„Fakty i mity na temat atramentów” – udane warsztaty firm KML Solutions i LeadComPoprzedni artykuł 

Prezentacje ploterów firmy Roland wzbudziły bardzo duże zainteresowanie uczestników styczniowych warsztatów
Prezentacje ploterów firmy Roland wzbudziły bardzo duże zainteresowanie uczestników styczniowych warsztatów
20 stycznia w warszawskim Centrum Expo XXI odbyły się pierwsze warsztaty na temat atramentów zorganizowane wspólnie przez firmy KML Solutions i LeadCom. Wzięły w nich udział osoby reprezentujące wielkoformatowe drukarnie cyfrowe i agencje reklamowe. Impreza, która spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników, została podzielona na dwie części. W pierwszej, teoretycznej podjęto próbę uporządkowania i usystematyzowania wiedzy na temat atramentów dostępnych na polskim rynku. W drugiej części, praktycznej pokazano różnice w druku w identycznych warunkach na trzech ploterach Roland.

Warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów” miały stanowić pierwszy krok w próbie uporządkowania wiedzy na temat dostępnych na polskim rynku pod wieloma markami atramentów stosowanych w ploterach solwentowych. Mnogość oferty atramentów, kryteria ich oceny, próba dopasowania do istniejących i wprowadzanych na rynek urządzeń drukujących – m.in. te aspekty podnoszono podczas kilkugodzinnego spotkania, które sprowokowało jego uczestników do dyskusji i wymiany poglądów.

Pierwszą część spotkania rozpoczął Dariusz Świercz, który zaprezentował referat „Cyfrowy druk atramentowy” przygotowany przez dr. Leszka Kułaka z Politechniki Gdańskiej. Referat przedstawiał wymagania stawiane wobec druku cyfrowego, a także wobec samych atramentów, mediów, procesu tworzenia kropli i wydruków. Sporo miejsca poświęcono w nim recepturowaniu atramentów, podkreślając złożoność tego procesu i prezentując jego przebieg.
Drugim prelegentem był Przemysław Kida z firmy Profikolor, który wystąpił z referatem zatytułowanym „Atrament dobry czy zły – zasady jego doboru do drukarki inkjetowej”. Przedstawił różne atramenty do ploterów dostępne na rynku, a następnie skupił się na zasadach doboru atramentu do danego typu głowic drukujących (związane z ploterem oraz z mediami i specyfiką produkcji). Wymienił także najważniejsze cechy dobrego atramentu, które decydują o sile rynkowej jego dostawcy m.in.: jakość druku (kolorystyka, powtarzalność, ziarnistość wydruków, zdolność do zadrukowywania szerokiego spektrum mediów, odporność mechaniczna i światłoodporność), eksploatacja plotera (brak problemów z głowicami, stabilna praca urządzenia, możliwość drukowania w niskich temperaturach oraz z wysoką prędkością) oraz możliwości samego dostawcy (stabilność dostaw i posiadanie wystarczających stanów magazynowych).
Kolejną prezentację wygłosili wspólnie Steve Knight z firmy Sioen Industries – belgijskiego koncernu chemicznego, producenta wysokiej jakości atramentów solwentowych oraz Katarzyna Kozińska z firmy KML Solutions – jej przedstawiciela na polskim rynku. Przedstawiono podczas niej najważniejsze informacje na temat samego koncernu – firmy zatrudniającej 4,3 tys. pracowników i generującej roczne obroty na poziomie 300 mln euro. Steve Knight szczegółowo omówił technologię produkcji stosowaną w zakładach Sioen, a także rodzaje wytwarzanych przez nią atramentów z rodziny Sioen Digital.
Na zakończenie części teoretycznej głos ponownie zabrał Dariusz Świercz, który zaprezentował autorską – jak podkreślił – analizę polskiego rynku atramentów. Z zebranych przez niego danych wynika, że w Polsce obecnych jest 17 marek atramentów i aż 52 jego rodzaje. Takie bogactwo wyboru powoduje, że niezbędna jest choćby próba usystematyzowana i uporządkowania wiedzy na ten temat – podkreślał – a także do stworzenia odpowiedniej klasyfikacji i podziału produktów, choćby z uwagi na ich dostosowanie do głowic drukujących. Posługując się własnymi algorytmami autor przedstawił tabele uwzględniające różne kryteria atramentów, mające ułatwić drukarni czy agencji reklamowej właściwy jego dobór.

Druga, praktyczna część warsztatów miała na celu zaprezentowanie różnic w drukowaniu różnymi atramentami w identycznych warunkach na trzech różnych ploterach marki Roland. Do pokazu wykorzystano: najnowszy ploter drukująco-tnący Roland VersaCamm VS-640, umożliwiający drukowanie w trybie 8-kolorowym (w tym kolorem białym i metalicznym) oraz niemal identyczne urządzenia z rodziny Roland SolJet Pro III – modele XJ-640 i XJ-740. Ploter Roland VS 640 pracował z wykorzystaniem atramentów Ederra (CMYK + LcLm) oraz Roland (metalik + biały) w kartridżach 440ml, zaś Roland XJ-640 w konfiguracji CMYK na atramentach Sioen, a ostatnie z urządzeń – Roland XJ-740 – na autorskich atramentach opracowanych przez firmę LeadCom.

Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności