Ja­ko­ść w le­asin­gu w Pol­scePoprzedni artykuł 

Jak wy­ni­ka z ba­dań „Ja­ko­ść w le­asin­gu w Pol­sce” prze­pro­wa­dzo­nych przez PMR Re­se­arch na zle­ce­nie BZ WBK Le­asing:

  • z tej for­my fi­nan­so­wa­nia ko­rzy­sta już 42% ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw w Pol­sce;
  • fir­my le­asin­go­we w opi­nii nie­mal wszyst­kich ba­da­nych (94%) pre­zen­tu­ją ela­stycz­ne po­de­jście w za­kre­sie do­pa­so­wa­nia wa­run­ków ofer­ty do po­trzeb klien­ta.
  • fir­my z seg­men­tu ma­łych i śred­nich przed­si­ębiorstw wy­ko­rzy­stu­jące le­asing aż w 89% przy­pad­kach pla­nu­ją dal­sze ko­rzy­sta­nie z tej for­my fi­nan­so­wa­nia, nie­mal za­wsze u te­go sa­me­go do­staw­cy (90%).

We­dług ba­da­nia z usług le­asin­gu w Pol­sce ko­rzy­sta obec­nie czte­ry na dzie­si­ęć przed­si­ębiorstw w sek­to­rze MŚP (42%), przy czym od­se­tek ten jest zróżni­co­wa­ny w za­le­żno­ści od wiel­ko­ści firm – 40% firm ma­łych (za­trud­nia­jących od 1 do 49 pra­cow­ni­ków) oraz 51% firm śred­nich (od 50 do 249 pra­cow­ni­ków). Głów­nym kry­te­rium wy­bo­ru ofer­ty le­asin­go­wej jest atrak­cyj­ny po­ziom fi­nan­so­wy ofer­ty (68%). Dla co czwar­tej fir­my rów­nie wa­żne w ofer­cie jest to czy wcze­śniej współpra­co­wa­ła z da­nym podmio­tem fi­nan­su­jącym. Do­dat­ko­wo bli­sko co 10 przed­si­ębior­ca ko­rzy­sta z usług do­rad­cy le­asin­go­we­go, w które­go ban­ku ma kon­to fir­mo­we.

- Obec­nie istot­na jest nie tyl­ko atrak­cyj­na ofer­ta ce­no­wa, ale i ja­ko­ść ob­słu­gi. Ten czyn­nik w głów­nej mie­rze de­cy­du­je dzi­siaj, czy fir­ma po­dej­mie de­cy­zję o sko­rzy­sta­niu z ofer­ty fi­nan­so­wa­nia da­ne­go le­asin­go­daw­cy. Przed­si­ębior­cy po­szu­ku­ją przede wszyst­kim spraw­dzo­ne­go part­ne­ra, który ofe­ru­je sta­bil­ne wa­run­ki fi­nan­so­wa­nia oraz jest w sta­nie za­pew­nić kom­plek­so­wą ob­słu­gę pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści, wy­kra­cza­jącą już po­nad le­asing da­ne­go ro­dza­ju środ­ka tr­wa­łe­go, ale rów­nież part­ne­ra ofe­ru­jące­go kom­plek­so­wą ob­słu­gę fi­nan­so­wą ja­ka pły­nie ze współpra­cy firm z ści­śle po­wi­ąza­nych z naj­wi­ęk­szy­mi pol­ski­mi gru­pa­mi ban­ko­wy­mi – pod­kre­śla To­masz Su­daj, Dy­rek­tor Za­rządza­jący ds. Stra­te­gii Ryn­ko­wej BZ WBK Le­asing.

Re­kor­do­wa bra­nża – ja­ko­ść bu­du­je wy­ni­ki

Bra­nża le­asin­gu w 2013 r. od­no­to­wa­ła wzrost na po­zio­mie 7% w sto­sun­ku do re­kor­do­we­go jak do­tąd w bra­nży 2008 ro­ku. Zgod­nie z da­ny­mi Zwi­ąz­ku Pol­skie­go Le­asin­gu (ZPL) w ze­szłym ro­ku sfi­nan­so­wa­no środ­ki tr­wa­łe o łącz­nej war­to­ści 35,3 mld zł, a dy­na­mi­ka r/r wy­nio­sła 13%.

- Z na­szej per­spek­ty­wy trend wzro­sto­wy ca­łej bra­nży będzie się wzmac­niał. Bio­rąc pod uwa­gę na­sze pro­gno­zy rok 2014 będzie okre­sem wzro­stów na po­dob­nym po­zio­mie z ja­kim mie­li­śmy do czy­nie­nia pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku. Spo­dzie­wa­my się moc­ne­go od­bi­cia w bra­nży bu­dow­la­no­-mon­ta­żo­wej, a okres prze­jścio­wy w rol­nic­twie przed ogło­sze­niem za­ło­żeń Pro­gra­mu Ro­zwo­ju Ob­sza­rów Wiej­skichPROW 2014–2020 po­wi­nien być do­bry dla naj­wi­ęk­szych gra­czy na ryn­ku. Dzi­ęki roz­bu­do­wa­nej sie­ci do­staw­ców i wy­spe­cja­li­zo­wa­nym sie­ciom sprze­da­ży fir­my mo­gą być bli­sko ak­tu­al­nych po­trzeb in­we­sty­cyj­nych rol­ni­ka i z pew­no­ścią będą w sta­nie za­ofe­ro­wać mu spe­cjal­ne, do­sto­so­wa­ne do ocze­ki­wań roz­wi­ąza­nia, które po­zwo­lą przed­si­ębior­com rol­nym, zgod­nie z za­ło­że­nia­mi, re­ali­zo­wać za­pla­no­wa­ne in­we­sty­cje, na­wet w przy­pad­ku bra­ku wspar­cia środ­ków z pro­gra­mu – stwier­dza To­masz Su­daj.Wy­zwa­nie przed ja­kim obec­nie sto­imy, to utrzy­ma­nie do­tych­cza­so­we­go po­zio­mu ja­ko­ści ob­słu­gi klien­tów i dal­szy roz­wój de­dy­ko­wa­nej dla ka­żdej bra­nży ofer­ty przy pro­fe­sjo­nal­nym za­an­ga­żo­wa­niu sił sprze­da­ży. Na­sze ba­da­nia po­twier­dza­ją ten kie­ru­nek roz­wo­ju.  do­da­je.

W opi­nii ba­da­nych przez BZ WBK Le­asing przed­si­ębior­ców, pra­cow­ni­cy firm le­asin­go­wych są bar­dzo za­an­ga­żo­wa­ni w sprze­daż pro­duk­tów (92%), przed­sta­wia­ją ofer­tę w spo­sób sa­tys­fak­cjo­nu­jący klien­ta za­rów­no w za­kre­sie ilo­ści, jak i ja­ko­ści pre­zen­to­wa­nych in­for­ma­cji na te­mat ofe­ro­wa­nych pro­duk­tów. W opi­nii zde­cy­do­wa­nej wi­ęk­szo­ści ba­da­nych (85%), pre­zen­to­wa­na ofer­ta le­asin­go­wa jest kom­plet­na, czy­tel­nie opi­sa­na, a przede wszyst­kim zro­zu­mia­ła dla od­bio­ry le­asin­gu.

Po­jaz­dy i ma­szy­ny naj­po­pu­lar­niej­sze

Fir­my ma­ją mo­żli­wo­ść sfi­nan­so­wa­nia na za­sa­dzie le­asin­gu sze­re­gu in­we­sty­cji (wy­kres 2). Jak wy­ni­ka z ni­niej­sze­go ba­da­nia spo­śród ob­sza­rów, ja­kie klien­ci fi­nan­su­ją za po­śred­nic­twem firm le­asin­go­wych, wy­ra­źnie prze­wa­ża ofer­ta le­asin­gu po­jaz­dów (82%). Niem­niej Klient na ryn­ku mo­że wy­brać prak­tycz­nie ka­żdy przedmiot le­asin­gu. War­to jed­nak do­dat­ko­wo pod­kre­ślić, że w przy­pad­ku do­syć sze­ro­kie­go seg­men­tu po­jaz­dów (w tym głów­nie au­to­bu­sy, po­jaz­dy ci­ęża­ro­we pow. 3,5 t, ci­ągni­ki sio­dło­we, au­ta oso­bo­we), wg ZPL, struk­tu­ra fi­nan­so­wa­nia środ­ków tr­wa­łych za 2013 r. po­ka­zu­je, że ko­lej­ną sil­ną gru­pą fi­nan­so­wych środ­ków tr­wa­łych są ma­szy­ny, których udział w struk­tu­rze wy­no­si pra­wie 33% w sto­sun­ku do 59%, ja­kie sta­no­wią po­jaz­dy, kie­dy mówi­my o ak­ty­wach sfi­nan­so­wa­nych tak le­asin­giem, jak i po­życz­ką. Niem­niej, kie­dy mówi­my o fi­nan­so­wa­niu ak­ty­wów tyl­ko na dro­dze po­życz­ki, pro­por­cja się od­wra­ca. Ma­szy­ny obej­mu­ją 75% w sto­sun­ku do nie­ca­łych 22%, ja­kie przy­pa­da­ją w udzia­le po­jaz­dom. Tyl­ko nie­znacz­na część firm ko­rzy­sta z usług le­asin­gu w za­kre­sie IT czy sprzętu biu­ro­we­go oraz w ob­sza­rze nie­ru­cho­mo­ści.

- Po­wy­ższe wy­ni­ki po­twier­dza­ją, że mo­to­rem na­pędo­wym ca­łej bra­nży le­asin­gu są po­jaz­dy oraz ma­szy­ny. Z da­nych ZPL wy­ni­ka, że na­sza spółka w dal­szym ci­ągu po­zo­sta­je li­de­rem w seg­men­cie ma­szyn i urządzeń, za­my­ka­jąc mi­nio­ny rok wy­ni­kiem 1,15 mld zł i re­je­stru­jąc wzrost na po­zio­mie 25% r/r. – pod­kre­śla To­masz Su­daj. – Klien­ci z seg­men­tu MŚP są bar­dzo sil­nie zo­rien­to­wa­ny na le­asing (ten seg­ment sta­no­wi obec­nie ok. 80% ryn­ku le­asingu) i jest je­go głów­nym od­bior­cą, po­wo­du­jąc, że ta ka­te­go­ria do­mi­nu­je rów­nież w da­nych bra­nżo­wych ZPL. Co bar­dziej istot­ne, z na­sze­go ba­da­nia wy­ni­ka, że bli­sko co trze­ci śred­ni przed­si­ębior­ca (30%) ko­rzy­sta­jący z le­asingu fi­nan­su­je w ten spo­sób rów­nież ma­szy­ny pro­duk­cyj­ne. To, co do­dat­ko­wo jest istot­ne, to fakt, że Klien­ci, wy­bie­ra­jąc na­szą ofer­tę, do­ce­nia­ją jej sze­ro­ką do­stęp­no­ść i bar­dzo wy­so­ką ja­ko­ść. Prze­wi­du­je­my, że za­in­te­re­so­wa­nie przed­si­ębior­ców fi­nan­so­wa­niem za pośred­nictwem le­asingu in­we­sty­cji w sze­ro­ko ro­zu­mia­ny park ma­szy­no­wy z ro­ku na rok będzie ro­sło. Stąd też chce­my wci­ąż roz­wi­jać na­szą ofer­tę w tej ka­te­go­rii środ­ków tr­wa­łych i umac­niać da­lej na­szą po­zy­cję na ryn­ku. Z ro­ku na rok ob­ser­wu­je­my rów­nież co­raz wi­ęk­sze za­in­te­re­so­wa­nie ze stro­ny Klien­tów po­życz­ką, ja­ko for­mą fi­nan­so­wa­nia na­by­wa­nych środ­ków, w szcze­gól­no­ści wła­śnie ma­szyn i urządzeń. Dzi­ęki te­mu udział po­życz­ki w sto­sun­ku do le­asingu w ca­łym ryn­ku le­asingowym sta­no­wi w chwi­li obec­nej już po­nad 14%. – do­da­je.

Lo­jal­no­ść w ce­nie – si­ła przy­zwy­cza­je­nia

Po za­chęce­niu po­ten­cjal­ne­go przed­si­ębior­cy do ko­rzy­sta­nia z le­asin­gu, le­asin­go­daw­ca mo­że po­zy­skać sta­łe­go i lo­jal­ne­go klien­ta. Po­twier­dza­ją to da­ne z ba­da­nia PMR na zle­ce­nie BZ WBK Le­asing – fir­my z seg­men­tu MŚP wy­ko­rzy­stu­jące le­asing w 87% przy­pad­ków pla­nu­ją dal­sze ko­rzy­sta­nie z tej for­my fi­nan­so­wa­nia u te­go sa­me­go le­asingodawcy – aż 90% wska­zań.

- Atrak­cyj­no­ść ofer­ty to oczy­wi­ście ce­na, ale ta­kże, je­śli nie głów­nie, ja­ko­ści ob­słu­gi klien­tów. Dla przed­si­ębior­ców wa­żne jest bo­wiem co otrzy­ma­ją w pa­kie­cie od fir­my le­asin­go­wej, co mo­żna okre­ślić naj­pro­ściej war­to­ścią do­da­ną do umo­wy. Do tych ele­men­tów za­li­cza się przede wszyst­kim otwar­to­ść, uprzej­mo­ść i przy­go­to­wa­nie me­ry­to­rycz­ne do­rad­ców, czas re­ak­cji na ew. za­py­ta­nia i wąt­pli­wo­ści klien­tów, czy też otwar­to­ść na ne­go­cja­cje wa­run­ków umo­wy. – stwier­dza Da­niel Mro­zek, Dy­rek­tor Mar­ke­tin­gu i Wspar­cia Sprze­da­ży BZ WBK Le­asing. – Je­śli Klient zde­cy­du­je się po­zo­stać z do­tych­cza­so­wym le­asin­go­daw­cą, to sta­no­wi to po­twier­dze­nie wy­so­kiej ja­ko­ści i za­ufa­nia w ra­mach obec­nej współpra­cy – czy to bez­po­śred­nio z fir­mą le­asin­go­wą, czy też ban­kiem oraz do­świad­cze­nia in­nych osób, które mo­gą przy­szłym le­asin­go­bior­com do­ra­dzić lub po­le­cić naj­bar­dziej atrak­cyj­ną ob­słu­gę w tym za­kre­sie. Zau­wa­ża­my, że w wy­bo­rze pierw­sze­go le­asin­go­daw­cy co­raz bar­dziej istot­ne zna­cze­nie dla przed­si­ębior­ców ma sze­ro­ka ofer­ta pro­duk­tów fi­nan­so­wych ja­kie ofe­ru­je nie tyl­ko sa­ma fir­ma le­asin­go­wa, ale podmio­ty z nią po­wi­ąza­ne. Stąd też za­kła­da­my, że ro­snąć będzie atrak­cyj­no­ść wśród przed­si­ębior­ców ofert firm le­asin­go­wych dzia­ła­jących w ra­mach grup ban­ko­wych po­sia­da­jących rów­nież atrak­cyj­ny wa­chlarz do­dat­ko­wych usług fi­nan­so­wych dla firm.  – do­da­je.

Pe­łne wy­ni­ki ba­da­nia oraz ra­port „Ja­ko­ść w le­asin­gu w Pol­sce” są do­stęp­ne na stro­nie BZ WBK Le­asing – http://le­asin­g24.pl

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my BZ WBK Le­asing
pho­to cre­dit: Ch­ri­s_J via pho­to­pin cc

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści