Wy­ni­ki Sto­ra En­so za 1. kwar­tał 2014: zna­czące wzro­sty we wszyst­kich ob­sza­rach bi­zne­so­wychPoprzedni artykuł 

Po siedmiu latach kierowania koncernem Stora Enso, jego obecny CEO - Jouko Karvinen - postanowił opuścić zajmowane stanowisko.
Po sied­miu la­tach kie­ro­wa­nia kon­cer­nem Sto­ra En­so, je­go obec­ny CEO – Jo­uko Ka­rvi­nen – po­sta­no­wił opu­ścić zaj­mo­wa­ne sta­no­wi­sko.

Kon­cern Sto­ra En­so po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 1. kwar­tał 2014 r. Fir­ma zre­ali­zo­wa­ła w nim przy­cho­dy ze sprze­da­ży na po­zio­mie 2 568 mln eu­ro, zaś jej zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wy­ni­ósł 182 mln eu­ro, co ozna­cza wzrost za­rów­no w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r. jak też z ostat­nim kwar­tałem 2013. Wzro­sły rów­nież ma­rża zy­sku – do 7,1% (4,4% przed ro­kiem) – oraz war­to­ść prze­pły­wów go­tów­ko­wych (152 mln eu­ro przy 126 mln eu­ro w 1. kwar­ta­le ub.r.). Sto­ra En­so kon­ty­nu­uje stra­te­gicz­ne in­we­sty­cje w Mon­tes del Pla­ta i Gu­an­gxi. Z po­wo­dze­niem wdra­ża też pro­gram oszczęd­no­ścio­wy, który w du­żym stop­niu miał wpływ na sa­tys­fak­cjo­nu­jące wy­ni­ki fi­nan­so­we za pierw­sze trzy mie­si­ące br. Fir­ma po­in­for­mo­wała, że jej obec­ny CEO – Jo­uko Ka­rvi­nen – po sied­miu la­tach pe­łnie­nia tej funk­cji, po­sta­no­wił zre­zy­gno­wać z zaj­mo­wa­ne­go sta­no­wi­ska jesz­cze w tym ro­ku. Będzie on kie­ro­wać dzia­ła­nia­mi kon­cer­nu za­nim ra­da dy­rek­to­rów nie wy­ło­ni na­stęp­cy.
   
Pod­su­mo­wu­jąc wy­ni­ki za 1. kwar­tał br., w spe­cjal­nym ko­mu­ni­ka­cie dla in­we­sto­rów Jo­uko Ka­rvi­nen pi­sze: „Re­zul­ta­ty osi­ągni­ęte w pierw­szych trzech mie­si­ącach 2013 ro­ku to do­wód na­sze­go za­an­ga­żo­wa­nia w dzia­ła­nia zmie­rza­jące do po­pra­wy sy­tu­acji spółki. Uda­ło nam się w tym okre­sie nie tyl­ko zmniej­szyć kosz­ty sta­łe o za­kła­da­ne 200 mln eu­ro – co wi­ęcej uczy­ni­li­śmy to trzy mie­si­ące przed pla­no­wa­nym ter­mi­nem – ale też uzy­skać wzro­sty we wszyst­kich klu­czo­wych ob­sza­rach bi­zne­so­wych. To, w po­łącze­niu z wy­ższym po­zio­mem prze­pły­wów go­tów­ko­wych, osi­ągni­ętych w kwar­ta­le ob­ci­ążo­nym se­zo­no­wym spad­kiem po­py­tu, sta­no­wi pod­sta­wę na­szej stra­te­gii”.

Ta zaś za­kła­da ci­ągłe prze­kszta­łce­nia i in­we­sty­cje, de­cy­du­jące o przy­szło­ści Sto­ra En­so. Wśród nich klu­czo­wą jest ce­lu­lo­zow­nia w uru­gwaj­skim Mon­tes del Pla­ta (MdP), która jest go­to­wa do roz­po­częcia pro­duk­cji. „Pro­ces roz­ru­chu roz­pocz­nie się jak tyl­ko uzy­ska­my sto­sow­ną li­cen­cję od uru­gwaj­skie­go sto­wa­rzy­sze­nia śro­do­wi­sko­we­go Di­na­ma” – za­po­wia­da Jo­uko Ka­rvi­nen. Kie­row­nic­two kon­cer­nu za­kła­da, że jest to kwe­stia naj­bli­ższych ty­go­dni. Pla­no­wa­ne mo­ce pro­duk­cyj­ne za­kła­du MdP będą wy­no­sić 350–400 tys. ton ce­lu­lo­zy.
W 1. kwar­ta­le br. jed­nost­ka Bio­ma­te­rials, w skład której wcho­dzi ce­lu­lo­zow­nia MdP, osi­ągnęła przy­cho­dy w wy­so­ko­ści 263 mln eu­ro i zysk ope­ra­cyj­ny EBIT na po­zio­mie 21 mln eu­ro. Są to war­to­ści po­rów­ny­wal­ne z uzy­ska­ny­mi przed ro­kiem.

Dru­ga z klu­czo­wych, obec­nie re­ali­zo­wa­nych in­we­sty­cji, jest zwi­ąza­na z uru­cho­mie­niem za­kła­du pro­duk­cji tek­tu­ry w chi­ńskim Gu­an­gxi. Prze­bie­ga ona zgod­nie z pla­nem: za­ko­ńczo­no już oko­ło 2/3 prac zwi­ąza­nych z sa­mą fa­bry­ką, po­wsta­ją plan­ta­cje będące źródłem su­row­ców, wy­bra­no klu­czo­wy sprzęt nie­zbęd­ny do roz­po­częcia pro­duk­cji, po­zy­ska­no ta­kże udzia­łow­ca w po­sta­ci IFC, która za kwo­tę 43 mln eu­ro ob­jęła 5% ak­cji ca­łe­go przed­si­ęw­zi­ęcia.
Za­kład w Gu­an­gxi będzie for­mal­nie na­le­żał do jed­nost­ki Re­ne­wa­ble Pac­ka­ging, która w 1. kwar­ta­le br. osi­ągnęła przy­cho­dy ze sprze­da­ży w wy­so­ko­ści 823 mln eu­ro (820 mln eu­ro przed ro­kiem) i zysk ope­ra­cyj­ny EBIT na po­zio­mie 92 mln eu­ro (68 mln eu­ro w 1. kwar­ta­le 2013). Na je­go po­zy­tyw­ne re­zul­ta­ty wpływ mia­ły wy­ższe ce­ny sprze­da­ży na wy­bra­nych ryn­kach lo­kal­nych oraz zna­cząco ni­ższe kosz­ty dzia­łal­no­ści. Jak pod­kre­śla w ko­mu­ni­ka­cie dla in­we­sto­rów Jo­uko Ka­rvi­nen, na szcze­gól­ną uwa­gę za­słu­gu­je też 15% zwrot z ka­pi­ta­łu ope­ra­cyj­ne­go wy­ka­za­ny przez tę jed­nost­kę.

Po­mi­mo ni­ższych przy­cho­dów ze sprze­da­ży (999 mln eu­ro) za­do­wa­la­jące wy­ni­ki – rok do ro­ku – osi­ągnęła też jed­nost­ka Prin­ting & Re­ading. W 1. kwar­ta­le br. jej zysk ope­ra­cyj­ny EBIT wy­ni­ósł 35 mln eu­ro (sko­ko­wy wzrost w po­rów­na­niu z 2 mln eu­ro przed ro­kiem), zaś ma­rża 3,5% war­to­ści sprze­da­ży. Na wy­ni­ki Prin­ting & Re­ading wpływ mia­ły mniej­sze do­sta­wy pa­pie­ru, zwi­ąza­ne częścio­wo z ob­ni­że­niem mo­cy pro­duk­cyj­nych Sto­ra En­so, wy­ni­ka­jącym m.in. z ca­łko­wi­te­go wy­łącze­nia z pro­duk­cji ma­szy­ny PM1 w za­kła­dzie Ve­it­si­lu­oto, wy­twa­rza­jącej pa­pie­ry po­wle­ka­ne me­cha­nicz­nie.

Lep­sze, niż przed ro­kiem wy­ni­ki, osi­ągnęła ta­kże ostat­nia jed­nost­ka wcho­dząca w skład kon­cer­nu – Bu­il­ding & Li­ving. Przy sprze­da­ży na po­zio­mie 445 mln eu­ro (441 mln eu­ro w 1. kwar­ta­le ub.r.), zre­ali­zo­wa­ła ona zysk ope­ra­cyj­ny EBIT w wy­so­ko­ści 20 mln eu­ro (4 mln eu­ro przed ro­kiem) i ma­rżę wy­no­szącą 4,5% war­to­ści sprze­da­ży. To głów­nie efekt re­duk­cji sta­łych kosz­tów i ni­ższych cen su­row­ców.

W pro­gno­zie śred­nio­okre­so­wej na 2. kwar­tał br. kie­row­nic­two Sto­ra En­so za­kła­da przy­cho­dy ze sprze­da­ży i zysk ope­ra­cyj­ny EBIT na po­zio­mie po­rów­ny­wal­nym z pierw­szy­mi trze­ma mie­si­ąca­mi ro­ku. Na wy­ni­ki fi­nan­so­we wpły­ną m.in. pla­no­wa­ne prze­sto­je pro­duk­cyj­ne w za­kła­dach wcho­dzących w skład jed­no­stek Bio­ma­te­rials i Re­ne­wa­ble Pac­ka­ging. Fir­ma wi­ąże jed­nak bar­dzo du­że na­dzie­je z re­ali­zo­wa­ny­mi in­we­sty­cja­mi na ryn­kach wscho­dzących.
„Gdy opie­ra­my na­szą przy­szło­ść na dzia­ła­niach pro­wa­dzo­nych w roz­wi­ja­jących się ob­sza­rach świa­ta – pod­su­mo­wu­je Jo­uko Ka­rvi­nen – jest to bar­dzo du­że wy­zwa­nie, nie tyl­ko w części zwi­ąza­nej ze spo­łecz­ną od­po­wie­dzial­no­ścią. Jak za­wsze, będzie­my się uczyć i udo­sko­na­lać na­szą dzia­łal­no­ść, pro­wa­dząc jed­no­cze­śnie otwar­ty i przej­rzy­sty dia­log z udzia­łow­ca­mi, których wspar­cie jest dla nas nie­zwy­kle istot­ne. Okres wy­zwań to ta­kże czas dal­szej po­pra­wy na­szej kon­dy­cji fi­nan­so­wej. Ch­ce­my, aby lo­kal­ne spo­łecz­no­ści by­ły je­go ak­tyw­nym uczest­ni­kiem, zwłasz­cza po sfi­na­li­zo­wa­niu re­ali­zo­wa­nych obec­nie in­we­sty­cji”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści