Skan­dy­naw­sko­-pol­skie podróże pa­pie­ruPoprzedni artykuł 

Dla­cze­go pa­pier jest ła­dun­kiem, który ja­ko nie­licz­ny po­ko­nu­je tra­sę Skan­dy­na­wia­-Pol­ska w obie stro­ny – tzn. za­rów­no w im­por­cie, jak i w eks­por­cie? Od­po­wie­dź na to py­ta­nie wy­ma­ga pew­nej ana­li­zy obu ryn­ków. Ana­li­za przy­go­to­wa­na przez Scan­di­na­vian Express Po­land Sp. z o.o. – eks­per­ta z po­nad 20-let­nim do­świad­cze­niem w prze­wo­zach pa­pieru w re­la­cji Pol­ska­-Skan­dy­na­wia.

Zie­lo­ny Półwy­sep Skan­dy­naw­ski

Skan­dy­na­wia, te­ren górzy­sty i moc­no za­le­sio­ny. W sa­mej Szwe­cji po­wierzch­nia te­renów za­le­sio­nych wy­no­si po­nad 28 mi­lio­nów hek­ta­rów. Dla po­rów­na­nia Pol­ska ma „za­le­d­wie” 9,4 mi­lio­na hek­ta­rów la­sów. Ta­kie bo­gac­two na­tu­ral­ne spra­wia, że prze­my­sł drzew­ny w kra­jach Półwy­spu Skan­dy­naw­skie­go jest bar­dzo do­brze roz­wi­ni­ęty. A co za tym idzie, roz­wi­ni­ęta jest pro­duk­cja ma­te­ria­łów po­cho­dzących z te­go su­row­ca, w tym pa­pie­ru. Do Pol­ski, ale ta­kże do in­nych kra­jów Eu­ro­py kon­ty­nen­tal­nej, tra­fia­ją za­tem spo­re ilo­ści nie­prze­two­rzo­ne­go pa­pie­ru w be­lach. Tran­sport ta­kie­go to­wa­ru wy­ma­ga du­żej pre­cy­zji i sprzętu, po­zwa­la­jące­go na szyb­ki i bez­piecz­ny prze­ła­du­nek. Pa­pier na­le­ży bo­wiem do ła­dun­ków do­ść wra­żli­wych na spo­sób prze­ła­dun­ku i trans­por­tu, co spra­wia, że tyl­ko fir­my po­sia­da­jące przy­sto­so­wa­ny do te­go ce­lu sprzęt, a ta­kże na­by­tą wie­dzę o mo­żli­wych za­gro­że­niach, są w sta­nie prze­ła­do­wy­wać pa­pier w sku­tecz­ny i bez­piecz­ny spo­sób.

Ek­sport pa­pie­ru z Pol­ski?

Jak wspo­mnia­no po­wy­żej, trans­port pa­pie­ru w re­la­cji Pol­ska – Skan­dy­na­wia to jed­nak nie tyl­ko im­port ze Szwe­cji i in­nych ra­jów Półwy­spu Skan­dy­naw­skie­go, ale ta­kże, a mo­że przede wszyst­kim, eks­port go­to­wych pro­duk­tów pa­pier­ni­czych z Pol­ski do kra­jów skan­dy­naw­skich. Co spra­wia, że Pol­ska sta­ła się tak atrak­cyj­nym ryn­kiem po­li­gra­ficz­nym dla na­szych północ­nych sąsia­dów?

Pol­skie dru­kar­nie ja­ko jed­ne z nie­licz­nych w Unii Eu­ro­pej­skiej sta­le zwi­ęk­sza­ją sprze­daż. Po­li­gra­fia i dru­kar­stwo sta­ły się na­szym to­wa­rem eks­por­to­wym. Do Nie­miec, Fran­cji, Wiel­kiej Bry­ta­nii, Ho­lan­dii, a ta­kże kra­jów skan­dy­naw­skich tra­fia­ją dru­ko­wa­ne u nas ksi­ążki, bro­szu­ry, ga­ze­ty czy opa­ko­wa­nia tek­tu­ro­we. Zda­niem KPMG i Pol­skiego Brac­twa Ka­wa­le­rów Gu­ten­ber­ga, które wspól­nie przy­go­to­wa­ły ra­port „Ry­nek po­li­gra­ficz­ny i opa­ko­wań z na­dru­kiem w Pol­sce”, w sa­mym tyl­ko 2014 r. war­to­ść pro­duk­cji sprze­da­nej sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go w Pol­sce wzro­sła o 6,5% i wy­nio­sła 13,2 mld zł. Ek­sport osi­ągnął re­kor­do­wy po­ziom pra­wie 6 mld zł. Obec­nie cze­ka­my na ra­port za rok 2015, który po­ka­że, czy trend ten zo­stał utrzy­ma­ny. Do­świad­cze­nie firm spe­cja­li­zu­jących się w trans­por­cie pa­pie­ru po­ka­zu­je jed­nak, że tak wła­śnie jest.

Wy­so­ka spe­cja­li­za­cja

Dla­cze­go pa­pier jest tak trud­nym ma­te­ria­łem do trans­por­tu i prze­ła­dun­ku? Gdyż jest po­dat­ny na uszko­dze­nia me­cha­nicz­ne, a ta­kże ła­two chło­nie wil­goć i za­pa­chy. Dla pe­łne­go za­bez­pie­cze­nia ła­dun­ku, ma­ga­zyn, w którym prze­cho­wy­wa­ny lub prze­ła­do­wy­wa­ny jest pa­pier, po­wi­nien być od­po­wied­nio wen­ty­lo­wa­ny, su­chy, o tem­pe­ra­tu­rze po­wie­trza nie ni­ższej niż 4° C. Wil­got­no­ść po­wie­trza nie po­win­na zaś prze­kra­czać 60%. Ma­ga­zyn mu­si być za­bez­pie­czo­ny przed gry­zo­nia­mi oraz za­opa­trzo­ny w sprzęt prze­ciw­po­ża­ro­wy. Do­dat­ko­we ob­ostrze­nie do­ty­czy okien – pro­mie­nie sło­necz­ne nie po­win­ny ope­ro­wać w ta­ki spo­sób, by dzia­łać na za­dru­ko­wa­ne po­wierzch­nie pa­pieru. Wszyst­kie po­wy­ższe wy­tycz­ne do­ty­czą nie tyl­ko skła­do­wa­nia, ale ta­kże prze­wo­zu pa­pieru. Dla­te­go tak istot­ny jest do­bór od­po­wied­nie­go part­ne­ra bi­zne­so­we­go, który za­pew­ni naj­wy­ższą ja­ko­ść do­sta­wy.

Na co zwrócić uwa­gę?

Naj­wa­żniej­sze są wa­run­ki, w ja­kich nasz wra­żli­wy ła­du­nek będzie prze­ła­do­wy­wa­ny. War­to spraw­dzić kla­sę ma­ga­zy­nu, ja­kim dys­po­nu­je fir­ma, której po­wie­rzy­my nasz to­war. Li­czy się pro­fe­sjo­nal­ny sprzęt, szcze­gól­nie, gdy im­por­tu­je­my pa­pier w be­lach – za­ła­dow­ca po­wi­nien po­sia­dać spe­cjal­ny chwy­tak do ła­do­wa­nia bel pa­pieru w ca­ło­ści. Wa­żne są rów­nież na­cze­py, w których będzie prze­wo­żo­ny nasz to­war – plan­de­ki je po­kry­wa­jące mu­szą być szczel­ne. Ma to zna­cze­nie szcze­gól­nie w okre­sach, gdy ma­my do czy­nie­nia ze zmien­ny­mi wa­run­ka­mi at­mos­fe­rycz­ny­mi.

Ja­dwi­ga Gra­bow­ska

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my SCANDINAVIAN EXPRESS Po­land Sp. z o.o.

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści