24 maja w salach Zamku Królewskiego w Warszawie miało miejsce
rozstrzygnięcie 8. edycji konkursu Izby Wydawców Prasy na okładkę
prasową roku GrandFront 2009. Wśród sponsorów tego wydarzenia znalazła
się firma Stora Enso Polska, która ufundowała nagrodę
główną dla autora najlepszej –
zdaniem jury konkursowego – okładki w
grupie czasopism.
Konkurs GrandFront, zorganizowany już po raz ósmy przez Izbę
Wydawców Prasy, to jedna z najbardziej prestiżowych inicjatyw
prezentujących
najlepsze doroczne osiągnięcia w dziedzinie grafiki prasowej,
umożliwiająca
wyróżnienie najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnych
prac. W założeniach organizatorów ma on promować najlepsze rozwiązania
związane z redagowaniem graficznym prasy i pokazywać poziom rozwiązań
edytorskich stosowanych przez polskie wydawnictwa. Nagrody w konkursie
GrandFront przyznawało 29-osobowe jury, którego pracami kierował
Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy. Tradycyjnie podzielono
je na dwa rodzaje: GrandFront – dla najlepszej okładki czasopisma
i najlepszej strony tytułowej gazety za rok 2009 oraz ArtFront –
przyznawanej za pierwsze miejsca w poszczególnych kategoriach (sześciu
w przypadku czasopism i trzech w przypadku gazet). Podobnie jak przed
rokiem, istniała też możliwość zgłaszania prac do nagrody specjalnej
przyznawanej za szczególne osiągnięcia artystyczne i edytorskie.
Do konkursu GrandFront 2009, odbywającego się pod patronatem Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bogdana Zdrojewskiego, zgłoszono
216 prac, w tym 158 w grupie czasopism i 58 w grupie gazet. Do walki
o nagrodę specjalną przystąpiło 18 prac.
Sponsorowaną przez firmę Stora Enso Polska nagrodę główną GrandFront
dla najlepszej okładki czasopisma za rok 2009 otrzymał tytuł Beethoven
Magazine nr 1/09 wydawany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van
Beethovena.
Autorem projektu okładki był Witold Siemaszkiewicz, zaś wykorzystanego
na niej zdjęcia – Anja Feres. Warto dodać, że okładka ta zwyciężyła
też w kategorii czasopisma hobbystyczne, w pokonanym polu zostawiając
m.in. takie tytuły jak Focus
Historia czy National Geographic
Polska.
Statuetkę GrandFront 2009 oraz pamiątkowy dyplom dla zwycięzcy w
grupie czasopism na ręce Witolda Siemaszkiewicza – autora projektu
okładki, przekazali wspólnie Piotr Kuzebski – dyrektor zarządzający
Stora Enso Polska i Wiesław Podkański – prezes Izby Wydawców Prasy.
Wszystkie nagrodzone prace można oglądać w ramach wystawy w Zamku
Królewskim w dniach 25-28 maja, następnie w sieci telewizyjnej salonów
Empik (w dniach 17-30 czerwca) oraz – po raz pierwszy w historii
konkursu
– w Galerii Foksal 3/5 (również w czerwcu).
Podsumowując udział Stora Enso
Polska w roli sponsora konkursu GrandFront, dyrektor zarządzający
firmy Piotr Kuzebski powiedział: Było nam bardzo miło po raz kolejny
wesprzeć ten niezwykle prestiżowy konkurs, cieszący się
niezmienną popularnością wśród polskich wydawców prasowych.
W tym roku nasza firma ufundowała nagrodę
główną dla zwycięzcy w grupie czasopism
– tym samym również chcieliśmy podkreślić, jak ważna jest dla
nas obecność przy tej inicjatywie. Stora Enso, mimo wielu zmian
restrukturyzacyjnych,
pozostaje czołowym graczem na rynku papierów publikacyjnych, o czym
świadczy choćby liczba zgłoszonych i wyróżnionych w tegorocznej
edycji konkursu prac wydrukowanych na naszych podłożach. Wszystkim
nagrodzonym i wyróżnionym wydawcom
oraz autorom okładek serdecznie gratulujemy.
Liczymy jednocześnie, że kolejna edycja konkursu GrandFront spotka
się z nie mniejszym zainteresowaniem rodzimych mediów, zwłaszcza,
że organizatorzy zapowiadają w nim wiele interesujących modyfikacji.