Di­ners Club Pol­ska: 74 proc. firm z sek­to­ra MŚP do­brze oce­nia ostat­nie 12 mie­si­ęcyPoprzedni artykuł 

​​​​​​​Źródło: Badanie IBRIS na zlecenie Diners Club Polska, „Kondycja polskich MŚP”.
​​​​​​​Źródło: Ba­da­nie IBRIS na zle­ce­nie Di­ners Club Pol­ska, „Kon­dy­cja pol­skich MŚP”.

Wi­ęk­szo­ść pol­skich MŚP jest za­do­wo­lo­na z ostat­nie­go ro­ku. Dla 30 proc. był on do­bry, a dla 44 proc. ra­czej do­bry – wy­ni­ka z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na zle­ce­nie Di­ners Club Pol­ska. Mi­mo że wy­nik jest opty­mi­stycz­ny, z ro­ku na rok przy­by­wa firm, które ne­ga­tyw­nie pod­su­mo­wu­ją swo­ją dzia­łal­no­ść. W 2020 r. wi­ęk­szo­ść przed­si­ębior­ców sku­pi się na po­zy­ska­niu no­wych klien­tów lub utrzy­ma­niu obec­nych.

2019 rok był uda­ny dla wi­ęk­szo­ści pol­skich firm z sek­to­ra MŚP. 30 proc. oce­ni­ło go ja­ko do­bry, a 44 proc. ja­ko ra­czej do­bry – wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club. Nie­za­do­wo­lo­nych z te­go okre­su jest 25 proc. przed­si­ębiorstw.

- Wi­ęk­szo­ść firm do­brze oce­nia ostat­nie 12 mie­si­ęcy, dla­te­go mo­że­my wnio­sko­wać, że spo­ra gru­pa przed­si­ębior­ców zre­ali­zo­wa­ła swo­je pla­ny. War­to jed­nak za­zna­czyć, że po­rów­nu­jąc wy­ni­ki z trzech ostat­nich lat, za­uwa­ża­my sys­te­ma­tycz­ny spa­dek po­zy­tyw­nych ocen. Z 2017 ro­ku za­do­wo­lo­nych by­ło aż 89 proc. przed­si­ębior­ców, z 2018 już 82 proc., a z 2019–74 proc. Gor­sze oce­ny są praw­do­po­dob­nie zwi­ąza­ne ze spad­kiem kon­dy­cji fi­nan­so­wej części firm w tym ro­ku. Niek­tóre z nich mo­gły już ta­kże od­czuć spo­wol­nie­nie dy­na­mi­ki wzro­stu go­spo­dar­cze­go, który był w ostat­nich la­tach bar­dzo wy­so­ki, a te­raz za­czy­na wy­ha­mo­wy­wać – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

Z ostat­nie­go ro­ku naj­bar­dziej za­do­wo­lo­ne są fir­my śred­nie (mi­ędzy 50 a 249 pra­cow­ni­ków). Ja­ko do­bry oce­ni­ła go co dru­ga, a ja­ko ra­czej do­bry co trze­cia. Go­rzej jest w mniej­szych przed­si­ębior­stwach. Do nie­uda­nych, 2019 rok za­li­czy­ła co czwar­ta mi­kro (do 9 pra­cow­ni­ków) i co pi­ąta ma­ła fir­ma (10–49 pra­cow­ni­ków).

2020 pod zna­kiem klien­tów

Naj­wa­żniej­sze za­da­nia w 2020 ro­ku dla wi­ęk­szo­ści przed­si­ębiorstw z sek­to­ra MŚP są zwi­ąza­ne z klien­ta­mi. Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Di­ners Club Pol­ska, 36 proc. firm ja­ko głów­ny cel sta­wia so­bie po­zy­ska­nie no­wych kon­tra­hen­tów oraz na­byw­ców ich pro­duk­tów i usług. Na dru­gim miej­scu (30 proc.) jest utrzy­ma­nie obec­nych klien­tów.

- Na­dal naj­wi­ęcej firm z sek­to­ra MŚP chce przede wszyst­kim szu­kać no­wych klien­tów. War­to jed­nak zwrócić uwa­gę, że od­se­tek przed­si­ębior­ców, którzy sku­pia­ją się na zwi­ęk­sza­niu ska­li dzia­ła­nia z ro­ku na rok ma­le­je. Jesz­cze w 2017 ro­ku ta­ki cel na pierw­szym miej­scu sta­wia­ło so­bie 51 proc. firm – o 15 proc. wi­ęcej niż te­raz. Zwi­ąza­ne jest to mi­ędzy in­ny­mi z sys­te­ma­tycz­nym wzro­stem licz­by przed­si­ębiorstw, które chcą się sku­pić na utrzy­ma­niu obec­nych klien­tów. Jesz­cze dwa la­ta te­mu by­ło ich za­le­d­wie 14 proc., te­raz już 30 proc. – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

Na trze­cim miej­scu są in­we­sty­cje, które będą naj­wa­żniej­szym za­da­niem dla 14 proc. firm. Z 9 do 11 proc. wzro­sła licz­ba przed­si­ębior­ców pla­nu­jących ogra­ni­cze­nie kosz­tów. Po­dob­nie jak w 2017 ro­ku, 7 proc. ba­da­nych ja­ko głów­ny cel sta­wia so­bie zwi­ęk­sze­nie za­trud­nie­nia.

- Naj­wa­żniej­sze zmia­ny w ce­lach, ja­kie sta­wia­ją so­bie przed­si­ębior­cy są zwi­ąza­ne mi­ędzy in­ny­mi z kon­dy­cją fi­nan­so­wą i ko­niunk­tu­rą. Sy­ste­ma­tycz­nie ro­śnie licz­ba firm, które prze­wi­du­ją po­gor­sze­nie swo­jej kon­dy­cji fi­nan­so­wej. Stop­nio­wo spo­wal­nia ta­kże dy­na­mi­ka wzro­stu go­spo­dar­cze­go. To spra­wi­ło, że wi­ęcej przed­si­ębior­ców chce się sku­pić przede wszyst­kim na już po­zy­ska­nych klien­tach oraz ogra­ni­czać kosz­ty – mówi Mo­ni­ka Masz­ta­kow­ska z Di­ners Club Pol­ska.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Di­ners Club Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści