Pe­łna au­to­ma­ty­za­cja przy two­rze­niu re­gio­nal­nych wy­dań ga­zet i cza­so­pism – Puz­zle­Flow Au­to­ma­torPoprzedni artykuł 

Ro­zwi­ąza­nie z ofer­ty In­fo­sys­tems SA (li­de­ra w dzie­dzi­nie zin­te­gro­wa­nych sys­te­mów za­rządza­nia w bra­nżach po­li­gra­ficz­nej, wy­daw­ni­czej i opa­ko­wa­nio­wej  i wła­ści­cie­la tech­no­lo­gii Puz­zle­Flow) – Puz­zle­Flow Au­to­ma­tor – wy­ko­rzy­stu­je funk­cję „PDF stam­pin­g”, aby umo­żli­wić wy­daw­cy dzien­ni­ka USA To­day oraz in­nym pe­łną au­to­ma­ty­za­cję przy two­rze­niu re­gio­nal­nych wy­dań ga­zet i cza­so­pism. War­to wspo­mnieć, że na mo­cy po­wo­ła­ne­go nie­daw­no do ży­cia jo­in­t-ven­tu­re pod na­zwą Puz­zle­Flow Me­dia Tech­no­lo­gies (PMT)In­fo­sys­tems SA udzie­li­ła w ostat­nim cza­sie Di­gi­tal 66 (wio­dące­mu in­te­gra­to­ro­wi roz­wi­ązań so­ftwa­re­’o­wych w re­gio­nie północ­no­ame­ry­ka­ńskim) praw do uży­wa­nia na­zwy i zna­ku to­wa­ro­we­go Puz­zle­Flow w dzia­ła­niach zwi­ąza­nych ze sprze­da­żą, dys­try­bu­cją i li­cen­cjo­no­wa­niem roz­wi­ązań ba­zu­jących na tej tech­no­lo­gii, pro­wa­dzo­nych na ryn­ku obu Ame­ryk.

Zau­to­ma­ty­zo­wa­ne two­rze­nie re­gio­nal­nych wy­dań dzien­ni­ka USA To­day re­ali­zo­wa­ne jest od czerw­ca 2013 ro­ku. Ta po­zy­cja wy­daw­nic­twa Gan­nett, o na­kła­dzie prze­kra­cza­jącym 3,2 mln eg­zem­pla­rzy, jest dru­ko­wa­na w różnych lo­ka­li­za­cjach w ca­łym kra­ju. Ozna­cza to, że nie­które re­kla­my z wy­da­nia kra­jo­we­go mo­gą – sto­sow­nie do wy­mo­gów za­ma­wia­jące­go – mieć pe­łny za­si­ęg. Na­to­miast in­ni re­kla­mo­daw­cy ocze­ku­ją umiesz­cza­nia re­klam je­dy­nie w okre­ślo­nym re­gio­nie lub gru­pie re­gio­nów. Do­dat­ko­wo ele­men­ty ta­kie jak np. pro­gram te­le­wi­zyj­ny, ta­kże ma­ją nie­co in­ną po­stać w po­szcze­gól­nych re­gio­nach kra­ju. Wpraw­dzie ta­ka dy­wer­sy­fi­ka­cja tre­ści za­wsze by­ła mo­żli­wa i często prak­ty­ko­wa­na, ale w prze­szło­ści de­cy­do­wał o niej zło­żo­ny pro­ces, wy­ma­ga­jący kil­ku pa­kie­tów opro­gramowania i ma­nu­al­nej ob­słu­gi z mo­dy­fi­ka­cja­mi wpro­wa­dza­ny­mi ręcz­nie na po­szcze­gól­nych stro­nach. W przy­pad­ku dzien­ni­ka USA To­day ca­ły pro­ces zauto­ma­ty­zo­wa­no wy­ko­rzy­stu­jąc sys­tem Puz­zle­Flow, który po­sia­da funk­cjo­nal­no­ść okre­śla­ną mia­nem „PDF stam­pin­g”.

Mówi Ri­chard La­fram­bo­ise, part­ner za­rządza­jący Di­gi­tal 66: „Z wy­daw­nic­twa Gan­nett, pla­nu­jące­go da­ną pu­bli­ka­cję, otrzy­mu­je­my plik za­wie­ra­jący me­ta­-da­ne Dzi­ęki te­mu nasz sys­tem uzy­sku­je in­for­ma­cje o tym, gdzie po­szcze­gól­ne stro­ny będą dru­ko­wa­ne, która tre­ść jest wspól­na oraz ja­kie ele­men­ty na stro­nie ma­ją cha­rak­ter lo­kal­ny. Jed­no­cze­śnie prze­twa­rza on różne stro­ny lub nie­za­le­żne ele­men­ty – jak np. od­dziel­ne re­kla­my — słu­żące do re­gio­na­li­za­cji stron po­szcze­gól­nych, lo­kal­nych wy­dań ga­ze­ty. Dy­na­micz­nie sto­so­wa­ne są różne re­gu­ły, li­nie ci­ęcia, ram­ki, a na­wet tekst wo­kół re­gio­nal­nych re­klam, o ile jest to wy­ma­ga­ne”.

Sy­stem na­rzu­ca stro­ny ba­zo­we, zaś me­ta­-da­ne z wy­daw­nic­twa Gan­nett słu­żą do roz­miesz­cza­nia re­gio­nal­nych tre­ści oraz wy­zna­cza­nia (tzw. „stem­plo­wa­nia”) po­zy­cji.

„Ca­ły ci­ężar pra­cy spo­czy­wa na na­tyw­nych bi­blio­te­kach PDF Puz­zle­Flow,  oraz opro­gra­mo­wa­niu, które śle­dzi mi­ędzy in­ny­mi stro­ny re­klam, pli­ki, in­for­ma­cje zna­ko­wa­nia (stam­ping) i in­for­ma­cje o ukła­dzie stro­ny” – wy­ja­śnia Ri­chard La­fram­bo­ise.

Josh Franz, ana­li­tyk sys­te­mu pro­duk­cyj­ne­go w Puz­zle­Flow So­lu­tions pod­kre­śla, że tech­no­lo­gia ta mo­że rów­nież zna­le­źć za­sto­so­wa­nie u mniej­szych wy­daw­ców: „Do­sto­so­wa­li­śmy to roz­wi­ąza­nie dla du­że­go klien­ta, ja­kim jest Gan­nett oraz dla in­nych firm po­dob­nej wiel­ko­ści, ale na­sza tech­no­lo­gia mo­że z po­wo­dze­niem słu­żyć ta­kże mniej­szym wy­daw­com. Mniej­sze wy­daw­nic­twa mo­gą sko­rzy­stać z hy­bry­do­we­go OPI, po­dob­ne­go do zna­ko­wa­nia „stam­ping”, aby za­po­biec uszko­dze­niom re­klam pod­czas two­rze­nia ukła­du da­nej stro­ny. Puz­zle­Flow okre­śla to mia­nem zauto­ma­ty­zo­wa­ne­go pre­-pro­ces­sin­gu re­klam.”

Za­sad­ni­czo, sys­tem Puz­zle­Flow Au­to­ma­tor wstęp­nie przy­go­to­wu­je prze­gląda­nie tre­ści w fa­zie przy­go­to­wal­ni – spraw­dza­nie, ko­rek­ta re­kla­my – za­rów­no, gdy są one do­star­cza­ne jak rów­nież przy­go­to­wy­wa­ne na miej­scu w wy­daw­nic­twie, co w wie­lu przy­pad­kach od­by­wa się na kil­ka dni przed ich umiesz­cze­niem w dru­ko­wa­nym wy­da­niu ga­ze­ty. For­mat, se­pa­ra­cje barw­ne, ja­ko­ść i tym po­dob­ne ele­men­ty są we­ry­fi­ko­wa­ne w opar­ciu o in­for­ma­cje po­bie­ra­ne z nie­za­le­żne­go sys­temu za­ma­wia­nia re­klam i w ra­zie po­trze­by wpro­wa­dza­ne są drob­ne ko­rek­ty — często au­to­ma­tycz­nie i sto­sow­nie do zin­dy­wi­du­ali­zo­wa­nych po­trzeb.

„Wy­ko­ny­wa­ne na eta­pie przy­go­to­wal­ni spraw­dza­nie re­klam nie jest no­wo­ścią w bra­nży – mówi Josh Franz. – Do te­go ce­lu mo­żna wy­ko­rzy­stać ca­ły sze­reg roz­wi­ązań. Za­le­tą sys­te­mu oparte­go na roz­wi­ąza­niu Puz­zle­Flow Au­to­ma­tor jest to, że fi­nal­na, znor­ma­li­zo­wa­na (prze­kszta­łco­na do for­ma­tu PDF przez sys­tem Puz­zle­Flow , gdy jest to po­trzeb­ne) i zwe­ry­fi­ko­wa­na re­klama jest – tak jak ozna­czo­na (stam­ped) re­kla­ma w przy­pad­ku wy­daw­nic­twa Gan­nett – umiesz­cza­na na fi­nal­nej stro­nie w fa­zie prze­twa­rza­nia, a nie pod­czas two­rze­nia ukła­du da­nej stro­ny. Jest to gwa­ran­cją za­bez­pie­cze­nia in­te­gral­no­ści i nie­zmien­no­ści pli­ku z da­ną re­kla­mą i jest zde­cy­do­wa­nie bar­dziej bez­piecz­ne”.

W zwi­ąz­ku z tym, że nie wszyst­kie wy­daw­nic­twa ma­ją ta­kie za­so­by jak Gan­nett i nie mo­gą do­star­czyć me­ta­-da­nych do­ty­czących pla­no­wa­nia, sys­tem Puz­zle­Flow Au­to­ma­tor za­pew­nia za­stęp­cze ele­men­ty EPS lub PDF o ni­ższej roz­dziel­czo­ści, które mo­gą być obra­ca­ne i których roz­miar mo­żna do­wol­nie zmie­niać. Owe za­stęp­cze ele­men­ty są roz­miesz­cza­ne pod­czas two­rze­nia ukła­du, a nie fi­nal­ne­go pli­ku PDF. Gdy fi­nal­na stro­na jest dru­ko­wa­na (PS lub PDF) i prze­twa­rza­na przez sys­tem Puz­zle­Flow Au­to­ma­tor, ca­ło­ść jest spraw­dza­na i za­pi­sy­wa­na ja­ko PDF (je­śli nie jest już pli­kiem PDF). Na­stęp­nie rze­czy­wi­sty plik z re­kla­mą jest umiesz­cza­ny w miej­scu, w którym znaj­do­wał się ele­ment za­stęp­czy.

„Ma to wie­le za­let dla pu­bli­ka­cji re­ali­zo­wa­nych przez mniej­sze wy­daw­nic­twa – mówi Josh Franz. – Fi­nal­ne pli­ki stron są mniej­sze, szyb­ciej za­pi­su­je się je z sys­te­mu two­rze­nia ukła­du, szyb­ciej prze­sy­ła przez sieć, a przede wszyst­kim mniej skom­pli­ko­wa­ne jest prze­twa­rza­nie stron da­nej pu­bli­ka­cji. Co jesz­cze wa­żniej­sze, tech­ni­ka ta za­pew­nia ko­lej­ny po­ziom za­bez­pie­czeń dla za­cho­wa­nia in­te­gral­no­ści pli­ków z po­szcze­gól­ny­mi re­kla­ma­mi”.

W zwi­ąz­ku z tym, że błędy mo­gą po­ja­wić się, gdy plik jest „u­miesz­cza­ny” w ukła­dzie stro­ny i mo­gą one zo­stać za­twier­dzo­ne przy za­pi­sy­wa­niu do Po­st­scrip­tu lub pli­ku PDF, tech­ni­ka mon­to­wa­nia pod­czas pro­duk­cji fi­nal­nych ele­men­tów stro­ny w for­mie PDF eli­mi­nu­je ta­ką mo­żli­wo­ść.

„Tech­no­lo­gia ta jest po­dob­na do znacz­ni­ków (stam­ping) uży­wa­nych w wy­daw­nic­twie Gan­nett i mo­że z niej z po­wo­dze­niem ko­rzy­stać ka­żdy wy­daw­ca – pod­kre­śla Josh Franz. – Na przy­kład, jest ona obec­nie sto­so­wa­na w sys­te­mie Puz­zle­Flow u ta­kich wy­daw­ców jak Pio­ne­er Press, The Vil­la­ges Da­ily Sun czy też News Pu­bli­shing Co., a ta­kże  w wy­daw­nic­twie Bau­er”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści