Stora Enso poinformowała o wynikach finansowych za 3. kwartał 2015. Jej przychody ze sprzedaży wyniosły w nim 2,5 mld euro, co oznacza rezultat niemal identyczny jak ten osiągnięty w analogicznym okresie ub.r. Wyłączając narażony na strukturalny spadek popytu dział papierów graficznych oraz wydzielone jednostki biznesowe, sprzedaż całej grupy wzrosła o 4,9%, głównie dzięki obrotom zrealizowanym przez celulozownię Montes del Plata w Urugwaju oraz za sprawą sprzyjających różnic kursowych.
Zysk operacyjny EBIT firmy Stora Enso za 3. kwartał br. wyniósł 246 mln euro, co oznacza wzrost rzędu 17,1% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. Z kolei marża zysku brutto zwiększyła się do poziomu 9,8% (przy 8,4% przed rokiem), w czym duża zasługa sprzedaży odnotowanej przez wspomniane już zakłady w Urugwaju, korzystnej sytuacji na rynkach walutowych oraz niższych kosztów pozyskiwania włókien drzewnych, niezbędnych do produkcji. Przepływy gotówkowe Stora Enso z działalności operacyjnej zamknęły się w 3. kwartale br. kwotą 484 mln euro (przy 257 mln euro przed rokiem); ich wartość po odliczeniu wydatków inwestycyjnych wyniosła 234 mln euro (28 mln euro w 3. kwartale 2014).
Firma podała również skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze trzy kwartały tego roku. Przychody ze sprzedaży, zrealizowane przez całą grupę, spadły w tym okresie o 1,4%. Jednak – nie uwzględniając działu papierów graficznych i wydzielonych jednostek biznesowych – odnotowany został wzrost o 4,1%. W porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami ub.r. znacząco zwiększył się zysk operacyjny EBIT – o 12%. Wpływ na to miały przede wszystkim sprzyjające różnice kursowe i niższe koszty związane z pozyskiwaniem włókien drzewnych.
W specjalnym komunikacie do inwestorów i akcjonariuszy Karl-Henrik Sundström, CEO koncernu Stora Enso napisał: „Z roku na rok proces przekształcania Stora Enso w przedsiębiorstwo bazujące na surowcach odnawialnych nabiera rozmachu. Odzwierciedleniem tego są wyniki za 3. kwartał br., w którym nasza sprzedaż – przy wyłączeniu działu papierów i jednostek wydzielonych – wzrosła o 4,9%. W dużej mierze przyczyniły się do tego wzrosty sprzedaży zrealizowane przez jednostki biznesowe Biomaterials i Consumer Board. Wyniosły one – odpowiednio – 38% i 4%. W przypadku pierwszej z nich o tak spektakularnym wyniku zdecydowały przede wszystkim obroty celulozowni Montes del Plata. Nie ustajemy też w wysiłkach, by stale generować odpowiedni poziom przepływów gotówkowych”.
Na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com
Foto: flickr.com