Sy­ste­my ERP: współpra­ca wspie­ra in­no­wa­cjePoprzedni artykuł 

Piotr Krzysztoporski
Piotr Krzysz­to­por­ski

Ja­ko do­staw­ca opro­gra­mo­wa­nia bi­zne­so­we­go za­uwa­ża­my, że dys­ku­sje przy­czy­nia­ją się do po­wsta­wa­nia no­wych roz­wi­ązań. W zwi­ąz­ku z tym, zna­cze­nie współpra­cy w obrębie przed­si­ębior­stwa sta­je się co­raz bar­dziej istot­ne. Ła­twiej­sza wy­mia­na in­for­ma­cji, opi­nii, umie­jęt­no­ści oraz wie­dzy mi­ędzy pra­cow­ni­ka­mi i dzia­ła­mi fir­my pro­wa­dzi do spraw­niej­sze­go roz­wi­ązy­wa­nia pro­ble­mów, szyb­sze­go roz­wo­ju pro­jek­tu, a ta­kże sprzy­ja po­wsta­wa­niu po­my­słów.

Współpra­ca, ma­jąca na ce­lu po­pra­wę ob­słu­gi klien­ta, jest po­wszech­nie wy­ko­rzy­sty­wa­na w sys­te­mach wspie­ra­jących za­rządza­nie re­la­cja­mi z klien­tem (CRM) oraz za­rządza­nie pro­jek­tem. War­to, że­by fir­my za­częły czer­pać ko­rzy­ści ze współpra­cy mi­ędzy pra­cow­ni­ka­mi rów­nież w obrębie roz­wi­ązań umo­żli­wia­jących za­rządza­nie za­so­ba­mi przed­si­ębior­stwa (ERP).

Dla­cze­go wy­ko­rzy­sta­nie współpra­cy w ra­mach sys­te­mu ERP jest wa­żne? Prze­de wszyst­kim umo­żli­wia ono bar­dziej ela­stycz­ne i szyb­sze re­ago­wa­nie na wy­zwa­nia. Po­nad­to zwi­ęk­sza przej­rzy­sto­ść w obrębie za­cho­dzących pro­ce­sów oraz umo­żli­wia wy­ko­rzy­sta­nie zdo­by­tych in­for­ma­cji w ce­lu za­po­bie­ga­nia przy­szłym pro­ble­mom.

Po­przez do­stęp­no­ść zin­te­gro­wa­nych na­rzędzi współpra­ca w przed­si­ębior­stwie jest obec­nie ła­twiej­sza niż do­tych­czas. No­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia ERP są two­rzo­ne z za­my­słem by­cia spo­łecz­no­ścio­wy­mi. Ozna­cza to, że użyt­kow­ni­cy ko­rzy­sta­ją z plat­for­my jed­na­ko­wo, współpra­cu­jąc ze so­bą wo­kół przedmio­tu dzia­łal­no­ści lub trans­ak­cji w ra­mach sys­te­mu ERP. Zbli­ża to lu­dzi z różnych dzia­łów, którzy dzie­lą się swo­ją wie­dzą, i w efek­cie, zwi­ęk­sza­ją pro­duk­tyw­no­ść. Ta­kie roz­wi­ąza­nie pro­mu­je współpra­cę rów­nież na ze­wnątrz fir­my, po­pra­wia­jąc ko­mu­ni­ka­cję z klien­ta­mi i do­staw­ca­mi. Do­dat­ko­wo umo­żli­wia ono ła­twiej­szy do­stęp do da­nych, dzi­ęki cze­mu de­cy­zje są po­dej­mo­wa­ne szyb­ciej i sku­tecz­niej.

Ela­stycz­ne roz­wi­ąza­nia ERP po­zwa­la­ją na in­te­rak­cję użyt­kow­ni­ków w cza­sie rze­czy­wi­stym, bez po­trze­by dys­ku­sji w ze­wnętrz­nym śro­do­wi­sku, ta­kim jak Mi­cro­soft Yam­mer czy Ji­ve. Funk­cje współpra­cy ty­pu wia­do­mo­ści, po­wia­do­mie­nia o do­stęp­no­ści czy no­ty­fi­ka­cje, otrzy­mu­ją za­rów­no użyt­kow­ni­cy (ja­ko we­wnętrz­na funk­cja ERP), jak i oso­by nie będące użyt­kow­ni­ka­mi ERP (w for­mie por­ta­lu lub apli­ka­cji). Oso­by ko­rzy­sta­jące z te­go roz­wi­ąza­nia mo­gą do­sto­so­wać spo­sób swo­jej pra­cy bez zmia­ny śro­do­wi­ska.

Wpro­wa­dze­nie zin­te­gro­wa­nej współpra­cy w przed­si­ębior­stwie li­kwi­du­je ba­rie­ry we­wnątrz or­ga­ni­za­cji oraz po­zwa­la na prze­pływ in­for­ma­cji w ca­łej gru­pie. Umo­żli­wia to po­wsta­nie śro­do­wi­ska, w którym dzie­le­nie się po­my­sła­mi i do­ku­men­to­wa­nie ich na­stępu­je we­wnątrz sys­te­mu ERP w cza­sie rze­czy­wi­stym. Eli­mi­nu­je to, w prze­ci­wie­ństwie do np. roz­mów te­le­fo­nicz­nych, mo­żli­wo­ść utra­ce­nia po­zy­ska­nych da­nych.

Wy­ko­rzy­sta­nie me­cha­ni­zmów zna­nych z sie­ci spo­łecz­no­ścio­wych po­zwa­la użyt­kow­ni­kom na szyb­kie dzie­le­nie sie in­for­ma­cja­mi i od­bie­ra­nie ich we­wnątrz sys­te­mu ERP. Do­brze zna­ne funk­cjo­nal­no­ści sie­ci spo­łecz­no­ścio­wych, ta­kie jak ka­na­ły wia­do­mo­ści, hasz­ta­gi, ak­tu­ali­za­cje sta­tu­sów czy sub­skryp­cje, uła­twia­ją wy­mia­nę i dys­try­bu­cję in­for­ma­cji, po­rad, dzia­łań czy opi­nii. To z ko­lei przy­spie­sza roz­wi­ązy­wa­nie pro­ble­mów oraz za­uwa­że­nie no­wych mo­żli­wo­ści bi­zne­so­wych. Wa­żna w tym pro­ce­sie jest mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sta­nia wspól­nej wie­dzy, do­świad­cze­nia oraz umie­jęt­no­ści.

Wraz z roz­prze­strze­nie­niem się urządzeń prze­no­śnych i po­pu­la­ry­za­cją kon­cep­cji BYOD, sta­ła obec­no­ść pra­cow­ni­ków w biu­rze sta­je się co­raz bar­dziej zbęd­na. Wy­ni­ka­jąca ze współpra­cy ła­two­ść po­zy­ska­nia in­for­ma­cji wspo­ma­ga ten pro­ces, po­zwa­la­jąc użyt­kow­ni­ko­wi na sub­skryp­cję je­dy­nie tych in­for­ma­cji, których po­trze­bu­je i kie­dy ich po­trze­bu­je.

War­to rów­nież za­uwa­żyć mo­żli­wo­ść two­rze­nia baz wie­dzy, które mo­gą po­wsta­wać dla wa­żnych i in­te­re­su­jących te­ma­tów oraz być do­stęp­ne dla sta­łych lub tym­cza­so­wych użyt­kow­ni­ków sys­te­mu ERP. Za po­mo­cą wy­ko­rzy­sta­nia ta­kich na­rzędzi jak hasz­ta­gi, użyt­kow­ni­cy mo­gą szu­kać ści­śle okre­ślo­nych in­for­ma­cji lub da­nych o kon­kret­nych pro­ce­sach bi­zne­so­wych. Jest to przy­dat­ne zwłasz­cza pod­czas za­trud­nia­nia no­wych pra­cow­ni­ków, jak rów­nież w cza­sie wpro­wa­dza­nia zmian w pro­ce­sach bi­zne­so­wych. In­for­ma­cje prze­cho­wy­wa­ne w sys­te­mie ERP są do­stęp­ne dla ca­łej fir­my.

Dy­sku­sje umo­żli­wia­ją po­wsta­wa­nie no­wych roz­wi­ązań, a crowd­so­ur­cing stwa­rza no­we spo­so­by wy­mia­ny po­my­słów we­wnątrz fir­my.

Na­rzędzia no­wo­cze­sne­go sys­te­mu ERP ofe­ru­ją nie tyl­ko du­żą ela­stycz­no­ść współpra­cy bi­zne­so­wej, ale rów­nież po­zwa­la­ją użyt­kow­ni­kom na per­so­na­li­za­cję i wy­bór jak i kie­dy będą z nich ko­rzy­stać. Przy­kła­do­wo: użyt­kow­ni­cy mo­gą two­rzyć nie­for­mal­ne gru­py i wspól­nie pra­co­wać nad kon­kret­nym za­gad­nie­niem lub pro­jek­tem, a na­stęp­nie, po za­ko­ńcze­niu pra­cy, roz­wi­ązać gru­py. Mo­gą rów­nież wy­bie­rać in­for­ma­cje po­przez śle­dze­nie od­po­wied­nich ka­na­łów i otrzy­my­wa­nie po­wia­do­mień o wszel­kich zmia­nach w sys­te­mie ERP po­wi­ąza­nych m.in. z kon­kret­nym klien­tem lub pro­jek­tem. W tym mo­de­lu użyt­kow­ni­cy sa­mi mo­gą upo­rząd­ko­wać in­for­ma­cje, których po­trze­bu­ją. Wy­ko­rzy­sta­nie w sys­te­mie ERP sub­skryp­cji czy in­for­ma­cji na żąda­nie, to coś, cze­go nie ofe­ru­ją po­zo­sta­łe na­rzędzia wspie­ra­jące współpra­cę.

Wła­ści­wa współpra­ca za­pew­nia prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną i jest nie­zbęd­na dla przy­szłej ren­tow­no­ści wszyst­kich firm, zwłasz­cza tych dzia­ła­jących na nie­sta­bil­nych ryn­kach, w których za­cho­dzą bar­dzo zło­żo­ne pro­ce­sy. Wła­ści­wa współpra­ca za­pew­nia lep­szą przej­rzy­sto­ść oraz uspraw­nia re­la­cje za­cho­dzące mi­ędzy różny­mi dzia­ła­mi. Jed­nak nie tyl­ko wiel­kie fir­my, ale rów­nież ma­łe i śred­nie przed­si­ębior­stwa, mo­gą od­nie­ść ko­rzy­ści. Na­rzędzia uspraw­niające współpra­cę umo­żli­wia­ją im do­ku­men­ta­cję in­for­ma­cji, wy­ższy po­ziom kon­tro­li oraz mo­żli­wo­ść śle­dze­nia prze­bie­gu za­cho­dzących pro­ce­sów.

Ro­zwi­ąza­nia uła­twia­jące współpra­cę za­częły zmie­niać spo­sób dzia­ła­nia firm. Pra­cow­ni­cy po­trze­bu­ją wi­ęcej in­for­ma­cji do­stęp­nych na żąda­nie. Po­nad­to chcą ko­rzy­stać z tech­no­lo­gii, których spo­sób dzia­ła­nia jest im zna­ny. War­to śle­dzić za­cho­dzące zmia­ny, po­nie­waż na­rzędzia umo­żli­wia­jące współpra­cę w ra­mach sys­te­mu ERP ozna­cza­ją ko­rzy­ści dla ca­łe­go przed­si­ębior­stwa.

Piotr Krzysz­to­por­ski, dy­rek­tor ds. kon­sul­tin­gu IT, Epi­cor So­ftwa­re Po­land

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Epi­cor So­ftwa­re Po­land

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści