Nasze spotkanie ma na celu nie tylko przybliżyć wszystkim gościom ofertę Kodaka i przygotować na odwiedziny nas podczas targów IPEX, ale przede wszystkim pokazać innowacyjne zastosowania naszych rozwiązań i najnowsze aplikacje w druku cyfrowym. To wszystko po to, aby pomóc funkcjonować i rozwijać się firmom z branży poligraficznej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku – powiedział witając gości Swapan Chaudhuri, dyrektor zarządzający Kodak Polska.
Tematyka dotycząca funkcjonowania firm z branży poligraficznej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zdominowała pierwszą część konferencji. Rozpoczęło ją wystąpienie poświęcone analizie znajomości potrzeb klientów drukarń, które poprowadził Salvadore Massaro, Business Development Manager z firmy Kodak. Podstawowym pytaniem, na które próbował odpowiedzieć prelegent była kwestia dotycząca znajomości prawdziwych potrzeb klientów. Dotarcie do właściwej grupy możliwe jest jedynie wówczas, kiedy zbudowany zostanie odpowiedni przekaz nakierowany na konkretne potrzeby danych klientów z właściwą, specjalnie dla nich dobraną informacją, która dotrze do nich w odpowiednim czasie. W gąszczu tysięcy informacji, jakie każdego dnia bombardują współczesnego człowieka, niewiele z nich dociera z zamierzonym przekazem. Możliwości współczesnej poligrafii, w tym bogata oferta Kodaka, pozwalają drukarniom na zwiększenie swojej atrakcyjności poprzez zaoferowanie rozwiązań „uszytych na miarę”, które umożliwiają zwiększenie poziomu dotarcia do poszczególnych odbiorców. To wszystko przekłada się na zainteresowanie przesłaną informacją, a co za tym idzie na zwiększenie zysków danej firmy. Salvadore Massaro podkreślał, że dostawca usługi druku, który chce się odnaleźć na rynku w najbliższej przyszłości, musi być przede wszystkim zorientowany marketingowo na potrzeby swoich klientów oraz posiadać odpowiednie rozwiązania druku danych zmiennych, oferować usługi mailingu oraz zarządzać zasobami cyfrowymi. Powinien również posiadać rozwiązania Web-to-print, zintegrowane systemy workflow, zaawansowany system IT, a także dobrze funkcjonujący dział handlowy. Ważnym elementem jest również proces nieustającego kształcenia klientów, którzy kupują usługi drukarzy, a nie zawsze znają możliwości aplikacyjne oferowane przez drukarnie. Tylko wówczas może odnaleźć się na coraz trudniejszym rynku zleceń, gdzie wśród spadających nakładów coraz większe znaczenie odgrywają wysoko personalizowane informacje i treść. Wymaga to od wielu zakładów przearanżowania ich obecnego modelu biznesowego, co jest konsekwencją stale zmieniających się potrzeb klientów. Kolejne wystąpienie poświęcone było możliwościom Internetu i efektywnym sposobom wykorzystania jego potencjału dla zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Wśród obecnych gości, przedstawicieli drukarń, niemal każdy zadeklarował posiadanie strony internetowej, jednak prezentacja Salvadore Massaro szybko pokazała, że zadowolenie niektórych w tym zakresie nie do końca ma uzasadnienie. Prelegent przedstawił kilka podstawowych reguł, jakich należy przestrzegać przy budowaniu stron internetowych. Jak ważny jest odpowiedni tytuł na stronie głównej, czy poprawnie dobrane są słowa kluczowe, które nakierują odbiorcę korzystającego z wyszukiwarek internetowych na strony, gdzie znajdzie on informacje, których poszukuje. Przy budowaniu stron internetowych nie należy zapominać, że ważnym elementem są również linki zewnętrzne, które z różnych miejsc pozwolą dotrzeć na nasze strony i do naszej konkretnej oferty, a także dobre jakościowo linki powiązane; istotnym jest również rejestracja naszych stron w katalogach branżowych. Na uzasadnienie swoich tez prelegent podał adresy serwisów (m.in. www.alexa.com/siteinfo; www.websitegrader.com), dzięki którym można uzyskać więcej informacji na temat własnych stron internetowych i sporządzić dla siebie indywidualny raport ich postrzegania przez internautów ( można tam znaleźć na przykład informacje dotyczące częstotliwości odwiedzin itp.).
Kolejna część seminarium poświęcona była rozwiązaniom typu TransPromo i tego jak przekształcić koszty druku transakcyjnego w dochodową strategię marketingową.
Swapan Chaudhuri, prelegent tej części spotkania, wskazał, iż najwięcej uwagi współczesnego człowieka, jeśli chodzi o przekaz marketingowy, skupiają faktury i wyciągi bankowe. Dokumenty te odbiorcy nie tylko otwierają od razu, ale również uważnie czytają i zazwyczaj przechowują we własnym archiwum. Stąd wielki, jak podkreślał prelegent, potencjał druków TransPromo, które umożliwiają wyjście naprzeciw oczekiwaniom klienta, a jednocześnie pozwalają wyprzedzić konkurencję wzbogacając drukowane dokumenty o wartość dodaną. Dokumenty transakcyjne przyciągają największą uwagę odbiorcy - podczas gdy przeciętny klient może otrzymywać około 3000 informacji reklamowych dziennie otrzymuje on nie więcej niż 12 dokumentów transakcyjnych miesięcznie - mówił Swapan Chaudhuri. Wykorzystanie druków transakcyjnych do przekazu reklamowego może po pierwsze obniżyć koszty druku firmy wysyłającej dane wyciągi, ale również zwiększyć jej przychody dzięki efektywnemu dotarciu z konkretną informacją do konkretnego klienta. Poparciem tej teoretycznej części był przykład sieci detalicznej Fox w Izraelu, która zamieściła kolorowy kupon na wyciągu z karty kredytowej. Wartość kuponu była zmienna i zależała od wydatków posiadacza danej karty. Wysłano 450 000 kuponów, z czego 200 000 zostało wykorzystanych, co dawało wskaźnik odpowiedzi na bardzo wysokim poziomie 44%. Przekładało się to oczywiście na znacznie zwiększony przychód firmy liczony w dziesiątkach milionów dolarów. Prelegent podkreślał, że w dużej mierze zależy to od drukarni i jej możliwości czy jej klient zdecyduje się wybrać nowoczesne rozwiązania, generując tym samym zyski i pozostając wiernym swojemu partnerowi jeśli chodzi o usługi drukowania. Wydruki TransPromo, jak mówił Swapan Chaudhuri , mogą być wykorzystywane jako reklamy własnych usług, ale również można je wykorzystywać dla reklam firm zewnętrznych. Potrzebne są tylko do tego odpowiednia edukacja rynku i narzędzia.
Ostatni prelegent pierwszego dnia konferencji – Sławomir Iwanowski, regionalny menedżer sprzedaży w Kodak Polska – zaprezentował urządzenie Kodak NexPress SE, gwarantujące drukowanie wysokoprzetworzonych aplikacji, które są szansą na konkurencyjnym rynku zleceń. Urządzenie to, jak zapewniał prelegent, posiada jakość i stabilność tradycyjnej maszyny drukującej, gwarantuje bardzo dużą wydajność, a także dużą elastyczność w zakresie mediów (drukuje na papierze o gramaturze nawet do 350g/m2). Możliwość wymiany części maszyny przez jej operatora eliminuje przestoje związane z oczekiwaniem na serwis i naprawy. Urządzenie posiada cztery zespoły drukujące oraz dodatkowy piąty zespół, który pozwala na tworzenie zupełnie nowych aplikacji, które zwiększają atrakcyjność materiałów drukowanych choćby poprzez możliwość nadania grafice i tekstowi wielowymiarowego, wypukłego charakteru. Istotnym elementem, który podkreślał prelegent jest również brak konieczności w przypadku zakupu tego urządzenia podpisywania umowy serwisowej. Maszyna zostanie szczegółowo zaprezentowana podczas targów Ipex 2010.
Drugi dzień konferencji poświęcony był rozwiązaniom portalowym Kodak InSite, jakie ma w swojej ofercie Kodak. Prelegent - Tomasz Gogacz, Digital Solutions Consultant w Kodak Polska – skupił się w swojej prezentacji na trzech rozwiązaniach: Kodak InSite Prepress Portal - kompletnym rozwiązaniu internetowym, usprawniającym system zarządzania przepływem prac, umożliwiającym przesyłanie plików przez Internet, ich podgląd oraz współpracę z klientami online oraz zapewniającym zwiększoną przejrzystość, lepszą kontrolę oraz automatyczne przetwarzanie plików; Kodak InSite Storefront - umożliwiającym zlecanie usług drukowania przez Internet, posiadającym funkcje sklepu internetowego, pozwalającym na zarządzanie zleceniami, śledzenie ich historii, raportowanie, indywidualizację interfejsu i oferowanych usług dla poszczególnych klientów, elastyczny i prosty sposób dodawania produktów
i zarządzania nimi, posiadającym innowacyjny i łatwy w obsłudze system cen oparty na arkuszu Excel oraz umożliwiającym współpracę z formatem JDF. Prelegent zaprezentował także InSite Variable Data Print - narzędzie do tworzenia personalizowanych prac. Rozwiązania te, jak podkreślał, gwarantują obu stronom – drukarni i jej klientom - dostęp do prac przez całą dobę i siedem dni w tygodniu; eliminują potrzebę posiadania serwera ftp; ograniczają lub zupełnie eliminują wykorzystywanie kurierów, wysyłanie przesyłek CD i DVD, przez co gwarantują szybszy proces automatyzacji. Posiadają prosty inretfejs, wpływają na zmniejszenie kosztów obsługi klienta, umożliwiają automatyczne składanie zamówień, a także stanowią wartość dodaną drukarni i wpływają na budowanie jej pozytywnych relacji z klientami.
Ostatnia prezentacja seminarium – Salvadore Massaro – poświęcona była omówieniu konkretnych przykładów firm, które zdecydowały się na zastosowanie zupełnie nowego podejścia do biznesu, jakie podczas spotkania w Mikołajkach proponowała swoim klientom firma Kodak i odniosły sukces.
Oficjalnym częściom konferencji towarzyszyły przygotowane przez organizatorów atrakcje – losowanie nagród, oraz występ Kabaretu Moralnego Niepokoju podczas wieczornej części spotkania.
Podsumowując spotkanie Swapan Chaudhuri powiedział: Mamy nadzieję, że przekazane przez nas informacje pomogą Państwu w podjęciu właściwych decyzji biznesowych. Należy bowiem pamiętać, że odpowiednie inwestycje w czasie kryzysu lub gorszej koniunktury rynkowej dają dużą przewagę w czasach „pokryzysowych” firmom, które na te inwestycje się zdecydowały znacznie wcześniej niż inni.