– Obecnie na rynku druku produkcyjnego obserwujemy długofalowy trend – realizowane nakłady ulegają obniżeniu, a na popularności zyskuje druk zmiennych danych. Coraz ważniejsze stają się również czas realizacji i kompleksowość oferowanych usług. Ta tendencja odbija się w sposób niekorzystny na drukarniach działających w oparciu rozwiązania offsetowe. Dlatego warto uświadomić sobie, że to właśnie technologia cyfrowa pozwala na znacznie szybsze i bardziej elastyczne zrealizowanie zleceń. – powiedział Masatoshi Matsuzaki, President and CEO, Konica Minolta, Inc. podczas tegorocznej konferencji European Leadership Conference.
Za wzrostem udziału druku cyfrowego przemawia szereg argumentów wykraczających poza czysto ekonomiczne przesłanki. Cyfrowe systemy druku pozwalają na wykańczanie w linii (in-line finishing) oraz druk zmiennych danych. Jako kolejny czynnik należy również wskazać rosnące znaczenie automatyzacji workflow oraz możliwości internetowej wyceny i zlecania zamówień w trybie 24/7/365. Automatyzacja pozwala na zwiększenie efektywności i produktywności. Jej zalety widoczne są na etapie obsługi zleceń oraz w procesie przygotowania do produkcji. Redukcji ulega liczby prac, które muszą zostać manualnie wykonane przez pracownika. Skraca się również czas potrzebny na akceptację – klient zyskuje dostęp do narzędzi umożliwiających podgląd pliku. Web to print szybko ewoluuje w kierunku ofert web-to-finish i web-to-product. Klienci zyskują łatwy on-line’owy dostęp do wszechstronnych usług realizowanych w oparciu o w pełni zautomatyzowany workflow.
Możliwości oferowane przez cyfrowy druk produkcyjny wpisują się w najnowsze trendy nowoczesnego marketingu. Na znaczeniu zyskują kampanie cross- mediowe budujące komunikację w oparciu o różnorodne kanały. Duże znaczenie dla efektywności ma również personalizacja materiałów marketingowych. Technologia cyfrowego druku produkcyjnego pozwala na wyprodukowanie materiałów zawierających spersonalizowane kody QR kierujących użytkownika do dedykowanej mu witryny internetowej PURL (personal uniform resource locator).
Rynek dojrzał do inwestycji
w cyfrową technologię. – Jesteśmy obecnie świadkami
swoistej zmiany pokoleniowej w branży poligraficznej. Wciąż szuka
się nowych możliwości, które z pewnością daje zastosowanie technologii
druku cyfrowego – potwierdził President and CEO Matsuzaki. – Naszą ofertę można określić jako “łatwe
przejście do ery cyfrowej”. Dzięki temu stajemy się atrakcyjnym
partnerem dla klientów szukających rozwiązań odpowiadających sprawdzających
się w obecnym szybko ewoluującym rynku. Potencjał, który
drzemie w technologii cyfrowej jest ogromny. Obecnie udział w nakładzie
wydruków wynosi 5% i stale rośnie.