Wy­so­ka ja­ko­ść i ni­skie ce­ny – oto klu­czo­we aspek­ty kon­ku­ren­cyj­no­ści pol­skich MŚPPoprzedni artykuł 

Dla pol­skich MŚP z bra­nży prze­my­sło­wej naj­wa­żniej­sze czyn­ni­ki, które wpły­wa­ją na osi­ąga­nie prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej to wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów (68,3 proc.), ni­skie ce­ny (42,3 proc.), no­wo­cze­sny park ma­szyn i urządzeń (37,6 proc.) oraz do­bre re­la­cje z kon­tra­hen­ta­mi za­gra­nicz­ny­mi (26,9 proc.) – wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces.

Klu­czo­we ele­men­ty kon­ku­ren­cyj­no­ści różnią się jed­nak w za­le­żno­ści od pro­fi­lu i wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. Fir­my z bra­nży me­ta­lo­wej wy­ra­źnie częściej uwa­ża­ją in­no­wa­cyj­ne i od­na­wia­ne za­ple­cze sprzęto­we ja­ko ele­ment prze­wa­gi ryn­ko­wej, pod­czas gdy dla po­li­gra­fii jest to wy­so­ka ja­kość. Z ko­lei dla ma­łych podmio­tów za­trud­nia­jących do 49 osób, jest to już do­stęp do fi­nan­so­wa­nia.

Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść pol­skich przed­si­ębiorstw prze­my­sło­wych z bra­nży spo­żyw­czej, po­li­gra­ficz­nej, obrób­ki me­ta­lu i prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych (68, 3 proc.) uwa­ża, że wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów ko­ńco­wych jest naj­wa­żniej­szym czyn­ni­kiem, który bu­du­je prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną. Na dru­gim miej­scu (42, 2 proc.) ba­da­ni wska­za­li ni­skie ce­ny. Dla 37,6 proc. istot­ną prze­wa­gą ryn­ko­wą jest no­wo­cze­sny i re­gu­lar­nie od­na­wia­ny park ma­szyn.

– Co­raz wi­ęcej pol­skich firm prze­my­sło­wych ma świa­do­mo­ść, że po­zy­cję ryn­ko­wą bu­du­je się dzi­ęki no­wo­cze­sne­mu par­ko­wi ma­szyn i urządzeń. Au­to­ma­ty­za­cja re­du­ku­je kosz­ty i zwi­ęk­sza efek­tyw­no­ść ope­ra­cyj­ną przed­si­ębior­stwa. Dwa pierw­sze aspek­ty naj­częściej wska­za­ne przez ba­da­nych do­ty­czy­ły wy­so­kiej ja­ko­ści pro­duk­tów i ni­skich cen, co jest ła­twiej­sze do osi­ągni­ęcia dzi­ęki no­wym tech­no­lo­giom pro­duk­cji. Pol­scy przed­si­ębior­cy zna­ni są z ja­ko­ści i po­win­ni przede wszyst­kim sta­wiać na ten aspekt – mówi To­masz Ku­kul­ski, Pre­zes Za­rządu Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

Z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces wy­ni­ka rów­nież, że po­nad jed­na czwar­ta firm (26,9 proc.) uwa­ża, iż istot­ną prze­wa­gą kon­ku­ren­cyj­ną są do­bre re­la­cje z za­gra­nicz­ny­mi kon­tra­hen­ta­mi. Dla 17,6 proc. wa­żnym aspek­tem bu­do­wa­nia po­zy­cji ryn­ko­wej jest spraw­na lo­gi­sty­ka.

Przed­si­ębior­cy wska­zu­ją ta­kże na aspekt fi­nan­so­wy. Dla 18,4 proc. ba­da­nych do­stęp do fi­nan­so­wa­nia jest znacz­ną prze­wa­gą ryn­ko­wą. Do­bre za­bez­pie­cza­nie płat­no­ści (ogra­ni­cza­nie ry­zy­ka fi­nan­so­we­go) i ofe­ro­wa­nie dłu­gich ter­mi­nów płat­no­ści jest wa­żnym ele­men­tem, który po­pra­wia kon­ku­ren­cyj­no­ść zda­niem 7,4 proc. an­kie­to­wa­nych.

Źródło: Ba­da­nie In­sty­tu­tu Ke­ral­la Re­se­arch na zle­ce­nie Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, ma­rzec 2020.

Prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­ne za­le­żą m.in. od bra­nży i wiel­ko­ści

W ba­da­niu Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces fir­my z bra­nży me­ta­lo­wej, częściej niż po­zo­sta­łe wy­mie­nia­ją no­wo­cze­sny park ma­szyn, do­bre re­la­cje z za­gra­nicz­ny­mi kon­tra­hen­ta­mi, do­stęp do fi­nan­so­wa­nia i za­bez­pie­cze­nie płat­no­ści, ja­ko wa­żne aspek­ty bu­do­wa­nia prze­wa­gi nad kon­ku­ren­cją. Dla przed­sta­wi­cie­li sek­to­ra two­rzyw sztucz­nych, częściej li­czą się ni­skie ce­ny pro­duk­tów i efek­tyw­na lo­gi­sty­ka. Na­to­miast fir­my spo­żyw­cze, po­dob­nie jak me­ta­lo­we, sta­wia­ją na do­bre re­la­cje z za­gra­nicz­ny­mi kon­tra­hen­ta­mi i do­stęp do fi­nan­so­wa­nia, ale ta­kże na ja­kość. Bra­nża po­li­gra­ficz­na wy­różnia się na tle po­zo­sta­łych – znacz­niej częściej ja­ko ele­ment prze­wa­gi ryn­ko­wej wska­zu­je ofe­ro­wa­nie dłu­gich ter­mi­nów płat­no­ści.

– Ka­żda bra­nża rządzi się swo­imi pra­wa­mi i to, co jest istot­ne np. dla podmio­tów spo­żyw­czych, nie mu­si być zna­czącą prze­wa­gą wśród za­kła­dów, które prze­twa­rza­ją two­rzy­wa sztucz­ne. Na­le­ży pa­mi­ętać, że wszyst­kie sek­to­ry ma­ją swo­ją spe­cy­fi­kę. Po­nad­to, w za­le­żno­ści od sy­tu­acji ryn­ko­wej, po­trzeb klien­tów i stop­nia roz­wo­ju bra­nży, prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­ne zmie­nia­ją się wraz z ak­tu­al­nym oto­cze­niem go­spo­dar­czym. Przed­si­ębior­cy po­win­ni mieć to na uwa­dze i ela­stycz­nie re­ago­wać – mówi To­masz Ku­kul­ski.

Po­strze­ga­nie po­szcze­gól­nych prze­wag kon­ku­ren­cyj­nych za­le­ży rów­nież od wiel­ko­ści przed­si­ębior­stwa. Dla śred­nich firm, za­trud­nia­jących od 50 do 249 osób, w mniej­szym stop­niu li­czy się do­stęp do fi­nan­so­wa­nia, który dla mniej­szych podmio­tów (10–49) jest jed­nym z naj­wa­żniej­szych aspek­tów two­rze­nia prze­wagi ryn­ko­wej.

W po­rów­na­niu do firm, które dzia­ła­ją wy­łącz­nie na ryn­ku pol­skim, eks­por­te­rzy nie wska­zu­ją, że wa­żnym ele­men­tem prze­wa­gi ryn­ko­wej są ni­skie ce­ny. Dla przed­si­ębiorstw, które funk­cjo­nu­ją za gra­ni­cą, na bu­do­wa­nie prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej wpły­wa­ją przede wszyst­kim: ja­ko­ść pro­duk­tów, no­wo­cze­sne ma­szy­ny i urządze­nia oraz do­bre re­la­cje z mi­ędzy­na­ro­do­wy­mi kon­tra­hen­ta­mi.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces
Obraz Roy Har­ry­man Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści