Op­ti­mus Dash w dru­kar­ni wiel­ko­for­ma­to­wej Blu­ejet – wy­wiad z pre­ze­sem Pio­trem Ka­czo­row­skimPoprzedni artykuł 

Siedziba drukarni Bluejet
Sie­dzi­ba dru­kar­ni Blu­ejet

Dru­kar­nia Blu­ejet zna­na jest z wdra­ża­nia in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań, a au­to­ma­ty­za­cja sta­no­wi je­den z głów­nych aspek­tów uwzględ­nia­nych w jej dzia­łal­no­ści. Ostat­nio o fir­mie by­ło gło­śno za spra­wą in­we­sty­cji w pierw­szą w Pol­sce cy­fro­wą ma­szy­nę Fu­ji­film Re­vo­ria Press PC 1120. Czy za­kup i in­sta­la­cja sys­te­mu Op­ti­mus Dash MIS mia­ły zwi­ązek z tą in­we­sty­cją, czy też by­ły in­ne po­wo­dy?

Piotr Ka­czo­row­ski: Od po­nad 15 lat kon­se­kwent­ne roz­wi­ja­my dzia­łal­no­ść na­szej dru­kar­ni wiel­ko­for­ma­to­wej. W 2019 ro­ku prze­nie­śli­śmy sie­dzi­bę fir­my do no­wo­cze­sne­go za­kła­du pro­duk­cyj­ne­go zlo­ka­li­zo­wa­ne­go nie­opo­dal gda­ńskie­go lot­ni­ska im. Le­cha Wa­łęsy — dziś dys­po­nu­je­my wła­snym, roz­bu­do­wa­nym za­ple­czem pro­duk­cyj­nym:

  • ha­la pro­duk­cyj­na z ma­ga­zy­nem wy­so­kie­go skła­do­wa­nia o po­wierzch­ni 3.100 m2,
  • po­miesz­cze­nia biu­ro­we, stu­dio gra­ficz­ne i za­ple­cze so­cjal­ne o po­wierzch­ni 800 m2.

i wszech­stron­nym, skła­da­jącym się z no­wo­cze­snych ma­szyn dru­ku­jących oraz do obrób­ki pa­pie­ru i two­rzyw, par­kiem ma­szynowym, w skład które­go wcho­dzą mi­ędzy in­ny­mi: urządze­nia INCA On­set X3 HS z 2 ro­bo­ta­mi prze­my­sło­wy­mi ABB, ro­bot Esko Ku­ka ob­słu­gu­jący ma­szyny wy­ci­na­jące Kongs­berg, czy au­to­mat Bic­kers słu­żący do skle­ja­nia ma­te­ria­łów POS różne­go ty­pu kle­ja­mi.

Roboty podający i odbierający przy maszynie Inca Onset X3

Ro­bo­ty po­da­jący i od­bie­ra­jący przy ma­szy­nie In­ca On­set X3

Obec­nie bar­dzo moc­no sta­wia­my na au­to­ma­ty­za­cję, za­rów­no w ob­sza­rze pro­duk­cji jak rów­nież sprze­da­ży i przy­go­to­wa­nia pro­duk­cji, która oba te ob­sza­ry spi­na.

Ma­szy­na Fu­ji­film Re­vo­ria Press PC 1120 jest dla nas ma­szy­ną kom­ple­men­tar­ną i sta­no­wi bar­dzo wa­żne roz­sze­rze­nie na­szej dzia­łal­no­ści o wy­so­ką ja­koś dru­ku na podło­żach dru­ko­wych w tym na pa­pie­rze. We wszyst­kich przy­go­to­wa­nych przez nas te­stach Re­vo­ria wy­pa­dła na­szym zda­niem naj­le­piej. To je­dy­na cy­fro­wa ma­szy­na na ryn­ku, która po­tra­fi wy­dru­ko­wać pi­ęk­ne i rów­ne aple.

Ma­jąc na uwa­dze ci­ągły dy­na­micz­ny roz­wój i wszyst­kie na­sze in­we­sty­cje w park ma­szy­no­wy mu­sie­li­śmy za­in­we­sto­wać ta­kże w pro­fe­sjo­nal­ny sys­tem MIS, który obej­mie nadzór nad ca­łym pro­ce­sem od po­zy­ska­nia zle­ce­nia do zre­ali­zo­wa­nia, wy­sła­nia i prze­ana­li­zo­wa­nia kosz­to­wo pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych.

Nie ukry­wa­my, że na­sze in­we­sty­cje wspar­te by­ły do­ta­cją unij­ną, gdzie jed­nym z lo­gicz­nych dla nas pod­pro­jek­tów był wła­śnie sys­tem za­rządza­nia. Wy­bra­li­śmy sys­tem Op­ti­mus Dash, które­go wdro­że­nie za­ko­ńczy­li­śmy nie­mal rok te­mu. Dzi­siaj mo­gę wi­ęc nie­co wi­ęcej po­wie­dzieć o efek­tach je­go wdro­że­nia.

Robot Kuka obsługujący dwa plotery Kongsberg

Ro­bot Ku­ka ob­słu­gu­jący dwa plo­te­ry Kongs­berg

Czy wdro­żo­ny sys­tem to pierw­sze te­go ty­pu roz­wi­ąza­nie w fir­mie Blu­ejet?

Piotr Ka­czo­row­ski: Wcze­śniej mie­li­śmy dwa mniej­sze sys­te­my, z których je­den był pi­sa­ny dla nas i spe­cjal­nie roz­bu­do­wy­wa­ny zgod­nie z na­szy­mi bie­żący­mi po­trze­ba­mi. Mie­li­śmy wi­ęc spo­ro do­świad­czeń zwi­ąza­nych z prak­tycz­nym wy­ko­rzy­sta­niem okre­ślo­nych funk­cjo­nal­no­ści. Wie­dzie­li­śmy, że wszyst­kie do­bre po­my­sły spraw­dzo­ne „w bo­ju” mu­szą zna­le­źć się w do­ce­lo­wym sys­te­mie MIS.

Wi­dzie­li­śmy rów­nież istot­ne bra­ki pew­nych mo­du­łów, których nasz po­przed­ni sys­tem po pro­stu nie po­sia­dał a na­pi­sa­nie ich za­jęło­by bar­dzo du­żo cza­su.

Wie­dzie­li­śmy ta­kże, że cze­ka nas au­to­ma­ty­za­cja ob­sza­ru pre­pres­su, a wi­ęc work­flow. Wi­dzie­li­śmy, że sła­bo­ścią te­go ty­pu sys­te­mów jest ko­niecz­no­ść wpro­wa­dza­nia wie­lu da­nych ręcz­nie – po­sta­no­wi­li­śmy wi­ęc wszyst­kie da­ne pro­duk­cyj­ne do­ty­czące wpro­wa­dzo­nych zle­ceń prze­ka­zy­wać au­to­ma­tycz­nie z sys­te­mu MIS. Op­ti­mus oka­zał się w tym ob­sza­rze bar­dzo ela­stycz­ny, wi­ęc prze­ka­zu­je­my do­kład­nie te da­ne które są nam po­trzeb­ne.

Ko­lej­ną, nie­zmier­nie wa­żną spra­wą był do­bór sys­te­mu we­b2print, który w spo­sób nie­za­kłóco­ny współpra­co­wa­łby z MIS.

Co za­de­cy­do­wa­ło o wy­bo­rze wła­śnie te­go sys­te­mu? Ryn­ko­wa ofer­ta jest spo­ra.

Piotr Ka­czo­row­ski: Ofer­ta jest spo­ra, ale sys­te­mów, które fak­tycz­nie ma­ją cie­ka­we wdro­że­nia w ob­sza­rze dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go wca­le nie jest tak wie­le. Po­za tym na­sze za­py­ta­nie prze­tar­go­we by­ło bar­dzo dłu­gie i kry­te­ria w nim po­sta­wio­ne nie ka­żdy był w sta­nie spe­łnić.

Prze­de wszyst­kim po­ło­ży­li­śmy na­cisk na na­sze wy­ma­ga­nia i ocze­ki­wa­li­śmy ze stro­ny ofe­ren­tów od­po­wie­dzi lub cho­ciaż ko­men­ta­rza na ka­żdy po­sta­wio­ny punkt. Uda­ło nam się uzy­skać pew­no­ść, że na­sze wy­ma­ga­nia będą po­trak­to­wa­ne na se­rio i sys­tem al­bo od ra­zu je spe­łni, bo ma da­ną funk­cjo­nal­no­ść, al­bo sto­sun­ko­wo nie­du­żym na­kła­dem pra­cy będzie mo­żna je spe­łnić wpro­wa­dza­jąc zmia­ny w kon­fi­gu­ra­cji sys­temu.

Sklejarka do standów

Ma­szy­na do kle­je­nia stan­dów (du­żych ele­men­tów POS)

Tu­taj przy oka­zji wy­szło wie­lo­let­nie do­świad­cze­nie Op­ti­mu­sa. W ze­szłym ro­ku sys­tem ob­cho­dził swo­je 40-le­cie i wi­dzi­my w nim wie­le lat pra­cy wło­żo­nej mi­ędzy in­ny­mi w opty­ma­li­za­cję je­go dzia­ła­nia. Sz­cze­gól­nie ela­stycz­ny oka­zał się mo­duł kal­ku­la­cyj­no­-tech­no­lo­gicz­ny. By­li­śmy w sta­nie usta­wić kosz­ty i ma­rże do­kład­nie tak, jak chcie­li­śmy bez pójścia na ja­ki­kol­wiek kom­pro­mis.

Dru­gim bar­dzo wa­żnym kry­te­rium by­ła otwar­to­ść sys­te­mu. Ma­jąc na uwa­dze na­szą po­li­ty­kę au­to­ma­ty­za­cji chcie­li­śmy zin­te­gro­wać na­sze­go MIS-a z wie­lo­ma sys­te­ma­mi pro­duk­cyj­ny­mi, a ta­kże sys­te­mem we­b2print i sys­te­mem ksi­ęgo­wym.

Trzy­ma­li­śmy się też za­sa­dy, że raz wpro­wa­dzo­na ręcz­nie da­na do sys­te­mu nie będzie już ni­gdy wpro­wa­dza­na po­wtór­nie. Eli­mi­nu­je­my w ten spo­sób spo­rą część błędów ludz­kich i zde­cy­do­wa­nie po­pra­wia­my ko­mu­ni­ka­cję we­wnętrz­ną. Ma­my wi­ęc spe­łnio­ny ko­lej­ny bar­dzo dla nas wa­żny po­stu­lat in­te­gral­no­ści sys­te­mu.

Na ko­ńcu ter­min re­ali­za­cji pro­jek­tu a ta­kże do­świad­cze­nie i ela­stycz­no­ść w re­ali­za­cji sa­me­go pro­jek­tu by­ły i są dla nas nie­zmier­nie wa­żne. W tym ob­sza­rze uda­ło się rów­nież osi­ągnąć za­mie­rzo­ny suk­ces.

Ja­kie mo­żli­wo­ści sys­te­mu Op­ti­mus Dash są szcze­gól­nie przy­dat­ne z punk­tu wi­dze­nia fir­my?

Piotr Ka­czo­row­ski: Mo­że za­cznę od po­cząt­ku na­sze­go pro­ce­su, a wi­ęc re­la­cji z klien­ta­mi. Pierw­szym mo­du­łem, który wdro­ży­li­śmy był CRM, który po­zwo­lił na lep­szą kon­tro­lę eta­pu po­zy­ski­wa­nia no­wych klien­tów, uzy­ska­nia no­wych zle­ceń od klien­tów ist­nie­jących oraz po­zwo­lił na mie­rze­nie sku­tecz­no­ści tych wszyst­kich dzia­łań przed­sprze­da­żo­wych. Ta sfe­ra dzia­łań oraz na­rzędzie kal­ku­la­cyj­ne in­te­re­so­wa­ło mnie oso­bi­ście naj­bar­dziej gdyż je­stem szcze­gól­nie od­po­wie­dzial­ny za ten ob­szar. Uzy­ska­li­śmy bar­dzo wa­żne na­rzędzie do kal­ku­la­cji, które po wpro­wa­dze­niu kil­ku pod­sta­wo­wych da­nych o for­ma­cie pra­cy, podło­żu czy wy­ko­ńcze­niu wszel­kie dal­sze obli­cze­nia wy­ko­nu­je au­to­ma­tycz­nie. Po­nad­to sys­tem po­zwa­la na de­fi­nio­wa­nie go­to­wych pro­duk­tów. Je­śli wi­ęc kosz­to­ry­sant wie, że ma wy­ce­nić go­to­wy pro­dukt wy­star­czy, że wy­szu­ka go z li­sty, wpro­wa­dzi na­kład i kal­ku­la­cję ma sko­ńczo­ną. W pro­duktach ma­my na­wet wpro­wa­dzo­ne ce­ny kon­trak­to­we, które obo­wi­ązu­ją dla da­ne­go pro­duktu.

Sam mo­duł kal­ku­la­cyj­ny oczy­wi­ście nie obli­cza tyl­ko kosz­tu i ge­ne­ru­je ofer­tę. Wy­ko­nu­je ta­kże pe­łne obli­cze­nia li­sty ma­te­ria­ło­wej i usług podwy­ko­naw­czych, obli­cza pla­no­wa­ne cza­sy za­dań nie­zbęd­ne dla mo­dułu pla­no­wa­nia pro­duk­cji oraz ge­ne­ru­je po­trzeb­ne nam do­ku­men­ty we­wnętrze i ze­wnętrz­ne — przede wszyst­kim ofer­tę.

Uru­cho­mie­nie zle­ce­nia pro­duk­cyj­ne­go ozna­cza au­to­ma­tycz­ne wy­ge­ne­ro­wa­nia ca­łej ma­sy in­for­ma­cji nie­zbęd­nych dla ko­lej­nych dzia­łów dru­kar­ni. Sy­stem sam spraw­dza do­stęp­no­ść ma­te­ria­łów w ma­ga­zy­nie i wszel­kie bra­ki prze­no­si do mo­du­łu „Za­mówie­nia ma­te­ria­ło­we i podwy­ko­naw­cze” – oso­by od­po­wie­dzial­ne za za­mówie­nia do­sta­ją za­po­trze­bo­wa­nia „na ta­cy” i ma­ją wi­ęcej cza­su na re­ali­za­cję na­szej po­li­ty­ki za­ku­pów. Jest też czas na pod­jęcie de­cy­zji o ewen­tu­al­nej za­mia­nie ma­te­ria­łu.

Gdy ma­te­riał po­ja­wia się na na­szej ram­pie wszyst­kie czyn­no­ści pod­le­ga­ją już work­flow ma­ga­zy­no­we­mu. Na pod­sta­wie za­mówie­nia bar­dzo ła­two wy­ko­nać przy­jęcie ma­ga­zy­no­we zaś na pod­sta­wie za­po­trze­bo­wa­ni wy­da­nia na pro­duk­cję. Sy­stem wspie­ra wi­ęc ob­szar go­spo­dar­ki ma­te­riałowej ale po­sia­da ta­kże mo­duł ma­ga­zy­nów wy­ro­bów go­to­wych i re­ali­za­cji tak zwa­nych. „wy­wo­ła­ń”.

Rów­no­le­gle do sys­te­mu za­mówień dzia­ła mo­duł „Pla­no­wa­nia pro­duk­cji”, który mu­si przy­jąć bar­dzo du­żą ilo­ść na­szych zle­ceń. Często są to zle­ce­nia ni­sko­na­kła­do­we a wi­ęc ska­la licz­by za­dań pro­duk­cyj­nych jest bar­dzo du­ża. Nie za­ob­ser­wo­wa­li­śmy tu­taj aby sys­tem się za­wie­szał czy „za­py­cha­ł”.

Bar­dzo istot­ny mo­duł w na­szej pro­duk­cji, to „Re­je­stra­cja za­dań pro­duk­cyj­ny­ch”. Mo­duł ten na­zwa­ny przez Op­ti­mu­sa Gan­gin­gRDC jest w spo­sób szcze­gól­ny przy­sto­so­wa­ny do spe­cy­fi­ki dru­kar­ni wiel­ko­for­ma­to­wej gdzie za­da­nia re­ali­zo­wa­ne są wspól­nie w tak zwa­nym gan­gin­gu lub ne­stin­gu. Po za­ko­ńcze­niu za­da­nia sys­tem au­to­ma­tycz­nie roz­dzie­la kosz­ty rze­czy­wi­ste na po­szcze­gól­ne za­da­nia cząst­ko­we .Tak sa­mo ro­bi z po­dzia­łem ma­te­ria­łu, który jest też au­to­ma­tycz­nie wy­da­wa­ny z ma­ga­zy­nu.

Co­raz częściej za­gląda­my też do „Ra­por­tów bi­zne­so­wy­ch”, których Op­ti­mus do­star­cza spo­rą ilo­ść w stan­dar­dzie. Ma­my też mo­żli­wo­ść two­rze­nia wła­snych do­wol­nych ra­por­tów.

Wi­dzę w tym wszyst­kim po­rządek i oszczęd­no­ści ale ta­kże ce­chy tak zwa­ne­go za­rządza­nia „le­an”.

Jak prze­bie­gał pro­ces wdro­że­nia sys­te­mu? Czy w ja­ki­mś stop­niu za­kłócał co­dzien­ną pra­cę Blu­ejet?

Piotr Ka­czo­row­ski: Ce­lem na­drzęd­nym by­ła re­ali­za­cja pro­jek­tu zgod­nie z ter­mi­nem. Już wcze­śniej mie­li­śmy zma­po­wa­ne na­sze wszyst­kie pro­ce­sy wi­ęc nasz do­staw­ca miał uła­twio­ne za­da­nia i nie mu­siał w za­sa­dzie w ogóle cze­kać na nie­zbęd­ne in­for­ma­cje. Wy­da­je mi się, że na­sze przy­go­to­wa­nie do pro­jek­tu w tym przy­go­to­wa­nie za­py­ta­nia by­ło przez nas do­brze za­pla­no­wa­ne i to za­osz­czędzi­ło mnóstwo cza­su za­rów­no nam jak i do­staw­cy roz­wi­ąza­nia. Oczy­wi­ście po­ja­wi­ły się pew­ne pro­ble­my wy­ni­ka­jące głów­nie z nie­pre­cy­zyj­ne­go osza­co­wa­nia cza­su re­ali­za­cji nie­których eta­pów jed­nak roz­wi­ązy­wa­li­śmy je na bie­żąco w do­brej, me­ry­to­rycz­nej a przede wszyst­kim przy­ja­znej at­mos­fe­rze. Ko­mu­ni­ka­cja z do­staw­cą prze­bie­ga­ła w spo­sób nie­za­kłóco­ny dzi­ęki pro­fe­sjo­na­li­zmo­wi do­staw­cy i śmiem twier­dzić rów­nież na­szemu. Oczy­wi­ście ca­ły pro­ces wdro­że­nia nie jest pro­cesem jed­no­staj­nym a rze­kłbym dy­na­micz­nym. Po­dle­ga przede wszyst­kim uzgod­nio­nym har­mo­no­gra­mom jed­nak to od po­de­jścia obu stron za­le­ży jak szyb­ko wdro­że­nie za­ko­ńczy się suk­ce­sem. Dziś mo­gę po­wie­dzieć, że oczy­wi­ście są jesz­cze ob­sza­ry, nad który­mi w dal­szym ci­ągu mu­si­my po­pra­co­wać. Wy­ni­ka­ją jed­nak one tyl­ko z mo­je­go per­fek­cjo­ni­zmu i chęci ob­jęcia dzia­ła­niem sys­te­mu wła­ści­wie ka­żde­go aspek­tu dzia­ła­nia na­szej fir­my. Tu mo­gę z pe­łną od­po­wie­dzial­no­ścią przy­znać, że wdro­że­nie jest za­ko­ńczo­ne jed­nak na­sza fir­ma roz­wi­ja się dy­na­micz­nie i wdro­żo­ny sys­tem mu­si za tym nadążać. Po­wi­nien zmie­niać się ra­zem z fir­mą. Żyć nie­ja­ko jej ży­ciem. To jest rów­nież bar­dzo wa­żny ele­ment, o którym często za­po­mi­na­ją be­ne­fi­cjen­ci sys­te­mu. On mu­si być or­ga­nicz­nie wręcz zro­śni­ęty z fir­mą.

Czy wszyst­kie mo­żli­wo­ści sys­te­mu są już w pe­łni wy­ko­rzy­sty­wa­ne? Czy spe­łnił on Pa­ństwa ocze­ki­wa­nia?

Piotr Ka­czo­row­ski: Tak, wszyst­kie na­sze wy­ma­ga­nia zo­sta­ły spe­łnio­ne. Sy­stem jest kom­plek­so­wy i roz­bu­do­wa­ny, wy­ma­ga wi­ęc wspar­cia. Niek­tóre funk­cjo­nal­no­ści, których nie po­stu­lo­wa­li­śmy a sys­tem je po­sia­dał oka­za­ły się po cza­sie bar­dzo po­trzeb­ne i przy­dat­ne. Ca­ły wi­ęc czas uczy­my się opty­mal­nie ko­rzy­stać z Op­ti­mu­sa. My opty­ma­li­zu­je­my Op­ti­mu­sa a on opty­ma­li­zu­je nas.

A po­wa­żnie ma­rzę o po­wszech­nym za­sto­so­wa­niu me­to­do­lo­gii „le­an” w stra­te­gii roz­wo­ju fir­my i wiem je­stem prze­ko­na­ny, że jest to stra­te­gia przy­szło­ści. Bar­dzo mnie cie­szy, że Op­ti­mus rów­nież podąża za tą fi­lo­zo­fią co do­brze wróży na przy­szło­ść

Op­ti­mus do­sto­so­wał się do na­szych wy­mo­gów wi­ęc je­stem spo­koj­ny, że z po­wo­dze­niem będzie funk­cjo­no­wał ta­kże w na­szym no­wym bu­dyn­ku, który jest obec­nie na eta­pie pla­no­wa­nia. Ch­ce­my da­lej roz­wi­jać się w spo­sób opty­mal­ny i zrów­no­wa­żo­ny. Ele­men­tem na­sze­go roz­wo­ju po­zo­sta­je i mam na­dzie­ję po­zo­sta­nie Op­ti­mus.

Siedziba Bluejet w Gdańsku

Sie­dzi­ba Blu­ejet w Gda­ńsku

Wi­ęcej in­for­ma­cji

Wi­ęcej in­for­ma­cji o Dru­kar­ni Blu­ejet na stro­nie: https://blu­ejet.pl/

Wi­ęcej in­for­ma­cji o sys­te­mie Op­ti­mus Dash: https://www.print­so­ftwa­re.pl/op­ti­mu­s-mi­s/

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści