16. Poligraficzne Konfrontacje zgromadziły kilkudziesięciu uczestników, wśród których znaleźli się m.in. przedstawiciele polskich drukarń zwojowych, wydawnictw prasowych, firm handlowych, mediów branżowych oraz studenci uczelni poligraficznych. Spotkanie przebiegało pod hasłem „Błędy w offsetowym druku zwojowym a wady papieru” i z tego względu do wygłoszenia referatów zaproszono specjalistów reprezentujących czołowych producentów i dostawców podłoży, którzy w codziennej pracy wspierają klientów przy rozwiązywaniu problemów występujących podczas zadrukowywania i obróbki końcowej. Jednym z nich był Janusz Kosiński, kierownik ds. serwisu technicznego w firmie Stora Enso Polska.
Swój referat rozpoczął on od krótkiego rysu historycznego i przedstawienia początków papiernictwa, sięgając do czasów starożytnych i płynnie przechodząc do najważniejszych dat w historii przemysłu papierniczego. Janusz Kosiński wymienił m.in. tak znaczące wydarzenia jak: wytworzenie pierwszego papieru z drewna (1845), początek produkcji papierniczej na skalę przemysłową w latach 30-tych XX wieku czy rozpoczęcie produkcji masy celulozowej typu CTMP (co spowodowało bardzo szybki rozwój branży opakowań). Następnie przedstawił strukturę obszarów leśnych w skali globalnej, wskazując ewentualny wpływ efektu cieplarnianego na cały przemysł papierniczy. Podkreślił też, że produkcja papieru stanowi jedynie 15% całkowitego zużycia drewna. Możemy śmiało zdjąć z branży poligraficzno-papierniczej odium największego „szkodnika” powodującego zanikania lasów na powierzchni ziemi – mówił Janusz Kosiński. – Tym bardziej, iż wiele firm, w tym Stora Enso, prowadzi aktywną politykę w zakresie recyklingu i możliwie największego wykorzystania zasobów odnawialnych w codziennej działalności, nie tylko przy produkcji papierniczo-celulozowej.
Druga część wystąpienia Janusza Kosińskiego koncentrowała się na zagadnieniach związanych z wadami papieru, przyczynami ich powstawania i możliwościami wychwycenia podczas drukowania w zwojowych maszynach offsetowych. Jak zaznaczył w swoim referacie, przyjmuje się, że ok. 0,17% produkcji papierniczej trafia do klientów z wadą produkcyjną.. W skali procentowej to niewiele – mówił Janusz Kosiński – ale w przełożeniu na tonaż mówimy o ilościach znaczących. Wady papieru mogą pojawić się w zasadzie na każdym etapie jego wytwarzania, a ich stwierdzenie – w najgorszym przypadku – może nastąpić dopiero podczas procesu drukowania.
Janusz Kosiński krótko omówił poszczególne techniki poligraficzne (coldset, heatset, rotograwiura) pod względem zadrukowalności (tj. akceptacji papieru i farby w maszynie) i drukowności (mechanicznych właściwości papierów używanych we wszystkich trzech procesach). Przedstawił też występujące na rynku papiery powlekane i niepowlekane, zaznaczając, że każdy z nich może zachowywać się w inny sposób przy drukowaniu czy wykańczaniu.
Następnie Janusz Kosiński wymienił wady papierów zwojowych, z jakimi mogą spotkać się drukarnie czy wydawcy. Część z nich wiąże się z odchyleniami od podstawowych parametrów podłoża, takich jak odcień, białość, nieprzezroczystość, dwustronność czy sztywność. Inne wynikają z różnego rodzaju wad fabrycznych, możliwych do wystąpienia podczas produkcji papierniczej; są to m.in.: zanieczyszczenia na wstędze papieru, sklejenie warstw, wystąpienie pęczków włókien bądź śladów żywicy, a także różnego rodzaju pęknięcia, dziury czy zagniecenia. Wiele z nich składa się na „czarny sen” każdego papiernika – mówił Janusz Kosiński – gdyż w części przypadków nie da się ich wychwycić podczas procesu produkcyjnego w papierni i możliwe są do zdefiniowania dopiero podczas procesu drukowania. Jednak każdy z producentów i dostawców posiada określone procedury postępowania, które mają pomóc w rozwiązaniu tego typu problemów.
W tym miejscu zaprezentowana została lista kodów reklamacyjnych używaną przez Stora Enso przy identyfikacji i rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez klientów firmy. Zdefiniowano w niej rodzaje błędów i wad, jakie mogą wystąpić przy produkcji i dostawie papieru do klienta. Są wśród nich m.in. błędy: administracyjne, występujące przy procesach wykończeniowych, jakościowe, mechaniczne, występujące przy drukowaniu czy w trakcie transportu. Jest to bardzo pomocne narzędzie w naszej współpracy z klientami – mówił Janusz Kosiński. – Także dlatego, że definiuje możliwe problemy i wady w terminologii polskiej i angielskiej, znacznie ułatwiając przeprowadzenie ewentualnej reklamacji.
Podsumowując udział firmy Stora Enso Polska w 16. Poligraficznych Konfrontacjach jej dyrektor zarządzający Piotr Kuzebski powiedział: Jak widać, zarówno na dostawców jak i odbiorców papieru czyha wiele pułapek, które mogą pojawić się podczas codziennej produkcji. Powstałe błędy i wady są w takim samym stopniu efektem czynnika ludzkiego, używanych materiałów jak i stosowanych maszyn. Stora Enso dokłada wszelkich starań, by do naszych klientów trafiały wyłącznie produkty najwyższej jakości. W przypadku stwierdzenia wady bądź też pojawienia się innych błędów w produkcji poligraficznej, pomocą służy im serwis techniczny Stora Enso Polska kierowany przez Janusza Kosińskiego. Bardzo nam miło, że mogliśmy podzielić się naszą wiedzą techniczną z uczestnikami czerwcowej konferencji. Mamy nadzieję, że wielu spośród nich wykorzysta ją w codziennej działalności.