Ag­fa po raz pi­ąty: pre­mie­ro­we wdro­że­nie plo­te­ra Ana­pur­na RTR3200i LED w fir­mie Kse­ro­pla­st-PlusPoprzedni artykuł 

Przy ploterze Anapurna RTR3200i LED stoją od lewej: Przemysław Arabski (Agfa Graphics) i Andrzej Wentland (Kseroplast-Plus)
Przy plo­te­rze Ana­pur­na RTR3200i LED sto­ją od le­wej: Prze­my­sław Arab­ski (Ag­fa Gra­phics) i An­drzej Wen­tland (Kse­ro­pla­st-Plus)

Pod ko­niec ub.r w pod­po­zna­ńskiej fir­mie Kse­ro­pla­st-Plus roz­po­czął pra­cę pierw­szy w na­szym kra­ju wiel­ko­for­ma­to­wy plo­ter ro­lo­wy Ana­pur­na RTR3200i LED. Urządze­nie, ofe­ru­jące pręd­ko­ść mak­sy­mal­ną 127 m2/h, nie­mal trzy­krot­nie zwi­ęk­szy­ło jej po­ten­cjał w za­kre­sie za­dru­ko­wy­wa­nia me­di­ów gi­ęt­kich. Ana­pur­na RTR3200i LED to już pi­ąte roz­wi­ąza­nie mar­ki Ag­fa za­ku­pio­ne przez Kse­ro­pla­st-Plus na prze­strze­ni ostat­nich ośmiu lat. Po­dob­nie jak wdro­żo­ny w ub.r. plo­ter hy­bry­do­wy Ana­pur­na H2050i LED, jest ste­ro­wa­ne naj­now­szą wer­sją sys­te­mu work­flow – Asan­ti 3.0.

Mówi An­drzej Wen­tland, wła­ści­ciel Kse­ro­pla­st-Plus: „O pla­nach zwi­ąza­nych z im­ple­men­ta­cją urządze­nia pra­cu­jące­go wy­łącz­nie w try­bie rol­l-to­-roll mówi­li­śmy gło­śno od bli­sko ro­ku. In­we­sty­cja ta wy­ni­ka­ła bo­wiem z za­po­trze­bo­wa­nia zgła­sza­ne­go przez na­sze­go stra­te­gicz­ne­go part­ne­ra – sieć Pep­co – w ob­sza­rze ele­men­tów eks­po­zy­cji we­wnętrz­nych, wy­ko­rzy­stu­jących spe­cja­li­stycz­ne ma­te­ria­ły tek­styl­ne. Mam na my­śli cho­ćby podwój­nie za­dru­ko­wy­wa­ne de­dy­ko­wa­ne tka­ni­ny, które na­stęp­nie podświe­tla­ne są lam­pa­mi LED. Te­go ty­pu apli­ka­cje wy­ma­ga­ją roz­wi­ązań po­li­gra­ficz­nych o naj­wy­ższej pre­cy­zji i ja­ko­ści. Stąd ko­lej­na w na­szej fir­mie ma­szy­na mar­ki Ag­fa – tym ra­zem ro­lo­wa”.
Z my­ślą o no­wym ro­dza­ju dru­ko­wa­ne­go asor­ty­men­tu wła­ści­ciel Kse­ro­pla­st-Plus zde­cy­do­wał się na za­kup pierw­sze­go w na­szym kra­ju urządze­nia Ana­pur­na RTR3200i LED. Po­dob­nie jak po­zo­sta­łe plo­te­ry in­kjet UV fir­my Ag­fa, ba­zu­je ono na ener­go­osz­częd­nej tech­no­lo­gii, wy­ko­rzy­stu­jącej pro­mien­ni­ki UV LED za­miast tra­dy­cyj­nych lamp rtęcio­wych. „To praw­dzi­wy „koń ro­bo­czy” – chwa­li nie­daw­ną in­we­sty­cję An­drzej Wen­tland. – Ma­szy­na od po­cząt­ku prze­jęła wi­ęk­szo­ść prac re­ali­zo­wa­nych z udzia­łem me­di­ów gi­ęt­kich. Są w niej rów­nież dru­ko­wa­ne wspo­mnia­ne spe­cja­li­stycz­ne apli­ka­cje dla Pep­co. Plo­ter pra­cu­je już przez 8–10 go­dzin dzien­nie, mi­mo że je­go wdro­że­nie do pro­duk­cji od­by­ło się nie­spe­łna dwa mie­si­ące te­mu. Do­ce­lo­wo chce­my go obło­żyć co naj­mniej w 70%. Do mnie, ja­ko wła­ści­ciela, nie do­cie­ra­ją żad­ne nie­po­ko­jące sy­gna­ły ze stro­ny osób ob­słu­gu­jących ma­szy­nę, co ozna­cza, że – po­dob­nie jak w przy­pad­ku wcze­śniej­szych roz­wi­ązań Ag­fa – był to ko­lej­ny strzał w dzie­si­ąt­kę”.

Współpra­ca obu firm roz­po­częła się osiem lat te­mu, od wdro­że­nia jed­ne­go z pierw­szych wó­wczas w Pol­sce plo­te­rów Ana­pur­na Mw, z cza­sem wy­mie­nio­ne­go na mo­del Ana­pur­na M2050. W 2014 po­ja­wił się tu hy­bry­do­wy sys­tem Je­ti Ti­tan 3020 FTR, zaś na po­cząt­ku ubie­głe­go ro­ku zre­ali­zo­wa­na zo­sta­ła ko­lej­na in­we­sty­cja – tym ra­zem w ma­szy­nę Ana­pur­na H2050i LED. „Mo­żna za­tem po­wie­dzieć, że ku­pu­jąc naj­now­szy plo­ter nie­ja­ko „przy­bi­li­śmy pi­ąt­kę” z fir­mą Ag­fa – śmie­je się An­drzej Wen­tland. – Wy­bór do­staw­cy był w za­sa­dzie oczy­wi­sty. Po ty­lu la­tach owoc­nej współpra­cy, re­ali­zo­wa­nej na part­ner­skich za­sa­dach, je­dy­ną kwe­stią by­ło wspól­ne usta­le­nie, ja­ki mo­del urządze­nia będzie opty­mal­ny z punk­tu wi­dze­nia na­szych obec­nych po­trze­b”.
Ana­pur­na RTR3200i LED to ma­szy­na kla­sy „he­avy­-du­ty”, prze­zna­czo­na do pra­cy w cy­klu ca­ło­do­bo­wym, de­dy­ko­wa­na za­rów­no apli­ka­cjom ze­wnętrz­nym jak i we­wnętrz­nym o wy­so­kiej ja­ko­ści. Urządze­nie dru­ku­je w sze­ściu ko­lo­rach i ob­słu­gu­je licz­ne me­dia gi­ęt­kie (m.in. siat­ki ba­ne­ro­we, tek­sty­lia, pa­pier) o sze­ro­ko­ści mak­sy­mal­nej 3,2 m. Je­go kon­struk­cja umo­żli­wia też jed­no­cze­sny za­druk dwóch węższych zwo­jów z ma­te­ria­łem – ka­żdy o sze­ro­ko­ści 152,4 cm. Za­sto­so­wa­na tu tech­no­lo­gia UV LED nie tyl­ko roz­sze­rza port­fo­lio wy­ko­rzy­sty­wa­nych me­di­ów (np. o podło­ża wra­żli­we na wy­so­kie tem­pe­ra­tu­ry), ale też po­zwa­la na re­duk­cję ener­gii, kosz­tów i cza­su nie­zbęd­ne­go na re­ali­za­cję da­nej pra­cy.
Ana­pur­na RTR3200i LED pra­cu­je z mak­sy­mal­ną pręd­ko­ścią 127 m2/h (w try­bie draft), jed­nak Kse­ro­pla­st-Plus z re­gu­ły ko­rzy­sta z opcji nie­co wol­niej­szej, ale za­pew­nia­jącej naj­wy­ższą ja­ko­ść. „Jed­nak na­wet w tym wa­rian­cie je­ste­śmy w sta­nie za­dru­ko­wać w ci­ągu go­dzi­ny 16–18 m2 podło­ża – pod­kre­śla An­drzej Wen­tland. – In­we­sty­cja w no­wy plo­ter zwi­ęk­szy­ła nasz po­ten­cjał w za­kre­sie za­dru­ko­wy­wa­nia me­di­ów gi­ęt­kich o nie­mal 200%, od­ci­ąża­jąc jed­no­cze­śnie od te­go ty­pu prac dwa po­zo­sta­łe, hy­bry­do­we plo­tery Ag­fa. Dzi­ęki te­mu od nie­daw­na w ma­szy­nie Je­ti Ti­tan 3020 FTR re­ali­zo­wa­ne są wy­łącz­nie du­że zle­ce­nia z udzia­łem me­di­ów sztyw­nych, zaś ma­szy­na Ana­pur­na H2050i LED ob­słu­gu­je za­mówie­nia ma­ło- i śred­nio­na­kła­do­we. Trak­tu­je­my ją ja­ko urządze­nie po­moc­ni­cze, acz­kol­wiek bar­dzo przy­dat­ne. War­to bo­wiem pod­kre­ślić, że po nie­spe­łna rocz­nej eks­plo­ata­cji mo­żna o nim mówić w sa­mych su­per­la­ty­wach. W po­rów­na­niu ze swo­im po­przed­ni­kiem, tj. mo­de­lem Ana­pur­na M2050, jest to skok o po­ziom wy­żej. Ma­szy­na za­pew­nia wy­so­ką pręd­ko­ść, tr­wa­ło­ść i przy­czep­no­ść atra­men­tu do podło­ża. Wi­dać to cho­ćby przy ob­słu­dze ma­te­ria­łów ty­pu di­bond, które nie pęka­ją po fre­zo­wa­niu. Rów­nież pra­cu­jący u nas od nie­mal czte­rech lat plo­ter Je­ti Ti­tan 3020 FTR spra­wu­je się bez za­rzu­tu. W przy­pad­ku ja­kich­kol­wiek pro­ble­mów bar­dzo spraw­nie dzia­ła lo­kal­ny, po­zna­ński ser­wis fir­my Ag­fa”.

Jak pod­kre­śla An­drzej Wen­tland, dwie nie­daw­ne in­we­sty­cje w za­awan­so­wa­ne roz­wi­ąza­nia te­go do­staw­cy z jed­nej stro­ny zo­sta­ły „wy­mu­szo­ne” przez dy­na­micz­ny roz­wój Kse­ro­pla­st-Plus, z dru­giej – te­nże roz­wój sty­mu­lu­ją. Fir­ma, wraz ze swo­im stra­te­gicz­nym part­ne­rem i klien­tem – gru­pą Pep­co – wcho­dzi bo­wiem na ko­lej­ne eu­ro­pej­skie ryn­ki. „Po otwar­ciu od­dzia­łu w Ru­mu­nii na­sza eks­pan­sja w re­gio­nie Eu­ro­py wschod­niej i po­łu­dnio­wej przy­bra­ła na si­le – przy­zna­je wła­ści­ciel Kse­ro­pla­st-Plus. – Współpra­ca z Pep­co będzie bo­wiem obej­mo­wać nie tyl­ko Pol­skę ale też in­ne kra­je ta­kie jak Sło­we­nia, Bu­łga­ria czy Ser­bia. W zwi­ąz­ku z tym zwi­ęk­sza­my też za­trud­nie­nie – obec­nie we wszyst­kich na­szych lo­ka­li­za­cjach pra­cu­je oko­ło 70 osób. Do­bie­ga ko­ńca bu­do­wa no­wej 600-me­tro­wej ha­li pro­duk­cyj­nej w Za­krze­wie k. Po­zna­nia, gdzie już wkrót­ce – pod jed­nym da­chem – znaj­dą się wszyst­kie użyt­ko­wa­ne przez nas ma­szy­ny. To – ma­my na­dzie­ję – do­dat­ko­wo uspraw­ni i upro­ści ca­ły pro­ces pro­duk­cyj­ny. Wó­wczas też, w ra­mach jed­ne­go work­flow, zo­sta­ną spi­ęte trzy plo­te­ry Ag­fa”.

An­drzej Wen­tland przy­zna­je, że no­we in­we­sty­cje to ta­kże no­we wy­zwa­nia dla dzia­łu han­dlo­we­go Kse­ro­pla­st-Plus w kon­te­kście po­zy­ska­nia no­wych zle­ceń i obło­że­nia ma­szyn w wi­ęk­szym stop­niu: „Wy­pe­łnia­nie kon­trak­tu z Pep­co zaj­mu­je nam bar­dzo du­żo cza­su, ale współpra­cu­je­my też rzecz ja­sna z wie­lo­ma in­ny­mi kon­tra­hen­ta­mi. Z my­ślą o nich by­li­śmy obec­ni z wła­snym sto­iskiem m.in. na ubie­gło­rocz­nych tar­gach Eu­ro­shop w Düs­sel­dor­fie, de­dy­ko­wa­nych eks­po­zy­cjom skle­po­wym. Z te­go seg­men­tu po­cho­dzi bo­wiem gros na­szych klien­tów, którym ofe­ru­je­my kom­plek­so­wą ob­słu­gę w za­kre­sie in­sta­la­cji we­wnętrz­nych i ze­wnętrz­nych: pro­jekt, re­ali­za­cję, do­sta­wę oraz mon­taż. Nie stro­ni­my jed­nak też od in­nych zle­ceń, np. w za­kre­sie eks­po­zy­cji tar­go­wy­ch”.
Z ta­ko­wą będzie mo­żna bli­żej za­po­znać się już nie­ba­wem, od­wie­dza­jąc sto­isko fir­my Ag­fa pod­czas nad­cho­dzących tar­gów Re­ma­Days War­saw 2018 w Na­da­rzy­nie k. War­sza­wy. „Zo­sta­ło ono w ca­ło­ści za­pro­jek­to­wa­ne i wy­ko­na­ne przez Kse­ro­pla­st-Plus – mówi Prze­my­sław Arab­ski, dy­rek­tor dzia­łu dru­ku cy­fro­we­go w pol­skim od­dzia­le fir­my Ag­fa. – Co wi­ęcej, tu gdzie wy­ma­ga­ny był za­druk, do re­ali­za­cji zo­sta­ły za­sto­so­wa­ne na­sze roz­wi­ąza­nia. Zwie­dza­jący je go­ście będą mie­li za­tem oka­zję na­ocz­nie prze­ko­nać się o ja­ko­ści i tr­wa­ło­ści za­pew­nia­nej przez ma­szy­ny z se­rii Ana­pur­na i Je­ti oraz wy­ko­rzy­sty­wa­ne w nich atra­men­ty UV. Cie­szy­my się, że współpra­ca z fir­mą Pa­na An­drze­ja Wen­tlan­da wy­cho­dzi po­za ty­po­wy sche­mat i że mo­że­my wspól­ne re­ali­zo­wać te­go ty­pu przed­si­ęw­zi­ęcia. Jed­no­cze­śnie ma­my na­dzie­ję, że ko­lej­na, pi­ąta już in­we­sty­cja Kse­ro­pla­st-Plus w ma­szy­nę mar­ki Ag­fa będzie rów­nie traf­na jak po­przed­nie i w ta­kim sa­mym stop­niu przy­czy­ni się do dal­szej eks­pan­sji ryn­ko­wej te­go dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jące­go się przed­si­ębior­stwa pro­duk­cyj­ne­go”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści