, w ja­kie fir­ma pa­ku­je swo­je pro­duk­ty, sta­no­wi istot­ny do­wód na za­an­ga­żo­wa­nie mar­ki w ideę zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i ochro­ny śro­do­wi­ska.

Pro­duk­ty ko­sme­tycz­ne czy far­ma­ceu­tycz­ne do­stęp­ne w han­dlu po­sia­da­ją na opa­ko­wa­niach spe­cjal­ne eko­sym­bo­le, czy­li zna­ki in­for­mu­jące kon­su­men­tów o ich wpły­wie na śro­do­wi­sko oraz or­ga­nizm. 71% an­kie­to­wa­nych w ra­mach ba­da­nia EKOba­ro­metr wska­za­ło, że zna eko­sym­bo­le, jed­nak zna­jo­mo­ść wszyst­kich pik­to­gra­mów de­kla­ru­je je­dy­nie 5% ba­da­nych. 28% an­kie­to­wa­nych z tej gru­py wie co ozna­cza wi­ęk­szo­ść zna­ków, na­to­miast 38% zna wy­łącz­nie wy­bra­ne eko­sym­bo­le.

Śred­nio ka­żdy Eu­ro­pej­czyk wy­twa­rza pra­wie 180 kg od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych rocz­nie, dla­te­go nie­zmier­nie wa­żna jest zna­jo­mo­ść pik­to­gra­mów oraz pra­wi­dło­we sto­so­wa­nie się do eko­sym­bo­li. Tyl­ko dzi­ęki ta­kie­mu za­cho­wa­niu wi­ęk­szo­ści spo­łe­cze­ństwa mo­żli­wa jest od­po­wied­nia se­gre­ga­cja i po­now­ne prze­two­rze­nie opa­ko­wań. W ostat­nim cza­sie Unia Eu­ro­pej­ska za­pro­po­no­wa­ła zmia­nę prze­pi­sów dot. opa­ko­wań i od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych tak, aby zre­ali­zo­wać 3 głów­ne ce­le – zmniej­szyć ilo­ść od­pa­dów, podwy­ższyć ja­ko­ść re­cy­klin­gu oraz zmniej­szyć za­po­trze­bo­wa­nia na pier­wot­ne za­so­by na­tu­ral­ne. Zda­niem spe­cja­li­stów z UE na prze­strze­ni ostat­nich 20 lat gwa­łtow­nie zmniej­szy­ło się po­now­ne uży­cie lub na­pe­łnia­nie ist­nie­jących już opa­ko­wań, dla­te­go chcą wdro­żyć prze­pis na­ka­zu­jący przed­si­ębior­stwom ofe­ro­wa­nie kon­su­men­tom pew­ne­go od­set­ka swo­ich pro­duk­tów w opa­ko­wa­niach wie­lo­krot­ne­go użyt­ku. W naj­bli­ższym cza­sie Par­la­ment Eu­ro­pej­ski i Ra­da roz­pa­trzą za­pro­po­no­wa­ny wnio­sek w spra­wie opa­ko­wań i od­pa­dów opa­ko­wa­nio­wych – mówi Alek­san­dra Ro­bak, Qu­ali­ty and Sy­stem Di­rec­tor w Gru­pie Ako­mex.

W ja­ki spo­sób Pol­ki i Po­la­cy po­strze­ga­ją eko­ro­zwi­ąza­nia wdra­ża­ne przez fir­mę na eta­pie pro­duk­cji opa­ko­wań?

Ro­dzaj su­row­ca za­sto­so­wa­ne­go do pro­duk­cji opa­ko­wa­nia dla 52% an­kie­to­wa­nych w ba­da­niu EKOba­ro­metr sta­no­wił istot­ny lub bar­dzo istot­ny do­wód za­an­ga­żo­wa­nia mar­ki w ideę zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i ochro­ny śro­do­wi­ska. Te da­ne uka­zu­ją, że wi­ęk­szo­ść Po­la­ków wy­ka­zu­je zro­zu­mie­nie dla pro­eko­lo­gicz­nych po­staw, a co wi­ęcej – już 54% ko­biet i 52% mężczyzn z tej gru­py ba­da­nych de­kla­ru­je zna­jo­mo­ść idei gre­en­wa­shin­gu [przyp. ko­mu­ni­ka­cja mar­ke­tin­go­wa przed­si­ębior­stwa, ba­zu­jąca na wpro­wa­dza­jących w błąd de­kla­ra­cjach, dot. zgod­no­ści pro­duk­tu lub je­go ele­men­tów z za­sa­da­mi ochro­ny śro­do­wi­ska]. Za­an­ga­żo­wa­nie fir­my w zrów­no­wa­żo­ny roz­wój i ochro­nę śro­do­wi­ska, po­przez uży­cie od­po­wied­nie­go ro­dza­ju su­row­ca do pro­duk­cji opa­ko­wań, naj­częściej do­strze­ga­ją miesz­ka­ńcy ma­łych, śred­nich i wi­ęk­szych miast (do pół mi­lio­na miesz­ka­ńców).

- Spo­gląda­jąc na wy­ni­ki ba­dań, uwa­gę przy­ku­wa du­ża gru­pa osób (oko­ło 1/3 ba­da­nych) nie­po­tra­fi­ących wska­zać czy wy­bór su­row­ca na eta­pie pro­duk­cji opa­ko­wań świad­czy o za­an­ga­żo­wa­niu fir­my w ochro­nę śro­do­wi­ska. Ozna­cza to, że przed przed­si­ębior­ca­mi, eko­lo­ga­mi oraz in­sty­tu­cja­mi dba­jący­mi o eko­lo­gicz­ną edu­ka­cję Po­la­ków na­dal po­zo­sta­je spo­ro wy­zwań. Wspól­ny­mi si­ła­mi na­le­ży spróbo­wać prze­ko­ny­wać tę 1/3 nie­zde­cy­do­wa­nych osób do eko­lo­gicz­ne­go po­strze­ga­nia świa­ta. Ana­li­zu­jąc wy­ni­ki ba­dań cie­szy jed­nak fakt, iż po­nad po­ło­wa z nas za­uwa­ża i do­ce­nia dzia­ła­nia firm na rzecz śro­do­wi­ska – za­uwa­ża Alek­san­dra Ro­bak.

Ba­da­nie EKOba­ro­metr 2022 zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne na re­pre­zen­ta­tyw­nej gru­pie Po­lek i Po­la­ków – 1583 osób.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści