Spotkanie prasowe z firmą Agfa GraphicsPoprzedni artykuł 

25 lutego w warszawskiej restauracji Villa Foksal odbyło się spotkanie prasowe firmy Agfa Graphics Sp. z o.o. z dziennikarzami rodzimych mediów branżowych. Stało się ono okazją do przekazania aktualnych informacji na temat Agfa Graphics i jej polskiego oddziału, rozmów i dyskusji o kondycji całej branży poligraficznej, jak też do zaprezentowania planów firmy na rok 2010.

Doroczne spotkania prasowe organizowane przez Agfa Graphics Sp. z o.o. stają się powoli tradycją, będąc znakomitą okazją do rozmów, dyskusji i wymiany informacji w nieco mniej formalnej atmosferze. Właśnie ten aspekt podkreślał witając przybyłych dziennikarzy Wojciech Pawłowski, dyrektor generalny i członek zarządu Agfa Graphics Sp. z o.o., zauważając jednocześnie, że z roku na rok w bierze w nich udział coraz liczniejsza reprezentacja firmy. Poza nim, ze strony Agfa Graphics w warszawskim spotkaniu udział wzięli: Bogusław Decowski, odpowiedzialny za rynek gazetowy; Stefan Piotrowski, dealer manager; Tomasz Zatorski, dyrektor działu serwisu; Beata Bogdańska, dyrektor działu operacyjnego; Krzysztof Sadziński, presales manager; Mirosław Opolski, specjalista ds. płyt offsetowych; Angela Golba, kierująca działem personalnym; oraz Halina Gryka, zajmująca się administracją i marketingiem.

Podsumowanie roku 2009: satysfakcjonujące wyniki pomimo kryzysu
Podczas spotkania wiele miejsca poświęcono sytuacji na rynku poligraficznym w trudnym, kryzysowym roku 2009, wpływowi recesji na zachowania drukarń oraz kondycję dostawców, a także działaniom mającym zminimalizować jego negatywne oddziaływanie na cały przemysł drukarski. Ubiegły rok, podobnie jak to miało miejsce w przypadku innych dostawców, był dla nas bardzo trudny – powiedział Wojciech Pawłowski. – Tym bardziej satysfakcjonujące są dla nas informacje o wstępnych wynikach finansowych ogłoszone ostatnio przez Agfa Graphics. Także w przypadku naszego polskiego oddziału możemy mówić o bardzo przyzwoitych, jak na niezbyt sprzyjające otoczenie gospodarcze, rezultatach.
Jak wynika z przekazanych podczas spotkania informacji, w 2009 roku Agfa Graphics Sp. z o.o. odnotowała około 8 % wzrost w sprzedaży płyt offsetowych, które mają pokaźny udział w globalnych przychodach spółki. Szacujemy, że cały rynek płyt CtP rósł w nieco mniejszym tempie, co wskazuje, że nasze w nim udziały w ostatnim roku się powiększyły – kontynuował Wojciech Pawłowski. – Według naszych szacunków Agfa Graphics posiada obecnie ok. 60% udziałów w polskim rynku płyt dedykowanych do naświetlarek ze światłem widzialnym oraz 30-40% udziałów w zakresie płyt termoczułych.
Jeśli chodzi o podział na technologie naświetlania, znaczna część sprzedawanych w Polsce płyt firmy Agfa Graphics stanowią płyty fotopolimerowe
– dodał Bogusław Decowski – z których aż 80% kupują drukarnie prasowe. Tu nasze udziały rynkowe, mam na myśli wszystkie gazetowe płyty CtP, szacujemy w Polsce na ok. 50%.
Jak podkreślano, spory udział w sprzedaży płyt CtP, ale też płyt konwencjonalnych i filmów graficznych, mają dealerzy firmy Agfa Graphics. Współpracujemy obecnie z ok. 10 dealerami i co bardzo istotne – sprzedaż przez nich realizowana jest optymalnie rozłożona między poszczególne firmy – mówił Stefan Piotrowski. – Warto w tym miejscu wspomnieć o dwuletniej już współpracy z naszym największym odbiorcą – firmą Reprograf – która nie tylko z powodzeniem sprzedaje nasze płyty, ale ma też decydujący udział w tym, że Agfa Graphics jest obecnie nr. 1 w Polsce w zakresie sprzedaży filmów – produktu odchodzącego w zapomnienie, ale wciąż popularnego.

Nie tylko płyty...
Jeśli chodzi o inne produkty strategiczne dla firmy Agfa Graphics, rok 2009 przyniósł mniejszą niż w poprzednich latach liczbę instalacji systemów CtP, która została jednak zrekompensowana przez skokowy wzrost sprzedaży systemów inkjetowego druku wielkoformatowego UV z rodziny :Anapurna. Technologia inkjetowa już przed laty została uznana przez naszą centralę za jeden z dwóch kluczowych obszarów działalności Agfa Graphics – mówił Wojciech Pawłowski. – Dlatego bardzo się cieszymy, że ubiegły rok był dla nas przełomem w tym zakresie także na rynku polskim. Mamy nadzieję, że trend ten będzie kontynuowany również w 2010 roku, zwłaszcza, że mamy do zaoferowania bardzo ciekawe, nowe rozwiązania, jak choćby ploter :Anapurna 2500 LED, w którym tradycyjne lampy UV zastąpiono promiennikami LED, czy też nowe rodzaje atramentów, produkowanych we własnym zakresie przez Agfa Graphics. Duże znaczenie dla planów firmy na tym obszarze ma przejęcie pod koniec 2009 roku kanadyjskiego producenta ploterów wielkoformatowych – Gandi Innovations, dzięki czemu jej oferta w tym zakresie oraz udziały rynkowe zostały znacznie zwiększone.
Rok 2009 przyniósł także premierę nowej wersji pakietu dla firm poligraficznych i wydawniczych :Apogee Suite 6.0, którego integralną część stanowi system workflow :Apogee Prepress 6.0 (będący następcą :ApogeeX). Krzysztof Sadziński, odpowiedzialny za wdrożenia tego oprogramowania u polskich klientów Agfa Graphics, poinformował, że w ubiegłym roku firma sprzedała 15 licencji :Apogee 6.0 oraz przeprowadziła 8 instalacji testowych. To, co cieszy nas najbardziej to rosnąca wśród rodzimych poligrafów świadomość, że oprogramowanie stanowi nie mniej ważny element wyposażenia, niż sprzęt i materiały – mówił Krzysztof Sadziński. – Wielu z nich docenia nowe rozwiązania i funkcje wprowadzone w systemie :Apogee Prepress 6.0, stąd tak duża liczba wdrożeń i aktualizacji ze starszych wersji. Dość powiedzieć, że obecnie w Polsce pracuje ponad 110 instalacji opartych na różnych wersjach systemu :Apogee, zaś na całym świecie liczba użytkowników tego systemu właśnie przekroczyła 6000!
Podczas spotkania podkreślono również skokowy, kilkuset procentowy wzrost sprzedaży chemii drukarskiej produkowanej przez Agfa Graphics. Jesteśmy jedynym dostawcą w branży poligraficznej, który może zaoferować klientom produkowane przez siebie płyty oraz towarzyszącą im, jak też całemu procesowi drukowania, chemię – mówił Mirosław Opolski. – Co więcej, nasze środki chemiczne, dedykowane dla działów prepress i hali maszyn, są kompatybilne z większością konkurencyjnych, dostępnych na rynku rozwiązań sprzętowych. Jest to kolejny dowód na otwartość Agfa Graphics w zakresie oferowanych przez nas urządzeń i materiałów eksploatacyjnych.
R E K L A M A

Nie tylko sprzedaż...
Podczas spotkania podkreślano, że Agfa Graphics jest dostawcą nie tylko rozwiązań programowych czy sprzętowych, ale przede wszystkim partnerem i doradcą dla swoich klientów. Można śmiało stwierdzić, że posiadamy unikalną ofertę dla naszych odbiorców – mówił Wojciech Pawłowski – realizując politykę sprzedaży usług, której częścią są nasze produkty. Jej kompleksowość opiera się na wsparciu świadczonych naszym użytkownikom oraz partnerskiej z nimi współpracy już po dostarczeniu rozwiązania. Z tego też względu pracownicy serwisu Agfa Graphics – co jest rozwiązaniem systemowym funkcjonującym w całej grupie – wspierają klientów swoim know-how w zakresie procesów technologicznych, począwszy od przygotowania plików aż po gotowe wydruki. Są oni znaczącym wsparciem np. w procesie implementacji płyt bądź przy rozwiązywaniu różnych problemów bezpośrednio u klienta.
Dział serwisu Agfa Graphics jest jedną z najbardziej rozbudowanych struktur tego typu w firmach handlowych działających w polskiej branży poligraficznej. Obecnie zatrudnia on 11 osób, z których część pracuje na co dzień w Gdańsku, Krakowie i Poznaniu. Wszystko po to, by być bliżej naszych klientów i jak najszybciej reagować w razie potrzeby – mówił Tomasz Zatorski. Przedstawił on krótko charakterystykę działania serwisu Agfa Graphics podkreślając, że jego rola nie ogranicza się wyłącznie do ewentualnych napraw: Nasza oferta w tym zakresie obejmuje m.in. audyty serwisowe i akcje prewencyjne w postaci przeglądów. Z roku na rok podnosimy też sprawność naszych działań serwisowych. W przypadku problemów z oprogramowaniem niemal wszystkie naprawy dokonywane są na odległość, za pomocą stworzonego przez Agfa Graphics systemu zdalnego wsparcia :IntelliSyst. Jeśli chodzi o sprzęt, zwykle trzeba pojechać na miejsce i tu duże znaczenie ma bliskość naszych regionalnych ośrodków serwisowych. Naszą dodatkową, unikalną ofertą jest wsparcie w zakresie systemów zarządzania barwą. Po wstępnym audycie klientowi przedstawiany jest raport na temat używanego przez niego oprogramowania i sprzętu, a następnie sugestie związane z ewentualnymi działaniami, np. kalibracją maszyn czy aktualizacją software’u.
Inny obszar wsparcia Agfa Graphics dla swoich klientów to kompleksowa pomoc w przypadku problemów występujących w części związanej z prepressem bądź drukiem. Tu gdzie mamy do czynienia z naszymi produktami, nawet jeśli używane są na konkurencyjnym sprzęcie, staramy się nie zostawiać klienta samemu sobie – uzupełnił Mirosław Opolski.

Stabilne finanse i najwyższa ocena kredytowa
Wracając do trudnego roku 2009 warto podkreślić, że na dzień dzisiejszy Agfa Graphics, jak również jej polski oddział, jest organizacją o zdrowych finansach – mówił Wojciech Pawłowski. – W odróżnieniu od niektórych producentów sprzętu poligraficznego, sięgających po pomoc rządową czy też innego rodzaju wsparcie finansowe, nam udało się przetrwać kryzys bazując na własnym kapitale. Obecnie wskaźnik zadłużenia Agfa Graphics w stosunku do majątku własnego jest na poziomie bardzo satysfakcjonującym i bezpiecznym dla naszej przyszłości. Dość powiedzieć, że w listopadzie ub.r., a więc jeszcze przed ogłoszeniem wstępnych wyników za 2009 rok, Agfa Graphics otrzymała najwyższy rating kredytowy od firmy D&B specjalizującej się w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Na sytuację Agfa Graphics Sp. z o. o. wpływ miała także stabilna sytuacja kadrowa w firmie. Podczas gdy lata 2007-2008 były dla nas okresem zmian w zatrudnieniu, w roku 2009 mogliśmy skoncentrować się nad realizacją celów w zakresie rozwoju pracowników i usprawnieniu przepływu informacji pomiędzy kierownictwem a pracownikami – dodała Angela Golba.

Rok 2010: pod znakiem ekologii i targów Ipex
Plany na rok 2010, także w przypadku polskiego oddziału Agfa Graphics, wiążą się w dużym stopniu z targami Ipex, na których firma zaprezentuje szereg nowych produktów, m.in. kolejną wersją pakietu :Apogee Suite. Rok bieżący ma też przynieść liczne instalacje systemów druku wielkoformatowego pracujących w technologii UV; firma ma zamiar w dalszym ciągu wzmacniać swoją pozycję na strategicznym dla swojej działalności rynku płyt offsetowych.
Duży nacisk będzie w dalszym ciągu kładziony na popularyzację rozwiązań ekologicznych, czego przykładem może być pierwsze udane wdrożenie bezodczynnikowych płyt gazetowych :N92VCF w drukarni Express Media z Bydgoszczy oraz rosnąca liczba użytkowników przyjaznych środowisku płyt termoczułych :Azura TS i :Amigo. Wszystko to – jak mówił Wojciech Pawłowski – świadczy o rosnącej wśród polskich drukarzy świadomości związanej z kwestiami środowiskowymi.
Mamy nadzieję, że po trudnym roku 2009 rok bieżący przyniesie nieco oddechu, choć zdajemy sobie sprawę, że nie będzie on łatwy – mówił podsumowując spotkanie Wojciech Pawłowski. – Liczymy na kolejne spotkanie z państwem za rok, a o naszych bieżących działaniach będziemy informować także podczas innych okazji, choćby na zbliżających się targach Euro-Reklama w Poznaniu, gdzie po raz pierwszy wystawimy się wspólnie z firmą Gandi Innovations, przejętą przez Agfa Graphics pod koniec ubiegłego roku.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności