Kontynuując pozytywny trend z pierwszych miesięcy 2010 roku, przychody Agfa-Gevaert wyniosły w 2. kwartale br. 736 mln euro. Jak podkreślono w oficjalnym komunikacie prasowym, duży udział w tym wyniku ma Agfa Graphics, przy nieco wolniejszym wzroście przychodów Agfa HealthCare. Pozytywny wpływ na kondycję finansową koncernu miały też korzystne różnice kursowe.
Marża zysku brutto z działalności podstawowej Agfa-Gevaert wyniosła w omawianym okresie 36% (przy 31,6% w 2. kwartale 2009), co było efektem wprowadzanych z powodzeniem programów restrukturyzacyjnych, optymalnego wykorzystania mocy produkcyjnych, korzystnych warunków na rynkach surowcowych oraz przejęć w zakresie własności intelektualnej zrealizowanych przez Agfa Graphics.
Koszty związane z obsługą sprzedaży i ogólną administracją firmy wyniosły w 2. kwartale br. 147 mln euro, co stanowiło 20% przychodów (przy 20,4% w analogicznym okresie ub.r.).
Zysk operacyjny z działalności podstawowej Agfa-Gevaert, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i jednorazowych wydatków (EBITDA) wzrósł z 64 mln euro w 2. kwartale 2009 do 107 mln euro w 2. kwartale br. Znacząco zwiększył się także zysk operacyjny (EBIT) z działalności podstawowej: odpowiednio – z 38 mln euro (5,6% sprzedaży) do 84 mln euro (11,4% sprzedaży). Za sprawą bardzo dobrych wyników wszystkich firm wchodzących w skład grupy Agfa-Gevaert, 2. kwartał br. zamknął się zyskiem netto w wysokości 39 mln euro, co jest znaczącą poprawą w porównaniu ze stratą 9 mln euro odnotowaną w analogicznym okresie ub.r.
Na koniec czerwca 2010 ogólny majątek Agfa-Gevaert miał wartość 3 058 mln euro, przy 2 852 mln euro na koniec roku 2009. Wartość zapasów magazynowych osiągnęła poziom 585 mln euro, a okres magazynowania wyniósł 113 dni. Należności handlowe (nieuwzględniające odroczonych przychodów ze sprzedaży i zaliczek wpłaconych przez klientów) wyniosły w 2. kwartale br. 471 mln euro (58 dni), zaś zobowiązania handlowe 235 mln euro (45 dni).
Dług finansowy netto, którego wartość na koniec 2009 roku wynosiła 445 mln euro, a po 2. kwartale 2009 roku 569 mln euro, obniżył się do poziomu 391 mln euro.
Wartość przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej wyniosła w 2. kwartale 2010 roku 61 mln euro.
Wyniki Agfa Graphics za 2. kwartał 2010
W porównaniu z 2. kwartałem 2009 roku, gdy cała branża wciąż odczuwała skutki kryzysu finansowego, przychody Agfa Graphics zwiększyły się w analogicznym okresie br. o 19,9% (15,2% przy wyłączeniu różnic kursowych). Wzrost ten wynika przede wszystkim ze wzmożonego popytu odnotowanego w segmencie CtP, jak też na rynku analogowych filmów stosowanych w urządzeniach CtF. Agfa Graphics odnotowała też dalszy wzrost w segmencie przemysłowego druku inkjetowego. Jeśli chodzi o poszczególne regiony świata, wzrost przychodów ze sprzedaży jest przede wszystkim zasługą bardzo dobrych wyników osiągniętych przez Agfa Graphics w Stanach Zjednoczonych oraz na rynkach wschodzących. Jak podkreślono w informacji prasowej, w większości krajów europejskich kondycja branży poligraficznej poprawia się o wiele wolniej, niż na całym świecie. Podsumowując, na przychody całej grupy wciąż duży wpływ ma duża presja konkurencyjna w tym przemyśle.
Dzięki wydajnemu wykorzystaniu swoich mocy produkcyjnych, wyższej sprzedaży w sektorze CtF, pozytywnym warunkom na rynkach surowcowych oraz korzystnym efektom przejęcia własności intelektualnej, marża zysku brutto Agfa Graphics wzrosła z 27% w 2. kwartale ub.r. do 33,2% w analogicznym okresie br. Podobnie jak to miało miejsce w ubiegłych dwóch latach, dalszej redukcji uległy koszty związane z obsługą sprzedaży i administracją – z 20,6% przychodów w 2. kwartale 2009 do 19,4% w 2. kwartale br. Zysk operacyjny z działalności podstawowej Agfa Graphics, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i jednorazowych wydatków (EBITDA) wyniósł w omawianym okresie 56,6 mln euro (14,5% przychodów). Z kolei zysk operacyjny (EBIT) z działalności podstawowej wzrósł z 12,2 mln euro (3,7% przychodów) w 2. kwartale ub.r. do 46,1 mln euro (11,8% przychodów) w analogicznym okresie br.
Znaczącymi wydarzeniami dla Agfa Graphics w 2. kwartale 2010 roku były targi druku wielkoformatowego i cyfrowego Fespa w Monachium (22-26 czerwca) oraz organizowane co cztery lata targi Ipex w Birmingham (18-25 maja). Na drugiej z wymienionych wystaw firma przekroczyła swoje założenia w zakresie sprzedaży zarówno rozwiązań dla prepressu jak i przemysłowych systemów inkjetowych. Targi te przyniosły też szereg nowości w ofercie Agfa Graphics, w tym dwie proekologiczne płyty CtP. Pierwsza z nich to :Azura V – bezodczynnikowa płyta dedykowana dla systemów CtP pracujących w technologii fioletowej, idealna – zdaniem producenta – w przypadku małych i średnich drukarń akcydensowych. Druga z nowości w zakresie płyt to :Amigo TS – wzbogacona wersja popularnej płyty termoczułej :Amigo. Oferuje ona wyższy kontrast obrazu i pozwala użytkownikom na zwiększenie wydajności swoich działań. Poza tym Agfa Graphics prezentowała na targach nowe rozwiązania w zakresie oprogramowania, jak też dwa nowe systemy CtP.