Er­go­no­mia i druk w edu­ka­cji z Ri­cohPoprzedni artykuł 

Ergonomia odgrywa kluczową rolę w skutecznym projektowaniu produktów, od nagrodzonego iF RICOH Pro Z75 po uznany przez Red Dot iDataT2 UHF.
Er­go­no­mia od­gry­wa klu­czo­wą ro­lę w sku­tecz­nym pro­jek­to­wa­niu pro­duk­tów, od na­gro­dzo­ne­go iF RICOH Pro Z75 po uzna­ny przez Red Dot iDa­ta­T2 UHF.

Współcze­sne spo­łe­cze­ństwo co­raz bar­dziej do­strze­ga zna­cze­nie er­go­no­mii oraz tra­dy­cyj­nych me­tod pra­cy i na­uki, ta­kich jak druk, w kon­te­kście po­pra­wy efek­tyw­no­ści oraz ja­ko­ści ży­cia za­wo­do­we­go i edu­ka­cyj­ne­go. Ma­te­ria­ły Ri­coh Eu­ro­pe pod­kre­śla­ją, że er­go­no­micz­ne pro­jek­to­wa­nie pro­duk­tów mo­że istot­nie zwi­ęk­szyć kom­fort pra­cow­ni­ków, na­to­miast ko­rzy­sta­nie z dru­ku na pa­pie­rze po­zy­tyw­nie wpły­wa na pro­ce­sy przy­swa­ja­nia wie­dzy przez dzie­ci.


Er­go­no­mia w miej­scu pra­cy: dro­ga do wi­ęk­szej sa­tys­fak­cji i efek­tyw­no­ści

Er­go­no­mia, ja­ko na­uka zaj­mu­jąca się do­sto­so­wa­niem śro­do­wi­ska pra­cy do po­trzeb czło­wie­ka, od­gry­wa klu­czo­wą ro­lę w po­pra­wie kom­for­tu i zdro­wia pra­cow­ni­ków. Ar­ty­kuł Er­wi­na Bus­se­lo­ta z Ri­coh Eu­ro­pe (04.04.2025) pod­kre­śla, że er­go­no­micz­ne pro­jek­to­wa­nie pro­duk­tów – od krze­seł biu­ro­wych po uchwy­ty wier­ta­rek – mo­że zna­cząco wpły­nąć na co­dzien­ne do­świad­cze­nia użyt­kow­ni­ków, zmniej­sza­jąc dys­kom­fort, stres i ry­zy­ko ura­zów.

Fe­de­ra­tion of Eu­ro­pe­an Er­go­no­mics So­cie­ties wy­różnia trzy głów­ne ty­py er­go­no­mii: fi­zycz­ną, po­znaw­czą i or­ga­ni­za­cyj­ną. Er­go­no­mia fi­zycz­na kon­cen­tru­je się na aspek­tach ana­to­micz­nych i bio­me­cha­nicz­nych, ta­kich jak po­sta­wa pra­cy, ob­słu­ga ma­te­ria­łów czy po­wta­rzal­ne ru­chy, które mo­gą pro­wa­dzić do za­bu­rzeń mi­ęśnio­wo­-sz­kie­le­to­wych. Er­go­no­mia po­znaw­cza do­ty­czy pro­ce­sów men­tal­nych, ta­kich jak per­cep­cja, pa­mi­ęć czy po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji, co jest istot­ne w in­te­rak­cji czło­wie­ka z sys­te­ma­mi, np. kom­pu­te­ra­mi. Er­go­no­mia or­ga­ni­za­cyj­na na­to­miast opty­ma­li­zu­je struk­tu­ry i pro­ce­sy w or­ga­ni­za­cjach, np. za­rządza­nie za­so­ba­mi za­ło­gi czy pro­jek­to­wa­nie pra­cy.

Za­sto­so­wa­nie za­sad er­go­no­mii w pro­jek­to­wa­niu pro­duk­tów przy­no­si wy­mier­ne ko­rzy­ści. Jak wska­zu­je So­cie­ty of Oc­cu­pa­tio­nal Me­di­ci­ne, aż 65% pra­cow­ni­ków cier­pi na bóle ple­ców, szyi lub in­ne pro­ble­my mi­ęśnio­wo­-sz­kie­le­to­we, które mo­żna by zła­go­dzić dzi­ęki lep­szej er­go­no­mii. Ba­da­nie prze­pro­wa­dzo­ne przez Eu­ro­pe­an Agen­cy for Sa­fe­ty and He­alth at Work w 2023 ro­ku wy­ka­za­ło, że 40–75% pra­cow­ni­ków w różnych sek­to­rach zgła­sza kla­sycz­ne za­gro­że­nia er­go­no­micz­ne. W kra­jach wschod­niej i po­łu­dnio­wej Eu­ro­py do­mi­nu­ją pro­ble­my fi­zycz­ne, na­to­miast w kra­jach północ­nej i cen­tral­nej Eu­ro­py wi­ęk­sze są ob­ci­ąże­nia emo­cjo­nal­ne, ta­kie jak trud­ne re­la­cje z klien­ta­mi czy dłu­gie go­dzi­ny pra­cy.

Przy­kła­dem za­sto­so­wa­nia er­go­no­mii w prak­ty­ce jest dru­kar­ka RICOH Pro™ VC80000, która zdo­by­ła na­gro­dę iF De­sign Award 2025. Urządze­nie to zo­sta­ło za­pro­jek­to­wa­ne z my­ślą o ope­ra­to­rach: au­to­ma­tycz­nie kon­tro­lu­je i ko­ry­gu­je ja­ko­ść dru­ku, co po­zwa­la pra­cow­ni­kom sku­pić się na in­nych za­da­niach. Au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów przy­go­to­waw­czych, ta­kich jak pro­fi­lo­wa­nie pa­pie­ru, oraz mi­ni­ma­li­za­cja ko­niecz­no­ści kon­ser­wa­cji (np. dzi­ęki do­star­cza­niu tu­szu w becz­kach, co zmniej­sza często­tli­wo­ść wy­mia­ny na­wet 20-krot­nie) spra­wia­ją, że pra­ca sta­je się mniej ob­ci­ąża­jąca. Du­ży ekran do­ty­ko­wy z in­tu­icyj­nym in­ter­fej­sem do­dat­ko­wo uła­twia ob­słu­gę, co zwi­ęk­sza kom­fort i efek­tyw­no­ść ope­ra­to­rów.

Er­go­no­mia nie tyl­ko po­pra­wia zdro­wie pra­cow­ni­ków, ale ta­kże zwi­ęk­sza ich pro­duk­tyw­no­ść i sa­tys­fak­cję z pra­cy. Pro­duk­ty źle za­pro­jek­to­wa­ne pod względem er­go­no­micz­nym mo­gą pro­wa­dzić do spad­ku wy­daj­no­ści, ob­ni­że­nia mo­ra­le, a na­wet wy­pad­ków w pra­cy. In­we­sty­cja w er­go­no­mię to za­tem in­we­sty­cja w lu­dzi i suk­ces or­ga­ni­za­cji.


Druk na pa­pie­rze: nie­za­stąpio­ne na­rzędzie w edu­ka­cji

Druk na pa­pie­rze, mi­mo ro­snącej po­pu­lar­no­ści me­di­ów cy­fro­wych, po­zo­sta­je klu­czo­wym ele­men­tem w edu­ka­cji dzie­ci. Ar­ty­kuł Er­wi­na Bus­se­lo­ta z Ri­coh Eu­ro­pe (11.04.2025) przed­sta­wia sze­ść spo­so­bów, w ja­kie druk wspie­ra na­ukę, opie­ra­jąc się na licz­nych ba­da­niach na­uko­wych.

Naj­now­szy ra­port Nor­we­gian Scre­en Use Com­mit­tee pod­kre­śla, że dzie­ci po­win­ny wi­ęcej czy­tać na pa­pie­rze. Pa­pier po­pra­wia zro­zu­mie­nie tek­stu i zmniej­sza ob­ci­ąże­nie po­znaw­cze, które po­ja­wia się, gdy dzie­ci są bom­bar­do­wa­ne nadmia­rem in­for­ma­cji na ekra­nach. To nie je­dy­ne ba­da­nie wska­zu­jące na prze­wa­gę dru­ku. Oto sze­ść klu­czo­wych ko­rzy­ści pły­nących z ko­rzy­sta­nia z ma­te­ria­łów dru­ko­wa­nych w edu­ka­cji:

  1. Bu­do­wa­nie pod­sta­wo­wych umie­jęt­no­ści li­te­rac­kich – Druk na pa­pie­rze wspie­ra roz­wój umie­jęt­no­ści czy­ta­nia u mło­dych dzie­ci po­przez wi­zu­al­ne i do­ty­ko­we wzmoc­nie­nie. We­dług Edu­ca­tion Sco­tland, fi­zycz­ne ksi­ążki an­ga­żu­ją mózg w prze­twa­rza­nie in­for­ma­cji, co uła­twia zro­zu­mie­nie i za­pa­mi­ęty­wa­nie. Ba­da­nie po­twier­dza, że ma­te­ria­ły dru­ko­wa­ne w kla­sie po­zy­tyw­nie wpły­wa­ją na roz­wój zdol­no­ści czy­tel­ni­czych.
  2. Zwi­ęk­sze­nie za­an­ga­żo­wa­nia – Czy­ta­nie na pa­pie­rze mi­ni­ma­li­zu­je roz­pro­sze­nia, ta­kie jak wy­ska­ku­jące re­kla­my czy hi­per­łącza, co po­zwa­la dzie­ciom sku­pić się na tre­ści. Jak wska­zu­ją ba­da­nia Phys.org, pa­pier umo­żli­wia pe­łne za­nu­rze­nie się w hi­sto­rii lub lek­cji.
  3. Lep­sze zro­zu­mie­nie tek­stuBa­da­nie wło­skie wy­ka­za­ło, że 10 go­dzin czy­ta­nia na pa­pie­rze da­je 6–8 ra­zy lep­sze zro­zu­mie­nie niż czy­ta­nie na urządze­niach cy­fro­wych. Me­ta­ana­li­za z 2024 ro­ku (Phys.org) po­twier­dza, że ucznio­wie czy­ta­jący na pa­pie­rze osi­ąga­ją lep­sze wy­ni­ki w te­stach zro­zu­mie­nia.
  4. Wzmoc­nie­nie po­łączeń w mózguBa­da­nie MRI wy­ka­za­ło, że dzie­ci czy­ta­jące ksi­ążki ma­ją sil­niej­sze po­łącze­nia mózgo­we w ob­sza­rach zwi­ąza­nych z języ­kiem i kon­tro­lą po­znaw­czą, w prze­ci­wie­ństwie do tych, które spędza­ją wi­ęcej cza­su przed ekra­na­mi.
  5. Po­czu­cie wła­sno­ści – Dzie­ci po­sia­da­jące wła­sne ksi­ążki są sze­ść ra­zy bar­dziej skłon­ne do czy­ta­nia po­wy­żej po­zio­mu ocze­ki­wa­ne­go dla ich wie­ku i nie­mal trzy ra­zy bar­dziej skłon­ne do czer­pa­nia przy­jem­no­ści z czy­ta­nia. Przew­ra­ca­nie stron da­je im po­czu­cie osi­ągni­ęcia i du­my.
  6. Umo­żli­wie­nie in­te­rak­cjiPod­kre­śla­nie tek­stu, ro­bie­nie no­ta­tek czy ry­so­wa­nie na mar­gi­ne­sach wzmac­nia pro­ces ucze­nia się. Te do­ty­ko­we do­świad­cze­nia są trud­ne do od­two­rze­nia na ekra­nie i przy­czy­nia­ją się do bar­dziej dy­na­micz­nej na­uki.

Ma­te­ria­ły dru­ko­wa­ne – czy to podręcz­ni­ki, ksi­ążki obraz­ko­we, czy ma­te­ria­ły dy­dak­tycz­ne – po­win­ny na­dal od­gry­wać istot­ną ro­lę w edu­ka­cji. Druk na pa­pie­rze do­star­cza uni­kal­ne­go i po­tężne­go do­świad­cze­nia edu­ka­cyj­ne­go, które wspie­ra roz­wój dzie­ci na wie­lu po­zio­mach.


Po­łącze­nie er­go­no­mii i dru­ku: bu­do­wa­nie lep­szej przy­szło­ści

Er­go­no­mia i druk na pa­pie­rze, choć do­ty­czą różnych dzie­dzin, ma­ją wspól­ny cel: po­pra­wę ja­ko­ści ży­cia i pra­cy lu­dzi. Er­go­no­micz­ne pro­jek­to­wa­nie pro­duk­tów, jak w przy­pad­ku dru­kar­ki RICOH Pro™ VC80000, po­ka­zu­je, że tech­no­lo­gia mo­że być przy­ja­zna dla użyt­kow­ni­ka, zmniej­sza­jąc ob­ci­ąże­nie fi­zycz­ne i psy­chicz­ne pra­cow­ni­ków. Z ko­lei druk na pa­pie­rze, jak wska­zu­ją ba­da­nia Nor­we­gian Scre­en Use Com­mit­tee, wspie­ra roz­wój po­znaw­czy dzie­ci, ofe­ru­jąc im lep­sze wa­run­ki do na­uki i zro­zu­mie­nia świa­ta.

Oba te po­de­jścia po­ka­zu­ją, że w erze cy­fry­za­cji war­to wra­cać do tra­dy­cyj­nych me­tod i na­uko­wych za­sad, które sta­wia­ją czło­wie­ka w cen­trum. In­we­sty­cja w er­go­no­mię i druk to in­we­sty­cja w zdro­wie, edu­ka­cję i przy­szło­ść spo­łe­cze­ństwa. Czy współcze­sne or­ga­ni­za­cje i sys­te­my edu­ka­cyj­ne są go­to­we na ta­ki krok? Od­po­wie­dź wy­da­je się ja­sna: to ko­niecz­no­ść, je­śli chce­my bu­do­wać śro­do­wi­sko pra­cy i na­uki, które wspie­ra, a nie ob­ci­ąża.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści