Dru­kar­ki za dzie­si­ąt­ki uśmie­chów. Xe­rox po­ma­ga nie­pe­łno­spraw­nym dzie­ciomPoprzedni artykuł 

Na­wet drob­ny­mi czy­na­mi je­ste­śmy w sta­nie od­mie­nić czy­jąś rze­czy­wi­sto­ść. Udo­wad­nia to fir­ma Xe­rox, która w ostat­nim cza­sie prze­ka­za­ła sprzęt swo­jej mar­ki Lu­bel­skie­mu Sto­wa­rzy­sze­niu na rzecz Dzie­ci Nie­pe­łno­spraw­nych “Zdo­byw­cy Ma­rze­ń”, da­jąc im tym sa­mym szan­sę na roz­wój i lep­szą edu­ka­cję.

„Zdo­byw­cy Ma­rzeń” dzia­ła­ją na te­re­nie Spe­cjal­ne­go Ośrod­ka Sz­kol­no­-Wy­cho­waw­cze­go dla Dzie­ci i Mło­dzie­ży Nie­pe­łno­spraw­nych w Lu­bli­nie. Zo­sta­li za­ło­że­ni z ini­cja­ty­wy gru­py na­uczy­cie­li, którym za­le­ży nie tyl­ko na tym, że­by dbać o wy­kszta­łce­nie dzie­ci z dys­funk­cja­mi, ale też uła­twić im po­zna­wa­nie świa­ta i funk­cjo­no­wa­nie w nim bez względu na ży­cio­we prze­ciw­no­ści. Pod swo­ją opie­ką ma­ją oko­ło set­kę dzie­ci i mło­dzie­ży – od przed­szko­la, na­wet do 20 ro­ku ży­cia. Są to oso­by nie­wi­do­me, nie­do­wi­dzące, nie­sły­szące, sła­bo­sły­szące, z nie­pe­łno­spraw­no­ścią in­te­lek­tu­al­ną od stop­nia lek­kie­go do głębo­kie­go, a ta­kże pod­opiecz­ni nie­pe­łno­spraw­ni ru­cho­wo, po­ru­sza­jący się na wóz­kach, z au­ty­zmem i ze­spo­łem asper­ge­ra.

Sto­wa­rzy­sze­nie nie jest fi­nan­so­wa­ne przez wła­dze sa­mo­rządo­we, co w znacz­ny spo­sób ogra­ni­cza środ­ki pie­ni­ężne, ja­ki­mi dys­po­nu­ją. Skrom­ne za­so­by Ośrod­ka jak i “Zdo­byw­ców Ma­rze­ń” nie po­zwa­la­ły do tej po­ry na za­kup po­trzeb­nych urządzeń. Nau­czy­cie­le za­częli wi­ęc szu­kać in­nych form po­zy­ski­wa­nia sprzętu. Za­częli zgła­szać się do różnych w firm, w za­le­żno­ści od po­trzeb Sto­wa­rzy­sze­nia i pro­si­li ich o po­moc i wspar­cie edu­ka­cji dzie­ci.

- Ka­żde z dzie­ci wy­ma­ga in­dy­wi­du­al­ne­go po­de­jścia, in­nych po­mo­cy dy­dak­tycz­nych, in­nych ma­te­ria­łów. Bez od­po­wied­nie­go sprzętu na­sza pra­ca jest o wie­le trud­niej­sza, a edu­ka­cja dzie­ci nie jest na ta­kim po­zio­mie, ja­ki by­śmy so­bie ży­czy­li. Dzie­ci są chłon­ne no­wej wie­dzy, są ak­tyw­ne i am­bit­ne. Ch­cą ro­bić wi­ęcej, a my po pro­stu nie za­wsze ma­my szan­sę, by im do­dat­ko­we ma­te­ria­ły do­star­czyć, a bar­dzo by­śmy chcie­li. – mówi Agniesz­ka War­dzi­ńska, Wi­ce­pre­zes Sto­wa­rzy­sze­nia “Zdo­byw­cy Ma­rze­ń”.

Nie­oce­nio­na po­moc

W ośrod­ku bra­ku­je różnych sprzętów, przede wszyst­kim dru­ka­rek, ma­szyn braj­low­skich i kom­pu­te­rów. Do­star­cze­niem tych pierw­szych za­jęła się fir­ma Xe­rox, która o sy­tu­acji, ja­ka pa­nu­je w Sto­wa­rzy­sze­niu, do­wie­dzia­ła się z wia­do­mo­ści na Fa­ce­bo­oku, którą do­sta­ła od Pa­ni Wi­ce­pre­zes “Zdo­byw­ców Ma­rze­ń”. Ten krót­ki kon­takt oka­zał się strza­łem w dzie­si­ąt­kę, po­nie­waż Xe­rox, we współpra­cy z fir­mą Na­t-Com z War­sza­wy, prze­ka­zał sto­wa­rzy­sze­niu 3 dru­kar­ki, dzi­ęki którym na­uczy­cie­le ośrod­ka, nie mu­szą już ko­rzy­stać ze swo­ich do­mo­wych urządzeń, pod­czas przy­go­to­wy­wa­nia ma­te­ria­łów dla pod­opiecz­nych.

- Po­moc “Zdo­byw­com Ma­rze­ń” zor­ga­ni­zo­wa­li­śmy wspól­nie z fir­mą Na­t-Com, jed­nym z na­szych naj­wi­ęk­szych part­ne­rów w Pol­sce. To oni za­jęli się przy­go­to­wa­niem i wy­sy­łką sprzętu. Bar­dzo cie­szy­my się, że na­sze dzia­ła­nia mo­gą od­mie­nić co­dzien­no­ść dzie­ci i za­pew­nić im od­po­wied­nio przy­go­to­wa­ne ma­te­ria­ły do na­uki i roz­wo­ju. Dzi­ęki na­szym urządze­niom ćwi­cze­nia mo­gą być dru­ko­wa­ne w czcion­ce do­sto­so­wa­nej do po­trzeb pod­opiecz­nych ośrod­ka, a kar­ty pra­cy opra­co­wy­wa­ne przez na­uczy­cie­li, będą mo­gły być ko­pio­wa­ne i ska­no­wa­ne. – mówi Stu­art Pri­ce, ge­ne­ral ma­na­ger w Xe­rox Pol­ska.

Brak sprzętu był szcze­gól­nie od­czu­wal­ny przez na­uczy­cie­li w cza­sie za­mkni­ęcia szkół, spo­wo­do­wa­ne­go pan­de­mią ko­ro­na­wi­ru­sa. Spo­ro pod­opiecz­nych uczących się w ośrod­ku, miesz­ka na te­re­nach wiej­skich, gdzie do­stęp do In­ter­ne­tu by­wa moc­no ogra­ni­czo­ny, a na­wet niedo­stępny. Z ko­lei nie­którzy ucznio­wie nie po­sia­da­ją swo­ich kom­pu­te­rów w do­mu. W zwi­ąz­ku z tym pod­czas na­uki zdal­nej na­uczy­cie­le na­po­tka­li wie­le pro­ble­mów w ko­mu­ni­ka­cji ze swo­imi wy­cho­wan­ka­mi – awa­rie plat­for­my do na­ucza­nia, trud­no­ści w na­wi­ąza­niu vi­deo po­łączeń i od­bio­rze pocz­ty elek­tro­nicz­nej przez nie­pe­łno­spraw­ne dzie­ci. Je­dy­nym wy­jściem dla sku­tecz­nej edu­ka­cji, by­ło dru­ko­wa­nie przez na­uczy­cie­li ma­te­ria­łów we wła­snych do­mach i wy­sy­ła­nie ich do uczni­ów tra­dy­cyj­ną pocz­tą. Prze­ka­za­ny przez Xe­rox sprzęt jest w uży­cze­niu ośrod­ka, tak aby od te­raz mo­żna by­ło na nim dru­ko­wać nie tyl­ko ma­te­ria­ły w trak­cie ro­ku szkol­ne­go, ale ta­kże w sy­tu­acji, gdy­by do­szło do ko­lej­ne­go za­mkni­ęcia szkół.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji firmz Xe­rox

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści