Wspierani przez API.PL młodzi projektanci, zostali zauważeni, a ich kolekcje wykorzystujące druk na tekstyliach docenione.
„Współpraca z łódzkim ASP przy międzynarodowym wydarzeniu Łódź Young Fashion oraz z Katedrą Druku Na Tkaninie na ASP, jak również współpraca z warszawską uczelnią VIAMODA to nasz pomysł na wspieranie młodych projektantów. Pokazujemy nowoczesne technologie, propagujemy wiedzę i fizycznie pomagamy najzdolniejszym w realizacji ich pomysłów. To taka inwestycja firmy API.PL w następne pokolenia.” - opisuje Mariusz Wasiak z działu marketingu firmy API.PL
Jury Gali Dyplomowej VIAMODA upgrade 2018 przyznało najważniejsze wyróżnienie kolekcji męskich ubiorów streetowych „FOUR PIECE SUITS” Sandrze Dąbrowskiej. Podkreślono świeżość, innowacyjność pomysłu i wpisanie się w nurt uniseksualizmu projektowego oraz zaangażowania społecznego (kolekcja nawiązuje do problemu resocjalizacji byłych więźniów). Nadruki inspirowane tatuażami były możliwe do zrealizowania dzięki współpracy uczelni z firmami API.PL oraz EPSON.
„Gratulujemy i bardzo się cieszymy z sukcesów projektantów, z którymi współpracujemy. Super, że już na początku swojej kariery zostali zauważeni, a ich praca doceniana. Spodobały się nam projekty zarówno Sandry jak i Michaliny i obu bardzo dopingowaliśmy. Gratulujemy również uczelni VIAMODA udanej Gali i mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie się rozwijała. ” – gratuluje Mariusz Wasiak .
Gala Dyplomowa VIAMODA upgrade 2018
27 czerwca w warszawskim Och Teatrze odbyła się trzecia Gala Dyplomowa VIAMODA upgrade 2018. Hasłem przewodnim wydarzenia było: „Każdy inny, wszyscy równi”, którego autorką, podobnie jak odczytanego w czasie pokazu manifestu młodych twórców, jest Zofia Owczarczyk (jeszcze studentka uczelni, kończąca w tym roku specjalność Komunikacja w modzie i projektowanie marki). Produkcji i organizacji Gali podjęli się studenci i pracownicy uczelni, sięgając, już tradycyjnie, po pomoc reżysera pokazu Macieja Majznera. Mistrzowsko połączona muzyka, dźwięk i obraz dały dynamiczny, nowoczesny przekaz – jesteśmy kreatywni, różni, spójni w poważnym i pełnym pasji traktowaniu mody. Wieczór prowadziła Aneta Mazurek, absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie w branży mody, prowadzonych przez VIAMODA i Akademię Leona Koźmińskiego.
Głównym punktem programu była oczywiście prezentacja mini kolekcji tegorocznych absolwentów uczelni. Każdy z młodych projektantów pokazał po sześć autorskich sylwetek, które były częścią szerszej koncepcji i stanowiły rozwiązanie projektowe tematu pracy licencjackiej, osadzonego głęboko w kontekście współczesnej sztuk, kultury i designu. Tegoroczni absolwenci VIAMODA Szkoły Wyższej w Warszawie przedstawili ogromną różnorodność pomysłów, tematów i stylów prezentowanych kolekcji: od konceptualnych, poprzez streetwear, aż po kolekcje ubiorów okazjonalnych i sprzedażowych. Wszyscy wykazali się wysokim poziomem kreatywności, wrażliwością estetyczną, wiedzą i umiejętnościami technologicznymi, które pozwoliły im na realizację swoich pomysłów projektowych. Podczas Gali zaprezentowano piętnaście kolekcji dyplomowych autorstwa studentów VIAMODA, tworzących jedną, spójną koncepcję artystyczną. Swoje projekty pokazali kolejno:
Krystyna Hannon
Sandra Dąbrowska (PARTNERZY KOLEKCJI API.PL ORAZ EPSON)
Millka Lewandowska (Partner kolekcji WOLLE)
Dorota Nasiłowska Paczuska
Magdalena Jaworska
Wiktoria Biegańska
Agnieszka Kulka
Eliza Matvieieva
Diana Ovcharenko
Zuzanna Vesely
Agata Kępka
Michalina Tkocz (PARTNERZY KOLEKCJI API.PL ORAZ EPSON)
Anastasiia Solodovska
Lia Kimura
Gabriela Struzik
Gala VIAMODA upgrade 2018 rozpoczęła się prezentacją kolekcji absolwenta pierwszego rocznika dyplomowego uczelni. Bardzo kobieca kolekcja HIKIZ autorstwa Mido, łączyła w sobie wielokulturowość twórcy, zabawę formą i fakturą ubiorów. Gościnne pokazy najzdolniejszych absolwentów VIAMODA wpisują się już w tradycję, która będzie kontynuowana w kolejnych latach. Ostatnim akcentem wydarzenia był pokaz kolekcji młodej wykładowczyni VIAMODA mgr Dominiki Łukawskiej, która zaprezentowała projekty ubiorów inspirowane ruchem.
W pokazie wzięły udział modelki Agencji MANGO MODELS, które zostały przygotowane przez: Dr Irena Eris (makijaż), La Biosthetique Paris (stylizacja fryzur), Alessandro International (paznokcie). Doskonałym uzupełnieniem stylizacji były buty wypożyczone do pokazów przez markę CARINII.
Na wybiegu zobaczyliśmy propozycje, głównie dla kobiet, choć nie zabrakło męskiego akcentu w postaci kolekcji streetowej inspirowanej (pod)kulturą więzienną i tatuażem, który pojawił się na odzieży w postaci autorsko przetworzonych printów. Kolekcje prezentowały nurt egzystencjalizmu, konceptualnego futuryzmu, autorskiego eksperymentu, przetworzenia własnych prac graficznych i malarskich oraz twórczości innych na warstwę wizualną ubioru, architektoniczną formę i funkcjonalność odzieży estetycznie wpisanej w najnowsze trendy lub odwołującej się do tradycji designu i sztuki. Mogliśmy oglądać szlachetne rękodzieło wykonane z jedwabiu w tonacjach pasteli, inspirowaną gotykiem kolekcję unikatowych kostiumów, minimalizm zamknięty w surowych formach, wykonanych z ciężkich płaszczowych wełen i grubej dzianiny, architektoniczną dekonstrukcję, styl rock’owy i wreszcie ferię barw w kolekcji inspirowanej formami zoomorficznymi czy w postaci śmiałych wzorów nadruków. Oryginalność każdej kolekcji przejawiała się nie tylko w sylwetkach i detalach ubiorów, ale również w sposobie ekspresji artystycznej każdego z młodych projektantów. W realizacjach można było dostrzec wielość inspiracji, materiałów, stylów, faktur i form. Studenci VIAMODA wykazali się biegłością projektową i zaskoczyli wszystkich różnorodnością prezentowanych kolekcji.
Tradycją Gali Dyplomowej VIAMODA stał się wybór najbardziej wyróżniającej się spośród wszystkich zaprezentowanych kolekcji, którego dokonało wyjątkowe grono osobowości świata mody tworzących Kapitułę upgrade 2018 w składzie:
Anna Męczyńska – stylistka, wizażystka i kostiumograf między innymi seriali „Rodzinka.pl” i „Prawo Agaty”, autorka książki „Figura jak z ekranu”;
Ranita Sobańska - główna projektantka i dyrektor kreatywna firmy 4F, skutecznie konkurującej na rynku polskim z takimi potentatami jak Nike i Adidas;
Dorota Wróblewska – promotor mody i producentka pokazów mody, między innymi Warsaw Fashion Street, wydawca książek z obszaru mody, autorka poczytnego bloga sophisti.pl;
Andrzej Foder - doktor sztuki, pedagog, praktykujący projektant ubioru, współpracujący z wieloma firmami odzieżowymi, główny projektant w firmach: Próchnik, Wólczanka, Modesta, PAWO;
Tomasz Jacyków – stylista, autor książki O elegancji i obciachu Polek i Polaków, prezenter programów telewizyjnych Gwiazdy na dywaniku oraz Jacyków w Twojej szafie;
Tobiasz Kujawa - bloger, dziennikarz, stylista i konsultant, znany z ciętego języka i bardzo specyficznego poczucia humoru, od kilku lat z powodzeniem łączy modę, satyrę i bezkompromisowy styl pisania na autorskim blogu FreestyleVoguing.com;
Filip Połoska – obecnie redaktor naczelny Noizz.pl; w Gazecie.pl tworzył satyryczny "Faktoid"; był odpowiedzialny za treści i rozwój formatów redakcyjnych w newsroomie;
Walter Prati - twórca agencji GPoland; od 1993 roku z sukcesem wprowadza na polski rynek monobrandowe salony włoskich marek odzieżowych z sektora premium (obecnie portfolio agencji to prawie 70 marek); odpowiedzialny za strategie i kierunki rozwoju firmy.
Jury przyznało to najważniejsze wyróżnienie kolekcji męskich ubiorów streetowych „FOUR PIECE SUITS” Sandrze Dąbrowskiej. Podkreślono świeżość, innowacyjność pomysłu i wpisanie się w nurt uniseksualizmu projektowego oraz zaangażowania społecznego (kolekcja nawiązuje do problemu resocjalizacji byłych więźniów). Nadruki inspirowane tatuażami były możliwe do zrealizowania dzięki współpracy uczelni z firmami API.PL oraz EPSON.
Pomimo iż wydarzenie nie miało charakteru konkursu, to obecni na Gali i współpracujący z Uczelnią Partnerzy postanowili nagrodzić najlepsze ich zdaniem prace.
Grupa odzieżowa LPP wyróżniła również kolekcję Sandry Dąbrowskiej
Firma Freudenberg Vilene – światowy lider produkcji odzieżowych wkładów klejowych - przyznała swoją nagrodę Anastazji Solodovskiej za kolekcję „COUTURE MÉLANGE” doceniając szlachetne rękodzieło oraz jakość realizacji
Coats Polska – światowy potentat, producent i dystrybutor nici oraz dodatków odzieżowych – wyróżnił konceptualną, kolorową, z oryginalnymi nadrukami kolekcję „RAKUGAKI” Michaliny Tkocz
Firma Union Knopf Polska – mistrz designu guzików – przyznała swoje wyróżnienie kolekcji Lia Kimury, która na czarno – białe, architektoniczne formy ubioru przeniosła motywy z własnych obrazów
Dorota Wróblewska, reprezentująca Warsaw Fashion Street oraz markę biżuteryjną Pecunia Forget – me – not najlepiej oceniła i zaprosiła do prezentacji na warszawskim pokazie dwie, już nagrodzone wcześniej, zupełnie różne w charakterze kolekcje: Anastazji Solodovskiej i Sandry Dąbrowskiej
Organizatorzy międzynarodowego konkursu projektantów Open Europe nagrodzili pokazem na krymskim Fashion Week’u aż trzy kolekcje autorstwa Wiktorii Biegańskiej (kolekcja inspirowana twórczością grupy designerów Memphis Milono), wspomnianą już wcześniej kolekcję Lia Kimury oraz Gabrieli Struzik (kolekcja pełna metafor, dysproporcji, chaosu podkreślającego egzystencjonalne pytania o sens ludzkiego życia, będące inspiracją do jej stworzenia)
Multibrandowa agencja włoskich marek GPoland Group uznała za najlepszą i wyróżniła nagrodzoną już przez innych kolekcję Anastazji Solodovskiej
Nagroda od Fabryki Porcelany - organizatora imprezy Katowicki Fashion Week - trafiła do Sandry Dąbrowskiej autorki uznanej przez Joury za najlepszą kolekcję tegorocznej Gali
Firma dr Irena Eris – kreator makijażu do całego pokazu - doceniła bardzo kobiecą, wykonaną ze szlachetnych jedwabi, utrzymaną w tonacjach nude i pasteli kolekcję Anastazji Solodovskiej
W trakcie wydarzenia Władze Uczelni przyznały wyróżnienie za najlepszą pracę dyplomową z obszaru drugiej specjalności: Komunikacja w modzie i projektowania marki, które za „Projekt identyfikacji wizualnej autorskiej marki streetwearowej z elementami kampanii marketingowej” otrzymał Michał Kalbara.
Po zakończeniu pełnej emocji części oficjalnej, kuluarowe rozmowy, dotyczące wrażeń z tegorocznej Gali, toczyły się w trakcie afterparty, zorganizowanym w foyer teatru.
W tym roku, po raz pierwszy zostanie przyznane wyjątkowe dla każdego projektanta wyróżnienie – nagroda publiczności. Każdy może zagłosować na najlepszą według niego kolekcję w internetowym plebiscycie. W wydarzeniu VIAMODA upgrade 2018 opublikowane są zdjęcia wszystkich kolekcji dyplomowych. Jedyne, co trzeba zrobić to „zalajkować” swoich faworytów. Autor kolekcji, która zdobędzie największą ilość głosów otrzyma trzecią statuetkę tegorocznej Gali VIAMODA upgrade 2018 - nagroda publiczności. Partnerem konkursu jest aplikacja mobilna CLOTIFY.
To był naprawdę udany wieczór.
Na podstawie informacji firmy API.PL