Ma­szy­na Ag­fa On­set Griz­zly X2 HS w fir­mie SDPS: no­we per­spek­ty­wy bi­zne­so­wePoprzedni artykuł 

SDPS to fran­cu­ska dru­kar­nia si­to­dru­ko­wa o po­nad 50-let­niej tra­dy­cji, spe­cja­li­zu­jąca się w pro­duk­cji pla­ka­to­wej. W ostat­nim cza­sie jej park sprzęto­wy zo­stał roz­bu­do­wa­ny o pła­ską ma­szy­nę in­kje­to­wą Ag­fa On­set Griz­zly X2 HS. Ce­lem tej in­we­sty­cji – jak pod­kre­śla kie­row­nic­two SDPS – jest osi­ągni­ęcie po­zy­cji zna­czące­go gra­cza na fran­cu­skim ryn­ku dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go. Ba­zą ku te­mu ma­ją być do­tych­cza­so­we, wie­lo­let­nie do­świad­cze­nie i no­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne im­ple­men­to­wa­ne w dru­kar­ni.

Hi­sto­ria ukie­run­ko­wa­na ku przy­szło­ści

Za­ło­ży­cie­lem fir­my SDPS był w Phi­lip­pe Po­inçon, a fir­ma za­czy­na­ła od si­to­dru­ku – tech­ni­ki która do­mi­no­wa­ła we Fran­cji do prze­ło­mu lat 1996/97 W ko­lej­nych la­tach za­częła być wy­pie­ra­na przez bar­dziej opła­cal­ną – w kon­te­kście pro­duk­cji pla­ka­to­wej – tech­ni­kę of­f­se­to­wą. W tym sa­mym cza­sie SDPS za­częła też spe­cja­li­zo­wać się w wiel­ko­for­ma­to­wej pro­duk­cji ma­te­ria­łów ty­pu POS, z za­sto­so­wa­niem różnych podło­ży. Ce­lem jej kie­row­nic­twa by­ło wy­ko­rzy­sty­wa­nie po­sia­da­ne­go wó­wczas par­ku sprzęto­we­go do dru­ko­wa­nia na ma­te­ria­łach in­nych niż pa­pier. Dru­gim prio­ry­te­tem by­ło re­ali­zo­wa­ne stra­te­gicz­nych in­we­sty­cji, po­zwa­la­jących na spro­sta­nie zmie­nia­jącym się po­trze­bom klien­tów i utrzy­ma­nie wio­dącej po­zy­cji na ryn­ku di­sple­jów ty­pu POS we Fran­cji.

Po­mi­mo „o­fen­sy­wy” of­f­se­tu, si­to­druk wci­ąż ja­wił się wó­wczas ja­ko atrak­cyj­na opcja, zwłasz­cza przy do­dat­ko­wej la­mi­na­cji i uszla­chet­nie­niom wzbo­ga­ca­jącym wy­dru­ki. Ten stan rze­czy utrzy­my­wał się do prze­ło­mu lat 2009/2010, gdy w SDPS poja­wiły się pierw­sze roz­wi­ąza­nia cy­fro­we. Obec­nie fir­ma ofe­ru­je dru­ko­wa­nie i prze­twa­rza­nie di­sple­jów POS, a na jej wy­po­sa­że­nie skła­da­ją się: 4-ko­lo­ro­wa ma­szy­na o for­ma­cie 205 x 155 cm, pra­cu­jąca w try­bie in­li­ne oraz dwie ma­szy­ny jed­no­ko­lo­ro­we w for­ma­cie – od­po­wied­nio – 100 x 140 cm i 140 x 180 cm.

W ro­ku 2020 za­pa­dła de­cy­zja o mo­der­ni­za­cji wy­po­sa­że­nia fir­my i wzbo­ga­ce­niu go o ko­lej­ne in­no­wa­cyj­ne roz­wi­ąza­nia. Za­kup naj­now­szej ge­ne­ra­cji ma­szyn miał wpły­nąć na zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści przy za­cho­wa­niu naj­wy­ższej ja­ko­ści stan­dar­dów, zwłasz­cza przy zle­ce­niach z sek­to­ra dóbr luk­su­so­wych.

Twór­cza i owoc­na współpra­ca z San­ter­re Gro­up

Klu­czo­wym dla dal­sze­go roz­wo­ju SDPS był rok 2022. Wó­wczas na­wi­ąza­ła ona stra­te­gicz­ną współpra­cę z San­ter­re Gro­up, re­no­mo­wa­ną dru­kar­nią, spe­cja­li­zu­jącą się w tech­ni­ce of­f­se­to­wej. Ri­chard Char­rier, je­den z dy­rek­to­rów za­rządza­jących SDPS tłu­ma­czy: „Mie­li­śmy do wy­bo­ru dwie dro­gi w kon­te­kście dy­wer­sy­fi­ka­cji na­sze­go port­fo­lio: wzrost or­ga­nicz­ny bądź po­łącze­nie sił z ist­nie­jącą gru­pą po­li­gra­ficz­ną, co po­zwo­li­ło­by na dal­szy roz­wój. Wy­bór pa­dł na San­ter­re Gro­up z uwa­gi na kom­ple­men­tar­no­ść na­szych ofert. Z jed­nej stro­ny ma­my tu bo­wiem tech­ni­kę of­f­se­to­wą, z dru­giej – si­to­dru­ko­wą. Obec­nie na­sza dzia­łal­no­ść w 100% kon­cen­tru­je się na seg­men­cie POS.”.

Kon­so­li­da­cja umo­żli­wi­ła po­łącze­nie – w ra­mach wspól­nej ofer­ty – wie­dzy obu firm, a w efek­cie – za­pro­po­no­wa­nie klien­tom jesz­cze szer­sze­go spek­trum usług. Ri­chard Char­rier do­da­je, że po­łącze­nie sił z San­ter­re Gro­up wy­zwo­li­ło w ze­spo­łach obu przed­si­ębiorstw no­wą ener­gią do twór­czej pra­cy. Dzi­ęki sy­ner­gii of­f­se­tu i si­to­dru­ku oraz współpra­cy spe­cja­li­stów w obu tech­ni­kach sto­so­wa­nych w sek­to­rze POS, po­ja­wi­ły się zu­pe­łnie no­we mo­żli­wo­ści bi­zne­so­we. Po­łączo­ne ze­spo­ły eks­per­tów SDPS i San­ter­re za­częły two­rzyć in­no­wa­cyj­ne pro­duk­ty z my­ślą o kam­pa­niach re­kla­mo­wych, łączące w so­bie to co naj­lep­sze z obu tech­nik dru­ko­wa­nia.

In­we­sty­cja w On­set Griz­zly: by spro­stać ocze­ki­wa­niom klien­tów

Jak prze­ko­nu­je Ri­chard Char­rier, ry­nek POS ce­chu­je różno­rod­no­ść, która za­le­ży od seg­men­tu: „Od­czu­wa­my spa­dek za­mówień ze stro­ny klien­tów. Se­ria li­kwi­da­cji wie­lu skle­pów odzie­żo­wych w 2023 ro­ku to nie­po­ko­jący sy­gna­ł”. Ten trend jest wi­docz­ny ta­kże ro­ku bie­żącym w po­sta­ci sądo­wych li­kwi­da­cji du­żych sie­ci sprze­da­ży de­ta­licz­nej. Na ry­nek POS wpływ ma­ją w dal­szym ci­ągu na­pi­ęcia z sek­to­rze odzie­żo­wym. Sprze­daw­cy chcący uchro­nić się przed fa­lą za­mkni­ęć w na­tu­ral­ny spo­sób re­du­ku­ją wo­lu­me­ny za­mówień. To zja­wi­sko ob­ser­wu­je się w ca­łej Fran­cji. Jed­nak na­wet te symp­to­my nie znie­chęca­ją kie­row­nic­twa SDPS do in­we­sto­wa­nia w przy­szło­ść fir­my. W zwi­ąz­ku z tym w li­sto­pa­dzie ub.r. jej park sprzęto­wy zo­stał wzbo­ga­co­ny o no­wą ma­szy­nę On­set Griz­zly X2 HS, wy­po­sa­żo­ną w ro­bo­ta ABB. Za­stąpi­ła ona star­szy mo­del tej sa­mej mar­ki.

„Nasz no­wy na­by­tek to już szósta ma­szy­na On­set za­ku­pio­na od 2012 ro­ku. Mo­der­ni­zu­je­my nasz park sprzęto­wy co 3–4 la­ta. Ka­żda z ma­szyn pra­cu­je na trzy zmia­ny i je­ste­śmy bar­dzo za­do­wo­le­ni ze sta­bil­no­ści i ci­ągło­ści pro­duk­cyj­nej, ja­ką nam za­pew­nia­ją” – mówi Ri­chard Char­rier.

Ja­ko­ść i pręd­ko­ść

Za­ku­pio­na przez SDPS ma­szy­na jest już dru­gą wy­po­sa­żo­ną w ro­bo­ta od­bie­ra­jące­go bry­ty. Jak za­pew­nia kie­row­nic­two fir­my, to roz­wi­ąza­nie przy­no­si wy­mier­ne oszczęd­no­ści cza­so­we dla ope­ra­to­ra. Wer­sja HS przy­no­si też sze­reg no­wych opcji au­to­ma­ty­zu­jących pra­cę, co ge­ne­ru­je do­dat­ko­we oszczęd­no­ści na eta­pie jej przy­go­to­wa­nia do dru­ku. W kon­fi­gu­ra­cji za­ku­pio­nej przez SDPS ma­szy­na dru­kuje w sze­ściu ko­lo­rach – CMYK + Lc + Lm. Wy­bór ten był – jak pod­kre­śla­ją wła­ści­cie­le fir­my – po­dyk­to­wa­ny ko­niecz­no­ścią uzy­ska­nia naj­wy­ższej ja­ko­ści w re­ali­zo­wa­nych zle­ce­niach. Ko­lo­ry „li­gh­t” umo­żli­wia­ją tu uzy­ska­nie ostrzej­szych półto­nów i lep­sze zde­fi­nio­wa­nie dru­ku, zwłasz­cza przy pro­duk­tach z bra­nży ko­sme­tycz­nej.

„Na­sze urządze­nia od za­wsze by­ły wy­po­sa­żo­ne w opcję dru­ku 6-ko­lo­ro­we­go, co odróżnia­ło nas od kon­ku­ren­cji. No­wa ma­szy­na ofe­ru­je pro­ce­sy au­to­ma­ty­zu­jące pra­cę, co wy­dłu­ża ży­wot­no­ść gło­wic, w szcze­gól­no­ści prze­sło­ny lamp UV. To wpły­wa na ca­łko­wi­tą jej wy­daj­no­ść. Mo­żli­wo­ść szyb­kie­go prze­łącza­nia się mi­ędzy zle­ce­nia­mi w za­le­żno­ści od pra­cy oraz ela­stycz­no­ść w po­sta­ci zmia­ny mi­ędzy try­ba­mi au­to­ma­tycz­nym i ręcz­nym by­ły klu­czo­wy­mi czyn­ni­ka­mi przy za­ku­pie wer­sji HS” – do­da­je Régis Bro­us­sin, dru­gi z dy­rek­to­rów za­rządza­jących SDPS.

„For­mat 322 x 160 cm i mo­żli­wo­ść za­dru­ko­wy­wa­nia różnych podło­ży o gru­bo­ści do 50 mm gwa­ran­tu­ją wszech­stron­no­ść re­ali­zo­wa­nych przez nas prac i pro­jek­tów” – do­da­je Ri­chard Char­rier.

Jesz­cze bli­ższe wi­ęzi bi­zne­so­we z fir­mą Ag­fa

Za­kup ko­lej­nej ma­szy­ny On­set Griz­zly otwie­ra ko­lej­ny roz­dział we współpra­cy po­mi­ędzy fir­ma­mi SDPS i Ag­fa „Je­ste­śmy bar­dzo za­do­wo­le­ni ze wspar­cia tech­nicz­ne­go ofe­ro­wa­ne­go nam przez te­go do­staw­cę – mówi Régis Bro­us­sin. – Mi­łym za­sko­cze­niem jest też zna­cząca re­duk­cja zu­ży­cia atra­men­tów. Pro­fi­le barw­ne ofe­ro­wa­ne przez ma­szy­nę wska­zu­ją na zna­cząco ni­ższe wy­ma­ga­nia względem ilo­ści uży­wa­ne­go atra­men­tu, przy fi­nal­nym wy­dru­ku zbli­żo­nym do osi­ąga­ne­go wcze­śniej. Du­żą ro­lę od­gry­wa tu pig­men­ta­cja atra­men­tów, po­dob­nie jak pro­ces prze­twa­rza­nia pli­ków”.

Ag­fa po­sia­da obec­nie bo­ga­te do­świad­cze­nia w za­kre­sie do­zo­wa­nia od­po­wied­niej ilo­ści atra­men­tów (za spra­wą du­żej li­czy ma­szyn Tau­ro do­star­czo­nych na ry­nek w ostat­nich la­tach) cze­go efek­tem są zna­czące oszczęd­no­ści w pra­cy tych ma­szyn. Jest to, jak za­pew­nia kie­row­nic­two SDPS, do­bry znak dla ta­kich wła­śnie firm, gdzie pro­gno­zy wska­zu­ją na wzro­sty licz­by za­mówień od klien­tów, co wy­ma­ga opty­ma­li­za­cji na eta­pie różnych pro­ce­sów.

„Mu­si­my da­lej ro­snąć. Za­tem ko­lej­ne za­ku­py sprzęto­we będą uwzględ­niać no­we roz­wi­ąza­nia tech­no­lo­gicz­ne” – pod­su­mo­wu­je Ri­chard Char­rier.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści