Pi­ęć lek­cji, które Two­ja fir­ma mo­że prze­nie­ść z For­mu­ły 1 do za­rządza­nia bi­zne­semPoprzedni artykuł 

Wy­ścig For­mu­ły 1 (F1) to roz­wi­ja­jąca się w za­wrot­nym tem­pie 360 km/h ry­wa­li­za­cja. Za ka­żdą zwy­ci­ęską kąpie­lą w szam­pa­nie stoi ca­ły sztab lu­dzi nie­prze­rwa­nie pra­cu­jących na ana­li­zach da­nych, który jest ob­se­syj­nie na­sta­wio­ny na ci­ągłe do­sko­na­le­nie i in­no­wa­cje. Choć For­mu­ła 1 wy­da­je się bar­dziej spor­tem in­dy­wi­du­al­nym, w rze­czy­wi­sto­ści jest spor­tem ze­spo­ło­wym. Współpra­ca ze­spo­ło­wa w F1 to klucz do osi­ąga­nia suk­ce­su i prze­su­wa­nia gra­nic wy­trzy­ma­ło­ści bo­li­dów i ich kie­row­ców.

Wy­ścig For­mu­ły 1 (F1) to roz­wi­ja­jąca się w za­wrot­nym tem­pie 360 km/h ry­wa­li­za­cja. Za ka­żdą zwy­ci­ęską kąpie­lą w szam­pa­nie stoi ca­ły sztab lu­dzi nie­prze­rwa­nie pra­cu­jących na ana­li­zach da­nych, który jest ob­se­syj­nie na­sta­wio­ny na ci­ągłe do­sko­na­le­nie i in­no­wa­cje. Choć For­mu­ła 1 wy­da­je się bar­dziej spor­tem in­dy­wi­du­al­nym, w rze­czy­wi­sto­ści jest spor­tem ze­spo­ło­wym. Współpra­ca ze­spo­ło­wa w F1 to klucz do osi­ąga­nia suk­ce­su i prze­su­wa­nia gra­nic wy­trzy­ma­ło­ści bo­li­dów i ich kie­row­ców.

Ka­żda oso­ba za­trud­nio­na do pra­cy w F1 jest bar­dzo za­an­ga­żo­wa­na i pro­fe­sjo­nal­nie pod­cho­dzi do swo­ich za­dań. Nie cho­dzi tyl­ko o sam wy­ścig, ale o wia­rę w efek­ty pra­cy ze­spo­ło­wej, po­czu­cie so­li­dar­no­ści i chęć od­nie­sie­nia suk­ce­su w ka­żdym tre­nin­gu, se­sji kwa­li­fi­ka­cyj­nej i w ko­ńcu pod­czas wy­ścigu. Zwy­ci­ęstwo w wy­ścigu wy­ma­ga cze­goś wi­ęcej niż tyl­ko uta­len­to­wa­ne­go i szyb­kie­go kie­row­cy. Pro­fe­sjo­na­lizm i od­po­wied­nio zor­ga­ni­zo­wa­na pra­ca ze­spo­łu, ze swo­imi różno­rod­ny­mi sie­cia­mi i re­la­cja­mi oraz z ko­mu­ni­ka­cją na naj­wy­ższym po­zio­mie jest klu­czem do zwy­ci­ęstwa.

Cze­go ka­żda fir­ma mo­że się na­uczyć z pra­cy ze­spo­ło­wej w F1?

W F1 ka­żdy wy­ścig to no­wa hi­sto­ria. Ka­żdy start to no­wy po­czątek. Ostat­nie zwy­ci­ęstwo, lub do­bry wy­nik mo­ty­wu­je do pra­cy i spra­wia, że ze­spół jed­no­czy swo­je si­ły i opty­ma­li­zu­je swo­ją stra­te­gię na ko­lej­ny wy­ścig. Wy­ci­ąga wnio­ski i wpro­wa­dza je w ży­cie.

Wie­le firm od­no­szących suk­ce­sy w różnych bra­nżach go­spo­dar­ki prze­no­si prak­ty­ki z F1 do swo­je­go bi­zne­su. Spraw­dzo­ne, wie­lo­krot­nie po­wta­rza­ne i za­ko­ńczo­ne suk­ce­sem stra­te­gie ze świa­ta F1 mo­gą po­móc uświa­do­mić pra­cow­ni­ków, że mo­del pra­cy opar­ty na współpra­cy fi­nal­nie przy­no­si fir­mie wi­ęcej ko­rzy­ści i lep­sze wy­ni­ki. Oto pi­ęć lek­cji, które mo­żesz prze­nie­ść ze świa­ta For­mu­ły 1 do swo­je­go bi­zne­su, aby wy­grać swój bi­zne­so­wy wy­ścig.

Lek­cja nr 1. Zmia­na jest nie­ustan­na.

Ze­spół F1 jest w ci­ągłym sta­nie zmian, co wy­ma­ga ela­stycz­no­ści dzia­łań i po­zy­tyw­ne­go do te­go na­sta­wie­nia. Tu nie stoi się w miej­scu. Zwy­ci­ęski ze­spół po­trze­bu­je do­bre­go za­rządza­nia, oparte­go na za­ufa­niu i współpra­cy. Zmia­na jest ła­twiej­sza do za­ak­cep­to­wa­nia w zgra­nym ze­spo­le, które­go człon­ko­wie sta­le ze so­bą współpra­cu­ją, aby wszyst­ko po­pra­wić.

Często nie ma jed­ne­go, szyb­kie­go roz­wi­ąza­nia na po­ja­wia­jące się pro­ble­my w bo­li­dzie F1. Ze­spo­ły F1 do­ko­nu­ją ty­si­ęcy mo­dy­fi­ka­cji sa­mo­cho­du w trak­cie se­zo­nu, a często na­wet pod­czas week­en­du wy­ści­go­we­go. Te mo­dy­fi­ka­cje, ka­żdo­ra­zo­wo zgod­ne z prze­pi­sa­mi obo­wi­ązu­jący­mi w F1, po­pra­wia­ją wy­daj­no­ść i umo­żli­wia­ją opty­mal­ne do­sto­so­wa­nie się do wa­run­ków na to­rze. Na­wet po­praw­ki i roz­wój trak­to­wa­ne są ja­ko wy­zwa­nie ze­spo­ło­we, które na­le­ży roz­wi­ązy­wać wspól­nie, a nie in­dy­wi­du­al­nie. To stra­te­gia – naj­lep­sza – wy­gry­wa.

Lek­cja nr 2. Ana­li­ty­ka na to­rze – ana­li­ty­ka bi­zne­so­wa. Da­ne kreu­ją de­cy­zje.

W wy­ści­gach F1 wni­kli­wa ana­li­za da­nych jest pod­sta­wą dzia­łań. W ze­spo­le F1 nie ma kal­ku­la­cji, ka­żdy je­go czło­nek zna swo­je miej­sce i wie, w ja­kim ce­lu zo­stał za­trud­nio­ny. Bo­li­dy F1 są pe­łne czuj­ni­ków, które wy­sy­ła­ją te­ra­baj­ty da­nych do ana­li­zy i wy­ci­ąga­nia z tych ana­liz wnio­sków. Prze­ka­za­ne ze­spo­ło­wi da­ne po­zwa­la­ją na spraw­dza­nie i sy­mu­la­cję praw­do­po­dob­nych sy­tu­acji, które mo­gą stwo­rzyć pro­ble­my pod­czas dnia wy­ści­go­we­go. Pod­czas wy­ści­gu, jak i ka­żdej se­sji tre­nin­go­wej usta­wie­nia bo­li­du, ilo­ść pa­li­wa, plan pit sto­pów, wy­bór opon opie­ra się na ana­lizie da­nych i me­try­kach.

Choć ze­spo­ły F1 po­le­ga­ją na wy­ko­rzy­sta­niu da­nych, zda­ją so­bie rów­nież spra­wę z ich ogra­ni­czeń. Na­wet przy set­kach czuj­ni­ków w sa­mo­cho­dzie, eks­per­ci zwra­ca­ją uwa­gę na in­stynkt, do­świad­cze­nie i ta­lent kie­row­cy. Cza­sa­mi kie­row­ca po pro­stu czu­je, że coś mo­że być pro­ble­mem, na­wet je­śli obiek­tyw­ne da­ne mówią ina­czej. Wie­dza to po­tęga, ale in­tu­icja, czy tzw. „czu­cie” jest rów­nie wa­żne, two­rząc bar­dziej pre­cy­zyj­ny i po­tężny ze­staw da­nych. Po­dob­nie w bi­zne­sie, nie tyl­ko wni­kli­we ana­li­zy da­nych, ale i per­so­nal­ne kom­pe­ten­cje oraz „in­tu­icja bi­zne­so­wa” człon­ków ze­spo­łów w struk­tu­rze or­ga­ni­za­cji ma wpływ na po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji przez za­rządy firm.

Lek­cja nr 3. Współpra­ca ze­spo­ło­wa to klucz do suk­ce­su.

Ze­spo­ły F1 dba­ją o to, aby wszy­scy współpra­cow­ni­cy — od biu­ro­wych, po eki­pę pit stop — ro­zu­mie­li, co wno­szą do ze­spo­łu i jak ich pra­ca jest wa­żna. Pra­ca ze­spo­ło­wa za­wsze by­ła spo­so­bem, w ja­ki ze­spo­ły F1 za­rządza­ły swo­ją du­żą ka­drą pra­cow­ni­ków. Suk­ces kie­row­cy na me­cie jest suk­ce­sem ca­łe­go ze­spo­łu i wspól­nym wy­si­łkiem. Bez względu na to, jak uta­len­to­wa­ny jest Twój kie­row­ca, nie ma po­dium, nie ma zwy­ci­ęstwa, je­śli ze­spół nie jest zgra­ny. Po­patrz na ka­żdy ze­spół For­mu­ły 1 od­no­szący suk­ce­sy dzi­siaj, a zo­ba­czysz, że wszy­scy sto­su­ją mo­del pra­cy ze­spo­ło­wej od mo­men­tu po­wsta­nia tej naj­bar­dziej pre­sti­żo­wej se­rii wy­ści­go­wej.

Za­miast kłót­ni i wza­jem­ne­go oska­rża­nia mi­ędzy po­szcze­gól­ny­mi dzia­ła­mi, stra­te­gia ze­spo­ło­wa po­ma­ga wszyst­kim ra­zem pra­co­wać nad pro­ble­mem ja­ko jed­na gru­pa. Od tech­ni­ków opro­gra­mo­wa­nia i in­ży­nie­rów, po kie­row­ców, me­cha­ni­ków i me­ne­dże­rów, wszy­scy współpra­cu­ją ze so­bą. Iden­tycz­nie jest w fir­mie – zna­ne wszyst­kim ha­sło „Je­den za wszyst­kich, wszy­scy za jed­ne­go” po­win­no funk­cjo­no­wać w ka­żdej or­ga­ni­za­cji.

Lek­cja nr 4. Efek­tyw­no­ść wy­ma­ga zgod­no­ści.

Po­de­jście ze­spo­ło­we do bi­zne­su i in­dy­wi­du­al­nych pro­jek­tów po­ma­ga stwo­rzyć per­fek­cyj­nie dzia­ła­jącą struk­tu­rę or­ga­ni­za­cyj­ną. Ta­ka struk­tu­ra pra­cy po­zwa­la rów­nież na lep­sze umie­jęt­no­ści ko­mu­ni­ka­cyj­ne. Kie­dy ze­spół po­tra­fi do­brze się ko­mu­ni­ko­wać, mar­gi­nes błędu ma­le­je, a szan­sa na wy­gra­ną wzra­sta.

Ze­spo­ły F1 ma­ją po­dob­ne za­so­by do pro­jek­to­wa­nia i roz­wo­ju. Nie ozna­cza to, że wszyst­kie ze­spo­ły po­tra­fią ko­rzy­stać z tych za­so­bów z tą sa­mą efek­tyw­no­ścią. Ta umie­jęt­no­ść ma wpływ na efekt ko­ńco­wy. Niek­tóre fir­my oba­wia­ją się, że ze­spo­ły, które sa­me się kon­tro­lu­ją, mo­gą stwo­rzyć wła­sne za­sa­dy i ży­cie za­wo­do­we, które nie będzie pa­so­wać do resz­ty fir­my. Je­śli Two­ja fir­ma ma ja­sny cel i osi­ąga klu­czo­we wska­źni­ki wy­daj­no­ści, au­to­no­micz­ne ze­spo­ły mo­gą być naj­lep­szym spo­so­bem na dzia­ła­nie Two­jej fir­my. Kie­dy ze­spół jest za­an­ga­żo­wa­ny w swój pro­jekt, na bie­żąco śle­dzi swo­je spe­cjal­no­ści i po­tra­fi two­rzyć pro­duk­ty wy­so­kiej ja­ko­ści, wte­dy nie tyl­ko ze­spół od­no­si suk­ces, ale ca­łe przed­si­ęw­zi­ęcie bi­zne­so­we.

Lek­cja nr 5. Po­pra­wa i in­no­wa­cje przy­spie­sza­ją roz­wój bi­zne­su.

Po­dob­nie jak w ka­żdej dzia­łal­no­ści, za­rządza­nie ze­spo­łem i osi­ąga­nie wspól­ne­go ce­lu wy­ma­ga nie tyl­ko od­wa­gi, ale rów­nież ugrun­to­wa­nej ety­ki pra­cy. Co­dzien­ne za­da­nia, ta­kie jak pla­no­wa­nie pro­ce­sów i two­rze­nie sza­blo­nów/pro­ce­dur dzia­łań z człon­ka­mi ze­spo­łu lub li­de­ra­mi pro­jek­tów, po­ma­ga­ją ge­ne­ro­wać po­my­sły i stra­te­gie. Dzi­ęki do­brym umie­jęt­no­ściom ko­mu­ni­ka­cyj­nym, pra­cow­ni­cy in­dy­wi­du­al­ni i ze­spo­ły mo­gą zro­zu­mieć i osta­tecz­nie współpra­co­wać przy pro­jek­to­wa­niu i pro­duk­cji pro­duk­tu naj­wy­ższej kla­sy.

Ja­ko naj­wy­ższa kla­sa wy­ści­gów, ci­ągły roz­wój i in­no­wa­cje w F1 są rów­nie wa­żne, jak np. w agen­cji woj­sko­wej czy ko­smicz­nej. Pro­jek­tan­ci i in­ży­nie­ro­wie F1 za­wsze sta­ra­ją się prze­su­wać gra­ni­ce mo­żli­wo­ści i za­ska­ki­wać efek­ta­mi swo­jej pra­cy, co po­ka­zu­ją zmia­ny na prze­strze­ni lat. Wy­ko­rzy­sta­nie po­ja­wia­jących się szans i po­dej­mo­wa­nie stra­te­gicz­nych de­cy­zji mo­że po­móc Two­jej fir­mie roz­wi­jać się dy­na­micz­nie. Jed­nak nie­po­wo­dze­nia i po­pe­łnia­nie błędów po­win­ny być wy­ko­rzy­sta­ne do ana­liz i rów­nie po­moc­ne w ko­ńco­wym roz­ra­chun­ku, w szyb­ko zmie­nia­jącym się śro­do­wi­sku kor­po­ra­cyj­nym i oto­cze­niu go­spo­dar­czym.

Z po­ra­żki pły­nie wie­dza. Te­raz wiesz, gdzie są pu­łap­ki i mo­żesz się do nich przy­go­to­wać na przy­szło­ść. Dla­te­go ze­spo­ły For­mu­ły 1 ci­ągle się do­sko­na­lą, two­rzą no­we stra­te­gie i wy­ko­rzy­stu­ją no­wą wie­dzę, aby sta­le po­pra­wiać swo­je sta­ty­sty­ki i mo­dy­fi­ko­wać pla­ny dzia­ła­nia. Fir­my po­win­ny to do­świad­cze­nie prze­nie­ść z F1 i po­zwa­lać ze­spo­łom i pra­cow­ni­kom na swo­bo­dę my­śle­nia po­za sche­ma­ta­mi, nie­za­le­żnie od te­go, czy po­my­sł zo­sta­nie zre­ali­zo­wa­ny. My­śle­nie po­za sche­ma­ta­mi to do­sko­na­ły spo­sób na wspie­ra­nie in­no­wa­cji i no­wych po­my­słów w ze­spo­łach i u po­szcze­gól­nych osób.

Pod­su­mo­wa­nie

Nie ma jed­nej spraw­dzo­nej i słusz­nej stra­te­gii, która za­pew­nia suk­ces w ka­żdym wy­ści­gu i w ka­żdym bi­zne­sie. Ry­wa­li­za­cja bo­li­dów For­mu­ły 1 pod­czas wy­ści­gu opar­ta jest na ana­li­zach i skom­pli­ko­wa­nych obli­cze­niach, często spon­ta­nicz­nych de­cy­zjach „tu i te­ra­z”, na które wpły­wa­ją różne czyn­ni­ki ze­wnętrz­ne, w tym na­głe sy­tu­acje kry­zy­so­we. F1 to przede wszyst­kim pra­ca ze­spo­ło­wa. Kul­tu­ra i war­to­ści ze­spo­łów F1 po­zwa­la­ją prze­kszta­łcić dro­gi sa­mo­chód wy­ści­go­wy w po­jazd o naj­wy­ższej wy­daj­no­ści i pręd­ko­ści. Cho­ciaż wie­le de­cy­zji pro­wa­dzi do suk­cesu, nic nie jest pew­ne. Mo­żesz wy­grać jed­ne­go dnia, a na­stęp­ne­go nie sko­ńczyć na po­dium, al­bo nie wy­pa­ść z wy­ści­gu.

Po­dob­nie jest w bi­zne­sie i trze­ba mieć te­go świa­do­mo­ść. Ro­zmo­wy stra­te­gicz­ne i pla­no­wa­nie są nie­zbęd­ne do osi­ągni­ęcia ce­lów Two­jej fir­my. Fir­my, którą two­rzą pra­cow­ni­cy, zor­ga­ni­zo­wa­ni w ze­spo­ły. Cho­dzi o usta­la­nie ce­lów, które są za­rów­no am­bit­ne, jak i re­ali­stycz­ne. Nie ma nic złe­go w si­ęga­niu gwiazd, na­wet sto­jąc na zie­mi, a „sky is the li­mi­t”. Jak wspo­mnia­no wcze­śniej, po­trze­bu­jesz ze­spo­łu pe­łne­go pa­sji pra­cow­ni­ków, aby współpra­co­wać, ini­cjo­wać, kre­ować i dążyć do suk­ce­su.

Źródło:

SEEK Em­ploy­er

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści