Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 1. kwar­tał 2014: wzrost zy­sku net­to i ma­rży zy­sku brut­toPoprzedni artykuł 

Kon­cern Ag­fa­-Ge­va­ert po­in­for­mo­wał o wy­ni­kach fi­nan­so­wych za 1. kwar­tał 2014. Po­mi­mo nie­sprzy­ja­jących różnic kur­so­wych i sła­bej ko­niunk­tu­ry na ryn­kach wscho­dzących, gru­pa osi­ągnęła w nim – rok do ro­ku – wzrost ma­rży zy­sku brut­to do po­zio­mu 29,3%. W po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r. po­pra­wie ule­gł też zysk net­to, który wy­ni­ósł 1 mln eu­ro.

„Różni­ce kur­so­we i sła­ba ko­niunk­tu­ra na wi­ęk­szo­ści ryn­ków roz­wi­ja­jących w du­żym stop­niu wpły­nęły na na­sze przy­cho­dy w 1. kwar­ta­le br. Do­ty­czy to zwłasz­cza tra­dy­cyj­nej części na­szego bi­zne­su, bar­dzo ak­tyw­ne­go w tych re­gio­nach świa­ta. Po­mi­mo te­go uda­ło nam się – rok do ro­ku – po­pra­wić ma­rżę zy­sku brut­to. Dzi­ęki wdro­żo­nym pro­gra­mom oszczęd­no­ścio­wym i re­struk­tu­ry­za­cyj­nym osi­ągnęli­śmy też zysk net­to. Co bar­dzo istot­ne, po­pra­wie ule­gły prze­pły­wy go­tów­ko­we, przede wszyst­kim za spra­wą wdro­żo­ne­go przez nas pro­gra­mu za­rządza­nia ka­pi­ta­łem obro­to­wym. W efek­cie zre­du­ko­wa­li­śmy dług net­to. Wie­rzy­my, że mi­mo nie­zbyt opty­mi­stycz­nych pro­gnoz co do ak­tyw­no­ści ca­łe­go oto­cze­nia ryn­ko­we­go w ko­lej­nych mie­si­ącach 1. półro­cza, uda nam się zwi­ęk­szyć za­rów­no ma­rżę zy­sku brut­to jak i wy­ge­ne­ro­wać jesz­cze wi­ęk­sze prze­pły­wy go­tów­ko­we. Pod­trzy­mu­je­my przy tym nasz śred­nio­okre­so­wy cel w po­sta­ci osi­ągni­ęcia dwu­cy­fro­we­go wska­źni­ka ren­tow­no­ści zy­sku EBITDA” – mówi Ch­ri­stian Re­inau­do, CEO gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert.

Wy­ni­ki Ag­fa­-Ge­va­ert za 1. kwar­tał 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa­-Ge­va­ert wy­nio­sły w pierw­szych trzech mie­si­ącach te­go ro­ku 622 mln eu­ro, co ozna­cza spa­dek o 11,8% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem ub.r. (8,8% wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we). Wy­ni­ka on przede wszyst­kim ze słab­szej ko­niunk­tu­ry na wi­ęk­szo­ści ryn­ków wscho­dzących oraz ra­cjo­na­li­za­cji port­fo­lio pro­duk­to­we­go Ag­fa Gra­phics.
Ma­rża zy­sku brut­to Ag­fa­-Ge­va­ert wzro­sła w oma­wia­nym okre­sie z 28,8% war­to­ści przy­cho­dów ze sprze­da­ży w ro­ku 2013 do 29,3% w br. Wpływ na to mia­ły przede wszyst­kim wpro­wa­dzo­ne pro­gra­my oszczęd­no­ścio­we oraz po­pra­wa na ryn­kach su­row­co­wych. Kosz­ty zwi­ąza­ne z ob­słu­gą sprze­da­ży i ogól­ną ad­mi­ni­stra­cją sta­no­wi­ły w pierw­szych trzech mie­si­ącach te­go ro­ku 20,6% przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Wy­dat­ki na ce­le ba­daw­czo­-ro­zwo­jo­we by­ły ni­ższe niż w 1. kwar­ta­le ub.r., głów­nie z uwa­gi na re­ali­zo­wa­ne dzia­ła­nia na­praw­cze i ra­cjo­na­li­za­cję port­fo­lio pro­duk­tów.
Zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej ca­łej gru­py Ag­fa­-Ge­va­ert za 1. kwar­tał 2014, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA) oraz zysk ope­ra­cyj­ny (EBIT) po­zo­sta­ły na po­zio­mie zbli­żo­nym do ana­lo­gicz­ne­go okre­su ub.r. i wy­nio­sły – od­po­wied­nio – 5,5% i 2,6% war­to­ści przy­cho­dów ze sprze­da­ży.
Wy­dat­ki re­struk­tu­ry­za­cyj­ne i kosz­ty jed­no­ra­zo­we za­mknęły się w 1. kwar­ta­le 2014 ro­ku kwo­tą 1 mln eu­ro, przy 9 mln eu­ro przed ro­kiem. Kosz­ty fi­nan­so­we net­to spa­dły z 16 mln eu­ro do 14 mln eu­ro. Nie od­no­to­wa­no kosz­tów po­dat­ko­wych.
Wy­nik fi­nan­so­wy net­to za 1. kwar­tał 2014 wy­ni­ósł 1 mln eu­ro, przy mi­nus 12 mln eu­ro w ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r.
Na ko­niec 1. kwar­ta­łu 2014 ma­jątek Ag­fa­-Ge­va­ert miał war­to­ść 2 559 mln eu­ro (2 568 mln eu­ro na ko­niec ro­ku 2013). War­to­ść za­pa­sów ma­ga­zy­no­wych osi­ągnęła po­ziom 544 mln eu­ro, a okres ma­ga­zy­no­wa­nia wy­ni­ósł 100 dni. Na­le­żno­ści han­dlo­we (nie­uwzględ­nia­jące odro­czo­nych przy­cho­dów ze sprze­da­ży i za­li­czek wpła­co­nych przez klien­tów) wy­nio­sły w 1. kwar­ta­le br. 421 mln eu­ro (61 dni), zaś zo­bo­wi­ąza­nia han­dlo­we 225 mln eu­ro (41 dni). Dług fi­nan­so­wy net­to, które­go war­to­ść na ko­niec 2012 ro­ku wy­no­si­ła 217 mln eu­ro, spa­dł do po­ziomu 191 mln eu­ro. War­to­ść prze­pły­wów pie­ni­ężnych net­to z dzia­łal­no­ści ope­ra­cyj­nej wy­nio­sła w oma­wia­nym okre­sie 31 mln eu­ro.

Wy­ni­ki Ag­fa Gra­phics za 1. kwar­tał 2014
Przy­cho­dy ze sprze­da­ży Ag­fa Gra­phics wy­nio­sły w 1. kwar­ta­le te­go ro­ku 327 mln eu­ro, co ozna­cza spa­dek o 11,9% w po­rów­na­niu z ana­lo­gicz­nym okre­sem 2013 r. Wy­łącza­jąc różni­ce kur­so­we, spa­dek wy­ni­ósł 9,5%. Fir­ma od­czu­ła tym sa­mym skut­ki gor­szej ko­niunk­tu­ry go­spo­dar­czej na wi­ęk­szo­ści ryn­ków wscho­dzących. Na wy­ni­ki fi­nan­so­we Ag­fa Gra­phics wpły­nęły też zmia­ny w port­fo­lio ofe­ro­wa­nych roz­wi­ązań, zwłasz­cza de­dy­ko­wa­nych dla tra­dy­cyj­ne­go bi­zne­su. W seg­men­cie pre­press efekt pre­sji ce­no­wej nie po­zo­stał bez wpły­wu na sprze­daż roz­wi­ązań CtP. Słab­sza ko­niunk­tu­ra ryn­ko­wa i opty­ma­li­za­cja ofer­ty pro­duk­to­wej do­tknęła też dział prze­my­sło­we­go dru­ku in­kje­to­we­go.
Ma­rża zy­sku brut­to wy­nio­sła w 1. kwar­ta­le 2014 ro­ku 27,5% (przy 25,1% przed ro­kiem). Wzrost ten był efek­tem dzia­łań oszczęd­no­ścio­wych i po­zy­tyw­nej sy­tu­acji na ryn­kach su­row­co­wych. Co wi­ęcej, Ag­fa Gra­phics zna­cząco po­pra­wi­ła za­rów­no zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej, nie­uwzględ­nia­jący kosz­tów re­struk­tu­ry­za­cji i jed­no­ra­zo­wych wy­dat­ków (EBITDA), który wy­ni­ósł w 1. kwar­ta­le br. 20,4 mln eu­ro (6,2% sprze­da­ży) jak też zysk ope­ra­cyj­ny z dzia­łal­no­ści pod­sta­wo­wej (EBIT), który za­mknął się kwo­tą 12,6 mln eu­ro i sta­no­wił 3,9% sprze­da­ży. W ana­lo­gicz­nym okre­sie ub.r. pa­ra­me­try te wy­nio­sły – od­po­wied­nio – 13,6 mln eu­ro (3,7% sprze­da­ży) oraz 4,4 mln eu­ro (1,2% sprze­da­ży).

Pierw­szy kwar­tał br. przy­ni­ósł fir­mie Ag­fa Gra­phics na­gro­dę „Do­staw­cy Ro­ku 2013”, przy­zna­ną jej przez In­de­pen­dent Car­ton Gro­up – nie­za­le­żne sto­wa­rzy­sze­nie osiem­na­stu ame­ry­ka­ńskich pro­du­cen­tów tek­tu­ry fa­li­stej.
W ob­sza­rze pre­press fir­ma wpro­wa­dzi­ła na ry­nek wer­sję 2.1 opro­gra­mo­wa­nia do two­rze­nia skle­pów in­ter­ne­to­wych – Apo­gee Sto­re­Front. Obec­nie ofe­ru­je ono m.in. funk­cję per­so­na­li­za­cji skle­pów two­rzo­nych w try­bie on­li­ne.
Wpro­wa­dzo­ne na ry­nek w ostat­nim kwar­ta­le ub.r. nie­wy­ma­ga­jące che­mii pły­ty Azu­ra TU zna­la­zły już pierw­szych użyt­kow­ni­ków, m.in. we Wło­szech, USA, Wiel­kiej Bry­ta­nii i Au­stra­lii. Sy­ste­ma­tycz­nie ro­śnie też licz­ba ja­po­ńskich dru­ka­rń, wy­ko­rzy­stu­jących pro­eko­lo­gicz­ną tech­no­lo­gię płyt Ag­fa Gra­phics. Je­den z nich – dru­kar­nia Be­niya Of­fset – wdro­żył pro­duk­cję w 100% opar­tą na nie­wy­ma­ga­jących che­mii pły­tach Azu­ra TS i tech­ni­ce Qu­ick Dry Prin­ting. Jak wy­ni­ka z in­for­ma­cji prze­ka­za­nych przez fir­mę, w zna­czącym stop­niu zre­du­ko­wa­no dzi­ęki te­mu ilo­ść zu­ży­wa­nej far­by, wo­dy i ener­gii nie­zbęd­nej w pro­ce­sie po­li­gra­ficz­nym.
W seg­men­cie pra­so­wym Ag­fa Gra­phics pod­pi­sa­ła sze­reg no­wych umów, m.in. z wy­daw­nic­twa­mi Po­li­ti­ka z Ser­bii i Don­g-A Il­bo z Ko­rei Po­łu­dnio­wej.
W ob­sza­rze prze­my­sło­we­go dru­ku in­kje­to­we­go fir­ma wpro­wa­dzi­ła do ofer­ty dwa no­we mo­de­le plo­te­rów wiel­ko­for­ma­to­wych z ro­dzi­ny Je­ti Ti­tan, opa­trzo­ne sym­bo­la­mi S (spe­ed) i HS (high spe­ed). Te wy­daj­ne urządze­nia o pła­skiej kon­struk­cji, de­dy­ko­wa­ne są na ryn­ki za­sto­so­wań ze­wnętrz­nych i we­wnętrz­nych, łącząc w so­bie wy­so­ką ja­ko­ść dru­ku i wy­daj­no­ść z atrak­cyj­ną – jak za­pew­nia pro­du­cent – ce­ną. Za­sto­so­wa­no w nich no­wej ge­ne­ra­cji gło­wi­ce dru­kujące – mo­del S wy­po­sa­żo­ny jest w je­den ich ze­staw, wer­sja HS – w dwa, co w jesz­cze wi­ęk­szym stop­niu wpły­wa na wy­daj­no­ść plo­te­ra.
Ta­kże na ro­dzi­mym ryn­ku dział in­kje­to­wy zre­ali­zo­wał w 1. kwar­ta­le br. ko­lej­ne in­sta­la­cje urządzeń z se­rii Je­ti i Ana­pur­na. Pre­mie­ro­wą in­sta­la­cję od­no­to­wa­no w przy­pad­ku plo­te­ra Ana­pur­na M3200 RTR. Jest to pierw­sze urządze­nie z tej se­rii, ofe­ru­jące – w try­bie „z ro­li na ro­lę” – druk na me­diach o sze­ro­ko­ści prze­kra­cza­jącej 3 me­try. W fir­mie Kse­ro­pla­st-Plus roz­po­czął pra­cę dru­gi w na­szym kra­ju plo­ter Je­ti Ti­tan 3020 FTR (wy­po­sa­żo­ny w mo­duł „z ro­li na ro­lę”), zaś ko­lej­ne urządze­nia ze zna­ko­mi­cie sprze­da­jącej się se­rii Ana­pur­na M2050 tra­fi­ły przed­si­ębiorstw z różnych re­gio­nów Pol­ski.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści