Ukryte nawyki cyfrowe pracowników biurowych zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmPoprzedni artykuł 

Ukryte i dość niepokojące nawyki europejskich pracowników biurowych narażają firmy na poważne ryzyko w zakresie cyberbezpieczeństwa, jak wynika z badań, przeprowadzonych na grupie 11 tysięcy osób. Raport Sharp Europe wykazał, że dwie trzecie zatrudnionych podejmuje w pracy ryzykowne zachowania związane z technologią, które woleliby ukryć przed swoimi przełożonymi, mimo że większość (84%) pracowników jest bardziej świadoma zagrożeń cybernetycznych niż jeszcze rok temu.

Badanie to zostało przeprowadzone na zlecenie Sharp Europe, wiodącego dostawcy produktów i usług z zakresu technologii biznesowych. Ujawniło ono postępujący rozdźwięk między rosnącą świadomością w zakresie cyberbezpieczeństwa, a codziennymi nawykami pracowników. Istotną rolę w tym procesie odgrywają nowe technologie. Wyniki wykazały, że 43% pracowników biurowych wymieniło sztuczną inteligencję (AI) jako główny powód zwiększonych obaw o bezpieczeństwo cyfrowe.

W pierwszej piątce ukrytych nawyków, do których przyznają się pracownicy, znalazły się:

  1. Logowanie się do niezabezpieczonych sieci Wi-Fi przy użyciu urządzeń służbowych
  2. Niewylogowanie się z kont służbowych na noc
  3. Brak regularnych aktualizacji oprogramowania na sprzęcie firmowym
  4. Pobieranie nieautoryzowanego oprogramowania na służbowe laptopy
  5. Odwiedzanie lub próby pobierania treści z niezaufanych źródeł zewnętrznych

Badanie Sharp wykazało również, że przedsiębiorstwa są szczególnie narażone na cyberataki w piątkowe popołudnia, ponieważ co piąty pracownik przyznawał, że popełnienie przez niego błędu w zakresie cyberbezpieczeństwa jest najbardziej prawdopodobne pod koniec tygodnia pracy. Z drugiej strony, ponad jedna trzecia jako główny czynnik ryzyka wskazała stres spowodowany dużym obciążeniem pracą. Nie jest zatem zaskoczeniem, że błąd ludzki pozostaje przyczyną 95% przypadków naruszeń cyberbezpieczeństwa.[1]

Pomimo rosnących obaw o zagrożenia cyfrowe, wielu pracowników nadal nie ma poczucia, że dbanie o bezpieczeństwo firmy jest ich obowiązkiem. Aż 21% pracowników uważa, że za kwestie cyberbezpieczeństwa odpowiedzialny jest wyłącznie dział IT firmy, a 8% stwierdziło nawet, że nie przejmowałoby się, gdyby ich firma została zhakowana.

Roland Singer, wiceprezes ds. IT w Sharp Europe, stwierdził: „Cyberbezpieczeństwo to nie tylko ochrona danych firmowych – to także ochrona ludzi stojących za tymi danymi. Nasze badania pokazują, że pracownicy odgrywają kluczową rolę w ochronie bezpieczeństwa cyfrowego, a firmy muszą zapewnić im odpowiednie narzędzia i szkolenia, aby skutecznie zmniejszyć wszelkie ryzyko”.

Badania przeprowadzone przez Sharp wskazują, że pracownicy mogą potrzebować dodatkowej zachęty, aby pamiętać o cyberbezpieczeństwie podczas pracy, zwłaszcza gdy zbliża się weekend lub gdy czują się przeciążeni pracą. W 2024 r. globalny średni koszt naruszenia bezpieczeństwa danych wyniósł 4,88 mln USD, co stanowi wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku i najwyższy wynik w historii.[2] W sytuacji, gdy stawka jest wyższa niż kiedykolwiek, firmy dbające o bezpieczeństwo swojego cyfrowego środowiska muszą zapewnić pracownikom niezbędną wiedzę i narzędzia.

Z informacji firmy Sharp

 Produkcja: WebFabrika 1999-2025 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności