Esko – Mark An­dy In­no­va­tion Day: roz­wi­ąza­nia zwi­ęk­sza­jące wy­daj­no­ść pro­duk­cji ety­kie­to­wejPoprzedni artykuł 

Fot.: Mark Andy - Sesja pytań i odpowiedzi. Od lewej: Łukasz Kaczyński, Łukasz Chruśliński (obaj Mark Andy), Nils Otto, Sam Coussens i Mariusz Geras (wszyscy Esko)
Fot.: Mark An­dy – Se­sja py­tań i od­po­wie­dzi. Od le­wej: Łu­kasz Ka­czy­ński, Łu­kasz Ch­ru­śli­ński (obaj Mark An­dy), Nils Ot­to, Sam Co­us­sens i Ma­riusz Ge­ras (wszy­scy Esko)

Op­ty­ma­li­za­cja pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych, re­duk­cja kosz­tów pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści, zwi­ęk­sze­nie wy­daj­no­ści – to klu­czo­we wy­zwa­nia wie­lu dru­ka­rń ety­kie­to­wych wo­bec obec­nych tren­dów ryn­ko­wych. Za­gad­nie­nia te by­ły głów­nym te­ma­tem spo­tka­nia zor­ga­ni­zo­wa­ne­go wspól­nie przez fir­my Esko i Mark An­dy z my­ślą o ich eu­ro­pej­skich klien­tach. Wy­da­rze­nie od­by­ło się 5 mar­ca br. w Cen­trum Tech­no­lo­gicz­nym Mark An­dy w War­sza­wie. Po­za pre­zen­ta­cja­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi ze stro­ny przed­sta­wi­cie­li Esko, uczest­ni­cy mie­li oka­zję wzi­ąć udział w pre­zen­ta­cjach znaj­du­jących się tu ma­szyn Mark An­dy: flek­so­gra­ficz­nej Evo­lu­tion Se­ries E5 i in­kjet UV – Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200. Wy­dru­ki re­ali­zo­wa­ne na obu ma­szynach uwzględ­nia­ły za­awan­so­wa­ne roz­wi­ąza­nie so­ftwa­re­’o­we stwo­rzo­ne przez Esko, m.in. Equ­inox, de­dy­ko­wa­ne rów­nież pro­duk­cji ety­kiet i opa­ko­wań.

„Wy­da­rze­nie to otwo­rzy­ło nasz te­go­rocz­ny cykl spo­tkań, or­ga­ni­zo­wa­nych w war­szaw­skim Cen­trum Tech­no­lo­gicz­nym, ta­kże we współpra­cy z part­ne­ra­mi – mówi Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron, Eu­ro­pe­an Mar­ke­ting Ma­na­ger Mark An­dy. – Tym ra­zem by­ła nią fir­ma Esko, ofe­ru­jąca sze­reg za­awan­so­wa­nych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych w ob­sza­rze so­ftwa­re­’u, sto­so­wa­nych przez na­szych wspól­nych klien­tów. Spot­ka­nie mia­ło eu­ro­pej­ski cha­rak­ter, wzi­ęło w nim udział kil­ka­dzie­si­ąt osób z różnych kra­jów: Pol­ski,
Tur­cji, Chor­wa­cji, Czech i in­nych. Dla nas by­ło oka­zją do za­pre­zen­to­wa­nia ma­szyn z ofer­ty Mark An­dy, w tym naj­szyb­szej na ryn­ku hy­bry­do­wej ma­szyny in­kjet UV, de­dy­ko­wa­nej pro­duk­cji ety­kie­to­wej – Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200”.

Klien­tów po­wi­ta­li Ma­riusz Ge­ras – Sa­les Ma­na­ger Esko i Łu­kasz Ch­ru­śli­ński – Eu­ro­pe­an Sa­les Ma­na­ger Mark An­dy, a po przed­sta­wie­niu agen­dy roz­po­czął się cykl pre­zen­ta­cji ze stro­ny przed­sta­wi­cie­li Esko.

Tren­dy ryn­ko­we i in­no­wa­cje tech­no­lo­gicz­ne
Ja­ko pierw­szy wy­stąpił Jan De Ro­eck – Mar­ke­ting Di­rec­tor, który wska­zy­wał na dy­na­micz­ne zmia­ny za­cho­dzące na ca­łym świe­cie i du­żą nie­pew­no­ść co do przy­szło­ści, ja­ka wpły­wać będzie na li­de­rów bi­zne­su, ale też kon­su­men­tów. Za­cy­to­wał wy­ni­ki ba­dań do­ty­czących naj­wi­ęk­szych – zda­niem firm – za­gro­żeń dla ich bi­zne­sów, stop­nia przy­go­to­wa­nia na kry­zys ze­wnętrz­ny, wdra­ża­nych stra­te­gii za­po­bie­gaw­czych i uod­par­nia­jących przed­si­ębior­stwa. Pod­kre­ślał zna­cze­nie cy­fro­wej trans­for­ma­cji, ta­kże w kon­te­kście ety­kiet, co ma swo­je od­bi­cie m.in. w ni­ższych na­kła­dach i wi­ęk­szej pre­sji cza­so­wej na ich re­ali­za­cję. Wy­mie­nił tren­dy i tech­no­lo­gie (m.in. au­to­ma­ty­za­cję, AI/u­cze­nie ma­szy­no­we czy clo­ud com­pu­ting), które będą mia­ły zna­czący wpływ na bra­nże ety­kietową i opa­ko­wa­nio­wą.
Jan De Ro­eck zo­bra­zo­wał ła­ńcuch war­to­ści cha­rak­te­ry­stycz­ny dla seg­men­tu opa­ko­wań i ety­kiet i udział w nim roz­wi­ązań Esko. Jak pod­kre­ślał, są one wy­ko­rzy­sty­wa­ne w pro­duk­cji 9 na 10 opa­ko­wań z bra­nży kon­su­menc­kiej. Część z nich zo­sta­ła przed­sta­wio­na w ko­lej­nych pre­zen­ta­cjach, ta­kże w kon­te­kście za­sto­so­wa­nia ich w pro­duk­cji ety­kietowej zre­ali­zo­wa­nej „na ży­wo” na ma­szy­nach Mark An­dy.

„Re­wo­lu­cja w pre­pres­sie z fir­mą Esko: od kon­cep­cji do dru­ku”
Tak brzmiał ty­tuł dru­gie­go wy­stąpie­nia, które­go au­to­rem był Sam Co­us­sens – Ap­pli­ca­tion Sa­les Ma­na­ger Esko. Za­pre­zen­to­wał w nim kom­plet­ny work­flow (przez ser­wer Esko Au­to­ma­tion En­gi­ne) przy­kła­do­we­go pli­ku ze zle­ce­niem – po­cząw­szy od je­go prze­sła­nia do fir­my po­li­gra­ficz­nej aż po druk. Uw­zględ­nił tu ko­lej­ne eta­py prze­twa­rza­nia pra­cy: pre­press, za­twier­dze­nie pli­ku, pro­duk­cję form dru­ko­wych oraz re­ali­za­cję zle­ce­nia na ma­szy­nie dru­ku­jącej. Jak pod­kre­ślał, na ca­łym świe­cie wy­ko­rzy­sty­wa­nych jest już po­nad 3000 li­cen­cji te­go na­rzędzia, wspie­ra­jące­go fir­my w re­duk­cji błędów (na­wet o 80%), zwi­ęk­sze­niu wy­daj­no­ści i prze­pły­wu prac oraz re­ali­za­cji oszczęd­no­ści cza­so­wych i fi­nan­so­wych. Nie­co wi­ęcej miej­sca Sam Co­us­sens po­świ­ęcił wy­bra­nym mo­du­łom work­flow: Equ­inox – prze­zna­czo­ne­mu do wstęp­nej we­ry­fi­ka­cji pli­ków; Ar­tPro+ de­dy­ko­wa­ne­mu dru­ko­wi ze zmien­ny­mi da­ny­mi (VDP) czy na­rzędziom do kon­tro­li ja­ko­ści. Zw­rócił uwa­gę na etap ak­cep­to­wa­nia pra­cy z po­zio­mu „ch­mu­ry”, do której mo­gą mieć zdal­ny do­stęp wszy­scy za­in­te­re­so­wa­ni.

In­no­wa­cje w pro­duk­cji form dru­ko­wych i ra­stro­wa­niu
Ja­ko ostat­ni z ra­mie­nia Esko wy­stąpił Nils Ot­to – So­lu­tion Ar­chi­tect Co­lor & Print, który za­pre­zen­to­wał roz­wi­ąza­nia tej fir­my po­moc­ne w pro­ce­sach pro­duk­cji flek­so­gra­ficz­nych form dru­ko­wych i ra­stro­wa­nia. Przy­bli­żył zop­ty­ma­li­zo­wa­ny przez fir­mę pro­ces przy­go­to­wa­nia pli­ku, ma­jący przy­nie­ść wy­mier­ne oszczęd­no­ści fi­nan­so­we i eko­lo­gicz­ne. Za­pre­zen­to­wał na­świe­tlar­ki Esko do płyt flek­so­gra­ficz­nych, zna­ne z licz­nych wdro­żeń. Na za­ko­ńcze­nie po­świ­ęcił nie­co miej­sca pro­cesom stan­da­ry­za­cji i ka­li­bra­cji w stwo­rzo­nym przez fir­mę na­rzędziu Print Co­lor Wi­zard. Jak pod­kre­ślał, wraz z pre­zen­to­wa­nym wcze­śniej mo­du­łem Equ­inox two­rzy ono kom­plet­ne roz­wi­ąza­nie – od ka­li­bra­cji ma­szy­ny do we­ry­fi­ka­cji ko­ńco­wych wy­dru­ków – po­zwa­la­jące uzy­skać oszczęd­no­ści eko­no­micz­ne, a przy tym zre­du­ko­wać ne­ga­tyw­ny wpływ pro­duk­cji po­li­gra­ficz­nej na śro­do­wi­sko.

Pre­zen­ta­cja ma­szyn Mark An­dy
Po części teo­re­tycz­nej uczest­ni­cy spo­tka­nia wzi­ęli udział w pre­zen­ta­cji „na ży­wo” dwóch ma­szyn za­in­sta­lo­wa­nych w war­szaw­skim Cen­trum Tech­no­lo­gicz­nym Mark An­dy. Po­ka­zy po­pro­wa­dzi­li Łu­kasz Ch­ru­śli­ński i An­tho­ny Cot­ton – Eu­ro­pe­an Sa­les Ma­na­ger Mark An­dy. Sz­cze­gól­ne za­in­te­re­so­wa­nie wzbu­dzi­ła ma­szyna hy­bry­do­wa Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200, okre­śla­na przez Mark An­dy mia­nem naj­szyb­szej na świe­cie ma­szyny wąskow­stęgo­wej in­kjet UV, de­dy­ko­wa­nej pro­duk­cji ety­kie­to­wej. Ofe­ru­je pręd­ko­ść dwa ra­zy wi­ęk­szą od swo­je­go po­przed­ni­ka – mo­de­lu Di­gi­tal Se­ries HD, będące­go „hi­te­m” sprze­da­żo­wym Mark An­dy na wie­lu ryn­kach,. Sta­no­wi ona od­po­wie­dź Mark An­dy na obec­ne tren­dy ryn­ko­we i wy­ma­ga­nia klien­tów, wska­zy­wa­ne m.in. we wcze­śniej­szej pre­zen­ta­cji Esko: spa­da­jące na­kła­dy, ro­snącą licz­bę różnych wa­rian­tów tej sa­mej ety­kie­ty (ver­sio­ning) czy też ko­niecz­no­ść ak­tu­ali­za­cji bądź wzna­wia­nia wcze­śniej­szych prac, ale po nie­zbęd­nej mo­dy­fi­ka­cji.
Mark An­dy – co rów­nież pod­kre­śla­no – jest obec­nie zde­cy­do­wa­nym li­de­rem ryn­ko­wym pod względem sprze­da­ży ma­szyn hy­bry­do­wych do dru­ku ety­kiet i opa­ko­wań w tech­no­lo­gii wąskow­stęgo­wej. „Co wi­ęcej, na­sze sztan­da­ro­we mo­de­le w tym seg­men­cie tj. Di­gi­tal Se­ries HD i nie­daw­no wpro­wa­dzo­ny Di­gi­tal Se­ries HD Hi­ghSpe­ed 1200 po­wsta­ły w ca­ło­ści we wła­snym za­kre­sie w na­szej fir­mie. Ozna­cza to, że użyt­kow­nik do­sta­je z jed­ne­go źródła kom­plet­ne roz­wi­ąza­nie, ta­kże w ob­sza­rze opro­gra­mo­wa­nia ste­ru­jące­go ma­szyną. Ca­ło­ści do­pe­łnia kom­plek­so­wy pro­gram opie­ki ser­wi­so­wej – Mark An­dy 360 Sup­por­t” – mówił Łu­kasz Ch­ru­śli­ński.

Dru­gą z pre­zen­to­wa­nych ma­szyn by­ła zna­na już – ta­kże z wdro­żeń w Pol­sce – ma­szyna flek­so­gra­ficz­na Evo­lu­tion Se­ries E5. Pra­cu­je ona z pręd­ko­ścią mak­sy­mal­ną 230 m/min i – jak pod­kre­śla­no pod­czas pre­zen­ta­cji – jest ska­lo­wal­na. Ozna­cza to mo­żli­wo­ść jej roz­bu­do­wy wraz z ro­snący­mi po­trze­ba­mi użyt­kow­ni­ka. Evo­lu­tion Se­ries E5 jest do­stęp­na w sze­ro­ko­ściach wstęgi 330 i 430 mm. Port­fo­lio re­ali­zo­wa­nych na niej prac obej­mu­je pro­duk­ty ta­kie jak ety­kie­ty, owij­ki do bu­te­lek, ety­kie­ty IML i ter­mo­kurcz­li­we. „Ma­my tu za­tem do czy­nie­nia z nie­zwy­kle ela­stycz­nym roz­wi­ąza­niem, zna­ko­mi­cie wpa­so­wu­jącym się w obec­ne tren­dy ryn­ko­we i apli­ka­cje re­ali­zo­wa­ne w tech­no­lo­gii flek­so­gra­ficz­nej – mówi Łu­kasz Ch­ru­śli­ński. – O jej wszech­stron­no­ści świad­czą m.in. pol­skie pro­jek­ty zre­ali­zo­wa­ne z udzia­łem Evo­lu­tion Se­ries E5. Z jed­nej stro­ny jest ona sto­so­wa­na np. do pro­duk­cji spe­cja­li­stycz­nych tub ko­sme­tycz­nych w uni­kal­nej w ska­li świa­ta tech­no­lo­gii, z dru­giej – słu­ży do wy­so­ko­wy­daj­nej pro­duk­cji ety­kiet sa­mo­przy­lep­nych czy ty­pu shrink sle­eve. Tych za­sto­so­wań jest oczy­wi­ście o wie­le wi­ęcej, w za­le­żno­ści od ty­pu pro­duk­cji, w ja­kiej spe­cja­li­zu­je się użyt­kow­nik oraz ryn­ków, ja­kie ob­słu­gu­je”.

Spot­ka­nie zwie­ńczy­ła se­sja py­tań i od­po­wie­dzi z udzia­łem przed­sta­wi­cie­li Esko i Mark An­dy. Do­ty­czy­ły one za­rów­no tech­nicz­nych aspek­tów za­pre­zen­to­wa­nych roz­wi­ązań, jak też spraw bar­dziej ogól­nych – zwi­ąza­nych z ryn­kiem czy zbli­ża­jący­mi się tar­ga­mi La­be­le­xpo Eu­ro­pe w Bar­ce­lo­nie, z my­ślą o których obie fir­my przy­go­to­wu­ją pre­mie­ry ryn­ko­we. „Dzi­ęku­je­my wszyst­kim, którzy zna­le­źli czas i wzi­ęli udział w na­szym spo­tka­niu. Ma­my na­dzie­ję, że na­si wspól­ni klien­ci uzy­ska­li tu cen­ną daw­kę wie­dzy, za­rów­no teo­re­tycz­nej jak i prak­tycz­nej. Te­mu bo­wiem słu­ży na­sze Cen­trum Tech­no­lo­gicz­ne – ma być miej­scem na­uki, in­spi­ra­cji, zdo­by­wa­nia do­świad­czeń i kom­pe­ten­cji, ale też dzie­le­nia się wie­dzą. Już nie­ba­wem w na­sze pro­gi za­wi­ta­ją – jak co ro­ku – stu­den­ci i ucznio­wie kie­run­ków po­li­gra­ficz­nych, zaś w czerw­cu pla­nu­je­my Open Ho­use dla klien­tów z ca­łej Eu­ro­py. Ma­my na­dzie­ję, że wszyst­kie spo­tka­nia za­pla­no­wa­ne na pierw­szą po­ło­wę ro­ku będą sta­no­wi­ły zna­ko­mi­ty przed­smak te­go co nas cze­ka we wrze­śniu na tar­gach La­be­le­xpo Eu­ro­pe” – pod­su­mo­wu­je Le­na Ch­mie­lew­ska­-Bon­tron.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji pai.in­fo.pl

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści