30. Letnia Konferencja Poligraficzna: wiedza i integracjaPoprzedni artykuł 

Od lewej: Danuta Tyrowicz (Frogimus), Jacek Franczyk (Infosystems SA), Joanna Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART), Adam Zindulski (Zinart) i Sławomir Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART)
Od lewej: Danuta Tyrowicz (Frogimus), Jacek Franczyk (Infosystems SA), Joanna Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART), Adam Zindulski (Zinart) i Sławomir Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART)
W dniach 9-12 czerwca w Krynicy Morskiej odbyła się 30. Letnia Konferencja Poligraficzna, organizowana przez Szczecińską Agencję Edukacyjną. Spotkaniu, wspieranemu przez Polską Izbę Druku, towarzyszył 3. turniej tenisa ziemnego dla poligrafów o puchar firmy Zinart Systemy Graficzne. Sponsorem konferencji była firma Ferag Polska, zaś patronat medialny sprawowali nad nią miesięcznik Świat Druku i portal PrintinPoland.com. 
 
Jubileuszowe nadmorskie spotkanie rozpoczął Waldemar Światły – szef Szczecińskiej Agencji Edukacyjnej, który podziękował wszystkim jej uczestnikom za przybycie i przedstawił program merytoryczny i towarzyszący. Podkreślił przy tym, że konferencja – będąca spadkobiercą Kołobrzeskich Dni Poligrafii – odbywa się już po raz trzydziesty. Z tej okazji odebrał też z rąk Jacka Bucholca – prezesa Ferag Polska, okazjonalny dyplom. 
Jako pierwsza wystąpiła podczas konferencji Danuta Tyrowicz z firmy Frogimus. Tytuł jej referatu - „Konkurencyjność drukarni – wyścig do sukcesu czy do upadłości?” – bezpośrednio nawiązywał do obecnej sytuacji na polskim rynku poligraficznym i zachowań wielu drukarń, które zamiast poszukiwać nowych dróg rozwoju, wybierają tzw. wariant defensywny. Chodzi o dumping cenowy, czarny PR wobec konkurencji (tu prelegentka wskazała przede wszystkim na drukarnie internetowe) czy też oszczędności związane z kupowaniem kiepskich materiałów, niedotrzymywaniem norm jakościowych, a nawet zbyt krótkim czasem schnięcia wydruków. Danuta Tyrowicz wskazywała też na złą komunikację wielu drukarń z klientami. Jako antidotum na obecną, wciąż niesprzyjającą koniunkturę, podała tzw. podejście ofensywne do prowadzonej przez firmy poligraficzne działalności. „Drukarnie powinny zaoferować swoim odbiorcom wartość dodaną – mówiła – podsuwając klientom nowe pomysły, oferując wiedzę i profesjonalizm. Ważne jest też rozszerzenie działalności o dodatkowe usługi: personalizację czy kwestie logistyczne. Oczywiście podstawą jest rozwój technologiczny, bez którego zaoferowanie najwyższej jakości produktu po atrakcyjnej, a przy tym opłacalnej cenie jest w zasadzie niemożliwe”. 
 
Drugi referat, zatytułowany „Web-to-Print – permanentna (r)ewolucja”, wygłosił Jacek Franczyk z firmy Infosystems SA. Rozpoczął on od stwierdzenia, że rok 2013 będzie w Polsce kolejnym rekordowym rokiem jeśli chodzi o e-handel, z obrotami w tym obszarze sięgającymi 25 mld zł. Następne wskazał, jaki model biznesowy coraz częściej decyduje o sukcesie firm, które decydują się na uruchomienie sklepu internetowego i praktycznie wykorzystanie technologii Web-to-Print. Prezentując cykl życia produktu drukarskiego realizowanego tą drogą, wymienił wszystkie elementy łańcucha dostaw: pozyskanie zlecenia przez internet, weryfikację danych w systemie produkcyjnym (choćby takim jako PuzzleFlow oferowanym przez Infosystems SA), przekazanie klientowi informacji o realizacji zlecenia, płatność (także realizowaną przez Internet) oraz dostawą finalnego wyrobu. Jak podkreślał Jacek Franczyk, rozwój systemów Web-to-Print w zdecydowany sposób wpłynął na przyspieszenie i usprawnienie całego procesu. „System tego typu staje się naturalnym elementem współpracy drukarni z klientem – mówił. – Pozwala bowiem na optymalizację wszystkich kroków w realizacji zlecenia – od pozyskania zamówienia aż po dostawę”. Na zakończenie Jacek Franczyk wymienił kolejne prognozowane etapy w rozwoju tej technologii: aktywny e-marketing, wsparcie dla urządzeń mobilnych, model C2B2B oraz rozwój usług bazujących na „chmurze”. 
 
Jako trzeci wystąpił podczas konferencji Andrzej Ćwikliński z firmy DKS, który podzielił się swoimi spostrzeżeniami z zakończonych niedawno targów Poligrafia w Poznaniu. Firma DKS – posiadająca w swojej ofercie systemy produkcyjne, urządzenia wielkoformatowe oraz oprogramowanie nimi sterujące – była tam obecna z własnym stoiskiem. Pracujące na nim urządzenia zostały „spięte” w ciąg technologiczny z rozwiązaniami software’owymi Infosystems SA oraz urządzeniami do obróbki końcowej, oferowanymi przez firmy Akonda i Tomaco-Intro. „Dzięki temu byliśmy w stanie pokazać klientom cały cykl produkcyjny – mówił Andrzej Ćwikliński – co spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem. Nasze stoisko było przez cały czas pełne gości, którzy pytali o wiele kwestii: możliwość drukowania w maszynach cyfrowych z jakością porównywalną z offsetem i po niskich kosztach eksploatacyjnych, różnorodność podłoży stosowanych w druku wielkoformatowym, kwestie impozycji i zastosowania systemów Web-to-Print oraz skrócenie czasu produkcji w części związanej z postpressem. Efekty potargowe są dla nas bardzo zadowalające: rozbudowa bazy klientów o nowe kontakty, umocnienie pozycji rynkowej jako wiarygodnego i rzetelnego dostawcy z ciekawą ofertą handlową, podtrzymanie relacji z obecnymi klientami oraz podpisanie szeregu umów na wdrożenie naszych rozwiązań”. Andrzej Ćwikliński podzielił się też swoimi uwagami, dotyczącymi rynku targów branżowych dla poligrafii, wywołując dyskusję wśród wszystkich uczestników konferencji. 
 
Ostatnim prelegentem był Konrad Lewandowski z firmy ABC/Allied Pressroom Products Europe, który wystąpił z referatem zatytułowanym „„Nowoczesne roztwory nawilżające w druku offsetowym. Druk bez alkoholu izopropylowego”. Na wstępie zaznaczył, że druk z użyciem IPA jest dla wielu drukarń bardzo wygodny, jednak biorąc pod uwagę wszystkie czynniki – głównie jego parowanie już w temperaturze 14 stopni Celsjusza – wskazywał na konieczność zmian w mentalności i przyzwyczajeniach. „W naszej firmie skutecznie czynimy próby skopiowania efektów osiąganych przy drukowaniu z alkoholem, ale z zastosowaniem produkowanych przez ABC/Allied Pressroom Products buforów, niezawierających IPA. Efekty są więcej niż zadowalające, a nasze produkty znajdują uznanie u coraz większej liczby drukarzy, zwłaszcza tych zwracających uwagę na zdrowie swoich pracowników” – mówił Konrad Lewandowski. Wskazywał też na stricte techniczne zalety korzystania z roztworów nawilżających bez IPA, takie jak bardzo szybkie oczyszczanie formy drukowej czy niski poziom pH. 
Konferencja była też okazją do podzielenia się przez Konrada Lewandowskiego swoimi wrażeniami z targów Printtek w Stambule, gdzie firma ABC/Allied Pressroom Chemicals Europe była obecna na stoisku ABC Matkim – niedawno założonej spółki joint venture, obsługującej tamtejszy region świata. 
 
Konferencji w Krynicy Morskiej towarzyszył 3. turniej poligrafów w tenisa ziemnego o puchar firmy Zinart Systemy Graficzne. Jego zwycięzcą – podobnie jak przed rokiem – okazał się Jacek Franczyk z firmy Infosystems SA, zaś drugie miejsce zajął Sławomir Wojtaś z Zakładów Artystycznych ART. Reprezentująca jako jedyna płeć piękną Danuta Tyrowicz w naturalny sposób zajęła pierwsze miejsce w kategorii kobiet. Zwycięzcy odebrali pamiątkowe puchary i dyplomy oraz upominki, przygotowane przez firmę SG Equipment Leasing Polska, od lat wspierającą imprezy organizowane przez SAE.  
Pierwszy dzień konferencji zwieńczyła wspólna kolacja przy grillu. Oprawę muzyczną wieczoru – podobnie jak na ubiegłorocznej konferencji oraz na zimowych spotkaniach poligrafów organizowanych przez SAE w Bukowinie Tatrzańskiej – zapewnił Mr Electric.  
Następnego dnia uczestnicy spotkania udali się na wspólną wycieczką statkiem do Fromborka, gdzie m.in. zwiedzili tamtejszą archikatedrę. 
„Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom tegorocznej konferencji w Krynicy – mówi Waldemar Światły. – Pogoda dopisała, humory również, cieszymy się zatem, że podtrzymany został jej integracyjny charakter. Gratulujemy również zwycięzcom zawodów w turnieju tenisa ziemnego i już dziś zapraszamy na nasze kolejne spotkanie, które odbędzie się w styczniu w Bukowinie Tatrzańskiej”.


Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności