Od lewej: Danuta Tyrowicz (Frogimus), Jacek Franczyk (Infosystems SA), Joanna Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART), Adam Zindulski (Zinart) i Sławomir Wojtaś (Zakłady Artystyczne ART)
W dniach 9-12 czerwca w Krynicy
Morskiej odbyła się 30. Letnia Konferencja Poligraficzna, organizowana
przez Szczecińską Agencję Edukacyjną. Spotkaniu, wspieranemu przez
Polską Izbę Druku, towarzyszył 3. turniej tenisa ziemnego dla poligrafów
o puchar firmy Zinart Systemy Graficzne. Sponsorem konferencji była
firma Ferag Polska, zaś patronat medialny sprawowali nad nią miesięcznik
Świat Druku i portal PrintinPoland.com.
Jubileuszowe nadmorskie spotkanie rozpoczął Waldemar
Światły – szef Szczecińskiej Agencji Edukacyjnej, który podziękował
wszystkim jej uczestnikom za przybycie i przedstawił program merytoryczny
i towarzyszący. Podkreślił przy tym, że konferencja – będąca
spadkobiercą Kołobrzeskich Dni Poligrafii – odbywa się już po
raz trzydziesty. Z tej okazji odebrał też z rąk Jacka Bucholca –
prezesa Ferag Polska, okazjonalny dyplom.
Jako pierwsza wystąpiła podczas konferencji Danuta Tyrowicz z firmy
Frogimus. Tytuł jej referatu - „Konkurencyjność drukarni – wyścig
do sukcesu czy do upadłości?” – bezpośrednio nawiązywał do
obecnej sytuacji na polskim rynku poligraficznym i zachowań wielu drukarń,
które zamiast poszukiwać nowych dróg rozwoju, wybierają tzw. wariant
defensywny. Chodzi o dumping cenowy, czarny PR wobec konkurencji (tu
prelegentka wskazała przede wszystkim na drukarnie internetowe) czy
też oszczędności związane z kupowaniem kiepskich materiałów, niedotrzymywaniem
norm jakościowych, a nawet zbyt krótkim czasem schnięcia wydruków.
Danuta Tyrowicz wskazywała też na złą komunikację wielu drukarń
z klientami. Jako antidotum na obecną, wciąż niesprzyjającą koniunkturę,
podała tzw. podejście ofensywne do prowadzonej przez firmy poligraficzne
działalności. „Drukarnie powinny zaoferować swoim odbiorcom wartość
dodaną – mówiła – podsuwając klientom nowe pomysły, oferując
wiedzę i profesjonalizm. Ważne jest też rozszerzenie działalności
o dodatkowe usługi: personalizację czy kwestie logistyczne. Oczywiście
podstawą jest rozwój technologiczny, bez którego zaoferowanie najwyższej
jakości produktu po atrakcyjnej, a przy tym opłacalnej cenie jest
w zasadzie niemożliwe”.
Drugi referat, zatytułowany „Web-to-Print – permanentna (r)ewolucja”,
wygłosił Jacek Franczyk z firmy Infosystems SA. Rozpoczął on od
stwierdzenia, że rok 2013 będzie w Polsce kolejnym rekordowym rokiem
jeśli chodzi o e-handel, z obrotami w tym obszarze sięgającymi 25
mld zł. Następne wskazał, jaki model biznesowy coraz częściej decyduje
o sukcesie firm, które decydują się na uruchomienie sklepu internetowego
i praktycznie wykorzystanie technologii Web-to-Print. Prezentując cykl
życia produktu drukarskiego realizowanego tą drogą, wymienił wszystkie
elementy łańcucha dostaw: pozyskanie zlecenia przez internet, weryfikację
danych w systemie produkcyjnym (choćby takim jako PuzzleFlow oferowanym
przez Infosystems SA), przekazanie klientowi informacji o realizacji
zlecenia, płatność (także realizowaną przez Internet) oraz dostawą
finalnego wyrobu. Jak podkreślał Jacek Franczyk, rozwój systemów
Web-to-Print w zdecydowany sposób wpłynął na przyspieszenie i usprawnienie
całego procesu. „System tego typu staje się naturalnym elementem
współpracy drukarni z klientem – mówił. – Pozwala bowiem na
optymalizację wszystkich kroków w realizacji zlecenia – od pozyskania
zamówienia aż po dostawę”. Na zakończenie Jacek Franczyk wymienił
kolejne prognozowane etapy w rozwoju tej technologii: aktywny e-marketing,
wsparcie dla urządzeń mobilnych, model C2B2B oraz rozwój usług bazujących
na „chmurze”.
Jako trzeci wystąpił podczas konferencji Andrzej Ćwikliński z firmy
DKS, który podzielił się swoimi spostrzeżeniami z zakończonych
niedawno targów Poligrafia w Poznaniu. Firma DKS – posiadająca w
swojej ofercie systemy produkcyjne, urządzenia wielkoformatowe oraz
oprogramowanie nimi sterujące – była tam obecna z własnym stoiskiem.
Pracujące na nim urządzenia zostały „spięte” w ciąg technologiczny
z rozwiązaniami software’owymi Infosystems SA oraz urządzeniami
do obróbki końcowej, oferowanymi przez firmy Akonda i Tomaco-Intro.
„Dzięki temu byliśmy w stanie pokazać klientom cały cykl produkcyjny
– mówił Andrzej Ćwikliński – co spotkało się z bardzo dużym
zainteresowaniem. Nasze stoisko było przez cały czas pełne gości,
którzy pytali o wiele kwestii: możliwość drukowania w maszynach
cyfrowych z jakością porównywalną z offsetem i po niskich kosztach
eksploatacyjnych, różnorodność podłoży stosowanych w druku wielkoformatowym,
kwestie impozycji i zastosowania systemów Web-to-Print oraz skrócenie
czasu produkcji w części związanej z postpressem. Efekty potargowe
są dla nas bardzo zadowalające: rozbudowa bazy klientów o nowe kontakty,
umocnienie pozycji rynkowej jako wiarygodnego i rzetelnego dostawcy
z ciekawą ofertą handlową, podtrzymanie relacji z obecnymi klientami
oraz podpisanie szeregu umów na wdrożenie naszych rozwiązań”.
Andrzej Ćwikliński podzielił się też swoimi uwagami, dotyczącymi
rynku targów branżowych dla poligrafii, wywołując dyskusję wśród
wszystkich uczestników konferencji.
Ostatnim prelegentem był Konrad Lewandowski z firmy ABC/Allied Pressroom
Products Europe, który wystąpił z referatem zatytułowanym „„Nowoczesne
roztwory nawilżające w druku offsetowym. Druk bez alkoholu izopropylowego”.
Na wstępie zaznaczył, że druk z użyciem IPA jest dla wielu drukarń
bardzo wygodny, jednak biorąc pod uwagę wszystkie czynniki – głównie
jego parowanie już w temperaturze 14 stopni Celsjusza – wskazywał
na konieczność zmian w mentalności i przyzwyczajeniach. „W naszej
firmie skutecznie czynimy próby skopiowania efektów osiąganych przy
drukowaniu z alkoholem, ale z zastosowaniem produkowanych przez ABC/Allied
Pressroom Products buforów, niezawierających IPA. Efekty są więcej
niż zadowalające, a nasze produkty znajdują uznanie u coraz większej
liczby drukarzy, zwłaszcza tych zwracających uwagę na zdrowie swoich
pracowników” – mówił Konrad Lewandowski. Wskazywał też na stricte
techniczne zalety korzystania z roztworów nawilżających bez IPA,
takie jak bardzo szybkie oczyszczanie formy drukowej czy niski poziom
pH.
Konferencja była też okazją do podzielenia się przez Konrada Lewandowskiego
swoimi wrażeniami z targów Printtek w Stambule, gdzie firma ABC/Allied
Pressroom Chemicals Europe była obecna na stoisku ABC Matkim – niedawno
założonej spółki joint venture, obsługującej tamtejszy region
świata.
Konferencji w Krynicy Morskiej towarzyszył 3. turniej poligrafów w
tenisa ziemnego o puchar firmy Zinart Systemy Graficzne. Jego zwycięzcą
– podobnie jak przed rokiem – okazał się Jacek Franczyk z firmy
Infosystems SA, zaś drugie miejsce zajął Sławomir Wojtaś z Zakładów
Artystycznych ART. Reprezentująca jako jedyna płeć piękną Danuta
Tyrowicz w naturalny sposób zajęła pierwsze miejsce w kategorii kobiet.
Zwycięzcy odebrali pamiątkowe puchary i dyplomy oraz upominki, przygotowane
przez firmę SG Equipment Leasing Polska, od lat wspierającą imprezy
organizowane przez SAE.
Pierwszy dzień konferencji zwieńczyła wspólna kolacja przy grillu.
Oprawę muzyczną wieczoru – podobnie jak na ubiegłorocznej konferencji
oraz na zimowych spotkaniach poligrafów organizowanych przez SAE w
Bukowinie Tatrzańskiej – zapewnił Mr Electric.
Następnego dnia uczestnicy spotkania udali się na wspólną wycieczką
statkiem do Fromborka, gdzie m.in. zwiedzili tamtejszą archikatedrę.
„Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom tegorocznej konferencji
w Krynicy – mówi Waldemar Światły. – Pogoda dopisała, humory
również, cieszymy się zatem, że podtrzymany został jej integracyjny
charakter. Gratulujemy również zwycięzcom zawodów w turnieju tenisa
ziemnego i już dziś zapraszamy na nasze kolejne spotkanie, które
odbędzie się w styczniu w Bukowinie Tatrzańskiej”.