Wy­ścig z cza­sem – eu­ro­pej­skie fir­my w obli­czu dy­na­micz­nych zmianPoprzedni artykuł 

No­wy ra­port opra­co­wa­ny przez The Eco­no­mist In­tel­li­gen­ce Unit,  spon­so­ro­wa­ny przez Ri­coh Eu­ro­pe, uka­zu­je, że szyb­kie zmia­ny kul­tu­ro­we i tech­no­lo­gicz­ne spra­wi­ły, że wie­le firm eu­ro­pej­skich prze­ce­nia swo­je rze­czy­wi­ste mo­żli­wo­ści je­śli cho­dzi o szyb­ko­ść re­ak­cji na zmia­ny.

Li­de­rzy bi­zne­so­wi z firm eu­ro­pej­skich trzy ra­zy częściej po­rów­nu­ją swo­je fir­my do mo­to­rówek (48 pro­cent) niż do su­per­tan­kow­ców (17 pro­cent) w kon­te­kście zdol­no­ści do szyb­kie­go do­sto­so­wa­nia się do zmian. Co cie­ka­we, zu­pe­łnie od­wrot­nie po­strze­ga­ją kon­ku­ren­cję. Choć 92 proc. re­spon­den­tów twier­dzi, że szyb­ko­ść jest częścią ich kul­tu­ry to jed­nak, ¾ przy­zna­je, że nie ad­ap­tu­ją zmian od­po­wied­nio szyb­ko, a za­le­d­wie 24 proc. po­tra­fi szyb­ko wy­ko­rzy­stać no­we szan­se lub do­sto­so­wać się do nie­spo­dzie­wa­nych zmian.

W rze­czy­wi­sto­ści, pod­czas gdy fir­my eu­ro­pej­skie chcą się zmie­niać co­raz szyb­ciej, sto­ją przed po­trój­nym wy­zwa­niem: szyb­ko zmie­nia­jący­mi się za­so­ba­mi ludz­ki­mi, pro­ble­ma­mi zwi­ąza­ny­mi z tech­no­lo­gią oraz klu­czo­wy­mi pro­ce­sa­mi bi­zne­so­wy­mi, które za­pew­nia­ją zrów­no­wa­że­nie zmian. Ra­port EIU ostrze­ga li­de­rów bi­zne­so­wych, by nie spo­częli na lau­rach, po­wo­łu­jąc się na wnio­ski pły­nące z naj­now­sze­go ra­por­tu Świa­to­we­go Fo­rum Eko­no­micz­ne­go. Uka­zu­je on, że je­śli cho­dzi o bu­do­wa­nie in­te­li­gent­niej­szej go­spo­dar­ki, kra­je eu­ro­pej­skie „są w ty­le za USA, Ja­po­nią i Ka­na­dą”.

No­wy ra­port EIU za­ty­tu­ło­wa­ny “The Chal­len­ge of Spe­ed”, uka­zu­je, że naj­szyb­ciej re­agu­jące fir­my eu­ro­pej­skie przo­du­ją w trzech klu­czo­wych ob­sza­rach – in­no­wa­cje pro­duk­to­we i usłu­go­we, ad­ap­ta­cja no­wych tech­no­lo­gii i zmia­na pro­ce­sów bi­zne­so­wych. Jed­na­kże, tyl­ko jed­na fir­ma na trzy (29 proc.) mo­że szyb­ko prze­pro­jek­to­wać pro­ce­sy, aby wes­przeć zmia­nę. Po­nad­to, w szyb­ko re­agu­jących fir­mach, od­no­szące suk­ces ini­cja­ty­wy pro­wa­dzące do zmian, częściej wy­cho­dzą od bez­po­śred­nich prze­ło­żo­nych lub kie­row­ni­ków de­par­ta­men­tów niż w or­ga­ni­za­cjach, w których zmia­na jest ini­cjo­wa­na przez ma­na­ge­rów wy­ższe­go szcze­bla.

Da­vid Mills, COO, Ri­coh Eu­ro­pe, mówi: “Jak uka­zu­je naj­now­sze ba­da­nie, ko­rzy­ści pły­nące z mo­żli­wo­ści szyb­kie­go do­sto­so­wa­nia się do zmian, mo­gą być osi­ągni­ęte tyl­ko wte­dy, kie­dy in­no­wa­cje, zop­ty­ma­li­zo­wa­ne pro­ce­sy bi­zne­so­we i za­an­ga­żo­wa­nie pra­cow­ni­ków idą w pa­rze. Po­nad­to, człon­ko­wie ka­dry za­rządza­jącej dys­po­nu­ją nie­wiel­ką ilo­ścią cza­su, dla­te­go też po­cie­sza­jące jest to, że przez po­dział części obo­wi­ąz­ków, mo­gą zy­skać wi­ęk­szą spraw­no­ść i ini­cjo­wać zmia­ny od­no­szące suk­ces.”

Ma­sko­wa­nie rze­czy­wi­ste­go tem­pa zmian mo­że być zwi­ąza­ne rów­nież z wy­zwa­nia­mi i prze­szko­da­mi ist­nie­jący­mi we­wnątrz firm eu­ro­pej­skich. Wio­dącą ba­rie­rą przed wi­ęk­szą spraw­no­ścią jest nie­mo­żno­ść efek­tyw­ne­go łącze­nia plat­form tech­no­lo­gicz­nych. To nie­wąt­pli­wie pro­wa­dzi do si­lo­sów in­for­ma­cyj­nych i spra­wia, że li­de­rzy bi­zne­so­wi nie po­strze­ga­ją zmian w fir­mie w spo­sób ca­ło­ścio­wy. Dru­gą najwi­ęk­szą ba­rie­rą jest ba­rie­ra kul­tu­ro­wa. Li­de­rzy bi­zne­so­wi przy­zna­ją, że ma­ją pro­ble­my z tym, aby pra­cow­ni­cy, jed­nost­ki bi­zne­so­we czy dzia­ły przy­jęły wspól­ne po­de­jście i tyl­ko je­den na dzie­si­ęciu re­spon­den­tów wie­rzy, że ist­nie­je zgod­no­ść co do kie­run­ku zmian wśród ka­dry za­rządza­jącej i pra­cow­ni­ków ma­jących kon­takt z klien­tem. To wska­zu­je na kul­tu­ral­ną niezgod­no­ść mi­ędzy pra­cow­ni­ka­mi, spo­śród których wie­lu na­le­ży do ge­ne­ra­cji Y, która z cy­fry­za­cją jest za pan brat i ich bar­dziej tra­dy­cyj­nie my­ślący­mi ma­na­ge­ra­mi, gdyż będą próbo­wa­li iść na­przód w in­nych kie­run­kach. To jest do­dat­ko­wo po­tęgo­wa­ne przez biu­ro­kra­tycz­ne pro­ce­sy.

Mills pod­su­mo­wu­je, “Szyb­kie tem­po, w którym tech­no­lo­gia zmie­nia ryn­ki i prze­kszta­łca re­la­cje z klien­ta­mi spra­wi­ło, że spraw­no­ść or­ga­ni­za­cyj­na jest prio­ry­te­tem. Szyb­ko re­agu­jące or­ga­ni­za­cje to nie tyl­ko in­no­wa­cyj­ni i en­tu­zja­stycz­ni ad­ap­ta­to­rzy no­wych tech­no­lo­gii, ale rów­nież fir­my będące w sta­nie zmie­nić klu­czo­we pro­ce­sy bi­zne­so­we, aby za­pew­nić praw­dzi­wą zmia­nę or­ga­ni­za­cyj­ną i za­an­ga­żo­wać w to wszyst­kich pra­cow­ni­ków. Tyl­ko po­przez prze­gląd wszyst­kich trzech ob­sza­rów li­de­rzy bi­zne­so­wi będą mo­gli oce­nić fir­mę ja­ko ca­ło­ść i przy­znać otwar­cie, że szyb­ko­ść jest częścią ich kul­tu­ry or­ga­ni­za­cyj­nej i że ma­ją w so­bie DNA, które jest wy­ma­ga­ne, aby od­nie­ść suk­ces w przy­szło­ści.”

Wi­ęcej wnio­sków z ra­por­tu na stro­nie: http://tho­ugh­tle­ader­ship.ri­co­h-eu­ro­pe.co­m/pl

O ra­por­cie

Ra­port jest opar­ty na ba­da­niu 461 dy­rek­to­rów wy­ższe­go szcze­bla z firm eu­ro­pej­skich,  z wie­lu bra­nż/sek­to­rów. Fir­my, z których po­cho­dzi­li są różnej wiel­ko­ści. Pra­wie po­ło­wa re­spon­den­tów (49%) to człon­ko­wie za­rządów, a 23% wi­ce­pre­ze­si. Po­nad­to, EIU prze­pro­wa­dzi­ła po­głębio­ne wy­wia­dy z li­de­ra­mi kor­po­ra­cyj­ny­mi i sza­no­wa­ny­mi eks­per­ta­mi, jak rów­nież wni­kli­wą ana­li­zę źródeł wtór­nych (tzw. desk re­se­arch).

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh Pol­ska Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści