Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska, przed stoiskiem firmowym na targach World Publishing Expo 2012
Podczas targów World Publishing Expo 2012, odbywających się w dniach 29-31 października we Frankfurcie, firma Kodak zaprezentowała szereg rozwiązań, jakie pojawiły się w ostatnim czasie w jej ofercie. Światową premierę miała tu niewymagająca wstępnego wygrzewania płyta CtP Kodak ThermalNews PT, przeznaczona do produkcji gazet. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się także: płyta bezprocesowa Kodak Sonora News, oprogramowanie nadzorujące produkcję Kodak Intelligent Prepress Manager 2.0 oraz cyfrowy system drukujący Kodak Prosper S30, pozwalający na personalizację gazet z prędkością dorównującą wydajności maszyny zwojowej. Kodak ThermalNews PT – premiera nowej płyty gazetowej Targi we Frankfurcie były miejscem światowej premiery kolejnej w portfolio firmy Kodak płyty termicznej, pozwalającej drukarniom gazetowym na proekologiczną i bardziej oszczędną produkcję w dziale prepress. Kodak ThermalNews PT Digital Plate - bo o niej mowa - to płyta, w obróbce której całkowicie zostały wyeliminowane procesy wstępnego wygrzewania i mycia; w efekcie zredukowane zostało zużycie wody i energii niezbędnej w przygotowalni. Jak zapewnia producent, oferuje ona identyczne parametry jak płyta Kodak ThermalNews Gold – przede wszystkim pod względem jakości drukowania i wielkości realizowanych przy jej zastosowaniu nakładów. Co więcej, po opcjonalnym wstępnym wygrzewaniu i myciu płyta może służyć do wykonywania jeszcze większych nakładów, sięgających 350 tys. odbitek. Do jej wywoływania służy zajmująca niewiele miejsca wywoływarka Kodak T-HDX Plate Processor. Kodak poinformował też o pierwszych udanych wdrożeniach płyt ThermalNews PT. Jednym z ich użytkowników, niestosujących wstępnego wygrzewania, jest niemiecka drukarnia MZ Druckerei GmbH z Halle. Mówi Dirk Borrmann, menedżer działu drukowania: „W przypadku ThermalNews PT obróbka płyt stała się łatwiejsza, gdyż wyeliminowano z niej dwa etapy: wstępnego wygrzewania i mycia. Jednocześnie udało się nam obniżyć koszty produkcji, a formy drukowe wykonywane są w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Po wyprodukowaniu z płyt ThermalNews PT ponad 140 tys. form drukowych jesteśmy przekonani, że są one bezkonkurencyjne, głównie z uwagi na wyeliminowanie wstępnego wygrzewania”. Z pierwszych efektów eksploatacji nowych płyt zadowolona jest też drukarnia St. Galler Tagblatt AG, należąca do szwajcarskiej grupy medialnej NZZ. W tym przypadku ThermalNews PT wybrano przede wszystkim ze względu na możliwość realizacji bardzo dużych nakładów. Dlatego też drukarnia stosuje wstępne wygrzewanie. Mówi Hansjürg Stihl, menedżer działu produkcji gazetowej: „Wciąż stosujemy wstępne wygrzewanie, co oznacza, że z jednego kompletu płyt ThetmalNews PT jesteśmy w stanie wykonać nawet najdłuższe nakłady. Jest to dla nas bardzo istotny czynnik, gdyż nie musimy produkować dodatkowego kompletu form drukowych, unikamy też czasochłonnej – w naszym przypadku ręcznej – wymiany płyt w maszynie”. Jolanta Wiśniewska, obecna na targach World Publishing Expo dyrektor zarządzająca firmy Kodak Polska, jest przekonana, że nowa płyta spotka się z zainteresowaniem także polskich drukarń i wydawców gazetowych: „Nasza firma przykłada bardzo dużą wagę do proekologicznych rozwiązań, czego dowodem są choćby płyta Sonora News i obecnie wprowadzona do oferty ThermalNews PT. Co bardzo istotne - z punktu widzenia drukarni - ich zaletą jest nie tylko przyjazność dla środowiska, ale też redukcja kosztów działalności, dzięki wyeliminowaniu pewnych procesów z etapu przygotowania form drukowych”.
Nowości i udoskonalenia: płyty CtP, naświetlarki, oprogramowanie Podczas targów firma Kodak promowała też inną nową, bezprocesową płytę termiczną ze swojej oferty, która zadebiutowała na tegorocznych targach drupa w Düsseldorfie – Kodak Sonora News. W jej przypadku całkowicie wyeliminowana została konieczność zastosowania wywoływarki i chemii, co wpłynęło na obniżenie kosztów produkcji i ilości generowanych odpadów. Płyta może być naświetlana w systemie Kodak Generation News Platesetter, oferującym wydajność do 240 egz./h, i jest kompatybilna z urządzeniami zaginająco-perforującymi różnych producentów, m.in. Nela, Glunz & Jensen i Burgess. Z kolei z myślą o drukarniach, które zainwestowały w naświetlarkę CtP, pracującą w technologii fioletowej, Kodak posiada w swojej ofercie płytę Kodak VioletNews Gold. Wśród zaanonsowanych przez firmę udoskonaleń w systemach CtP warto wymienić kompatybilność obu produkowanych przez nią linii naświetlarek – Kodak Trendsetter News i Kodak Generation News – z opcją TPDI (Third Party Device Interface). Zapewnia ona odpowiednią funkcjonalność oprogramowania XPO, dostarczając informacji o zleceniu i statusie urządzenia oraz przesyłając je do systemu workflow, który może pochodzić od innego dostawcy. Informacje zapisywane są w formacie XML i mogą być dostosowywane do specyfiki danego systemu workflow. Podczas targów Kodak poinformował też, że począwszy od października br. oprogramowanie Kodak Intelligent Prepress Manager 2.0 (IPM 2.0) stało się dostępne z obiema, wyżej wspomnianymi liniami gazetowych naświetlarek termicznych. Program IPM 2.0 to rozwiązanie do kontroli produkcji, zapewniające elastyczność i nadzór nad całym procesem cyfrowego prepressu z dowolnego miejsca. Monitorowanie sprzętu i raportowanie o ewentualnych problemach pozwala na podejmowanie szybkich działań na podstawie uzyskiwanych na bieżąco danych.
Cyfrowa personalizacja gazet z systemem Kodak Prosper S30 Firma Kodak kładzie duży nacisk na promowanie swoich rozwiązań w zakresie druku cyfrowego, dedykowanych dla produkcji gazetowej. Jej systemy z rodziny Prosper znajdują coraz częściej zastosowanie w typowych drukarniach gazetowych, pozwalając na personalizację treści gazet i dodatków reklamowych oraz różnych produktów drukowanych na papierach gazetowych. Najnowszy model z tej serii – Kodak Prosper S30 Imprinting System – to cyfrowy system wdrukowujący personalizowane dane z prędkością do 900 m/min. i rozdzielczością 600 x 200 dpi. Poza branżą gazetową, znajduje on zastosowanie przy realizacji prac takich jak druki direct mailing, wkładki, kupony loteryjne, reklamy, etykiety itd. Trend w kierunku wdrażania produkcji hybrydowej w drukarniach zwojowych potwierdza Jolanta Wiśniewska: „Obserwujemy wzmożone zainteresowanie możliwościami, jakie oferują systemy z rodziny Prosper. Zamontowanie takiego rozwiązania w maszynie zwojowej oznacza zarówno dla wydawcy jak i dla drukarni wiele nowych opcji, które wpływają na zwiększenie atrakcyjności tytułu w oczach czytelnika i reklamodawcy. Najlepszym tego przykładem są zamówienia realizowane przez drukarnię Axel Springer w Hamburgu po zainstalowaniu systemu Kodak Prosper S30 w maszynie Colorman. W grudniu w zakładzie tym odbędzie się specjalny dzień otwarty, na który będziemy chcieli też zaprosić klientów z Polski, zainteresowanych wdrożeniem tego typu hybrydowego rozwiązania. Jestem przekonana, że będzie to kolejna – po targach World Publishing Expo – znakomita okazja, by w gronie osób z branży wydawniczej i prasowej zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi i podyskutować o przyszłości rynku”.