Każdy ze swego doświadczenia wie, że najłatwiej zapamiętać te fragmenty tekstu, które zostały podkreślone kolorowym flamastrem. Także daty ważnych spotkań zwykle zaznacza się na kolorowo w kalendarzu. To nie przypadek. Badania dowodzą, że czarno-biały obrazek zatrzymuje wzrok zaledwie na 2/3 sekundy, podczas gdy kolorowy przykuwa uwagę trzy razy dłużej! Prawidłowości te można wykorzystać na rzecz przyciągnięcia uwagi klienta do naszego produktu. Dostarczając klientowi kolorowe ulotki lub inne materiały marketingowe mamy większą pewność, że przykują jego uwagę i wyróżnią się spośród wielu czarno-białych dokumentów.
Materiały kolorowe wyróżniają się na stosie papierów leżących na biurku, a na zaznaczone kolorem fragmenty tekstu odbiorcy zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Brzmi to niewiarygodnie, ale wysłanie listu w kolorowej kopercie nadaje mu charakter wiadomości priorytetowej, a wyróżnienie kolorem daty na fakturze przyspiesza termin jej opłacenia. Wyróżniając natomiast kolorem kwotę do zapłaty zwiększa się prawdopodobieństwo, że należność zostanie od razu wpłacona w całości.
Kolor kolorowi nierówny
Przeprowadzone przez Seoul International Color Expo badania wykazały, że kolor zwiększa rozpoznawalność marki aż o około 80%. Istotne jest też, jakich barw użyjemy w celu promocji naszych produktów. Każdy kolor, bowiem, ma swoje znaczenie i wywołuje w odbiorcy konkretne odczucia. Odcienie bezpośrednio oddziałują na nasz centralny układ nerwowy, potrafią wpływać na nasze myśli, zachowania i nastrój, a wiedza na temat kolorów daje możliwość właściwego wykorzystania ich potencjału. Barwy takie jak żółty i pomarańczowy wyrażają optymizm, żywotność, entuzjazm i kreatywność, stymulują do aktywności umysłowej, są inspirujące i zachęcają do interakcji. Kolory te najlepszy efekt wywołają stosowane w branży gastronomicznej, hotelarskiej, w biznesie związanym ze sportem i rozrywką. Kolor czerwony wyraża pasję i śmiałość – zachęca do działania, natomiast kolory natury, takie jak niebieski, zielony czy brązowy, uspokajają, zmniejszają napięcie kojarzą się z bezpieczeństwem i stabilnością. Kolor niebieski jest także doskonały dla branż takich jak księgowość, ubezpieczenia, finanse, technologie, zielony – dla działalności związanej ze zdrowiem i naturą, natomiast brązowy – idealnie pasuje do usług i produktów związanych z przebywaniem na świeżym powietrzu.
- Rozpoznawalność marek i nazw, które używają w codziennej komunikacji koloru rośnie o 80 proc. – mówi Adam Bieniewski, Production Printing&Solutions Manager Konica Minolta Business Solutions Polska. - Nie przez przypadek znane marki wybierają „swój” kolor i konsekwentnie posługują się nim w komunikacji ze swoimi klientami. Dzięki temu odbiorcy rozpoznają markę zanim to jeszcze sobie uświadomią.
Kolor to nie wszystko
Gdy już firma wybierze odpowiednią dla swojej działalności paletę barw, warto przemyśleć jak jej materiały reklamowe odbierane są przez potencjalnych klientów. Badania jednoznacznie dowodzą, że użycie koloru w materiałach reklamowych znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że klienci pozytywnie zareagują na propozycję zakupu. Coraz częściej akcje reklamowe kierowane są też do konkretnych odbiorców i dopasowane są do ich sprecyzowanych potrzeb. Materiały promocyjne, w których zwracamy się do potencjalnego klienta z imienia i nazwiska znacznie zwiększają skuteczność przekazu. Do tworzenia spersonalizowanych materiałów reklamowych warto wykorzystać technologię druku zmiennych danych (Variable Data Print). Dzięki tej opcji możliwe jest drukowanie dokumentów, w których zmieniają się dowolne elementy, np. tekst lub obraz. Wykorzystanie reguł warunkowych pozwala generować serie dokumentów, wśród których każda strona będzie zawierała unikalne informacje, komunikaty i obrazy i kolory skierowane do konkretnej osoby. Stosowane obecnie zawansowane technologie powodują, że koszty druku materiałów w kolorze są dużo niższe niż kiedykolwiek wcześniej. Wszystko to sprawia, że przy niewielkich kosztach kolor zapewnia wiele korzyści.
Na podstawie informacji firmy Konica Minolta Business Solutions Polska Sp. z o.o.