„Czynniki stymulujące wzrost działu Agfa HealthCare
funkcjonowały w 1. kwartale br. poprawnie, natomiast na nieco słabsze
wyniki Agfa Graphics wpłynęły przede wszystkim niepewność ekonomiczna
i gorsza koniunktura gospodarcza. Warto odnotować kolejny, licząc
rok do roku, wzrost marży zysku brutto, wynikający m.in. z wdrażanych
przez nas stale programów zwiększających wydajność działań. Oczekujemy,
że w kolejnych kwartałach tego roku osiągniemy lepszy wynik netto,
także za sprawą naszych wysiłków zmierzających do ciągłej poprawy
marży zysku brutto” – mówi Christian Reinaudo, CEO grupy Agfa-Gevaert.
Wyniki Agfa-Gevaert za 1. kwartał
2013
Za sprawą umacniającego się kursu euro, przychody ze sprzedaży
Agfa-Gevaert wyniosły w pierwszych trzech miesiącach tego roku 705
mln euro, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem
ub.r. Wynika on przede wszystkim ze słabszej koniunktury na europejskim
rynku poligraficznym, mającej wpływ na rezultaty osiągnięte przez
Agfa Graphics. Dzięki znaczącej sprzedaży w obszarze rozwiązań
IT, przychody Agfa HealthCare pozostały na stabilnym poziomie.
Dzięki wdrożeniu kolejnych działań zwiększających wydajność
całej grupy, marża zysku brutto Agfa-Gevaert wzrosła w 1. kwartale
2013 i wyniosła 28,8% przychodów ze sprzedaży. Koszty związane z
obsługą sprzedaży i ogólną administracją stanowiły w omawianym
okresie 19,9% przychodów ze sprzedaży.
Zysk operacyjny z działalności podstawowej całej grupy Agfa-Gevaert
za 1. kwartał 2013, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i
jednorazowych wydatków (EBITDA), obniżył się nieznacznie w porównaniu
z analogicznym okresem ub.r. z 43 mln euro do 41 mln euro. Zysk operacyjny
(EBIT) z działalności podstawowej pozostał na niezmienionym poziomie
i wyniósł 21 mln euro.
Wydatki restrukturyzacyjne i koszty jednorazowe zamknęły się w 1.
kwartale 2013 roku kwotą 9 mln euro, przy 10 mln euro przed rokiem.
Koszty finansowe netto spadły z 24 mln euro do 16 mln euro. Koszty
podatkowe wyniosły 8 mln euro.
Wynik finansowy netto za 1. kwartał 2013 wyniósł minus 12 mln euro
i był o 8 mln euro lepszy niż w analogicznym okresie ub.r. (minus
20 mln euro).
Na koniec 1. kwartału 2013 majątek Agfa-Gevaert miał wartość 2 893
mln euro, przy 2 830 mln euro na koniec roku 2012. Wartość zapasów
magazynowych osiągnęła poziom 686 mln euro, a okres magazynowania
wyniósł 112 dni. Należności handlowe (nieuwzględniające odroczonych
przychodów ze sprzedaży i zaliczek wpłaconych przez klientów) wyniosły
w 1. kwartale br. 484 mln euro (62 dni), zaś zobowiązania handlowe
267 mln euro (44 dni). Dług finansowy netto, którego wartość na
koniec 2012 roku wynosiła 291 mln euro, wzrósł do poziomu 337 mln
euro. Wartość przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej
wyniosła w omawianym okresie minus 36 mln euro.
Wyniki Agfa Graphics za 1. kwartał
2013
Przychody ze sprzedaży Agfa Graphics wyniosły w 1. kwartale tego roku
371 mln euro, przy 396 mln euro w analogicznym okresie 2012. Firma odczuła
tym samym skutki gorszej koniunktury gospodarczej w całej Europie.
Z jednej strony – firmy oszczędzają na działaniach reklamowych,
co przekłada się na mniejszą ilość zadrukowanych stron. Z drugiej
zaś – część drukarń m.in. z tego powodu odkłada w czasie decyzje
o inwestowaniu w nowy sprzęt.
W skali globalnej dział cyfrowych rozwiązań dla prepressu (CtP) odnotował
kolejny wzrost wolumenu dostaw, który jednak został zniwelowany przez
spadki cenowe. Zgodnie z oczekiwaniami, po okresowej ubiegłorocznej
stabilizacji dział analogowych filmów graficznych (CtF) powrócił
do trendu spadkowego. Niepewna sytuacja gospodarcza nie pozostawała
bez wpływu także na wynik zrealizowany przez dział przemysłowego
druku inkjetowego.
Marża zysku brutto wyniosła w 1. kwartale 2013 roku 25,1% (przy 25,3%
przed rokiem). Poprawa wyniku operacyjnego została zniwelowana m.in.
przez presję cenową. W efekcie zysk operacyjny z działalności podstawowej
Agfa Graphics, nieuwzględniający kosztów restrukturyzacji i jednorazowych
wydatków (EBITDA), wyniósł w 1. kwartale br. 13,6 mln euro (3,7%
sprzedaży), zaś zysk operacyjny z działalności podstawowej (EBIT)
wyniósł 4,4 mln euro i stanowił 1,2% sprzedaży.
Pierwszy kwartał br. przyniósł korzystny dla Agfa Graphics wyrok
holenderskiego Sądu Apelacyjnego w Hadze w sprawie wytoczonej przeciwko
Xingraphics. Zdaniem sądu jeden z patentów zgłoszonych przez Agfa
Graphics (EP823327) został naruszony przez tę chińską firmę przy
produkcji cyfrowych płyt offsetowych „FIT”. Przypadek ten pokazuje,
że Agfa Graphics w sposób niezwykle restrykcyjny podchodzi do kwestii
ochrony prawnej swojego know-how.
W obszarze rozwiązań dla cyfrowego prepressu, Agfa Graphics stale
umacnia swoją pozycję na rynku przyjaznych dla środowiska technologii
gazetowych. Wśród firm, które w ostatnim czasie zakontraktowały
naświetlarki Advantage i zdecydowały się na wdrożenie niewymagających
chemii płyt N94-VCF, są m.in.: United Daily News z Tajwanu, Bejing
Daily Newspaper Group z Chin oraz El Comercio z Peru. Na kompletne rozwiązanie
Agfa Graphics do prepressu postawiła także amerykańska firma Rotary
Offset. Z kolei hiszpańska drukarnia Maquimpres, będąca już wcześniej
użytkownikiem rozwiązań Agfa Graphics, postanowiła zainwestować
w trzy nowe naświetlarki Advantage, podpisując jednocześnie umowę
na dostawy płyt.
Agfa Graphics prolongowała też na kolejnych pięć lat umowę z News
Limited, jednym z największych australijskich koncernów mediowych
i wydawcą licznych tytułów gazetowych i magazynowych, zarówno lokalnych
jak i ogólnokrajowych.
W obszarze rozwiązań na platformy mobilne firma News-Register Publishing
Company stała się pierwszym na rynku północnoamerykańskim użytkownikiem
systemu Arkitex Eversify. Bazujący na technologii „chmury”, umożliwia
on wydawcom w pełni automatyczne publikowanie treści z myślą o różnych
urządzeniach przenośnych.
Na rynku japońskim nieustające sukcesy odnosi niewymagająca chemii
płyta Azura TS, przeznaczona do zastosowań akcydensowych. Wśród
jej nowych użytkowników, pozyskanych przez Agfa Graphics, są firmy
Shasin Kagaku (wchodząca w skład grupy Dai Nippon) i Tokyo Asahi Kosoku.
Koreańska drukarnia akcydensowa Sungwon Adpia również zaczęła produkcję
z użyciem płyt Azura TS. Jest ona jednym z największych klientów
Agfa Graphics w regionie Azji i Pacyfiku i największą drukarnią w
Korei, bazującą na technologii web-to-print.
Pierwszy kwartał br. przyniósł także szereg istotnych kontraktów
na rynku brazylijskim. Wśród drukarń, które zdecydowały się na
inwestycje we wszechstronne rozwiązanie CtP firmy Agfa Graphics, wykorzystujące
termoczułe płyty Thermostar P970, są GMA i IMESP.
Systematycznie rośnie na całym świecie liczba użytkowników wielkoformatowych
systemów inkjetowych z serii Anapurna i Jeti. W 1. kwartale tego roku
plotery Jeti 1224 HDC FTR i wysokowydajny Jeti 3020 Titan zostały zakupione
przez klientów z krajów takich jak Irlandia, Polska, Argentyna, Meksyk,
Peru, Australia, Wybrzeże Kości Słoniowej, Katar i Indie. Nabywcą
pierwszego w Ameryce Północnej plotera Jeti 3020 w wersji 40-głowicowej
została firma Columbia Corrugated Box Company, największa drukarnia
opakowań w północno-zachodnim regionie USA.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że identyczny ploter pracuje od kilku
miesięcy także w polskiej firmie Elrob z Tuszowa Narodowego. Pierwsze
miesiące tego roku przyniosły polskiemu oddziałowi Agfa Graphics
kolejne wdrożenia urządzeń z rodziny Anapurna i Jeti – miały one
miejsce w firmach takich jak ASPI z Bełchatowa, Drukpoznan.pl z Poznania,
Kameleon z Piły czy Rekprom z Koszalina.