Przy­szło­ść pra­cy to nie tyl­ko tech­no­lo­gia – wa­żne jest coś jesz­czePoprzedni artykuł 

Gdy za­sta­na­wia­my się nad prze­kwa­li­fi­ko­wa­niem pra­cow­ni­ków w kon­te­kście przy­szło­ści pra­cy, w pierw­szej ko­lej­no­ści przy­cho­dzi nam na my­śl na­uka ko­do­wa­nia, ana­li­za da­nych lub in­ne tech­no­lo­gie ope­ra­cyj­ne. I choć te kom­pe­ten­cje są z pew­no­ścią bar­dzo po­żąda­ne na ryn­ku pra­cy, to po­mi­ja­my je­den wa­żny aspekt – umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie, ta­kie jak przy­wódz­two, ko­mu­ni­ka­cja i kre­atyw­no­ść. Nie ma zna­cze­nia, jak bar­dzo zauto­ma­ty­zo­wa­ny jest Twój bi­znes, te umie­jęt­no­ści za­wsze będą klu­czo­we.

W rze­czy­wi­sto­ści umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie ma­ją co­raz wi­ęk­sze zna­cze­nie. Zgod­nie z wy­ni­ka­mi ba­da­nia Lin­ke­dIn prze­pro­wa­dzo­ne­go na po­cząt­ku ro­ku, naj­wa­żniej­sze umie­jęt­no­ści pra­cow­ni­ków obej­mu­ją przy­wódz­two i za­rządza­nie, kre­atyw­ne roz­wi­ązy­wa­nie pro­ble­mów, my­śle­nie pro­jek­to­we oraz zdol­no­ści ko­mu­ni­ka­cyj­ne.

Dla­cze­go to wła­śnie te umie­jęt­no­ści zy­sku­ją na zna­cze­niu? Ja­ki wpływ będzie miał COVID-19 na pra­cow­ni­ków w przy­szło­ści? Przyj­rzyj­my się te­mu bli­żej.

Hi­sto­ria au­to­ma­ty­za­cji

Że­by zro­zu­mieć z cze­go wy­ni­ka gwa­łtow­ny zwrot ku umie­jęt­no­ściom mi­ęk­kim, mu­si­my spoj­rzeć wstecz i zro­zu­mieć, ja­ki wpływ au­to­ma­ty­za­cja wy­wa­rła na pra­cow­ni­ków na prze­strze­ni lat. Jak mo­że­my za­uwa­żyć ist­nie­je i za­wsze ist­niał pe­wien strach przed po­wie­rze­niem pra­cy ma­szy­nom. Wy­ni­ka to przede wszyst­kim z oba­wy o utrzy­ma­nie miejsc pra­cy. Ta­ką sy­tu­ację ob­ser­wu­je­my już od lat dwu­dzie­stych XX wie­ku, kie­dy to wpro­wa­dzo­no za­awan­so­wa­ne ma­szy­ny i tech­no­lo­gie, które mia­ły przy­spie­szyć wie­le pro­ce­sów. Hi­sto­ria po­ka­zu­je jed­nak, że nie­po­kój był nie­uza­sad­nio­ny – miejsc pra­cy nie uby­ło, je­dy­nie zmie­ni­ły one swój kszta­łt.

Trak­to­ry nie za­stąpi­ły rąk rol­ni­ków, ban­ko­ma­ty nie spo­wo­do­wa­ły ma­so­wych zwol­nień ban­kow­ców, a ar­ku­sze kal­ku­la­cyj­ne z pew­no­ścią nie by­ły­by na ty­le wy­daj­ne gdy­by nie pra­ca ksi­ęgo­wych. Po­ja­wie­nie się tych na­rzędzi spo­wo­do­wa­ło, że per­so­nel za­miast wy­ko­ny­wać mo­zol­ne i ru­ty­no­we za­da­nia mo­że skon­cen­tro­wać się na wy­zwa­niach o wie­le bar­dziej ak­ty­wi­zu­jących.

Dziś ma­my do czy­nie­nia z tym sa­mym – tyl­ko na znacz­nie wi­ęk­szą ska­lę. Au­to­ma­ty­za­cja sta­je się co­raz bar­dziej po­wszech­na na ca­łym świe­cie i „u­wal­nia” pra­cow­ni­ków od żmud­nych, ru­ty­no­wych za­jęć na rzecz tych wy­ma­ga­jących ludz­kiej in­te­li­gen­cji. Bez wąt­pie­nia „czło­wie­k” jest tu na­dal klu­czo­wy. Dla­cze­go? Ludz­ki pier­wia­stek jest wręcz sy­no­ni­mem mi­ęk­kich umie­jęt­no­ści, których nie mo­żna za­stąpić na­wet przez najbar­dziej za­awan­so­wa­ne tech­no­lo­gie. To wła­śnie kre­atyw­no­ść, wni­kli­wo­ść, przy­wódz­two i in­te­li­gen­cja emo­cjo­nal­na będą sta­no­wi­ły klu­czo­wy aspekt prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej w zauto­ma­ty­zo­wa­nej przy­szło­ści.

Mówi­ąc o umie­jęt­no­ściach mi­ęk­kich, nie mo­że­my za­po­mnieć o in­nej kom­pe­ten­cji, która z dnia na dzień na­bie­ra wi­ęk­sze­go zna­cze­nia – jest nią ad­ap­ta­cyj­no­ść. W dy­na­micz­nym śro­do­wi­sku, fir­my które chcą coś zna­czyć na ryn­ku mu­szą szyb­ko do­sto­so­wy­wać się do zmien­nych wa­run­ków, wdra­ża­jąc no­we sys­te­my i wpro­wa­dza­jąc no­we tech­no­lo­gie. Ce­cha ad­ap­ta­cyj­no­ści, za­rów­no w kon­te­kście umie­jęt­no­ści pra­cow­ni­ków jak i na­rzędzi fir­my mu­si być za­wsze wy­so­ko roz­wi­ni­ęta, aby móc ła­two i szyb­ko przy­sto­so­wy­wać się do ota­cza­jące­go śro­do­wi­ska.

Pan­de­mia Co­vi­d-19

In­nym czyn­ni­kiem, który wpły­nął na śro­do­wi­sko pra­cy na ca­łym świe­cie jest pan­de­mia Co­vi­d-19. Ela­stycz­no­ść w miej­scu pra­cy już od pew­ne­go cza­su by­ła bar­dzo istot­na w bi­zne­sie, jed­nak to pan­de­mia znacz­nie zwi­ęk­szy­ła na­cisk na nią. Wie­le firm z dnia na dzień mu­sia­ło prze­jść na tryb pra­cy zdal­nej, a nie wszyst­kie by­ły na to przy­go­to­wa­ne. Choć w naj­bli­ższym cza­sie biu­ra na no­wo będą się otwie­rać, to nie ule­ga wąt­pli­wo­ści, że pra­ca zdal­na będzie sta­no­wić pod­sta­wę kul­tu­ry biu­ro­wej w przy­szło­ści.

Dla pra­cow­ni­ków ozna­cza to no­we wy­zwa­nie: nie tyl­ko mu­szą do­sko­na­lić swo­je umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie, ale ta­kże mu­szą to ro­bić zdal­nie. W kon­se­kwen­cji pra­cy z do­mu bądź z ka­żde­go in­ne­go miej­sca na świe­cie, roz­pro­szo­ne ze­spo­ły mu­szą zna­le­źć spo­sób jak ko­mu­ni­ko­wać się po­mi­mo tych trud­no­ści.

Ba­rier do po­ko­na­nia jest wie­le, a wraz z wy­zwa­nia­mi po­ja­wia­ją się no­we py­ta­nia: Jak me­ne­dże­ro­wie mo­gą zdal­nie pie­lęgno­wać ta­len­ty? W ja­ki spo­sób mo­żna od­two­rzyć kre­atyw­no­ść i spon­ta­nicz­no­ść ze­spo­łu po­przez roz­mo­wę on­li­ne? W ja­ki spo­sób fir­my mo­gą utrzy­mać mo­ty­wa­cję, en­tu­zjazm i za­an­ga­żo­wa­nie pra­cow­ni­ków w roz­wój or­ga­ni­za­cji, gdy wie­lu z nich pra­cu­je w do­mu?

Wresz­cie, wra­ca­jąc do zdol­no­ści ad­ap­ta­cyj­nych – jak przed­si­ębior­stwa mo­gą prze­kwa­li­fi­ko­wać, prze­or­ga­ni­zo­wać i prze­kszta­łcić per­so­nel pra­cu­jący w ra­mach hy­bry­do­we­go śro­do­wi­ska? COVID-19 wpły­nął na już i tak szyb­ko zmie­nia­jący się kra­jo­braz bi­zne­su, wpro­wa­dza­jąc go na wy­ższy po­ziom. Po­mi­mo te­go, że me­ne­dże­ro­wie w wi­ęk­szo­ści sku­pie­ni są na uela­stycz­nie­niu kul­tu­ry or­ga­ni­za­cyj­nej, w ta­ki spo­sób aby jak naj­le­piej do­sto­so­wać ją do pra­cy zdal­nej, to jed­nak umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie na­dal po­zo­sta­ją na ce­low­ni­ku przed­si­ębior­ców.

Dziś trans­for­ma­cja to nie tyl­ko kwe­stia tech­no­lo­gii – to ta­kże lu­dzie. Bez wąt­pie­nia naj­wi­ęk­szy suk­ces od­nio­są te fir­my, które oprócz tech­no­lo­gii za­in­we­stu­ją ta­kże w swo­je­go pra­cow­ni­ka.

Pod­su­mo­wa­nie

Przy­szło­ść pra­cy ozna­cza roz­wój za­rów­no umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich, jak i twar­dych.

Do cza­su po­ja­wie­nia się pan­de­mii wie­le uwa­gi po­świ­ęca­no te­mu, w ja­ki spo­sób wzrost sztucz­nej in­te­li­gen­cji i au­to­ma­ty­za­cji zwi­ęk­szył po­trze­bę roz­wo­ju umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich. W obli­czu pan­de­mii i wy­ni­ka­jącej z niej pra­cy zdal­nej, pa­trzy­my na to z in­nej per­spek­ty­wy – po­dob­nie jak przy­szło­ść pra­cy za­le­ży od stop­nia wy­ko­rzy­sta­nia sztucz­nej in­te­li­gen­cji ja­ko wspar­cia dla pra­cy per­so­ne­lu, tak sa­mo przy­wódz­two i kul­tu­ra, wy­daj­no­ść i kon­ku­ren­cyj­no­ść or­ga­ni­za­cji za­le­żą od roz­wi­ja­nia umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich.

We­dług opu­bli­ko­wa­nej z po­cząt­kiem ro­ku Lin­ke­dIn Le­ar­ning Su­rvey – do naj­bar­dziej istot­nych umie­jęt­no­ści, których pra­cow­ni­cy mu­szą się na­uczyć w 2020 r. na­le­żą: przy­wódz­two i za­rządza­nie, kre­atyw­ne roz­wi­ązy­wa­nie pro­ble­mów, my­śle­nie pro­jek­to­we, ko­mu­ni­ka­cja. Kie­dy mówi­my o przy­szło­ści pra­cy, ona dzie­je się na na­szych oczach. Ry­nek sta­le się roz­wi­ja, ge­ne­ru­jąc no­we wy­ma­ga­nia. Ka­żda fir­ma po­trze­bu­je pra­cow­ni­ków, którzy po­za po­sia­da­niem od­po­wied­nich twar­dych umie­jęt­no­ści po­tra­fią za­kwe­stio­no­wać sta­tus quo i my­śleć nie­sza­blo­no­wo, w spo­sób ja­ki tech­no­lo­gia nie jest w sta­nie. Bez in­we­sto­wa­nia w umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie fir­my mo­gą za­trzy­mać swój roz­wój.

AI/kon­tekst au­to­ma­tycz­ny: Umie­jęt­no­ści mi­ęk­kie uzu­pe­łnia­ją wy­ko­rzy­sta­nie tech­no­lo­gii w pra­cy.

Po­łącze­nie wy­ko­rzy­sta­nia sztucz­nej in­te­li­gen­cji i wy­so­ko roz­wi­ni­ętych umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich, sta­no­wi o zwi­ęk­sze­niu pro­duk­tyw­no­ści per­so­ne­lu.

Przy­kła­dy umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich, które uzu­pe­łnia­ją pra­cę z wy­ko­rzy­sta­niem tech­no­lo­gii:
Kre­atyw­ne roz­wi­ązy­wa­nie pro­ble­mów i my­śle­nie pro­jek­to­we – No­we tech­no­lo­gie, ta­kie jak sztucz­na in­te­li­gen­cja i ucze­nie ma­szy­no­we au­to­ma­ty­zu­ją wie­le za­dań ad­mi­ni­stra­cyj­nych, po­zo­sta­wia­jąc pra­cow­ni­kom mo­żli­wo­ść wy­ko­rzy­sta­nia kre­atyw­ne­go my­śle­nia do re­ali­za­cji ce­lów fir­my. Z te­go po­wo­du kre­atyw­no­ść jest wa­żną umie­jęt­no­ścią dla or­ga­ni­za­cji, które chcą roz­wi­jać się w przy­szło­ści.

Zdol­no­ści ad­ap­ta­cyj­ne­/i umie­jęt­no­ść ci­ągłe­go ucze­nia się – Tech­no­lo­gie re­wo­lu­cjo­ni­zu­ją bi­znes w szyb­kim tem­pie, wi­ęc po­sia­da­nie zdol­nych do ad­ap­ta­cji pra­cow­ni­ków jest ko­niecz­ne. Po­trzeb­ne są ze­spo­ły, które po­tra­fią się do­sto­so­wać i roz­wi­jać wraz z szyb­ko zmie­nia­jącym się śro­do­wi­skiem bi­znesowym.

COVID-19/Kon­tekst trans­for­ma­cji cy­fro­wej: Wy­ko­rzy­sta­nie umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich jest istot­ne w
 hy­bry­do­wym śro­do­wi­sku pra­cy.

Pod­czas pan­de­mii na­uczy­li­śmy się jak wy­ko­ny­wać co­dzien­ne, za­wo­do­we obo­wi­ąz­ki zdal­nie. Co za tym idzie po­zy­ska­li­śmy umie­jęt­no­ści dzi­ęki którym w przy­szło­ści będzie­my mo­gli stwo­rzyć hy­bry­do­we śro­do­wi­sko pra­cy – łączące pra­cow­ni­ków z biu­ra oraz zdal­nych.

Przy­kła­dy umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich, które po­ma­ga­ją fir­mom i pra­cow­ni­kom w efek­tyw­nej pra­cy i kie­ro­wa­niu ze­spo­ła­mi zdal­nie:

Przy­wódz­two i za­rządza­nie, In­te­li­gen­cja emo­cjo­nal­na, współpra­ca – Trans­for­ma­cja cy­fro­wa po­le­ga na two­rze­niu bar­dziej zło­żo­nych i glo­bal­nych pro­jek­tów, co spra­wia, że współpra­ca sta­je się nie­zbęd­nym na­rzędziem suk­ce­su. Pra­cow­ni­cy mu­szą być w sta­nie pra­co­wać w śro­do­wi­sku pra­cy ze­spo­ło­wej, za­rów­no w biu­rze jak i ze zdal­ny­mi człon­ka­mi ze­spo­łu.

Per­swa­zja – Po­sia­da­nie świet­ne­go pro­duk­tu lub świet­ne­go po­my­słu to je­dy­nie po­czątek. Na dal­szym eta­pie jest po­zy­ska­nie klien­tów, którzy ze­chcą go ku­pić. Per­swa­zja to cen­ne na­rzędzie sprze­da­ży, dzi­ęki które­mu na­sze pro­duk­ty sta­ją się in­te­re­su­jące z po­zy­cji kon­su­men­ta.

Pra­ca i spo­sób, w ja­ki się zmie­nia (Przy­szło­ść pra­cy, umie­jęt­no­ści i kul­tu­ra)

Przy­szło­ść pra­cy wy­ma­ga od nas sta­łe­go do­kszta­łca­nia się i po­sze­rza­nia na­szych umie­jęt­no­ści in­ter­per­so­nal­nych, nie­za­le­żnie od miej­sca w którym pra­cu­je­my.

W mo­men­cie cy­fro­wej trans­for­ma­cji, cha­rak­ter pra­cy zmie­nia się szyb­ciej niż kie­dy­kol­wiek. Mu­si­my być przy­go­to­wa­ni na to, że z bie­giem cza­su wy­ma­ga­nia i umie­jęt­no­ści tech­nicz­ne będą się zmie­niać. Jed­nak po­sze­rza­jąc na­sze kom­pe­ten­cje, nie mo­że­my za­po­mnieć o ko­niecz­no­ści roz­wi­ja­nia na­szych umie­jęt­no­ści mi­ęk­kich. Jed­nym sło­wem – ja­ko fir­my i pra­cow­ni­cy mu­si­my być ela­stycz­ni.

Jest to wa­żne nie tyl­ko ze względu na spo­sób w ja­ki pra­cu­je­my, ale ta­kże z punk­tu wi­dze­nia kul­tu­ry or­ga­ni­za­cyj­nej fir­my.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sa­les­for­ce
Obraz Aly­ibel Col­me­na­res Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści