Edu­ka­cja w no­wej rze­czy­wi­sto­ści – czy pa­pier ma jesz­cze sens?Poprzedni artykuł 

Ostat­ni rok szkol­ny na dłu­go po­zo­sta­nie w pa­mi­ęci uczni­ów, ich ro­dzi­ców i edu­ka­to­rów. We­dług da­nych opu­bli­ko­wa­nych przez UNESCO, z po­wo­du sy­tu­acji zwi­ąza­nej z pan­de­mią COVID-19, 9 na 10 uczni­ów na ca­łym świe­cie mu­sia­ło „prze­sta­wić si­ę” z tra­dy­cyj­ne­go na­ucza­nia na lek­cje on­li­ne. Nie tyl­ko w kwe­stii edu­ka­cji, ko­ro­na­wi­rus wy­mu­sił spo­re zmia­ny w funk­cjo­no­wa­niu ca­łe­go spo­łe­cze­ństwa, jed­no­cze­śnie dał nam rów­nież szan­sę na zmia­nę prze­sta­rza­łych pro­ce­sów, ta­kże w szkol­nic­twie.

Pan­de­mia przy­spie­szy­ła cy­fro­wą trans­for­ma­cję w sek­to­rze edu­ka­cji, jed­no­cze­śnie od­sła­nia­jąc istot­ne bra­ki – szcze­gól­nie w wy­po­sa­że­niu pla­cówek edu­ka­cyj­nych, na­uczy­cie­li i ro­dzin w urządze­nia IT, po­trzeb­ne do zdal­nej pra­cy i kszta­łce­nia on­li­ne. Tym sa­mym ja­snym sta­ło się, że no­wo­cze­sne roz­wi­ąza­nia i no­we tech­no­lo­gie to w dzi­siej­szych cza­sach nie tyl­ko wspar­cie, ale po pro­stu ko­niecz­no­ść w sku­tecz­nej na­uce.

Tekst on­li­ne czy wy­dru­ko­wa­ny?

Współcze­sne na­ucza­nie to nie tyl­ko kom­pu­ter i do­stęp do In­ter­ne­tu, a tech­no­lo­gicz­na szkol­na wy­praw­ka nie ogra­ni­cza się wy­łącz­nie do lap­to­pa i mo­ni­to­ra. W ko­ńcu nie wszyst­kie in­for­ma­cje je­ste­śmy w sta­nie przy­swo­ić on­li­ne. Po­twier­dza­ją to ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne przez Lau­ren M. Sin­ger oraz Pa­tri­cie A. Ale­xan­der (Uni­ver­si­ty of Ma­ry­land). Prze­ana­li­zo­wa­ły one wszyst­kie pra­ce, które uka­za­ły się na te­mat na­uki z ekra­nu od ro­ku 1992 do 2016. W „Re­ading on Pa­per and Di­gi­tal­ly: What the Past De­ca­des of Em­pi­ri­cal Re­se­arch Re­ve­al” ba­dacz­ki stwier­dza­ją, że w przy­pad­ku ma­te­ria­łów dłu­ższych niż jed­na stro­na (wy­świe­tla­nych na ekra­nie) ucznio­wie ma­ją pro­blem, aby prze­czy­tać tekst ze zro­zu­mie­niem oraz z za­pa­mi­ęta­niem klu­czo­wych in­for­ma­cji. Głów­nym po­wo­dem jest na­wyk „scrol­lo­wa­nia” (tzn. prze­wi­ja­nia tre­ści na ekra­nie urządze­nia elek­tro­nicz­ne­go), który za­bu­rza płyn­no­ść czy­ta­nia i ne­ga­tyw­nie wpły­wa na umie­jęt­no­ść przy­swa­ja­nia wie­dzy. Au­tor­ki ba­da­nia zwra­ca­ją uwa­gę, że w przy­pad­ku tra­dy­cyj­ne­go, pa­pie­ro­we­go no­śni­ka, czy­ta­jący o wie­le traf­niej opo­wia­da­ją na szcze­góło­we py­ta­nia do­ty­czące tek­stu, niż w przy­pad­ku ko­rzy­sta­nia z no­śni­ka elek­tro­nicz­ne­go.

Ba­da­nia au­tor­stwa Sin­ger i Ale­xan­der po­ka­zu­ją, że na­wet w do­bie zdal­ne­go na­ucza­nia nie mo­żna za­po­mi­nać o war­to­ści dru­ko­wa­nych ma­te­ria­łów, a na­uka nie mo­że ogra­ni­czać się do ekra­nu kom­pu­te­ra. Dla­te­go, aby umo­żli­wić szko­łom przy­go­to­wa­nie wi­ęk­szej ilo­ści kre­atyw­nych po­mo­cy na­uko­wych oraz wspo­móc na­ukę z do­mu, z po­cząt­kiem te­go­rocz­nych wa­ka­cji fir­ma HP ogło­si­ła roz­po­częcie spe­cjal­ne­go pro­gra­mu „Dru­kuj z uśmie­che­m”. Wraz z Fun­da­cją Pol­sat, jed­ną z naj­wi­ęk­szych or­ga­ni­za­cji po­za­rządo­wych dzia­ła­jących na te­re­nie Pol­ski, do­po­sa­żo­no naj­bar­dziej po­trze­bu­jące pla­ców­ki i ośrod­ki szkol­no­-wy­cho­waw­cze, do­my dziec­ka oraz ro­dzi­ny za­stęp­cze w pod­sta­wo­we na­rzędzia nie­zbęd­ne w no­wo­cze­snym na­ucza­niu. W ra­mach ak­cji pro­du­cent prze­ka­zał nie­od­płat­nie 3000 no­wych, oszczęd­nych i wy­daj­nych dru­ka­rek HP Ne­ver­stop La­ser o łącz­nej war­to­ści ok. 2,6 mln zł.

Je­ste­śmy bar­dzo za­do­wo­le­ni z prze­bie­gu i wy­ni­ków na­szej ak­cji „Dru­kuj z uśmie­che­m”. Już w pierw­szym ty­go­dniu pro­ce­su re­je­stra­cyj­ne­go otrzy­ma­li­śmy aż 168 zgło­szeń od pla­cówek szu­ka­jących wspar­cia w tych trud­nych cza­sach. Mi­ło mi po­in­for­mo­wać, że na­sze urządze­nia tra­fi­ły do 871 in­sty­tu­cji w 16 wo­je­wódz­twach, a tym sa­mym sko­rzy­sta z nich po­nad 81 ty­si­ęcy dzie­ci na te­re­nie ca­łej Pol­ski – tłu­ma­czy Jo­lan­ta Ro­gul­ska­-Ru­dek, Dy­rek­tor Mar­ke­tin­gu na Eu­ro­pę Cen­tral­no­-Wschod­nią i Izra­el,
HP Inc Pol­ska – Wy­bie­ra­jąc sprzęt z my­ślą o edu­ka­cji szu­ka­li­śmy roz­wi­ąza­nia wy­daj­ne­go i przy­ja­zne­go dla bu­dże­tu. HP Ne­ver­stop La­ser umo­żli­wia wy­dru­ko­wa­nie na­wet do 5000 stron z ze­sta­wu, co w prak­ty­ce ozna­cza od kil­ku mie­si­ęcy do kil­ku lat użyt­ko­wa­nia bez do­dat­ko­wych kosz­tów, a ko­lej­ne do­ła­do­wa­nia to­ne­ra w tym mo­de­lu są du­żo ta­ńsze niż w tra­dy­cyj­nych dru­kar­kach. To bar­dzo istot­ne
w na­ucza­niu, kie­dy mu­si­my dru­ko­wać wie­le stron po­mo­cy na­uko­wych, czy też pra­ce do­mo­we dziec­ka.

Cie­szy­my się, że dzi­ęki współpra­cy z fir­mą HP mo­gli­śmy prze­ka­zać m.in. szko­łom, do­mom dziec­ka, pla­ców­kom opie­ku­ńczo­-wy­cho­waw­czym, ro­dzi­nom za­stęp­czym i szpi­ta­lom naj­now­sze mo­de­le dru­kar­ki HP Ne­ver­stop La­ser, w ze­sta­wie z to­ne­rem. Pan­de­mia ko­ro­na­wi­ru­sa po­ka­za­ła jak ogrom­ne wy­zwa­nia sto­ją nie tyl­ko przed słu­żbą zdro­wia, ale rów­nież przed szko­ła­mi, które od­po­wia­da­ją za kszta­łce­nie przy­szłych po­ko­leń. Ak­cja „Dru­kuj z uśmie­che­m” to ogrom­ne wspar­cie dla tych pla­cówek i ma­my na­dzie­ję, że w pew­nym stop­niu uła­twi­my ich pra­cę w tym niepew­nym cza­sie – pod­su­mo­wu­je Kry­sty­na Al­drid­ge- Holc, Pre­zes Fun­da­cji Pol­sat.

Ale czy dru­ku­jąc wi­ęcej nie szko­dzi­my śro­do­wi­sku?

Prze­ka­za­ne szko­łom HP Ne­ver­stop La­ser to urządze­nie w po­nad 25% wy­ko­na­ne z pla­sti­ku po­zy­ska­ne­go z re­cyc­lin­gu. Ta­kże ze­staw do po­now­ne­go na­pe­łnia­nia to­ne­ra jest wy­ko­na­ny w 75%
z odzy­ska­nych two­rzyw sztucz­nych. Do­dat­ko­wo, w tym mo­de­lu, zre­du­ko­wa­no wy­twa­rza­nie szko­dli­we­go CO 2 , a tym sa­mym zmniej­szo­no ślad węglo­wy w cza­sie pro­ce­su dru­ko­wa­nia o 16%.
Co wi­ęcej, w tro­sce o ochro­nę i re­ge­ne­ra­cję la­sów na ca­łym świe­cie wspól­nie z WWF i in­ny­mi part­ne­ra­mi, fir­ma po­wo­ła­ła ini­cja­ty­wę HP Su­sn­ta­ina­ble Fo­re­sts Col­la­bo­ra­ti­ve by kon­cen­tro­wać się na re­ge­ne­ra­cji i po­lep­sza­niu za­rządza­nia nie­mal po­nad 80 000 hek­ta­ra­mi la­sów w Bra­zy­lii i Chi­nach do ko­ńca 2024 ro­ku. Z ob­sza­ru la­sów ob­jętych tym pro­jek­tem mo­żna by wy­pro­du­ko­wać pa­pier wy­star­cza­jący do wszyst­kich dru­ka­rek HP użyt­ko­wa­nych przez kon­su­men­tów na ca­łym świe­cie aż na czte­ry la­ta.

HP od lat cie­szy się mia­nem fir­my świa­do­mej eko­lo­gicz­nie, która w swo­ich dzia­ła­niach sta­wia na zrów­no­wa­żo­ny roz­wój. Pro­du­cent był jed­ną z 155 firm, które pod­pi­sa­ło oświad­cze­nie „ Re­co­ver bet­te­r”, wzy­wa­jące kra­je do do­sto­so­wa­nia po­mo­cy go­spo­dar­czej i dzia­łań na­praw­czych w za­kre­sie COVID-19 do naj­now­szych ba­dań nad kli­ma­tem. Na­to­miast w ubie­głym ro­ku pro­du­cent wy­ge­ne­ro­wał do­chód w wy­so­ko­ści 1,6 mi­liar­da USD wy­łącz­nie z dzia­łań sprze­da­żo­wych, w których de­cy­du­jącym kry­te­rium wy­bo­ru klien­tów by­ła wła­śnie kwe­stia zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Wspo­mnia­ne licz­by do­wo­dzą, że ry­nek chce re­al­nie wspie­rać po­pra­wę kon­dy­cji na­szej pla­ne­ty.

Co da­lej?

„Dru­kuj z uśmie­che­m” to tyl­ko jed­na z licz­nych ini­cja­tyw HP ma­jąca na ce­lu zwi­ęk­sze­nie do­stępu do edu­ka­cji, wy­ko­rzy­stu­jąc przy tym mo­żli­wo­ści urządzeń dru­ku­jących pro­du­cen­ta. Bio­rąc pod uwa­gę roz­wój in­te­lek­tu­al­ny dziec­ka, w ra­mach ak­cji „Wy­dru­ki do na­uki” (Eng. „Print, Play & Le­ar­n”), HP udo­stęp­ni­ło młod­szym i star­szym uczniom bo­ga­tą bi­blio­te­kę bez­płat­nych ma­te­ria­łów do kre­atyw­nej za­ba­wy i na­uki of­fli­ne. Dzi­ęki mo­żli­wo­ści szyb­kie­go wy­dru­ko­wa­nia oczy dziec­ka mo­gą od­po­cząć od wie­lo­go­dzin­ne­go sie­dze­nia przed kom­pu­te­rem. Z ko­lei go­to­we do wy­dru­ku pro­jek­ty do­sto­so­wa­ne są do wie­ku i umie­jęt­no­ści dzie­ci, a znaj­dzie­my wśród nich tre­ści uzna­nych mi­ędzy­na­ro­do­wych oraz pol­skich part­ne­rów, wśród których zna­la­zły się in­sty­tu­cje ta­kie jak Wy­daw­nic­two Sz­kol­ne PWN, wy­daw­nic­twa Ch­mur­ra Bur­ra czy Ho­kus Po­kus oraz szko­ła in­ter­ne­to­wa Po­lo­nij­ka. Ory­gi­nal­ne puz­zle, ko­lo­ro­wan­ki, czy kar­ty pra­cy mo­żna zna­le­źć na stro­nie Wy­dru­ki do Nau­ki oraz dzi­ęki apli­ka­cji mo­bil­nej HP Smart, która umo­żli­wia in­tu­icyj­ne dru­ko­wa­nie ta­kże z te­le­fo­nu oraz ska­no­wa­nie przy po­mo­cy sa­me­go smart­fo­na, bez uży­cia dru­kar­ki.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my HP oraz Fun­da­cji Pol­sat

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści