Wy­ścig z cza­sem – przy­spie­sze­nie zmian w sek­to­rze usług fi­nan­so­wychPoprzedni artykuł 

Tyl­ko je­den na dzie­si­ęciu li­de­rów z sek­to­ra usług fi­nan­so­wych wie­rzy, że je­go fir­ma mo­gła­by w szyb­kim tem­pie sko­rzy­stać z no­wych mo­żli­wo­ści lub za­adap­to­wać się do nie­ocze­ki­wa­nych zmian w przy­szło­ści.

Pod­czas gdy or­ga­ni­za­cje świad­czące usłu­gi fi­nan­so­we bo­ry­ka­ją się z tym jak po­go­dzić sprzecz­ne wy­ma­ga­nia klien­tów, or­ga­nów nad­zo­ru oraz wspól­ni­ków, mu­szą spro­stać wy­zwa­niu ja­kim jest szyb­kie do­sto­so­wa­nie się do zmian i re­inży­nie­ria klu­czo­wych pro­ce­sów. Po­wy­ższe wnio­ski po­cho­dzą z no­we­go ba­da­nia za­ty­tu­ło­wa­ne­go „The Chal­len­ge of Spe­ed”, prze­pro­wa­dzo­ne­go przez The Eco­no­mist In­tel­li­gen­ce Unit, spon­so­ro­wa­ne­go przez Ri­coh Eu­ro­pe.  Re­spon­den­ci po­cho­dzi­li z ban­ko­wo­ści de­ta­licz­nej, kor­po­ra­cyj­nej i in­we­sty­cyj­nej, a ta­kże z bra­nży ubez­pie­cze­nio­wej.

Oczy­wi­ste jest, że no­we pro­duk­ty i usłu­gi na­le­ży roz­wi­jać szyb­ko. Li­de­rzy z sek­to­ra usług fi­nan­so­wych umie­ści­li to ex aequo na 8 miej­scu (z dzie­si­ęciu) w ran­kin­gu ob­sza­rów, które naj­bar­dziej po­trze­bu­ją szyb­kich zmian. Jed­na­kże, we­dług tych li­de­rów, naj­istot­niej­sze ob­sza­ry, które wy­ma­ga­ją szyb­kich zmian w ci­ągu naj­bli­ższych trzech lat to te, które już spra­wi­ły bra­nży już sta­no­wią bo­lącz­kę dla bra­nży: ad­ap­ta­cja no­wych tech­no­lo­gii (na pierw­szym miej­scu), zdo­by­wa­nie i utrzy­my­wa­nie klien­tów (na dru­gim miej­scu) oraz uspraw­nie­nie klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych (na trze­cim miej­scu). Po­nad po­ło­wa (54 proc.) re­spon­den­tów przy­zna­ła, że ma wie­le po­my­słów na przy­szłe zmia­ny, ale nie po­tra­fi ich w pe­łni zre­ali­zo­wać w od­po­wied­ni spo­sób. Jest to wy­nik znacz­nie wy­ższy niż w przy­pad­ku in­nych bra­nż, gdzie śred­nia wy­nio­sła 43 proc.

Zna­cząca lu­ka po­mi­ędzy ge­ne­ro­wa­niem po­my­słów na zmia­ny, a eg­ze­kwo­wa­niem ich mo­że być spo­wo­do­wa­na ostro­żno­ścią z ja­ką li­de­rzy z sek­to­ra usług fi­nan­so­wych pod­cho­dzą do za­rządza­nia licz­ny­mi in­te­re­sa­riu­sza­mi i re­gu­la­cja­mi. Za naj­wi­ęk­sze nie­do­god­no­ści spo­wo­do­wa­ne szyb­ką zmia­ną pro­ce­sów li­de­rzy uzna­ją: 1) utra­tę klien­tów (38 proc.), 2) wzrost kosz­tów (36 proc.) oraz 3) eks­po­zy­cję na no­we ro­dza­je ry­zy­ka (35 proc.).

Car­sten Bruhn, Exe­cu­ti­ve Vi­ce Pre­si­dent w Ri­coh Eu­ro­pe mówi: “La­ta 2014, 2015 i 2016 będą w dal­szym ci­ągu ob­fi­to­wać w sprzecz­ne wy­zwa­nia dla sek­to­ra usług fi­nan­so­wych w ich wy­ści­gu w kie­run­ku zmian. Ale po­przez zwróce­nie uwa­gi na klu­czo­we ob­sza­ry, które zo­sta­ły pod­kre­ślo­ne, mo­gą szyb­ko za­mie­nić nie­do­god­no­ści w ko­rzy­ści. Mo­gą przy­spie­szyć re­ak­cję na po­trze­by klien­tów, zwi­ęk­szyć efek­tyw­no­ść i zmniej­szyć eks­po­zy­cję na ry­zy­ko. Usłu­gi fi­nan­so­we to sek­tor naj­bli­ższy trans­for­ma­cji cy­fro­wej, a to ostat­nie ba­da­nie uka­zu­je, że aby dzia­łać szyb­ciej, wy­ko­rzy­stu­je tech­no­lo­gię w szer­szym za­kre­sie niż in­ne bra­nże. Jed­na­kże, nie­po­łączo­ne, prze­sta­rza­łe sys­te­my wci­ąż spo­wal­nia­ją ten sek­tor. Ist­nie­je pil­na po­trze­ba prze­glądu za­so­bów tech­no­lo­gicz­nych i uprosz­cze­nia klu­czo­wych in­for­ma­cji i pro­ce­sów do­ku­men­to­wych.”

Dy­rek­to­rzy sek­to­ra usług fi­nan­so­wych zga­dza­ją się ze so­bą: naj­wi­ęk­sze ba­rie­ry, które unie­mo­żli­wia­ją przy­spie­sze­nie zmian oraz osi­ągni­ęcie wi­ęk­szej spraw­no­ści bi­zne­so­wej ma­ją zwi­ązek z pro­ce­sa­mi. Pierw­szą prze­szko­dą są biu­ro­kra­tycz­ne pro­ce­sy de­cy­zyj­ne, na­stęp­nie po­trze­ba efek­tyw­ne­go łącze­nia plat­form tech­no­lo­gicz­nych oraz nie­wy­star­cza­jący do­stęp do in­for­ma­cji. Na­stęp­nie są do­dat­ko­we ba­rie­ry opty­ma­li­za­cji klu­czo­wych pro­ce­sów bi­zne­so­wych. Nie­od­po­wied­nie za­rządza­nie zmia­ną jest uzna­wa­ne za naj­bar­dziej istot­ne, na­stęp­nie są ogra­ni­cze­nia cza­so­we kie­row­nic­twa oraz prze­sta­rza­łe plat­formy tech­no­lo­gicz­ne.  

Bruhn do­da­je: “Mie­rząc się z ty­lo­ma prze­szko­da­mi, jed­no­cze­śnie próbu­jąc się sku­pić na ob­słu­dze klien­ta, trans­for­ma­cja we­wnętrz­nych pro­ce­sów i za­pew­nie­nie zgod­no­ści z prze­pi­sa­mi to bar­dzo trud­ne za­da­nie. Nie ma wąt­pli­wo­ści, że li­de­rzy z sek­to­ra usług fi­nan­so­wych są pod pre­sją. Jed­na­kże mo­gą zre­du­ko­wać po­ziom stre­su wy­ko­rzy­stu­jąc wie­dzę i two­rząc we­wnętrz­ne pro­gra­my zmian w ce­lu wpro­wa­dze­nia no­wych, sku­tecz­niej­szych me­tod pra­cy. Mo­gą rów­nież wdro­żyć usłu­gi za­rządza­nia ko­mu­ni­ka­cją z klien­tami, aby wzmoc­nić re­la­cje z ni­mi. Pod­czas gdy te klu­czo­we pro­ce­sy będą opty­ma­li­zo­wa­ne, mo­gą prze­zna­czyć wi­ęcej swo­je­go cza­su i za­so­bów na klu­czo­we dzia­ła­nia bi­zne­so­we i wpro­wa­dze­nie or­ga­ni­za­cji w przy­szło­ść.”

Wi­ęcej wnio­sków z ra­por­tu na stro­nie: http://tho­ugh­tle­ader­ship.ri­co­h-eu­ro­pe.co­m/pl

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ri­coh Pol­ska Sp. z o.o.
Fo­to: epSos.de via pho­to­pin cc

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści