Trzy kro­ki, jak pra­wi­dło­wo prze­pro­wa­dzić cy­fro­wą trans­for­ma­cję fir­myPoprzedni artykuł 

Cy­fro­wa trans­for­ma­cja bi­zne­su to dla wie­lu przed­si­ębiorstw tech­no­lo­gicz­na re­struk­tu­ry­za­cja sta­no­wi­ąca „być al­bo nie by­ć”. Dążąc do uzy­ska­nia szyb­kich re­zul­ta­tów, przed­si­ębior­cy nie­rzad­ko po­pe­łnia­ją błędy, mo­gące utrud­nić ca­ły pro­ces cy­fro­wej trans­for­ma­cji. Od cze­go za­cząć oraz cze­go uni­kać, próbu­jąc prze­kszta­łcić fir­mę we­dług no­wo­cze­snych stan­dar­dów?

Krok 1: Nie rób gwa­łtow­nych ru­chów

– Jak sa­ma na­zwa wska­zu­je, trans­for­ma­cja to nie re­wo­lu­cja – mówi Mi­chał Łep­kow­ski, B2B Sa­les & Mar­ke­ting Di­rec­tor w Ca­non Pol­ska. – Zmia­ny po­win­ny na­stępo­wać stop­nio­wo, za­rów­no ze względu na wy­ko­rzy­sty­wa­ny sprzęt, jak i na pra­cow­ni­ków po­trze­bu­jących cza­su, aby wdro­żyć się w no­we re­alia.

Jak prze­ko­nu­je, trze­ba wy­strze­gać się sy­tu­acji, w której fir­ma z dnia na dzień po­zby­wa się sto­so­wa­nych przez la­ta ma­szyn i stan­dar­dów. Bo to pro­sta dro­ga do cha­osu.

– W ka­żdym przed­si­ębior­stwie nie­zmier­nie wa­żne jest utrzy­ma­nie do­tych­cza­so­wej go­to­wo­ści ope­ra­cyj­nej – za­uwa­ża Mi­chał Łep­kow­ski. – Prze­sta­rza­ła in­fra­struk­tu­ra mo­że być cza­sem uci­ążli­wa, ale za­zwy­czaj sta­no­wi trzon fir­my i po­zwa­la na re­ali­zo­wa­nie co­dzien­nych za­dań. Aby trans­for­ma­cja by­ła sku­tecz­na, po­win­na od­by­wać się z uwzględ­nie­niem rze­czy­wi­sto­ści pa­nu­jącej w biu­rze. Mu­si­my pa­mi­ętać o wszyst­kich pra­cow­ni­kach, którzy przez la­ta przy­wy­kli do pra­cy z wy­ko­rzy­sta­niem kon­kret­nych tech­no­lo­gii i mo­gą mieć pro­blem z na­tych­mia­sto­wym prze­jściem na in­ne stan­dar­dy – pod­kre­śla przed­sta­wi­ciel Ca­non Pol­ska.

Krok 2: Pa­mi­ętaj o in­fra­struk­tu­rze

Choć sa­mo po­jęcie cy­fro­wej trans­for­ma­cji za­kła­da wy­ko­rzy­sta­nie no­wych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych, ka­żdy sprzęt po­trze­bu­je od­po­wied­nie­go za­ple­cza.

– Ja­ko przy­kład we­źmy te­mat cy­ber­bez­pie­cze­ństwa. Aby sto­so­wa­ne w fir­mie no­wo­cze­sne urządze­nia by­ły w pe­łni bez­piecz­ne, od­por­ne na wy­ciek da­nych lub atak cy­ber­prze­stęp­ców, na­le­ży stwo­rzyć im od­po­wied­nią in­fra­struk­tu­rę ochron­ną. Ta­kie roz­wi­ąza­nia mo­gą opie­rać się o fir­mo­wy ze­spół do spraw bez­pie­cze­ństwa lub, co częściej po­le­ca­ne, no­wo­cze­sne opro­gra­mo­wa­nie chmu­ro­we, do­star­czo­ne przez re­no­mo­wa­ne­go pro­du­cen­ta. Nie wol­no za­po­mi­nać, że sa­me naj­now­sze kom­pu­te­ry i dru­kar­ki nie ochro­nią fir­my przed za­gro­że­nia­mi współcze­sno­ści – twier­dzi Mi­chał Łep­kow­ski.

Jak udo­wad­nia­ją ba­da­nia, aż 95 proc. błędów zwi­ąza­nych z wy­ko­rzy­sta­niem opro­gra­mo­wa­nia chmu­ro­we­go po­wo­du­ją ludz­kie błędy. Dla­te­go nie­zwy­kle istot­ne jest upew­nie­nie się, że pra­cow­ni­cy zo­sta­li prze­szko­le­ni w za­kre­sie wy­ko­rzy­sty­wa­nia no­wych tech­no­lo­gii. Sz­ko­le­nie po­win­no być do­kład­ne i za­wie­rać ele­men­ty spraw­dze­nia wie­dzy.

Krok 3: Ro­zma­wiaj o zmia­nach

Cy­fro­wa trans­for­ma­cja fir­my to sze­ro­ki te­mat, wy­ma­ga­jący przede wszyst­kim od­po­wied­nie­go po­my­słu. – Naj­wa­żniej­szym za­gad­nie­niem dla przed­si­ębior­ców, pla­nu­jących zmie­nić swój bi­znes, po­win­no być nie to, od ja­kie­go do­staw­cy ku­pić sprzęt, ale jak go wła­ści­wie wy­ko­rzy­stać – mówi Mi­chał Łep­kow­ski. – No­wo­cze­sne tech­no­lo­gie otwie­ra­ją zu­pe­łnie no­we mo­żli­wo­ści pro­wa­dze­nia fir­my. By­wa i tak, że przed­si­ębior­cy, którzy pro­wa­dzą swo­je bi­znesy od kil­ku­dzie­si­ęciu lat, na­gle wpa­da­ją na zu­pe­łnie no­we po­my­sły, dzi­ęki tech­nicz­nym mo­żli­wo­ściom znacz­nie po­wi­ęk­sza­jąc swo­je do­cho­dy.

Dla­te­go istot­ne jest od­po­wied­nie prze­dys­ku­to­wa­nie wpro­wa­dza­nych zmian. Być mo­że war­to za­trud­nić od­po­wied­nich pra­cow­ni­ków – na przy­kład spe­cja­li­stę od no­wych tech­no­lo­gii – lub stwo­rzyć wcze­śniej nie­ist­nie­jące dzia­ły, od­po­wia­da­jąc tym sa­mym na po­trze­by zmie­nia­jące­go się ryn­ku.

– W kwe­stii cy­fro­wych prze­mian nie ma go­to­wych roz­wi­ązań. To, co spraw­dzi­ło się w przy­pad­ku jed­nej or­ga­ni­za­cji, wca­le nie mu­si być od­po­wied­nie dla ka­żdej fir­my. War­to uzbro­ić się w cier­pli­wo­ść, być otwar­tym na su­ge­stie i uwa­żnie śle­dzić naj­now­sze tren­dy – pod­su­mo­wu­je przed­sta­wi­ciel Ca­non Pol­ska.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Ca­non Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści