Ko­enig & Bau­er na World Pu­bli­shing Expo 2012Poprzedni artykuł 

Przybyłych na konferencję prasową dziennikarzy powitał Claus Bolza-Schünemann, prezes i CEO firmy KBA
Przy­by­łych na kon­fe­ren­cję pra­so­wą dzien­ni­ka­rzy po­wi­tał Claus Bol­za­-Schüne­mann, pre­zes i CEO fir­my KBA
Wśród po­nad 250 wy­staw­ców World Pu­bli­shing Expo 2012 we Frank­fur­cie – naj­wa­żniej­szej na ryn­ku eu­ro­pej­skim im­pre­zie, skie­ro­wa­nej do sze­ro­ko ro­zu­mia­nej bra­nży wy­daw­ni­czej – tra­dy­cyj­nie zna­la­zła się fir­ma Ko­enig & Bau­er (KBA). Tar­gi by­ły miej­scem spo­tka­nia przed­sta­wi­cie­li KBA z klien­ta­mi z ca­łe­go świa­ta, za­in­te­re­so­wa­ny­mi nie tyl­ko jej sze­ro­ką ofer­tą w za­kre­sie dru­ku ga­ze­to­we­go, ale też obec­ny­mi tren­da­mi ryn­ko­wy­mi i pro­gno­za­mi na przy­szło­ść. In­for­ma­cje na ten te­mat zo­sta­ły prze­ka­za­ne przez fir­mę pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej, zor­ga­ni­zo­wa­nej pierw­sze­go dnia tar­gów.

No­we po­my­sły i in­we­sty­cje wzmac­nia­jące ga­ze­tę dru­ko­wa­ną
Z udzia­ła­mi na po­zio­mie 46% w glo­bal­nej sprze­da­ży no­wych zwo­jo­wych ma­szyn ga­ze­to­wych, KBA jest zde­cy­do­wa­nym li­de­rem na tym ryn­ku za la­ta 2011–2012. Jed­nak na­wet fir­ma o tak uprzy­wi­le­jo­wa­nej po­zy­cji mu­si do­sto­so­wać swo­ją dzia­łal­no­ść w bra­nży ga­ze­to­wej do sta­le ma­le­jące­go po­py­tu, będące­go bez­po­śred­nim re­zul­ta­tem zmian w me­diach. W po­rów­na­niu z okre­sem po­prze­dza­jącym tr­wa­jący od 2008 ro­ku kry­zys fi­nan­so­wy, rocz­ne in­we­sty­cje w tech­no­lo­gię dru­ko­wa­nia ga­zet spa­dły o po­nad 60%. Wzrost na tym ryn­ku ob­ser­wu­je się je­dy­nie w gęsto za­lud­nio­nych kra­jach ta­kich jak In­die, Chi­ny, a ta­kże w Azji, na Środ­ko­wym Wscho­dzie, pe­ry­fe­riach Eu­ro­py oraz nie­których re­gio­nach Afry­ki i Ame­ry­ki Ła­ci­ńskiej. To naj­wa­żniej­sze aspek­ty obec­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej, na które zwrócił uwa­gę pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej Claus Bol­za­-Schüne­mann – pre­zes i CEO fir­my KBA.

Wi­ęcej mo­żli­wo­ści na mniej­szym ryn­ku
W cza­sie swo­je­go wy­stąpie­nia, za­ty­tu­ło­wa­ne­go „Ga­ze­ta dru­ko­wa­na w zmie­nia­jącym się świe­cie me­di­ów”, Claus Bol­za­-Schüne­mann pod­kre­ślił, że po­mi­mo spad­ku in­we­sty­cji w ca­łym prze­my­śle ga­ze­to­wym, KBA nie usta­je we wpro­wa­dza­niu na ry­nek no­wych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych i in­no­wa­cyj­nych pro­ce­sów dla te­go sek­to­ra, ma­jących po­pra­wić sta­bil­no­ść fi­nan­so­wą wy­daw­ców ga­ze­to­wych i uspraw­nić ich dzia­łal­no­ść w za­kre­sie pu­bli­ka­cji elek­tro­nicz­nych. Wszyst­ko po to, by ga­ze­ta sta­ła się bar­dziej atrak­cyj­na w oczach czy­tel­ni­ków i re­kla­mo­daw­ców, a wy­daw­ca mógł wy­ko­rzy­stać no­we, otwie­ra­jące się przed nim mo­żli­wo­ści ryn­ko­we w po­sta­ci dru­ko­wa­nia nie­stan­dar­do­wych do­dat­ków i pro­duk­tów półak­cy­den­so­wych. Wśród in­no­wa­cji, które sty­mu­lu­ją te pro­ce­sy, mo­żna wy­mie­nić: au­to­ma­tycz­ną zmia­nę form dru­ko­wych, bez­wod­ny druk of­f­se­to­wy, przy­ja­zną dla użyt­kow­ni­ka kom­pak­to­wą kon­struk­cję ma­szyn oraz no­we roz­wi­ąza­nia w za­kre­sie wy­ka­ńcza­nia ga­zet w try­bie in­li­ne.

Kre­atyw­no­ść w po­zy­ski­wa­niu czy­tel­ni­ków i re­kla­mo­daw­ców
Współcze­sne ga­ze­ty z mniej­szą ilo­ścią tek­stu oraz bar­dziej rzu­ca­jący­mi się w oczy zdjęcia­mi i gra­fi­ką, co­raz częściej przy­po­mi­na­ją ko­lo­ro­we ma­ga­zy­ny, co z ko­lei ozna­cza za­po­trze­bo­wa­nie na wy­ższą ja­ko­ść dru­ku. Co wi­ęcej, prze­my­sł ga­ze­to­wy wci­ąż po­szu­ku­je no­wych, przy­ci­ąga­jących uwa­gę for­ma­tów re­kla­mo­wych. Z te­go względu fir­ma KBA wpro­wa­dzi­ła do swo­jej ofer­ty ma­szy­ny ga­ze­to­we, wy­po­sa­żo­ne w opcjo­nal­ne mo­du­ły do szy­cia, kle­je­nia, do­da­wa­nia póło­kła­dek, czte­ro­stro­ni­co­wych skła­dek z per­fo­ra­cją ty­pu Zi­p’n’Buy, a ta­kże su­szar­ki na go­rące po­wie­trze. W efek­cie mo­żli­wa sta­ła się pro­duk­cja z za­sto­so­wa­niem tzw. trze­cie­go ła­mu, wy­ko­rzy­sty­wa­na przy pro­duk­cji półak­cy­den­so­wej i hy­bry­do­wej (łączącej tech­ni­ki cold­se­to­wą i he­at­se­to­wą). „Druk mo­że w nie­stan­dar­do­wy spo­sób wzbo­ga­cić re­kla­mę mar­ko­we­go pro­duk­tu” – pod­kre­ślał Claus Bol­za­-Schüne­mann, pre­zen­tu­jąc ja­ko przy­kład spe­cjal­ny do­da­tek do dzien­ni­ka „Ma­in-Po­st”, wy­dru­ko­wa­ny na ma­szy­nie Com­man­der CT. Wkład­ka re­kla­mo­wa o na­zwie „Gi­ve me 5” uwzględ­nia­ła – przy wła­ści­wej ko­lej­no­ści otwie­ra­nia – pi­ęć różnych for­ma­tów re­kla­mo­wych, a do jej wy­ko­na­nia za­sto­so­wa­no spe­cjal­ne zła­my­wa­nie, kle­je­nie i per­fo­ra­cję trzech cen­tral­nych części oraz dwóch „skrzy­de­łe­k”.

Wy­jąt­ko­wa ja­ko­ść dzi­ęki za­sto­so­wa­niu la­kie­ru
Dru­gim, nie­zwy­kle atrak­cyj­nym przy­kła­dem za­sto­so­wa­nia no­wych tech­no­lo­gii w dru­ku cold­se­to­wym, by­ła ga­zet­ka fir­mo­wa przy­go­to­wa­na dla stu­dia fo­to­gra­ficz­ne­go Re­né Staud z Le­on­ber­ga k. Stut­t­gar­tu. Wy­dru­ko­wa­na zo­sta­ła w tech­no­lo­gii of­f­se­tu bez­wod­ne­go na ma­szy­nie KBA Cor­ti­na w dru­kar­ni Fre­ibur­ger Druck. Dzi­ęki za­sto­so­wa­niu wcho­dzącej w skład ma­szy­ny wie­ży la­kie­ru­jącej, 16-stro­ni­co­wa ga­zet­ka w for­ma­cie ber­li­ńskim zo­sta­ła uszla­chet­nio­na la­kie­rem dys­per­syj­nym w try­bie in­li­ne. Wie­ża la­kie­ru­jąca, będąca wspól­nym pro­jek­tem firm KBA i Har­ris + Bru­no, po­zwa­la na na­no­sze­nie la­kie­ru wod­ne­go na obie stro­ny wstęgi pa­pie­ru, bez względu na jej sze­ro­ko­ść. Je­dy­nym wy­mo­giem jest za­sto­so­wa­nie su­szar­ki IR/ter­micz­nej za­miast ener­go­chłon­nej su­szar­ki z go­rącym po­wie­trzem, spo­ty­ka­nej za­zwy­czaj w ma­szy­nach ak­cy­den­so­wych. Do­dat­ko­wy la­kier za­bez­pie­cza przed roz­ma­zy­wa­niem się far­by i in­ny­mi nie­po­żąda­ny­mi efek­ta­mi, które wy­stępu­ją gdy w dru­ku cold­se­to­wym re­ali­zo­wa­ne są pra­ce z du­żym kry­ciem far­by. Usz­la­chet­nio­ny w ten spo­sób wy­druk ofe­ru­je ja­ko­ść zbli­żo­ną do ty­po­we­go ak­cy­den­su i przy­jem­ną w od­bio­rze cha­rak­te­ry­sty­kę. Za­sto­so­wa­nie la­kie­ru po­zwa­la też na na­tych­mia­sto­wą dal­szą obrób­kę, a do pro­duk­cji mo­żna za­sto­so­wać tu różne ty­py podło­ży: po­wle­ka­ne i niepo­wle­ka­ne, jak też stan­dar­do­wy i ulep­szo­ny pa­pier ga­ze­to­wy. Ten ro­dzaj la­kierowania in­li­ne, opra­co­wa­ny przez KBA we współpra­cy z fir­ma­mi Sun Che­mi­cal i Fre­ibur­ger Druck, jest mo­żli­wy tyl­ko przy dru­ko­wa­niu na ma­szy­nie KBA Cor­ti­na. KBA przy­zna­je, że nie ma on słu­żyć za­stępo­wa­niu he­at­se­tu, ale sta­no­wić atrak­cyj­ną opcję dla użyt­kow­ni­ków tych ma­szyn, re­ali­zu­jących ma­łe i śred­nie na­kła­dy dla wy­ma­ga­jących klien­tów.

Port­fo­lio ma­szyn ga­ze­to­wych KBA
W ko­lej­nej części kon­fe­ren­cji Ch­ri­stoph Mül­ler, wi­ce­pre­zes od­po­wie­dzial­ny za pra­ce in­ży­nie­ryj­ne, mar­ke­ting, sprze­daż i ser­wis ma­szyn zwo­jo­wych KBA, za­pre­zen­to­wał ak­tu­al­ną ofer­tę nie­miec­kie­go pro­du­cen­ta, która zo­sta­ła do­sto­so­wa­na do obec­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej. W jej skład wcho­dzą: ma­szyny o po­je­dyn­czej sze­ro­ko­ści KBA Con­ti­nent (2/1) i KBA Co­met (2/2), po­sia­da­jące ugrun­to­wa­ną po­zy­cję w ska­li świa­to­wej; ela­stycz­na i zauto­ma­ty­zo­wa­na no­wa ma­szyna KBA Com­man­der CL do­stęp­na w kon­fi­gu­ra­cji 4/1, 4/2 i 6/2 (o mak­sy­mal­nej sze­ro­ko­ści wstęgi 1730 mm); oraz dwie wy­so­ko zauto­ma­ty­zo­wa­ne ma­szyny kla­sy hi­gh-end: KBA Com­man­der CT (tech­no­lo­gia dru­ku „na mo­kro”, do­stęp­ne kon­fi­gu­ra­cje 4/2 i 6/2) oraz KBA Cor­ti­na (of­f­set bez­wod­ny, do­stęp­na w kon­fi­gu­ra­cji 4/1, 4/2 i 6/2). Fir­ma KBA ofe­ru­je też ma­szy­nę KBA Com­man­der w tra­dy­cyj­nej wer­sji, w ukła­dzie 9-cy­lin­dro­wym do pro­duk­cji ty­pu 6/2 na wstędze o sze­ro­ko­ści mak­sy­mal­nej 2100 mm.

KBA Ro­ta­Jet: cy­fro­wy druk ga­zet
Po świa­to­wej pre­mie­rze cy­fro­wej ma­szy­ny KBA Ro­ta­Jet na tar­gach dru­pa, fir­ma KBA od­no­to­wa­ła spo­re za­in­te­re­so­wa­nie tym roz­wi­ąza­niem wśród dru­ka­rń ga­ze­to­wych. Jak stwier­dził pod­czas kon­fe­ren­cji pra­so­wej Ch­ri­stoph Mül­ler, ta wy­so­ko­wy­daj­na ma­szy­na in­kje­to­wa, po­zwa­la­jąca na za­dru­ko­wy­wa­nie wstęgi o sze­ro­ko­ści do 781 mm, jest skie­ro­wa­na przede wszyst­kim na ryn­ki pro­duk­cji ksi­ążek, ma­te­ria­łów ty­pu di­rect ma­iling oraz re­klam. W przy­pad­ku pro­duk­cji ga­zet, z których tyl­ko 1% jest dru­ko­wa­na cy­fro­wo, tech­no­lo­gia ta na ra­zie nie mo­że li­czyć na po­wszech­ne za­sto­so­wa­nie, głów­nie z uwa­gi na wci­ąż wy­so­kie na­kła­dy i zwi­ąza­ne z tym uwa­run­ko­wa­nia eko­no­micz­ne. Fir­ma KBA za­mie­rza ofe­ro­wać ma­szy­nę KBA Ro­ta­Jet w od­po­wied­nich for­ma­tach tym dru­kar­niom, które po­za pro­duk­cją ga­zetową w mniej­szych na­kła­dach chcą w eko­no­micz­ny spo­sób dru­ko­wać w tech­no­lo­gii cy­fro­wej do­dat­ki i in­ne pro­duk­ty.
Do­ko­nu­jąc prze­glądu ryn­ku pro­duk­cji pra­so­wej, Ch­ri­stoph Mül­ler wska­zał na re­gio­nal­ne różni­ce w jej roz­wo­ju. Ne­ga­tyw­ny wpływ kry­zy­su fi­nan­so­we­go i sła­ba ko­niunk­tu­ra na wie­lu ryn­kach spo­wo­do­wa­ły spa­dek za­po­trze­bo­wa­nia na no­we ma­szy­ny w 2012 ro­ku do po­zio­mu ni­ższe­go od lat ubie­głych. Do­ty­czy to przede wszyst­kim kra­jów Eu­ro­py po­łu­dnio­wej, ale nie tyl­ko. KBA za­kon­trak­to­wa­ła na­to­miast no­we ma­szy­ny i zre­ali­zo­wa­ła pro­jek­ty w Niem­czech, Skan­dy­na­wii, na Środ­ko­wym Wscho­dzie, w Afry­ce i w Chi­nach. To z ko­lei kon­tra­stu­je z nie­chęcią do in­we­sty­cji w kra­jach Eu­ro­py Środ­ko­wo­-Wschod­niej, po­łu­dnio­wo­-w­schod­niej Azji, Au­stra­lii i Ame­ry­ki Ła­ci­ńskiej. Spa­dek in­we­sty­cji za­no­to­wa­no ta­kże na ryn­ku USA. Na obec­ną sy­tu­ację wpły­wa­ją też dłu­ższe, niż przed kry­zy­sem, pro­ce­sy po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji o in­we­sty­cjach oraz zwi­ąza­ne z tym pro­ce­du­ry fi­nan­so­wa­nia. Na in­we­sty­cję w wy­mia­nę par­ku maszyno­wego de­cy­du­ją się głów­nie fir­my z ryn­ków uprze­my­sło­wio­nych. Z ko­lei za­mówie­nia na ma­szy­ny zwi­ęk­sza­jące mo­ce pro­duk­cyj­ne dru­ka­rń na­pły­wa­ją nie­mal wy­łącz­nie z ryn­ków wscho­dzących.

KBA Cor­ti­na dla klien­ta z Eu­ro­py, pierw­sza ma­szy­na KBA Com­man­der CL w Chi­nach
Po nie­daw­nym uru­cho­mie­niu du­żej, hy­bry­do­wej in­sta­la­cji ma­szy­ny KBA Cor­ti­na w wy­daw­nic­twie Gulf News w Du­ba­ju, fir­ma KBA za­kon­trak­to­wa­ła ko­lej­ny mo­del tej ma­szy­ny, tym ra­zem skła­da­jący się z trzech wież dru­ku­jących i dwóch su­sza­rek z go­rącym po­wie­trzem, dla jed­ne­go ze swo­ich eu­ro­pej­skich klien­tów. W tym za­awan­so­wa­nym tech­no­lo­gicz­nie sek­to­rze pro­duk­cji li­de­rem po­zo­sta­je mo­del KBA Com­man­der CT – fir­ma KBA sprze­da­ła w su­mie 25 ma­szyn te­go ty­pu, z których wi­ęk­szo­ść jest już eks­plo­ato­wa­na w co­dzien­nej pro­duk­cji. Tyl­ko w ci­ągu ostat­nich dwu­na­stu mie­si­ęcy, ma­szy­ny KBA Com­man­der CT o podwój­nej i po­trój­nej sze­ro­ko­ści roz­po­częły pra­cę u klien­tów z Nie­miec, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Au­strii, Szwe­cji i Włoch. Z uwa­gi na obec­ną sy­tu­ację, bar­dzo uda­ny start ryn­ko­wy od­no­to­wa­ła też ma­szyna KBA Com­man­der CL, która za­de­biu­to­wa­ła na ubie­gło­rocz­nych tar­gach IFRA Expo w Wied­niu. W ślad za pi­ęcio­ma ma­szynami za­mówio­ny­mi przez fir­my z Nie­miec i USA, krót­ko przed tar­ga­mi World Pu­bli­shing Expo na ma­szynę KBA Com­man­der CL zde­cy­do­wał się ta­kże pierw­szy od­bior­ca z Chin – wy­daw­nic­two Gu­iy­ang Da­ily. W tym przy­pad­ku będzie ona skła­dać się z dwóch czte­ro­ze­spo­ło­wych wież dru­ku­jących i su­szar­ki z go­rącym po­wie­trzem.

Ro­zbu­do­wa, prze­bu­do­wa, usłu­gi kon­sul­tin­go­we…
Po­za ci­ągłym wpro­wa­dza­niem no­wych roz­wi­ązań i tech­no­lo­gii dla ryn­ku ga­ze­to­we­go, fir­ma KBA sta­le roz­sze­rza ofer­tę swo­ich usług skie­ro­wa­nych do firm z te­go ob­sza­ru ryn­ko­we­go. Obej­mu­je ona m.in. kon­sul­ting przy pro­jek­tach oraz roz­bu­do­wę i udo­sko­na­la­nie ist­nie­jące­go par­ku ma­szy­no­we­go. Ek­sper­ci KBA z za­kre­su au­to­ma­ty­za­cji pro­duk­cji co­raz częściej uczest­ni­czą w wy­ko­rzy­sta­niu na no­wo star­szych ma­szyn zwo­jo­wych, na które po­pyt ryn­ko­wy sys­te­ma­tycz­nie ro­śnie. Do­świad­czo­na ka­dra Prin­tHo­use­Se­rvi­ce – no­wej fi­lii KBA – na sta­łe sta­cjo­nu­je w kil­ku du­żych nie­miec­kich dru­kar­niach ga­ze­to­wych, ofe­ru­jąc wspar­cie tech­nicz­ne przy ob­słu­dze ma­szyn zwo­jo­wych i in­ne­go sprzętu. Co wi­ęcej, fir­ma KBA ofe­ru­je też roz­bu­do­wę ist­nie­jących ma­szyn zwo­jo­wych w for­mie de­dy­ko­wa­ne­go pa­kie­tu ser­wi­so­we­go, m.in. z my­ślą o mo­żli­wo­ści dru­ko­wa­nia no­wych for­ma­tów re­kla­mo­wych.

Ho­no­ro­wa na­gro­da mi­ni­stra Ba­wa­rii dla fir­my KBA
Kon­fe­ren­cja pra­so­wa pod­czas World Pu­bli­shing Expo 2012 by­ła jed­no­cze­śnie oka­zją do po­in­for­mo­wa­nia o ho­no­ro­wej na­gro­dzie, ja­ką kil­ka dni przed tar­ga­mi Claus Bol­za­-Schüne­mann ode­brał z rąk pre­mie­ra Ba­wa­rii. Fir­ma KBA otrzy­ma­ła ją za za­awan­so­wa­ne w jej ma­szy­nach roz­wi­ąza­nia in­ży­nie­ryj­ne, a oka­zją ku te­mu by­ły wręcza­ne w Mo­na­chium na­gro­dy Ba­va­rian Print Me­dia Awards 2012. Od­bie­ra­jąc na­gro­dę pre­zes KBA po­wie­dział: „Ga­ze­ta dru­ko­wa­na wca­le nie jest ska­za­na na wy­mar­cie. Mo­że ona po­zy­ski­wać czy­tel­ni­ków po­przez wy­so­ką ja­ko­ść wi­zu­al­ną i naj­wy­ższej ja­ko­ści tre­ść. Prze­my­sł do­staw­ców roz­wi­ązań ga­ze­to­wych jest w sta­nie wpro­wa­dzać no­we po­my­sły i wła­ści­we in­no­wa­cje, wspo­ma­ga­jące dzia­ła­nia wy­daw­ców pra­so­wych w za­kre­sie podno­sze­nia ja­ko­ści pro­duk­tu, do­tar­cia do do­ce­lo­wych grup czy­tel­ni­ków czy efek­tyw­ne­go re­kla­mo­wa­nia ma­rek i wy­ro­bów. KBA ma w tym du­ży udzia­ł”.


Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści