Sto­ra En­so part­ne­rem stra­te­gicz­nym 11. Kon­gre­su Ryn­ku FMCGPoprzedni artykuł 

W imieniu Stora Enso w sesjach plenarnej i tematycznej oraz w panelu dyskusyjnym wziął udział Ville Voipio - Senior Manager, Business Development w dziale Intelligent Packaging
W imie­niu Sto­ra En­so w se­sjach ple­nar­nej i te­ma­tycz­nej oraz w pa­ne­lu dys­ku­syj­nym wzi­ął udział Vil­le Vo­ipio – Se­nior Ma­na­ger, Bu­si­ness De­ve­lop­ment w dzia­le In­tel­li­gent Pac­ka­ging

10 ma­ja br. w War­sza­wie od­był się 11. Kon­gres Ryn­ku FMCG zor­ga­ni­zo­wa­ny przez Wy­daw­nic­two Go­spo­dar­cze (Wia­do­mo­ści Han­dlo­we). Wzi­ęło w nim udział nie­mal 900 uczest­ni­ków, co czy­ni go jed­ną z naj­wa­żniej­szych te­go ro­dza­ju im­prez w Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej, skie­ro­wa­ną do firm dzia­ła­jących na ryn­ku dóbr szyb­ko zby­wal­nych. Sto­ra En­so by­ła part­ne­rem stra­te­gicz­nym kon­gre­su, a przed­sta­wi­ciel jej fi­ńskiej cen­tra­li – Vil­le Vo­ipio (Se­nior Ma­na­ger, Bu­si­ness De­ve­lop­ment w dzia­le In­tel­li­gent Pac­ka­ging) – wy­stąpił na nim z dwie­ma pre­zen­ta­cja­mi po­świ­ęco­ny­mi in­no­wa­cyj­nym roz­wi­ąza­niom opa­ko­wa­nio­wym (m.in. wy­ko­rzy­stu­jącym tech­no­lo­gię RFID) oraz wzi­ął udział w pa­ne­lu dys­ku­syj­nym do­ty­czącym sy­tu­acji na ryn­ku pra­cy.

Kon­gres Ryn­ku FMCG to klu­czo­we spo­tka­nie bra­nży spo­żyw­czej, dro­ge­ryj­nej i ap­tecz­nej, gro­ma­dzące od lat naj­wa­żniej­sze po­sta­ci ryn­ku pol­skie­go oraz podmio­tów dzia­ła­jących na naj­wa­żniej­szych ryn­kach eu­ro­pej­skich. Wśród je­go uczest­ni­ków zna­le­źli się przed­sta­wi­cie­le han­dlu i dys­try­bu­cji (w tym wie­lu de­cy­den­tów – człon­ko­wie za­rządu czy dy­rek­to­rzy ds. za­ku­pów) oraz pro­du­cen­ci i do­staw­cy usług (m.in. dy­rek­to­rzy oraz sze­fo­wie sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu). Skła­dał się z kil­ku części: wspól­nej se­sji ple­nar­nej prze­bie­ga­jącej pod ha­słem „Szan­se i wy­zwa­nia” (prze­wi­dzia­nej dla wszyst­kich uczest­ni­ków), tzw. sce­ny in­no­wa­cji, kil­ku se­sji te­ma­tycz­nych (od­by­wa­jących się jed­no­cze­śnie) oraz stre­fy bu­si­ness mi­xer. Ca­ło­ści do­pe­łnia­ły tar­gi, na których oko­ło 70 wy­staw­ców pre­zen­to­wa­ło swo­je usłu­gi, pro­duk­ty i roz­wi­ąza­nia. Wśród nich – Sto­ra En­so.
Mówi Ma­riusz Le­wan­dow­ski – Sa­les Ma­na­ger w dzia­le Con­su­mer Bo­ards Sto­ra En­so: „Kon­gres Ryn­ku FMCG to naj­wa­żniej­sza w tej części Eu­ro­py im­pre­za bra­nżo­wa skie­ro­wa­na do te­go seg­men­tu ryn­ko­we­go. Fir­my dzia­ła­jące w han­dlu de­ta­licz­nym – za­rów­no wła­ści­cie­le sie­ci sprze­da­ży jak też wy­twór­cy czy ofe­ren­ci do­stęp­nych w skle­pach pro­duk­tów – to klu­czo­we gru­py, do ja­kich kie­ro­wa­ne są na­sze roz­wi­ąza­nia z dzia­łu In­tel­li­gent Pac­ka­ging. Stąd de­cy­zja o obec­no­ści na Kon­gre­sie Ryn­ku FMCG i wy­pro­mo­wa­nia mar­ki Sto­ra En­so wśród osób, będących de­cy­den­ta­mi w naj­wi­ęk­szych pol­skich spółkach w niej dzia­ła­jących. Z te­go względu – po­za ob­jęciem ro­li part­ne­ra stra­te­gicz­ne­go – przed­sta­wi­ciel cen­tra­li Sto­ra En­so wzi­ął udział w se­sjach ple­nar­nej i te­ma­tycz­nej. Na kon­gre­sie by­ła też obec­na re­pre­zen­ta­cja Sto­ra En­so Pol­ska, co prze­ło­ży­ło się na roz­mo­wy z po­ten­cjal­ny­mi klien­ta­mi, których za­in­te­re­so­wa­ła na­sza pro­eko­lo­gicz­na ofer­ta w za­kre­sie roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wy­ch”.

Vil­le Vo­ipio zna­la­zł się wśród pre­le­gen­tów blo­ku „Szan­se i wy­zwa­nia”, otwie­ra­jące­go te­go­rocz­ny kon­gres. Wy­stąpił na nim z pre­zen­ta­cją za­ty­tu­ło­wa­ną „No­wy han­del – zwrot w glo­bal­nym han­dlu de­ta­licz­nym w 2018 ro­ku”. Po krót­kim wstępie na te­mat Sto­ra En­so i jej ofer­ty, za­po­znał uczest­ni­ków kon­gresu z tzw. opa­ko­wa­nia­mi in­te­li­gent­ny­mi oraz ich ro­snącą ro­lą w ła­ńcu­chu do­staw, funk­cjo­nu­jącym na ryn­ku sprze­da­ży de­ta­licz­nej. Sz­cze­gól­ną uwa­gę zwrócił na znaj­du­jącą tu za­sto­so­wa­nie tech­no­lo­gię RFID i jej ewo­lu­cję na prze­strze­ni mi­nio­nych de­kad. W naj­now­szej od­sło­nie po­zwa­la ona wy­ko­rzy­sty­wać tzw. zdy­gi­ta­li­zo­wa­ne opa­ko­wa­nia. „Mówi­my tu o roz­wi­ąza­niach w pe­łni au­to­ma­tycz­nych, umo­żli­wia­jących sczy­ty­wa­nie in­for­ma­cji za­war­tych na opa­ko­wa­niach na­wet z od­le­gło­ści 20 me­trów z pręd­ko­ścią 600 eg­zem­pla­rzy na se­kun­dę. W tym kon­te­kście ba­da­nia, re­ali­zo­wa­ne przez naj­wi­ęk­sze fir­my au­dy­tor­skie, jed­no­znacz­nie wska­zu­ją na wie­le za­let wy­ni­ka­jących z za­sto­so­wa­nia RFID. Z punk­tu wi­dze­nia fi­nan­sów przed­si­ębior­stwa, wdro­że­nie in­te­li­gent­nych opa­ko­wań ozna­cza ni­ższe kosz­ty, lep­szy po­ziom ob­słu­gi i mniej­sze za­an­ga­żo­wa­nie ka­pi­ta­łu” – mówił Vil­le Vo­ipio.
Na­stęp­nie przy­to­czył kil­ka przy­kła­dów już zre­ali­zo­wa­nych pro­jek­tów z udzia­łem te­go ty­pu opa­ko­wań, ba­zu­jących na tech­no­lo­gii RFID, m.in. przez fir­my z bra­nż odzie­żo­wej oraz spo­żyw­czej.
W dal­szej części swo­je­go wy­stąpie­nia Vil­le Vo­ipio przed­sta­wił ideę „Han­dlu de­ta­licz­ne­go 4.0”, która ba­zu­je na urba­ni­za­cji, prze­wa­gach tech­no­lo­gicz­nych i po­ten­cja­le roz­wi­ja­jących się ryn­ków, a do­ce­lo­wo ma pro­wa­dzić w kie­run­ku w pe­łni zauto­ma­ty­zo­wa­nych skle­pów. „Ma­ją one łączyć w so­bie to co naj­lep­sze w han­dlu tra­dy­cyj­nym i in­ter­ne­to­wym – kon­ty­nu­ował Vil­le Vo­ipio – w pe­łni wy­ko­rzy­stu­jąc po­ten­cjał tkwi­ący np. w roz­wi­ąza­niach mo­bil­nych. Han­del no­wej ery ma do­star­czać kon­su­men­tom zupe­łnie no­wych do­znań pod­czas za­ku­pów, kon­cen­tru­jąc się na wy­go­dzie i efek­tyw­no­ści”. Ja­ko przy­kład dy­na­micz­nie roz­wi­ja­jące­go się w tym kon­te­kście ryn­ku pre­le­gent po­dał Chi­ny, gdzie nie­ba­wem będzie dzia­łać po­nad mi­lion w pe­łni zauto­ma­ty­zo­wa­nych skle­pów. „Za­sad funk­cjo­no­wa­nia ta­kiej pla­ców­ki jest kil­ka: bez­oso­bo­wa ob­słu­ga i do­stęp­no­ść przez ca­łą do­bę, za­sto­so­wa­nie prze­strze­ni hy­bry­do­wych dzi­ęki tech­no­lo­gii mo­bil­nej, tzw. smart she­lving („in­te­li­gent­ne półki skle­po­we”) z udzia­łem ekra­nów do­ty­ko­wych i roz­wi­ązań ty­pu „klik­nij i do­daj do li­sty” oraz wdro­że­nie zdy­gi­ta­li­zo­wa­nych ła­ńcu­chów do­sta­w” – pod­su­mo­wał Vil­le Vo­ipio.

Kwe­stie ro­snących wy­ma­gań kon­su­men­tów z ryn­ku han­dlu de­ta­licz­ne­go i pro­duk­tów szyb­ko zby­wal­nych oraz wdra­ża­nych w zwi­ąz­ku z tym stra­te­gii wie­lo­ka­na­ło­wych zna­la­zły się w dru­giej pre­zen­ta­cji, wy­gło­szo­nej przez Vil­le Vo­ipio w ra­mach se­sji „Con­nec­ted re­ta­il. Tech­no­lo­gie i e-com­mer­ce”. Pre­le­gent przed­sta­wił w niej mo­ty­wy po­staw kon­su­men­tów, których – jak wy­ni­ka z ba­dań ryn­ko­wych – ce­chu­je cie­ka­wo­ść, wy­so­kie ocze­ki­wa­nia oraz nie­cier­pli­wo­ść. „Mo­że­my im wy­jść na­prze­ciw wdra­ża­jąc ko­mu­ni­ka­cję wy­ko­rzy­stu­jącą różne ka­na­ły ko­mu­ni­ka­cji – mówił Vil­le Vo­ipio. – Są ni­mi: no­we do­świad­cze­nia wi­zu­al­ne i do­ty­ko­we pod­czas do­ko­ny­wa­nia za­ku­pów, wy­ko­rzy­sta­nie rze­czy­wi­sto­ści roz­sze­rzo­nej, prze­kszta­łca­nie ła­ńcu­cha do­staw oraz two­rze­nie mo­de­li bi­zne­so­wych ba­zu­jących na tzw. big da­ta. Tym sa­mym fir­my będą w sta­nie przy­go­to­wać się na ryn­ki przy­szło­ści – swe­go ro­dza­ju eko­sys­te­my, gdzie klu­czem do suk­ce­su będą współpra­ca i ko­mu­ni­ka­cja”.
Vil­le Vo­ipio wzi­ął rów­nież udział w de­ba­cie pod ha­słem „Czy sy­tu­acja na ryn­ku pra­cy przy­spie­szy trans­for­ma­cję sek­to­ra FMCG w Pol­sce i w re­gio­nie?”, pod­czas której dys­ku­to­wa­no na te­mat ta­kich za­gad­nień jak: sy­tu­acja na ryn­ku pra­cow­ni­ka, ni­ska sto­pa bez­ro­bo­cia i jej wpływ na roz­wój oraz eks­pan­sję firm han­dlo­wych, gra­ni­ce au­to­ma­ty­za­cji w sek­to­rze FMCG, od­po­wie­dzial­no­ść a bu­do­wa­nie si­ły bi­zne­su.

Mówi Ewa Ku­bic­ka, dy­rek­tor za­rządza­jąca Sto­ra En­so Pol­ska: „Cie­szy­my się z obec­no­ści na tak wa­żnym wy­da­rze­niu, ja­kim dla sek­to­ra han­dlu de­ta­licz­ne­go w ca­łym re­gio­nie jest Kon­gres Ryn­ku FMCG. Ma­my na­dzie­ję, że nasz „de­biu­t” na tej im­pre­zie spo­tkał się z za­in­te­re­so­wa­niem jej uczest­ni­ków i że mar­ka Sto­ra En­so zo­sta­ła przez nich do­strze­żo­na. Z pew­no­ścią będzie­my chcie­li da­lej za­zna­czać na­szą obec­no­ść na wy­da­rze­niach, skie­ro­wa­nych do te­go seg­men­tu ryn­ko­we­go – stra­te­gicz­ne­go z punk­tu wi­dze­nia dzia­łal­no­ści jed­nost­ki In­tel­li­gent Pac­ka­gin­g”.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji PAI Prin­ti­nPo­land.com

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści