„Fast & Fu­rio­us” – Me­et Ko­dak Pol­ska po raz je­de­na­styPoprzedni artykuł 

Fir­ma Ko­dak Pol­ska po raz je­de­na­sty już za­pro­si­ła przed­sta­wi­cie­li dru­ka­rń i firm po­li­gra­ficz­nych, wy­daw­nictw, agen­cji re­kla­mo­wych, a ta­kże firm współpra­cu­jących oraz me­di­ów na do­rocz­ne spo­tka­nie z cy­klu Me­et Ko­dak Pol­ska. Tym ra­zem od­by­wa­ło się ono 1 czerw­ca w ho­te­lu Ho­li­day Inn w Józe­fo­wie pod War­sza­wą i zgro­ma­dzi­ło oko­ło 160 osób.

Esen­cją wy­da­rze­nia by­ła jak za­wsze du­ża daw­ka wie­dzy, która spo­tka­ła się z za­in­te­re­so­wa­niem uczest­ni­ków. Efek­tem te­go by­ły cie­ka­we dys­ku­sje, to­wa­rzy­szące pre­zen­ta­cjom pod­czas kon­fe­ren­cji. Wio­dący­mi te­ma­ta­mi jej te­gorocznej edy­cji by­ły obec­ne tren­dy ryn­ko­we w za­kre­sie roz­wi­ązań dla dru­ku of­f­se­to­we­go i flek­so­gra­ficz­ne­go. Spot­ka­nie prze­bie­ga­ło pod ha­słem „Fast & Fu­rio­us”, które – zda­niem or­ga­ni­za­to­ra – jest odzwier­cie­dle­niem współcze­snych cza­sów: wy­ma­gań ryn­ku i za­cho­wań kon­su­men­tów.

„Druk po­tra­fi zmie­niać świat na lep­szy”

Te­go­rocz­ną kon­fe­ren­cję Me­et Ko­dak Pol­ska roz­po­częła Jo­lan­ta Wi­śniew­ska, dy­rek­tor za­rządza­jąca Ko­dak Pol­ska, pre­zen­ta­cją za­ty­tu­ło­wa­ną „Druk po­tra­fi zmie­niać świat na lep­szy”. Po przy­wi­ta­niu go­ści i przed­sta­wie­niu swo­je­go ze­spo­łu omówi­ła sy­tu­ację na ryn­ku dru­ku. Tym, co go ce­chu­je jest – jak mówi­ła pre­le­gent­ka – zmniej­sza­jące się za­po­trze­bo­wa­nie na druk, na co wpły­wa kil­ka czyn­ni­ków. „Apli­ka­cje mo­bil­ne umo­żli­wia­ją bły­ska­wicz­ną wy­mia­nę in­for­ma­cji. Dru­ki trans­ak­cyj­ne mo­gą być do­star­cza­ne dro­gą elek­tro­nicz­ną. Na ryn­ku ksi­ążek za­ist­nia­ły e-bo­oki, zmniej­sza­jąc ilo­ść dru­ko­wa­nych na­kła­dów, rów­nież zle­ce­nio­daw­cy kła­dą wi­ęk­szy na­cisk na ko­mu­ni­ka­cję elek­tro­nicz­ną, co prze­kła­da się na spa­dek dru­ku różne­go ro­dza­ju ma­te­ria­łów re­kla­mo­wych. Re­duk­cja na­kła­dów po­zo­sta­wia wol­ne mo­ce pro­duk­cyj­ne, co z ko­lei wpły­wa na kon­so­li­da­cję po­li­gra­fii i ni­ższe ce­ny” – mówi­ła Jo­lan­ta Wi­śniew­ska. Jed­nak pew­ne seg­men­ty ryn­ku – co pod­kre­śla­ła w swo­im wy­stąpie­niu – roz­wi­ja­ją się dy­na­micz­nie i tu na­le­ży szu­kać kie­run­ku roz­wo­ju dla przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych. Na­le­żą do nich druk cy­fro­wy, opa­ko­wa­nia, dru­ko­wa­na elek­tro­ni­ka czy druk 3D. Op­ty­mi­zmem, zda­niem dy­rek­tor za­rządza­jącej Ko­dak Pol­ska, na­pa­wa też fakt, że druk wci­ąż uwa­ża­ny jest za bar­dzo opła­cal­ny i wy­daj­ny spo­sób dys­try­bu­cji tre­ści i po­zo­sta­je odręb­nym me­dium ko­mu­ni­ka­cji, le­piej przy­swa­jal­nym niż in­for­ma­cje prze­ka­zy­wa­ne w for­mie elek­tro­nicz­nej. „Ta­kie seg­men­ty jak druk ksi­ążek, di­rect ma­il, druk ko­mer­cyj­ny, cy­fro­wy czy opa­ko­wań – to seg­men­ty, gdzie druk po­zo­sta­nie w naj­bli­ższej przy­szło­ści cen­nym me­dium – mówi­ła Jo­lan­ta Wi­śniew­ska. – Do­cho­dzą do te­go ta­kże no­we ryn­ki i apli­ka­cje: druk 3D, druk ob­wo­dów elek­tro­nicz­nych, apli­ko­wa­nie farb prze­wo­dzących na różnych podło­żach (ba­te­riach, pa­ne­lach sło­necz­nych, an­te­nach, kon­den­sa­to­rach i wie­lu in­nych), dru­ko­wa­nie far­ba­mi prze­wo­dzący­mi – to tyl­ko nie­które z nich. Co­raz bar­dziej istot­ny­mi sta­ją się obec­nie ta­kże aspek­ty śro­do­wi­sko­we i gwa­ran­tu­jące sta­bil­no­ść eko­no­micz­ną dru­kar­nio­m”. Fir­ma Ko­dak ofe­ru­je w tym za­kre­sie sze­reg roz­wi­ązań ze swo­jej bo­ga­tej ofer­ty, po­pie­ra rów­nież wszel­kie­go ro­dza­ju dzia­ła­nia pro­spo­łecz­ne. „Je­ste­śmy świa­do­mi te­go, że druk wpły­wa po­zy­tyw­nie na wie­le aspek­tów ży­cia w ska­li świa­ta, dlate­go ja­kiś czas te­mu roz­po­częli­śmy kam­pa­nię, ma­jącą na ce­lu pro­mo­cję tych klien­tów, którzy ob­słu­gu­ją or­ga­ni­za­cje po­żyt­ku pu­blicz­ne­go bądź też or­ga­ni­za­cje cha­ry­ta­tyw­ne w za­kre­sie dru­ku” – po­in­for­mo­wa­ła uczest­ni­ków kon­fe­ren­cji Jo­lan­ta Wi­śniew­ska. W za­kre­sie pro­gra­mu „Print for go­od” Ko­dak ak­tyw­nie wspie­ra zgła­sza­jące się fir­my pro­mu­jąc je w me­diach spo­łecz­no­ścio­wych, na swo­im blo­gu, opra­co­wu­jąc dla nich ar­ty­ku­ły czy na­gra­nia vi­deo. Wspie­ra ta­kże or­ga­ni­za­cje, które są przez nich ob­słu­gi­wa­ne, dlate­go – co pod­kre­śla­ła pre­le­gent­ka – war­to zgło­sić się do te­go pro­gra­mu.

W ko­lej­nej części kon­fe­ren­cji Sła­wo­mir Iwa­now­ski – re­gio­nal­ny szef sprze­da­ży w fir­mie Ko­dak Pol­ska, przed­sta­wił roz­wi­ąza­nia fir­my w za­kre­sie pre­pres­su i plat­for­mę Ko­dak Ne­xPress, które – jak za­pew­niał – po­zo­sta­ją nie­zmien­nie w bra­nżo­wej czo­łów­ce. Ko­dak bo­wiem – jak pod­kre­ślał – od lat ofe­ru­je roz­wi­ąza­nia umo­żli­wia­jące dru­kar­niom uzy­ski­wa­nie wi­ęk­szej ren­tow­no­ści, m.in. dzi­ęki wy­daj­no­ści i au­to­ma­ty­za­cji. W szcze­gól­no­ści fir­ma kła­dzie na­cisk na ja­ko­ść, ja­ką one gwa­ran­tu­ją, a ta­kże na re­duk­cję che­mii, pro­ce­su wy­wo­ły­wa­nia oraz zu­ży­cia ener­gii elek­trycz­nej. Dąży ta­kże do ofe­ro­wa­nia urządzeń z jak naj­szer­szym spek­trum za­sto­so­wań, a ta­kże do sys­te­ma­tycz­ne­go eli­mi­no­wa­nia prze­sta­rza­łych tech­no­lo­gii. War­to przy­po­mnieć, że po­za wie­lo­ma no­wo­ścia­mi wpro­wa­dzo­ny­mi pod­czas tar­gów dru­pa, w tym ro­ku do ofer­ty Ko­daka do­łączy­ła bez­pro­ce­so­wa pły­ta So­no­ra UV – która de­dy­ko­wa­na jest dla apli­ka­cji UV. Sła­wo­mir Iwa­now­ski wspo­mniał, że w ska­li świa­ta, pro­duk­cja płyt So­no­ra wzro­sła o oko­ło 30%, co świad­czy o co­raz wi­ęk­szym za­in­te­re­so­wa­niu ryn­ku tym pro­duk­tem i tech­no­lo­gią bez­pro­ce­so­wą. Pre­le­gent pod­kre­ślił rów­nież fakt, że fir­ma w tym ro­ku świ­ętu­je 21 lat od wpro­wa­dze­nia pierw­sze­go CtP i od­no­to­wa­ła nie­daw­no sprze­daż 21-ty­si­ęcz­ne­go sys­te­mu CtP.
Sła­wo­mir Iwa­now­ski za­po­wie­dział ta­kże no­wo­ści, ja­kie już wkrót­ce Ko­dak wpro­wa­dzi do swo­jej ofer­ty. Jed­ną z nich będzie m.in. no­wa apli­ka­cja mo­bil­na. Fir­ma za­po­wia­da ta­kże sze­reg udo­sko­na­leń w swo­ich na­świe­tlar­kach, które na­dal będą re­du­ko­wać przede wszyst­kim zu­ży­cie ener­gii, w jesz­cze wi­ęk­szym za­kre­sie zauto­ma­ty­zu­ją pro­ce­sy i za­pew­nią jesz­cze wy­ższą ich sta­bi­li­za­cję. W ko­ńco­wej części omówił no­wo­ści wpro­wa­dzo­ne w sys­te­mie Ne­xPress – m.in. sza­co­wa­nie zu­ży­cia to­ne­ra, re­cep­tu­ry ko­lo­rów spe­cjal­nych, plano­wanie pro­duk­cji, zmien­ną pręd­ko­ść pra­cy, druk bia­łym i zło­tym to­ne­rem, a ta­kże mo­żli­wo­ść ob­słu­gi ar­ku­szy o dłu­go­ści mak­sy­mal­nej 1219 mm. W czwar­tym kwar­ta­le te­go ro­ku Ko­dak za­po­wia­da też wpro­wa­dze­nie no­wej ge­ne­ra­cji ma­szyn cy­fro­wych – Ko­dak Max Plat­form – które ce­cho­wać będzie no­wy wie­lo­wi­ąz­ko­wy sys­tem na­świe­tla­nia – mul­ti­-bit LED, ofe­ru­jący roz­dziel­czo­ść 1200 dpi. W sys­temach tych za­sto­so­wa­no inno­wacyjną tech­no­lo­gię Ko­dak Dy­na­mic Ima­ging, która za­pew­nia do­wol­ną se­kwen­cję ko­lo­rów oraz li­nia­tu­rę do 250 lpi. Urządze­nie, jak za­pew­nia Ko­dak, ofe­ro­wać będzie fo­to­gra­ficz­ną ja­ko­ść wy­dru­ków. Ko­ńcząc swo­ją pre­zen­ta­cję Sła­wo­mir Iwa­now­ski wspo­mniał o po­zy­tyw­nych zmia­nach w ser­wi­sie tej fir­my. Ele­men­ta­mi tych zmian są m.in. ba­da­nia sa­tys­fak­cji klien­tów, szko­le­nia ope­ra­to­rów, zdal­ne wspar­cie, pro­gra­my wy­mia­ny urządzeń, po­moc „Me­dia Spe­cja­li­sty” i wie­le in­nych.

Z ko­lei Ja­cek Ga­li­ński, ko­lej­ny pre­le­gent kon­fe­ren­cji Me­et Ko­dak Pol­ska, za­pre­zen­to­wał krót­ką hi­sto­rię do­ty­czącą roz­wi­ązań flek­so w ofer­cie Ko­daka, a ta­kże plat­for­mę Ko­dak Fle­xcel NX, która – jak pod­kre­ślał – ofe­ru­je naj­wy­ższą ja­ko­ść na dy­na­micz­nie zmie­nia­jącym się ryn­ku flek­sograficznym. To ba­zu­jące na tech­no­lo­gii NX Advan­ta­ge roz­wi­ąza­nie ma za­pew­nić jesz­cze wy­ższą ja­ko­ść dru­ko­wa­nia, jak też wy­daj­no­ść pro­duk­cji. Wśród je­go klu­czo­wych funk­cji jest m.in. za­awan­so­wa­ny mo­duł two­rze­nia wzor­ców na po­wierzch­ni form dru­ko­wych (Di­gi­cap NX Pat­ter­ning), ba­zu­jący na opa­ten­to­wa­nej przez Ko­dak tech­no­lo­gii Advan­ced Ed­ge De­fi­ni­tion, która po­pra­wia trans­fer far­by w różnych apli­ka­cjach, a ta­kże kon­tro­lu­je jej prze­pływ na kra­wędziach obiek­tów. W efek­cie uzy­sku­je się czyst­szy druk, wy­ższy kon­trast oraz lep­sze od stro­ny wi­zu­al­nej od­wzo­ro­wa­nie kra­wędzi. Pro­ces im­ple­men­ta­cji uspraw­nia tu funk­cja ta­gów NX, wy­ko­rzy­sty­wa­na przy na­no­sze­niu wie­lu wzor­ców na jed­nej for­mie. No­we funk­cje sys­te­mu Fle­xcel NX, wraz z za­awan­so­wa­ną tech­no­lo­gią na­świe­tla­nia i spe­cja­li­stycz­ny­mi ma­te­ria­ła­mi eks­plo­ata­cyj­ny­mi, two­rzą kom­bi­na­cję po­zwa­la­jącą spro­stać wy­ma­ga­niom różnych za­sto­so­wań dru­ku flek­so­gra­ficz­ne­go: sze­ro­kow­stęgo­wej pro­duk­cji na podło­żach gi­ęt­kich, wąskow­stęgo­wej pro­duk­cji ety­kiet, jak też za­dru­ko­wy­wa­niu pa­pie­rów. Pre­le­gent mówił rów­nież o zmia­nach w za­kre­sie pro­duk­cji płyt flek­so­gra­ficz­nych – no­wej li­nii pro­duk­cji płyt Fle­xcel NX, no­wej fa­bry­ce, która po­wsta­je, a ta­kże o no­wym cen­trum szko­le­nio­wym fir­my.

Go­ściem spe­cjal­nym tej części kon­fe­ren­cji był Krzysz­tof Ho­łow­czyc, zna­ny kie­row­ca raj­do­wy, który opo­wie­dział swo­ją hi­sto­rię – o pa­sji, mo­ty­wa­cji i osi­ąga­niu ce­lów. Jak pod­kre­śla­li uczest­ni­cy, by­ła to cie­ka­wa nie­spo­dzian­ka ze stro­ny fir­my Ko­dak. Pre­lek­cja ta mo­że bo­wiem stać się in­spi­ra­cją dla wie­lu z nich. Krzysz­tof Ho­łow­czyc mówił nie tyl­ko o swo­ich suk­ce­sach, ale ta­kże po­ra­żkach, z ja­ki­mi mu­siał się zmie­rzyć, a ta­kże o tym w ja­ki spo­sób świat bi­zne­su mo­że czer­pać ze świa­ta spor­tu.

Ocza­mi klien­tów: ko­rzy­ści z za­sto­so­wa­nia roz­wi­ązań Ko­da­ka w co­dzien­nej pro­duk­cji

Wa­żnym ak­cen­tem ka­żdej kon­fe­ren­cji Me­et Ko­dak Pol­ska są pre­zen­to­wa­ne na niej do­świad­cze­nia dru­ka­rń, które zde­cy­do­wa­ły się za­sto­so­wać w swo­jej co­dzien­nej pro­duk­cji naj­now­sze tech­no­lo­gie te­go pro­du­cen­ta. Tak by­ło rów­nież i tym ra­zem. W pierw­szej części spo­tka­nia wy­stąpił An­drzej Ta­tar z fir­my Roy­al­pack spod Zie­lo­nej Góry, która zo­sta­ła lau­re­atem na­gro­dy So­no­ra Gre­en Le­af Award za rok 2016, ja­ko pierw­sza fir­ma z Pol­ski i je­dy­na fir­ma w re­gio­nie Północ­nej Eu­ro­py. So­no­ra Gre­en Le­af Award wy­różnia i pro­mu­je klien­tów roz­wi­ązań Ko­daka, którzy po­dej­mu­ją ak­tyw­ne dzia­ła­nia na rzecz ochro­ny śro­do­wi­ska na­tu­ral­ne­go, m.in. re­ali­zu­jąc po­li­ty­kę zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i wdra­ża­jąc naj­lep­sze prak­ty­ki.

Z ko­lei w se­sji do­ty­czącej of­f­se­tu o swo­ich do­świad­cze­niach z roz­wi­ąza­nia­mi Ko­da­ka opo­wie­dział Ja­kub Śli­wi­ński z dru­kar­ni Co­lo­rPrint z Byd­gosz­czy. Mówił on o tech­no­lo­gii bez­pro­ce­so­wej w for­ma­cie XXL i jej opła­cal­no­ści. Dru­kar­nia dzia­ła na ryn­ku od po­cząt­ku lat dzie­wi­ęćdzie­si­ątych, ofe­ru­jąc obec­nie druk kon­wen­cjo­nal­ny i UV, spe­cja­li­zu­jąc się w pro­duk­cji opa­ko­wań kar­to­no­wych z tek­tu­ry li­tej oraz opa­ko­wań ka­sze­ro­wa­nych. Od ja­kie­goś cza­su z po­wo­dze­niem sto­su­je pły­ty bez­pro­ce­so­we w for­ma­cie XXL. Jak mówił pre­le­gent za­le­ta­mi tych płyt jest re­duk­cja nie­przy­jem­nych za­pa­chów, eli­mi­nu­ją one kosz­ty za­ku­pu wy­wo­ły­war­ki, zu­ży­cia wo­dy, ener­gii i che­mii. Przy­no­szą wi­ęc fir­mie oszczęd­no­ści, a tych ele­men­tów po­szu­ki­wa­ła ona de­cy­du­jąc się na no­wą na­świe­tlar­kę. Wszyst­kie one zo­sta­ły przez fir­mę Ko­dak spe­łnio­ne.

Dla ka­żde­go coś cie­ka­we­go – se­sje te­ma­tycz­ne

Fir­ma Ko­dak Pol­ska, po­dob­nie jak w po­przed­nich la­tach tak zor­ga­ni­zo­wa­ła swo­je spo­tka­nie, aby ka­żdy je­go uczest­nik mógł otrzy­mać jak naj­wi­ęk­szą daw­kę wie­dzy z in­te­re­su­jącej go dzie­dzi­ny. W tym ro­ku do­mi­no­wa­ły dwa te­ma­ty, stąd po pierw­szej se­sji wspól­nej dla wszyst­kich uczest­ników fir­ma za­pro­po­no­wa­ła swo­im go­ściom dwie ko­lej­ne – pierw­sza zwi­ąza­na by­ła z dru­kiem of­f­se­to­wym, dru­ga z flek­so­gra­ficz­nym. Co cie­ka­we – jesz­cze przed la­ty se­sje do­ty­czące of­f­se­tu gro­ma­dzi­ły wi­ęk­szą część uczest­ników kon­fe­ren­cji Me­et Ko­dak Pol­ska. Obec­nie te pro­por­cje moc­no się wy­rów­na­ły i obie sa­le, w których od­by­wa­ły się ko­lej­ne części spo­tka­nia, by­ły pe­łne.

W se­sji po­świ­ęco­nej dru­ko­wi of­f­se­to­we­mu oprócz wspo­mnia­ne­go już wy­stąpie­nia Ja­ku­ba Śli­wi­ńskie­go z dru­kar­ni Co­lo­rPrint, o środ­kach po­moc­ni­czych i ich wpły­wie na for­my dru­ko­we opo­wie­dział Sa­mu­el Berth z hu­ber­gro­up Pol­ska, a Pa­weł Kra­sow­ski z KBA CEE omówił au­to­ma­ty­za­cję prze­pły­wu pra­cy z przy­go­to­wal­ni do ma­szy­ny dru­ku­jącej. Na­stęp­nie To­masz Go­gacz z fir­my Ko­dak Pol­ska za­pre­zen­to­wał ko­lej­ne te­ma­ty: „Ko­dak Uni­fied Work­flow So­lu­tions – kon­tro­la kosz­tów, za­rządza­nie ry­zy­kiem i efek­tyw­ny wzro­st” oraz „Clo­ud Se­rvi­ces – ana­li­ty­ka, nie­zli­czo­ne mo­żli­wo­ści”.

W części po­świ­ęco­nej dru­ko­wi flek­so­gra­ficz­ne­mu mo­de­ra­to­rem i głów­nym pre­le­gen­tem był Ja­cek Ga­li­ński. Za­pre­zen­to­wał on m.in. dłu­go ocze­ki­wa­ne przez ry­nek no­we roz­wi­ąza­nie – TIFF As­sem­bler Plus; opo­wie­dział rów­nież o ci­ęciu płyt na plo­te­rze, i ko­rzy­ściach, ja­kie mo­że przy­nie­ść ko­lej­ne roz­wi­ąza­nie z ofer­ty Ko­da­ka – Du­al Mo­de. O re­zul­ta­tach w dru­ku i uła­twie­niach w przy­go­to­wa­niu pra­cy przy po­mo­cy opro­gra­mo­wa­nia Pri­ner­gy Scre­ening To­wer, a ta­kże roz­wi­ązań Ko­da­ka opo­wie­dział Pa­weł Sko­tar­czak z fir­my Ne­tFlex. Ostat­nim punk­tem tej se­sji te­ma­tycz­nej by­ła dys­ku­sja po­świ­ęco­na pro­ble­mom tech­no­lo­gicz­nym, ja­kie po­ja­wić się mo­gą w pro­duk­cji flek­so­gra­ficz­nej, za­ty­tu­ło­wa­na „Flek­so ja­kie jest, ka­żdy wi­dzi… pro­ble­my tech­no­lo­gicz­ne na ka­żdym eta­pie, od ri­pa do dru­ku, jak so­bie po­ra­dzi­ć”. Tu do dys­po­zy­cji go­ści oprócz Jac­ka Ga­li­ńskiego by­li ta­kże in­ni spe­cja­li­ści i tech­no­lo­dzy: Woj­ciech Ba­ra­basz (Ape­x/Bar­mey), Piotr Lis (3M), Mar­cin Mar­chew­ka (Hu­ber­gro­up Pol­ska), Je­rzy Kem­pi­ński (Hu­ber­gro­up Pol­ska), An­drzej Pa­włow­ski (Ne­tFlex), Pa­weł Sko­tar­czak (Ne­tFlex) i Ro­man Wrze­śkie­wicz ( Re­cy­l/GRAW).

Sta­ły punkt pro­gra­mu – do­bra za­ba­wa

Oprócz bo­ga­tej części me­ry­to­rycz­nej fir­ma Ko­dak Pol­ska za­dba­ła – jak co ro­ku – rów­nież o do­dat­ko­we atrak­cje dla uczest­ni­ków 11. edy­cji Me­et Ko­dak Pol­ska. Wie­czor­ne spo­tka­nia, ja­kie to­wa­rzy­szą tej kon­fe­ren­cji są z jed­nej stro­ny miej­scem wy­mia­ny do­świad­czeń wśród jej uczest­ni­ków, na co dzień nie­jed­no­krot­nie kon­ku­ru­jących ze so­bą, z dru­giej stro­ny – at­mos­fe­ra wspól­nej ko­la­cji – spra­wi­ła, że wszy­scy ba­wi­li się bar­dzo do­brze. Dla­te­go uczest­ni­cy te­go­rocz­nej spo­tka­nia z Ko­dakiem wy­po­wia­da­li się o nim bar­dzo po­zy­tyw­nie – za­in­spi­ro­wa­ni no­wy­mi mo­żli­wo­ścia­mi roz­wo­ju dla swo­ich przed­si­ębiorstw, bo­gat­si o do­świad­cze­nia in­nych, po­in­for­mo­wa­ni o kie­run­ku przy­szło­ści w bra­nży wra­ca­li do swo­ich przed­si­ębiorstw pe­łni po­zy­tyw­nej ener­gii.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści