Obraz mężczyzny w plakaciePoprzedni artykuł 

Od soboty 23 października 2010 r. w Muzeum Plakatu w Wilanowie będzie można oglądać wystawę „Jako mąż i nie mąż… Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim XX w.” Zaprezentowane plakaty pokazują, jak kształtowało się postrzeganie mężczyzn w kulturze masowej od początku poprzedniego stulecia.

Wedle współczesnego francuskiego psychoanalityka i filozofa, Jacquesa Lacana, jednym
z głównych powodów kryzysu naszej kultury jest zanik imago (obrazu) ojca. Żyjemy w kulturze patriarchalnej, z której znikł ojciec, –
mówi Rafał Nowakowski, kurator wystawy.
W zgromadzonych na wystawie pracach można wyraźnie zobaczyć, jak obraz mężczyzny, jednolity i wyidealizowany jeszcze przed II wojną światową, ulega coraz większemu rozdarciu już po wojnie, zaciera się, szarzeje i blaknie, poddany zostaje coraz większej presji (dosłownie
i w przenośni). W końcu z całej postaci zostaje częstokroć tylko schematyczna sylwetka, wykoślawiony grymas, rozczłonkowany tors, podarta koszula, szmata na chodniku…
Wystarczy pobieżny rzut oka na chronologiczny układ naszej kolekcji, aby stwierdzić jeden fakt. W XX wieku wizerunek białego, heteroseksualnego mężczyzny znika z naszej kultury masowej.

Rozpoczynająca sie w Muzeum Plakatu wystawa jest próbą przyjrzenia się obrazowi dominującego jakoby „rodzaju” człowieka – białego heteroseksualnego mężczyzny. Utrwalony na plakatach obraz mężczyzny sprowadza się do kilku określonych ról społecznych i funkcji. Mężczyzna może być synem, mężem lub ojcem, czasami uwodzicielem czy szacownym starcem. Często ukazywany jest jako żołnierz albo robotnik.

Tyle mówi się obecnie o stereotypach i stygmatyzacji. Wielu badaczy i naukowców (słusznie zresztą, moim zdaniem) poświęca swą uwagę postaciom dyskryminowanym i marginesowym – kobietom, mniejszościom etnicznym i seksualnym, niepełnosprawnym – niewiele natomiast znajdzie się badań i opracowań na temat obrazu owej dyskryminującej, panującej większości. Przyjrzyjmy się zatem obrazowi owego, jakoby dominującego „rodzaju” człowieka – białego heteroseksualnego mężczyzny. Czy on także nie podlega stereotypom, nie jest wtłaczany w szablony, czy nie dodaje mu się „gęby”, czy nie jest „upupiony”?

Muzeum Plakatu w Wilanowie można zwiedzać w poniedziałki w godzinach 12.00 -16.00,
od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00 -16.00. Wystawa „Jako mąż i nie mąż… Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim XX w.” potrwa od 23 października do 31 grudnia 2010 roku.

Na podstawie informacji Muzeum Plakatu w Wilanowie

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności