Wyścig z czasem – europejskie firmy w obliczu dynamicznych zmianPoprzedni artykuł 

Nowy raport opracowany przez The Economist Intelligence Unit,  sponsorowany przez Ricoh Europe, ukazuje, że szybkie zmiany kulturowe i technologiczne sprawiły, że wiele firm europejskich przecenia swoje rzeczywiste możliwości jeśli chodzi o szybkość reakcji na zmiany.

Liderzy biznesowi z firm europejskich trzy razy częściej porównują swoje firmy do motorówek (48 procent) niż do supertankowców (17 procent) w kontekście zdolności do szybkiego dostosowania się do zmian. Co ciekawe, zupełnie odwrotnie postrzegają konkurencję. Choć 92 proc. respondentów twierdzi, że szybkość jest częścią ich kultury to jednak, ¾ przyznaje, że nie adaptują zmian odpowiednio szybko, a zaledwie 24 proc. potrafi szybko wykorzystać nowe szanse lub dostosować się do niespodziewanych zmian.

W rzeczywistości, podczas gdy firmy europejskie chcą się zmieniać coraz szybciej, stoją przed potrójnym wyzwaniem: szybko zmieniającymi się zasobami ludzkimi, problemami związanymi z technologią oraz kluczowymi procesami biznesowymi, które zapewniają zrównoważenie zmian. Raport EIU ostrzega liderów biznesowych, by nie spoczęli na laurach, powołując się na wnioski płynące z najnowszego raportu Światowego Forum Ekonomicznego. Ukazuje on, że jeśli chodzi o budowanie inteligentniejszej gospodarki, kraje europejskie „są w tyle za USA, Japonią i Kanadą”.

Nowy raport EIU zatytułowany “The Challenge of Speed”, ukazuje, że najszybciej reagujące firmy europejskie przodują w trzech kluczowych obszarach – innowacje produktowe i usługowe, adaptacja nowych technologii i zmiana procesów biznesowych. Jednakże, tylko jedna firma na trzy (29 proc.) może szybko przeprojektować procesy, aby wesprzeć zmianę. Ponadto, w szybko reagujących firmach, odnoszące sukces inicjatywy prowadzące do zmian, częściej wychodzą od bezpośrednich przełożonych lub kierowników departamentów niż w organizacjach, w których zmiana jest inicjowana przez managerów wyższego szczebla.

David Mills, COO, Ricoh Europe, mówi: “Jak ukazuje najnowsze badanie, korzyści płynące z możliwości szybkiego dostosowania się do zmian, mogą być osiągnięte tylko wtedy, kiedy innowacje, zoptymalizowane procesy biznesowe i zaangażowanie pracowników idą w parze. Ponadto, członkowie kadry zarządzającej dysponują niewielką ilością czasu, dlatego też pocieszające jest to, że przez podział części obowiązków, mogą zyskać większą sprawność i inicjować zmiany odnoszące sukces.”

Maskowanie rzeczywistego tempa zmian może być związane również z wyzwaniami i przeszkodami istniejącymi wewnątrz firm europejskich. Wiodącą barierą przed większą sprawnością jest niemożność efektywnego łączenia platform technologicznych. To niewątpliwie prowadzi do silosów informacyjnych i sprawia, że liderzy biznesowi nie postrzegają zmian w firmie w sposób całościowy. Drugą największą barierą jest bariera kulturowa. Liderzy biznesowi przyznają, że mają problemy z tym, aby pracownicy, jednostki biznesowe czy działy przyjęły wspólne podejście i tylko jeden na dziesięciu respondentów wierzy, że istnieje zgodność co do kierunku zmian wśród kadry zarządzającej i pracowników mających kontakt z klientem. To wskazuje na kulturalną niezgodność między pracownikami, spośród których wielu należy do generacji Y, która z cyfryzacją jest za pan brat i ich bardziej tradycyjnie myślącymi managerami, gdyż będą próbowali iść naprzód w innych kierunkach. To jest dodatkowo potęgowane przez biurokratyczne procesy.

Mills podsumowuje, “Szybkie tempo, w którym technologia zmienia rynki i przekształca relacje z klientami sprawiło, że sprawność organizacyjna jest priorytetem. Szybko reagujące organizacje to nie tylko innowacyjni i entuzjastyczni adaptatorzy nowych technologii, ale również firmy będące w stanie zmienić kluczowe procesy biznesowe, aby zapewnić prawdziwą zmianę organizacyjną i zaangażować w to wszystkich pracowników. Tylko poprzez przegląd wszystkich trzech obszarów liderzy biznesowi będą mogli ocenić firmę jako całość i przyznać otwarcie, że szybkość jest częścią ich kultury organizacyjnej i że mają w sobie DNA, które jest wymagane, aby odnieść sukces w przyszłości.”

Więcej wniosków z raportu na stronie: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/pl

R E K L A M A
O raporcie

Raport jest oparty na badaniu 461 dyrektorów wyższego szczebla z firm europejskich,  z wielu branż/sektorów. Firmy, z których pochodzili są różnej wielkości. Prawie połowa respondentów (49%) to członkowie zarządów, a 23% wiceprezesi. Ponadto, EIU przeprowadziła pogłębione wywiady z liderami korporacyjnymi i szanowanymi ekspertami, jak również wnikliwą analizę źródeł wtórnych (tzw. desk research).

Na podstawie informacji firmy Ricoh Polska Sp. z o.o.

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności