Pra­ca zdal­na zo­sta­nie na dłu­żej. Tech­no­lo­gie chmu­ro­we po­ma­ga­ją fir­momPoprzedni artykuł 

Na­wet co trze­ci pra­cow­nik mo­że już nie wrócić do biu­ra po lock­dow­nie – wy­ni­ka z ba­dań Gart­ne­ra. To da­ne glo­bal­ne, ale i w Pol­sce co­raz wi­ęcej firm przy­zna­je, że pra­ca zdal­na po pro­stu się spraw­dzi­ła i w okre­sie dłu­go­ter­mi­no­wym na­bie­rze jesz­cze wi­ęk­sze­go zna­cze­nia. Jak za­tem w dłu­ższej per­spek­ty­wie roz­wi­jać fir­mę, wy­ko­rzy­stu­jąc tech­no­lo­gie pra­cy na od­le­gło­ść?

Umie­jęt­ne roz­sta­wie­nie apa­ra­tów lub ka­mer, wy­ko­rzy­sta­nie mo­bil­ne­go gre­en­bo­xa, no­wo­cze­sne opro­gra­mo­wa­nie stre­amin­go­we oraz po­ra­dy do­ty­czące oświe­tle­nia i na­gło­śnie­nia – wszyst­ko to na­bie­ra dziś no­we­go zna­cze­nia. Pod­czas kil­ku mie­si­ęcy lock­dow­nu eks­per­ci Ca­non Pol­ska nie zre­zy­gno­wa­li ze spo­tkań z klien­ta­mi, ale po­sta­wi­li na pro­fe­sjo­nal­ne do­mo­we stu­dio do spo­tkań on­li­ne, szko­leń czy we­bi­na­rów.

- Od­po­wied­nia pre­zen­ta­cja pro­duk­tu, po­dob­nie jak bez­po­śred­ni kon­takt z klien­tem, to pod­sta­wa ka­żde­go bi­zne­su – mówi Piotr Wie­czo­rek, Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger B2C Ca­non Pol­ska. – Pod­czas lock­dow­nu nasz ze­spół B2C sta­nął przed wy­zwa­niem: jak za­cho­wać bez­pie­cze­ństwo, nie re­zy­gnu­jąc z do­tych­cza­so­wych stan­dar­dów kon­taktu z kon­tra­hen­ta­mi? Tak po­wsta­ło praw­dzi­we do­mo­we stu­dio do in­ter­ne­to­wych trans­mi­sji i on­li­ne spo­tkań z klien­ta­mi wspo­mi­na.

W te­sto­wym spo­tka­niu on­li­ne, zor­ga­ni­zo­wa­nym wspól­ny­mi si­ła­mi pro­du­cen­ta oraz jed­nej z uczel­ni, uczest­ni­czy­ło po­nad 400 stu­den­tów. Stre­aming vi­deo na ży­wo wy­ge­ne­ro­wał pra­wie 6 ra­zy wi­ęk­sze za­in­te­re­so­wa­nie niż do­tych­cza­so­we wy­kła­dy pro­wa­dzo­ne w kla­sycz­ny spo­sób – na ży­wo.

- Wszyst­ko to wska­zu­je, że in­ter­ne­to­we for­my ko­mu­ni­ka­cji, w tym ta­kże pra­ca zdal­na, będą na­bie­ra­ły co­raz wi­ęk­sze­go zna­cze­nia. Nie spraw­dzi­ły się oba­wy przed­si­ębior­ców, że pra­cow­ni­cy będą mniej wy­daj­ni pod­czas pra­cy z do­mu – ko­men­tu­je Piotr Wie­czo­rek.

Pi­ęć fi­la­rów wy­daj­nej pra­cy zdal­nej

Istot­nie – jak prze­ko­nu­ją psy­cho­lo­go­wie bi­zne­su, do­brze zor­ga­ni­zo­wa­na pra­ca w do­mu mo­że być nie­mal tak sa­mo wy­daj­na, jak biu­ro­wa. War­to jed­nak prze­strze­gać kil­ku za­sad. Ek­sper­ci po­dzie­li­li je na pi­ęć głów­nych fi­la­rów:

  • Psy­chicz­ny kom­fort. War­to od­se­pa­ro­wać się od do­mo­wych &qu­ot;rozpraszaczy&qu­ot;, za­cho­wać od­po­wied­ni rytm pra­cy i po­zo­sta­wać w re­gu­lar­nym kon­tak­cie ze współpra­cow­ni­ka­mi oraz prze­ło­żo­ny­mi.
  • Upo­rząd­ko­wa­nie prze­strze­ni cy­fro­wej oraz ana­lo­go­wej. To kwe­stia, która do­ty­czy zwłasz­cza firm na po­cząt­ku ich cy­fro­wej trans­for­ma­cji. Prze­jście w wi­ęk­szej mie­rze na pra­cę zdal­ną mo­że być do­brą oka­zją, aby wi­ęk­szo­ść do­ku­men­ta­cji prze­rzu­cić ca­łko­wi­cie do sie­ci.
  • Od­po­wied­nie na­rzędzia ko­mu­ni­ka­cji. Nie­pew­ne po­łącze­nie, ci­ągły po­głos, brak wy­ra­źnej wi­zji, opóźnie­nia – to częste bo­lącz­ki wie­lu gru­po­wych spo­tkań in­ter­ne­to­wych. Aby fir­ma spraw­nie dzia­ła­ła na od­le­gło­ść, war­to za­dbać o do­star­cze­nie pra­cow­ni­kom od­po­wied­nich roz­wi­ązań tech­nicz­nych.
  • Bez­pie­cze­ństwo cy­fro­we. Ho­me­Of­fi­ce nie mo­że być słu­żyć ja­ko oka­zja dla cy­ber­prze­stęp­ców. War­to in­we­sto­wać w świa­do­mo­ść pra­cow­ni­ków oraz od­po­wied­nie za­bez­pie­cze­nia ze stro­ny opro­gra­mo­wa­nia.
  • No­wo­cze­sne tech­no­lo­gie. Znacz­ne uła­twie­nie i upo­rząd­ko­wa­nie co­dzien­nej pra­cy.

Z gło­wą w chmu­rach

Ek­spert Ca­non Pol­ska znaj­du­je od­po­wie­dź na wi­ęk­szo­ść tych za­gad­nień. – To opro­gra­mo­wa­nie chmu­ro­we. Cy­fro­wy „mózg” fir­my, znaj­du­jący się nie w biu­rze, a w prze­strze­ni in­ter­ne­to­wej. Łączący po­szcze­gól­nych pra­cow­ni­ków oraz ich kom­pu­te­ry, za­pew­nia­jący no­wo­cze­sne i wy­daj­ne roz­wi­ąza­nia tech­nicz­ne oraz wy­śru­bo­wa­ne nor­my cy­ber­bez­pie­cze­ństwa – mówi Da­riusz Szwed, Pro­duct Bu­si­ness De­ve­lop­ment Ma­na­ger, B2B w Ca­non Pol­ska.

W ostat­nich la­tach chmu­ra obli­cze­nio­wa nie­mal ca­łko­wi­cie zin­te­gro­wa­ła się z no­wo­cze­snym bi­zne­sem. Co­raz bar­dziej kre­atyw­ne po­my­sły przed­si­ębior­ców udo­wad­nia­ją jej ogrom­ną przy­dat­no­ść. Jed­na z firm me­blar­skich udo­stęp­nia pro­jek­ty me­bli w prze­strze­ni chmu­ro­wej, po­zwa­la­jąc klien­tom po­brać (za­ku­pić) go­to­we sche­ma­ty i zle­cić pro­duk­cję me­bli lo­kal­nym wy­ko­naw­com w ich re­gio­nie. Dzi­ęki po­my­sło­we­mu wy­ko­rzy­sta­niu In­ter­ne­tu, zy­sku­je nie tyl­ko fir­ma­-pro­du­cent, ale też lo­kal­na spo­łecz­no­ść.

- Fa­scy­nu­ją nas po­dob­ne po­my­sły, ale wca­le nie mu­si­my wy­bie­gać my­śla­mi tak da­le­ko – zwra­ca uwa­gę Da­riusz Szwed. – Ko­rzy­ści z wy­ko­rzy­sta­nia tech­no­lo­gii chmu­ro­wych są wi­docz­ne ta­kże w co­dzien­nej pra­cy, zwłasz­cza tej na od­le­gło­ść. Za­sto­so­wa­nie opro­gra­mo­wa­nia chmu­ro­we­go mo­że na przy­kład upro­ścić sys­tem za­rządza­nia do­ku­men­ta­mi. Kon­kret­ne pli­ki będą na fir­mo­wym ser­we­rze przy­pi­sa­ne do kon­kret­ne­go pra­cow­ni­ka, usze­re­go­wa­ne w przej­rzy­sty spo­sób i za­bez­pie­czo­ne przed do­stępem osób nie­po­wo­ła­nych.

Jesz­cze lep­sze osi­ągi ma­ją dziś dru­kar­ki oraz ska­ne­ry. – No­wo­cze­sne urządze­nia wie­lo­funk­cyj­ne mo­gą au­to­ma­tycz­nie roz­po­znać ska­no­wa­ną fak­tu­rę i wy­słać ją bez­po­śred­nio do od­po­wied­nie­go dzia­łu, po­wia­do­mić kon­kret­ne­go pra­cow­ni­ka o za­war­tych w do­ku­men­cie tre­ściach al­bo za­pi­sać plik w od­po­wied­nim ka­ta­lo­gu. Wszyst­ko sta­je się prost­sze i du­żo bar­dziej czy­tel­ne. A to klu­czo­wa war­to­ść w sy­tu­acji, gdy różni pra­cow­ni­cy pra­cu­ją nad jed­nym te­ma­tem – pod­su­mo­wu­je Da­riusz Szwed.

Jak prze­ko­nu­ją eks­per­ci, pol­scy przed­si­ębior­cy po­win­ni pra­co­wać nad wy­daj­nym wy­ko­rzy­sta­niem mo­żli­wo­ści, które da­je im pra­ca zdal­na. Wyda­je się bo­wiem, że &qu­ot;HomeOffice&qu­ot; po­zo­sta­nie z na­mi na dłu­ższy czas. To nie tyl­ko kwe­stia lock­dow­nu, ale i cy­fro­wej trans­for­ma­cji bi­zne­su, która w ostat­nich la­tach na­bie­ra wy­ra­źne­go przy­spie­sze­nia.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non Pol­ska

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści