Gwa­łtow­ny wzrost licz­by iWor­kers do 2018 ro­kuPoprzedni artykuł 

Li­de­rzy bi­zne­so­wi z firm eu­ro­pej­skich prze­wi­du­ją dy­na­micz­ny wzrost licz­by pra­cow­ni­ków zwa­nych iWor­kers w ci­ągu naj­bli­ższych 5 lat – tak wy­ni­ka z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na zle­ce­nie Ri­coh Eu­ro­pe.

Ak­tu­al­nie, tyl­ko 4% li­de­rów bi­zne­so­wych opi­su­je po­nad po­ło­wę swo­ich pra­cow­ni­ków ja­ko iWor­kers: pra­cow­ni­ków, którzy są nie­za­wod­ni, wy­so­ko wy­kwa­li­fi­ko­wa­ni, wy­ko­nu­ją swo­ją pra­cę szyb­ko i do­kład­nie oraz ma­ją do­stęp do wszyst­kich in­for­ma­cji nie­zbęd­nych do za­spo­ko­je­nia po­trzeb swo­jej fir­my oraz klien­tów. Prze­wi­du­ją oni jed­nak znacz­ny wzrost, 37% sza­cu­je, że po­nad po­ło­wa wszyst­kich pra­cow­ni­ków będzie na­le­żeć do tej gru­py do 2018 ro­ku.

Wzrost ten mo­że być spo­wo­do­wa­ny skut­ka­mi dzi­siej­szej nie­efek­tyw­nej wy­mia­ny in­for­ma­cji. Li­de­rzy, za­py­ta­ni o ob­sza­ry, które by­ły naj­bar­dziej na­ra­żo­ne, przy­to­czy­li na pierw­szym miej­scu utra­co­ne przy­cho­dy (49%), na­stęp­nie utra­co­nych klien­tów (43%), a na trze­cim miej­scu brak cu­sto­mer in­si­ght (27%).

Ba­da­nie uka­zu­je rów­nież, że aby zwi­ęk­szyć  licz­bę pra­cow­ni­ków ty­pu iWor­ker, naj­pierw trze­ba spro­stać kil­ku wy­zwa­niom. Pod­czas gdy pra­wie ¾ firm in­we­stu­je w no­we tech­no­lo­gie w ce­lu ulep­sze­nia pro­duk­tyw­no­ści pra­cow­ni­ków za­rów­no we­wnątrz, jak i na ze­wnątrz fir­my, wi­ęk­szo­ść pod­kre­śla po­trze­bę prze­glądu ist­nie­jących pro­ce­sów, aby pra­cow­ni­cy mie­li ła­twiej­szy do­stęp do klu­czo­wych in­for­ma­cji bi­zne­so­wych. Po­nad 70 proc. uwa­ża, że brak do­stępu do do­ku­men­tów z urządze­nia mo­bil­ne­go ha­mu­je roz­wój ich fir­my, a 2/3 przy­zna­je, że nie­do­pa­so­wa­ne funk­cje wy­szu­ki­wa­nia spra­wia­ją, że pra­cow­ni­cy nie mo­gą zna­le­źć po­trzeb­nej in­for­ma­cji. Po­nadto, 62 proc. twier­dzi, że cha­otycz­ne si­lo­sy in­for­ma­cyj­ne utrud­nia­ją wy­mia­nę in­for­ma­cji.   

Da­vid Mills, COO w Ri­coh Eu­ro­pe, mówi: ”Prze­wi­du­je się, że po­pu­la­cja iWor­kers znacz­nie wzro­śnie. Tu­taj po­ja­wia się py­ta­nie – czy fir­my są no to go­to­we? Li­de­rzy bi­zne­so­wi bar­dziej niż kie­dy­kol­wiek wcze­śniej uświa­da­mia­ją so­bie po­trze­bą dal­szej opty­ma­li­za­cji spo­so­bu wy­ko­rzy­sta­nia tech­no­lo­gii i wy­eli­mi­no­wa­nia si­lo­sów in­for­ma­cyj­nych wy­stępu­jących w fir­mie. Ist­nie­je pil­na po­trze­ba zro­bie­nia prze­glądu i zmia­ny tra­dy­cyj­nych spo­so­bów pra­cy, by nadążać ze zmia­na­mi tech­no­lo­gicz­ny­mi, które wci­ąż będą przy­no­sić no­we wy­zwa­nia.”

Eu­ro­pej­scy li­de­rzy bi­zne­so­wi pod­kre­śla­ją  naj­bar­dziej istot­ne kro­ki, które umo­żli­wią ak­ty­wi­za­cję  iWor­kers. Na pierw­szym miej­scu wśród naj­bar­dziej efek­tyw­nych dzia­łań zwi­ęk­sza­jących wie­dzę pra­cow­ni­ków jest wy­ko­rzy­sty­wa­nie na­rzędzi współpra­cy: umo­żli­wia­nie współpra­cy i dzie­le­nia się wie­dzą w różnych lo­ka­li­za­cjach. Na­stęp­nie, ex aequo na dru­gim miej­scu, zna­la­zła się opty­ma­li­za­cja pro­ce­sów bi­zne­so­wych: prze­gląd spo­so­bu pra­cy i za­pew­nie­nie, że tech­no­lo­gia jest wy­ko­rzy­sty­wa­na z mak­sy­mal­ną ko­rzy­ścią dla fir­my oraz prze­jście do chmu­ry. Na czwar­tym miej­scu li­de­rzy umiej­sco­wi­li cy­fry­za­cję do­ku­men­tów pa­pie­ro­wych, która za­pew­ni lep­szy do­stęp do klu­czo­wych in­for­ma­cji bi­zne­so­wych, za­rów­no ak­tu­al­nych, jak i ar­chi­wal­nych, co po­mo­że w przy­szłym po­dej­mo­wa­niu de­cy­zji. Ta­kie dzia­ła­nia przy­nio­są fir­mom zna­czące ko­rzy­ści. Ba­da­nie fir­my McKin­sey2  pod­kre­śla, że fir­my, które kon­cen­tru­ją się na pra­cow­ni­kach wie­dzy (po­nad 35 proc. wszyst­kich pra­cow­ni­ków) ge­ne­ru­ją prze­ci­ęt­nie 3 ra­zy wi­ęk­szy zwrot na pra­cow­ni­ka niż fir­my z mniej­szą licz­bą pra­cow­ni­ków wie­dzy (20 proc. wszyst­kich pra­cow­ni­ków lub mniej).

Mills do­daje: “Te­raz jest od­po­wied­ni czas na opty­ma­li­za­cję klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych, które le­piej przy­go­tu­ją fir­mę na przy­szło­ść. In­no­wa­cje i zmia­ny tech­no­lo­gicz­ne spra­wia­ją, że ak­ty­wi­za­cja iWor­kers jest nie­zbęd­na do po­pra­wy spraw­no­ści bi­zne­so­wej, efek­tyw­no­ści, wy­daj­no­ści i szyb­ko­ści re­ak­cji na po­trze­by klien­ta.”

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści