Cy­fra czy of­f­set: Ag­fa Gra­phics współor­ga­ni­za­to­rem 7. Aka­de­mii Za­rządza­nia Bar­wąPoprzedni artykuł 

30 pa­ździer­ni­ka w War­sza­wie od­by­ła się 7. kon­fe­ren­cja z cy­klu Aka­de­mia Za­rządza­nia Bar­wą, zor­ga­ni­zo­wa­na przez wy­daw­nic­two Pol­ski Dru­karz wraz z je­go part­ne­ra­mi, wśród których – tra­dy­cyj­nie już – zna­la­zła się fir­ma Ag­fa Gra­phics. Ma­ciej Baur – pro­duct ma­na­ger w jej pol­skim od­dzia­le – wy­stąpił pod­czas spo­tka­nia (które zgro­ma­dzi­ło po­nad 120 osób z ca­łe­go kra­ju) z re­fe­ra­tem za­ty­tu­ło­wa­nym „Of­fset kon­tra cy­fra – po­rów­na­nie mo­żli­wo­ści re­pro­duk­cji bar­w”.

Swo­je wy­stąpie­nie roz­po­czął od krót­kiej cha­rak­te­ry­sty­ki dru­ku of­f­se­to­we­go, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem uzy­ski­wa­nia od­bit­ki, w od­nie­sie­niu do ana­lo­gicz­ne­go pro­ce­su w technice cy­fro­wej. Przed­sta­wił ma­te­ria­ły i pro­ce­sy nie­zbęd­ne do jej po­wsta­nia, pod­kre­śla­jąc przy tym ko­niecz­no­ść za­cho­wa­nia wła­ści­wych wa­run­ków pra­cy ma­szy­ny (głów­nie jej sta­bil­no­ści), umo­żli­wia­jących otrzy­ma­nie wy­dru­ku o ocze­ki­wa­nej ja­ko­ści i pre­cy­zji. Scha­rak­te­ry­zo­wał też podło­ża sto­so­wa­ne w tech­ni­ce of­f­se­to­wej, gdzie wci­ąż do­mi­nu­je pa­pier, od­no­sząc się przy tym do in­kje­tu, gdzie różno­rod­no­ść za­dru­ko­wy­wa­nych me­di­ów jest du­żo wi­ęk­sza. „Tym sa­mym kwe­stia uzy­ska­nia wła­ści­wej re­pro­duk­cji barw w tech­ni­ce cy­fro­wej jest za­gad­nie­niem bar­dziej zło­żo­nym niż w of­fse­cie – mówił Ma­ciej Baur. – Zwłasz­cza że w przy­pad­ku dru­ku wiel­ko­for­ma­to­we­go ma­my do czy­nie­nia z ma­te­ria­ła­mi pre­zen­to­wa­ny­mi i ob­ser­wo­wa­ny­mi w różny spo­sób. Jed­ne ogląda­ne są z du­żej od­le­gło­ści, w świe­tle od­bi­tym bądź prze­cho­dzącym, in­ne zaś to nie­wiel­kie przedmio­ty, gdzie od­wzo­ro­wa­nie de­ta­li i pre­cy­zja dru­ku są nie­zwy­kle istot­ne”. 
 
Ko­lej­na część pre­zen­ta­cji by­ła po­świ­ęco­na pro­ce­so­wi po­wsta­wa­nia obra­zu w tech­ni­ce in­kje­to­wej oraz ro­li, ja­ką spe­łnia­ją w nim gło­wi­ce dru­ku­jące. „Są to nie­ja­ko od­po­wied­ni­ki form dru­ko­wych wy­stępu­jących w of­fse­cie – mówił Ma­ciej Baur. – Tu bo­wiem atra­ment jest w spo­sób bez­po­śred­ni na­no­szo­ny na podło­że, a je­go kro­ple są „wy­plu­wa­ne” z ty­si­ęcy dysz, skon­fi­gu­ro­wa­nych w różny spo­sób, w za­le­żno­ści od kon­kret­ne­go roz­wi­ąza­nia”. 
Ma­ciej Baur zwrócił uwa­gę na ta­kie kwe­stie jak: cha­rak­te­ry­sty­ka kro­pli atra­men­tu, je­go skład oraz czas utrwa­la­nia. Za­zna­czył też, że o sa­mym atra­men­cie czy gło­wi­cach na­le­ży mówić w kon­te­kście ca­łe­go roz­wi­ąza­nia, na które skła­da­ją się rów­nież ma­szy­na dru­ku­jąca oraz fi­nal­ne za­sto­so­wa­nia. Te ostat­nie w du­żej mie­rze de­cy­du­ją o kry­te­riach ja­ko­ścio­wych, ja­kie na­le­ży przy­jąć re­ali­zu­jąc kon­kret­ną pra­cę. „Cho­dzi o ta­kie pa­ra­me­try jak od­por­no­ść che­micz­na i me­cha­nicz­na, przy­czep­no­ść, ziar­ni­sto­ść oraz wa­run­ki ob­ser­wa­cji ko­ńco­wej apli­ka­cji – mówił Ma­ciej Baur. – I wresz­cie ga­mut, czy­li spek­trum re­pro­du­ko­wa­nych barw. Tu też ma­my do czy­nie­nia ze spo­rą różno­rod­no­ścią, w za­le­żno­ści od za­sto­so­wa­ne­go try­bu pra­cy urządze­nia dru­ku­jące­go. Trak­tu­jąc ja­ko punkt od­nie­sie­nia sto­so­wa­ny w of­fse­cie stan­dard ISO Co­ated, już wy­daj­ny tryb pla­ka­to­wy – wy­stępu­jący w urządze­niach Ag­fa Gra­phics – z po­wo­dze­niem mu do­rów­nu­je, a tryb fo­to­gra­ficz­ny wręcz prze­wy­ższa, je­że­li cho­dzi o za­kres re­pro­duk­cji. Co wi­ęcej, w przy­pad­ku od­wzo­ro­wa­nia ko­lo­rów spe­cjal­nych, do­dat­ko­wych sys­tem in­kje­to­wy mo­że po­zwo­lić na znacz­nie wi­ęcej niż kla­sycz­ny of­f­se­t”.  
 
Od­po­wia­da­jąc na znaj­du­jące się w ty­tu­le re­fe­ra­tu py­ta­nie „Of­fset czy cy­fra” Ma­ciej Baur po­wie­dział: „Wy­bie­ra­jąc tech­ni­kę dru­ko­wa­nia da­ne­go zle­ce­nia na­le­ży wzi­ąć pod uwa­gę wie­le czyn­ni­ków. Za tech­ni­ką cy­fro­wą prze­ma­wia na pew­no po­rów­ny­wal­na, a często na­wet prze­wy­ższa­jąca of­f­set zdol­no­ść re­pro­duk­cji barw, mo­żli­wo­ść dru­ko­wa­nia za­rów­no prac wiel­ko- jak i ma­ło­for­ma­to­wych przy re­la­tyw­nie ni­skich kosz­tach i w ni­skich na­kła­dach oraz różno­rod­no­ść sto­so­wa­nych podło­ży dru­ko­wy­ch”.


Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści