Aktualnie, tylko 4% liderów biznesowych opisuje ponad połowę swoich pracowników jako iWorkers: pracowników, którzy są niezawodni, wysoko wykwalifikowani, wykonują swoją pracę szybko i dokładnie oraz mają dostęp do wszystkich informacji niezbędnych do zaspokojenia potrzeb swojej firmy oraz klientów. Przewidują oni jednak znaczny wzrost, 37% szacuje, że ponad połowa wszystkich pracowników będzie należeć do tej grupy do 2018 roku.
Wzrost ten może być spowodowany skutkami dzisiejszej nieefektywnej wymiany informacji. Liderzy, zapytani o obszary, które były najbardziej narażone, przytoczyli na pierwszym miejscu utracone przychody (49%), następnie utraconych klientów (43%), a na trzecim miejscu brak customer insight (27%).
Badanie ukazuje również, że aby zwiększyć liczbę pracowników typu iWorker, najpierw trzeba sprostać kilku wyzwaniom. Podczas gdy prawie ¾ firm inwestuje w nowe technologie w celu ulepszenia produktywności pracowników zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy, większość podkreśla potrzebę przeglądu istniejących procesów, aby pracownicy mieli łatwiejszy dostęp do kluczowych informacji biznesowych. Ponad 70 proc. uważa, że brak dostępu do dokumentów z urządzenia mobilnego hamuje rozwój ich firmy, a 2/3 przyznaje, że niedopasowane funkcje wyszukiwania sprawiają, że pracownicy nie mogą znaleźć potrzebnej informacji. Ponadto, 62 proc. twierdzi, że chaotyczne silosy informacyjne utrudniają wymianę informacji.
David Mills, COO w Ricoh Europe, mówi: ”Przewiduje się, że populacja iWorkers znacznie wzrośnie. Tutaj pojawia się pytanie – czy firmy są no to gotowe? Liderzy biznesowi bardziej niż kiedykolwiek wcześniej uświadamiają sobie potrzebą dalszej optymalizacji sposobu wykorzystania technologii i wyeliminowania silosów informacyjnych występujących w firmie. Istnieje pilna potrzeba zrobienia przeglądu i zmiany tradycyjnych sposobów pracy, by nadążać ze zmianami technologicznymi, które wciąż będą przynosić nowe wyzwania.”
Europejscy liderzy biznesowi podkreślają najbardziej istotne kroki, które umożliwią aktywizację iWorkers. Na pierwszym miejscu wśród najbardziej efektywnych działań zwiększających wiedzę pracowników jest wykorzystywanie narzędzi współpracy: umożliwianie współpracy i dzielenia się wiedzą w różnych lokalizacjach. Następnie, ex aequo na drugim miejscu, znalazła się optymalizacja procesów biznesowych: przegląd sposobu pracy i zapewnienie, że technologia jest wykorzystywana z maksymalną korzyścią dla firmy oraz przejście do chmury. Na czwartym miejscu liderzy umiejscowili cyfryzację dokumentów papierowych, która zapewni lepszy dostęp do kluczowych informacji biznesowych, zarówno aktualnych, jak i archiwalnych, co pomoże w przyszłym podejmowaniu decyzji. Takie działania przyniosą firmom znaczące korzyści. Badanie firmy McKinsey2 podkreśla, że firmy, które koncentrują się na pracownikach wiedzy (ponad 35 proc. wszystkich pracowników) generują przeciętnie 3 razy większy zwrot na pracownika niż firmy z mniejszą liczbą pracowników wiedzy (20 proc. wszystkich pracowników lub mniej).
Mills dodaje: “Teraz jest odpowiedni czas na optymalizację kluczowych procesów
biznesowych, które lepiej przygotują firmę na przyszłość. Innowacje
i zmiany technologiczne sprawiają, że aktywizacja iWorkers jest niezbędna
do poprawy sprawności biznesowej, efektywności, wydajności i szybkości
reakcji na potrzeby klienta.”