Pra­wie po­ło­wa pol­skich firm po­li­gra­ficz­nych jest go­to­wa do kon­ku­ro­wa­nia z za­gra­nicz­ny­mi podmio­ta­miPoprzedni artykuł 

W co czwar­tym MŚP z bra­nży po­li­gra­ficz­nej wzrósł po­ziom au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów pro­duk­cji w sto­sun­ku do ubie­głe­go ro­ku – wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces. 28 proc. an­kie­to­wa­nych firm zwi­ęk­szy­ło ta­kże na­kła­dy fi­nan­so­we na no­wo­cze­sny park ma­szyn i urządzeń, który w znacz­nym stop­niu fi­nan­so­wa­ny jest le­asin­giem. W efek­cie tych dzia­łań, 12 proc. przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych czu­je się le­piej przy­go­to­wa­nych do kon­ku­ro­wa­nia z za­gra­nicz­ny­mi podmio­ta­mi, a 36 proc. oce­nia te mo­żli­wo­ści na tym sa­mym po­ziomie.

Wy­ni­ki ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go wśród pol­skich przed­si­ębior­ców z bra­nży po­li­gra­ficz­nej, do­ty­czące ak­tyw­no­ści in­we­sty­cyj­nej w spe­cja­li­stycz­ny sprzęt, są opty­mi­stycz­ne. 28 proc. firm zwi­ęk­szy­ło na­kła­dy na od­no­wie­nie par­ku ma­szyn i urządzeń w po­rów­na­niu do 2019 ro­ku, 58 proc. z nich po­zo­sta­wi­ło po­ziom in­we­sty­cji na tym sa­mym po­ziomie, a tyl­ko 8 proc. zmniej­szy­ło ta­kie wy­dat­ki.

– Fir­my z bra­nży po­li­gra­ficz­nej, po­dob­nie jak po­zo­sta­łe ba­da­ne przed­si­ębior­stwa z sek­to­ra spo­żyw­cze­go, me­ta­lo­we­go i prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych, ma­ją świa­do­mo­ść, że roz­wój par­ków ma­szy­no­wych jest jed­nym z naj­wa­żniej­szych ele­men­tów bu­do­wa­nia po­zy­cji ryn­ko­wej. Cho­ciaż przed­sta­wi­cie­le sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go wska­zu­ją, że koszt za­ku­pu no­wo­cze­sne­go sprzętu jest du­żym wy­zwa­niem, to sta­ra­ją się podążać za tren­da­mi ryn­ko­wy­mi w tym ob­sza­rze. Naj­częściej po­ma­ga im w tym fi­nan­so­wa­nie ze­wnętrz­ne, a do­kład­nie le­asing, z które­go ko­rzy­sta bli­sko dwie trze­cie firm z tej bra­nży – mówi To­masz Ku­kul­ski, Pre­zes Za­rządu Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce. – Dzi­ęki in­we­sty­cjom w park ma­szy­no­wy pra­wie po­ło­wa przed­si­ębiorstw z bra­nży czu­je się tak sa­mo lub le­piej przy­go­to­wa­na do kon­ku­ro­wa­nia w sto­sun­ku do za­gra­nicz­nych podmio­tów – do­da­je.

Fir­my z sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne­go zwi­ęk­sza­ły ta­kże często­tli­wo­ść sa­mych od­no­wień par­ków ma­szy­no­wych. W po­rów­na­niu do ubie­głe­go ro­ku, zro­bi­ło to 12 proc. an­kie­to­wa­nych przed­si­ębior­ców. 26 proc. zwi­ęk­szy­ło ta­kże po­ziom au­to­ma­ty­za­cji pro­ce­sów pro­duk­cji.

Źródło: Ba­da­nie In­sty­tu­tu Ke­ral­la Re­se­arch na zle­ce­nie Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, ma­rzec 2020.

Struk­tu­ra par­ków ma­szy­no­wych

We­dług da­nych z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, w za­kła­dach pro­duk­cyj­nych MŚP z bra­nży po­li­gra­ficz­nej naj­częściej znaj­du­ją się ma­szy­ny in­tro­li­ga­tor­skie – po­sia­da je aż 83 proc. przed­si­ębiorstw. Na­stęp­nie ma­szy­ny do dru­ku cy­fro­we­go (76 proc.) i dru­kujące of­f­se­to­we (70 proc.). Nie­co mniej­szy udział ma­ją na­świe­tlar­ki CTP (47 proc.). Od­se­tek po­zo­sta­łych urządzeń nie jest już tak zna­czący i sta­no­wi nie wi­ęcej niż 10 proc. Wśród firm, które pla­nu­ją in­we­sty­cję w sprzęt, 38 proc. de­kla­ru­je, że chce na­być no­we ma­szy­ny. Jed­na pi­ąta pla­nu­je ku­pić wy­łącz­nie uży­wa­ne, a 17 proc. wy­bie­rze za­rów­no no­we urządze­nia, jak i te z dru­giej ręki.

– In­we­sty­cje w no­wy sprzęt są do­brą de­cy­zją z punk­tu wi­dze­nia zwi­ęk­sza­nia efek­tyw­no­ści bi­zne­so­wej, tym bar­dziej gdy spe­łnia­ją naj­wy­ższe stan­dar­dy ja­ko­ści i są zgod­ne z ak­tu­al­ny­mi osi­ągni­ęcia­mi in­ży­nie­rów. W bra­nży po­li­gra­ficz­nej sta­wia się te­raz na eko­lo­gicz­ne ma­szy­ny i ma­te­ria­ły, in­no­wa­cyj­ne me­to­dy pro­duk­cji, które re­du­ku­ją ilo­ść od­pa­dów, urządze­nia nie­wy­ma­ga­jące częstych kon­ser­wa­cji oraz au­to­ma­ty­za­cję pro­duk­cji – mówi Ani­ta Gry­go­ro­wicz, Szef Ze­spo­łu Ven­dor­skie­go w Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces.

Pol­skie fir­my sil­ne na tle mi­ędzy­na­ro­do­wym

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, spo­śród wszyst­kich an­kie­to­wa­nych sek­to­rów to wła­śnie przed­sta­wi­cie­le bra­nży po­li­gra­ficz­nej czu­ją się naj­bar­dziej kon­ku­ren­cyj­ni w po­rów­na­niu do przed­si­ębiorstw za­gra­nicz­nych. 12 proc. firm uwa­ża, że ich mo­żli­wo­ści sprzęto­we za­pew­nia­ją im wi­ęk­szą kon­ku­ren­cyj­no­ść względem podmio­tów za­gra­nicz­nych (w przy­pad­ku bra­nży spo­żyw­czej to 6 proc., obrób­ki me­ta­li 4 proc., two­rzyw sztucz­nych 7 proc.). Z ko­lei 36 proc. przed­si­ębiorstw po­li­gra­ficz­nych oce­nia swo­je przy­go­to­wa­nie do kon­ku­ro­wa­nia na tym sa­mym po­zio­mie (le­piej tyl­ko obrób­ka me­ta­li), a 22 proc. ba­da­nych na gor­szym.

Źródło: Ba­da­nie In­sty­tu­tu Ke­ral­la Re­se­arch na zle­ce­nie Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, ma­rzec 2020.

Fir­my po­li­gra­ficz­ne ko­rzy­sta­ją z le­asin­gu i środ­ków wła­snych

Przed­si­ębior­stwa po­li­gra­ficz­ne chęt­nie wy­ko­rzy­stu­ją le­asing do fi­nan­so­wa­nia par­ku ma­szyn. Z tej for­my ko­rzy­sta aż dwie trze­cie firm – wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces. Co wa­żne, bli­sko co czwar­ty an­kie­to­wa­ny fi­nan­su­je le­asingiem ca­ły park ma­szyn i urządzeń – jest to naj­wy­ższy wy­nik spo­śród ba­da­nych sek­to­rów. Pol­skie MŚP z bra­nży po­li­gra­ficz­nej ko­rzy­stają często rów­nież ze środ­ków wła­snych. Łącz­nie, zy­skiem fi­nan­su­je ma­szyny i urządze­nia po­nad 70 proc. an­kie­to­wa­nych, z cze­go po­ło­wa na­by­wa w tej for­mie ca­ły park MiU.

War­to pod­kre­ślić, że przed­si­ębior­stwa z tej bra­nży spo­ra­dycz­nie wy­ko­rzy­stu­ją kre­dy­ty i do­ta­cje – po­nad 90 proc. ba­da­nych de­kla­ru­je, że w ogóle nie ko­rzy­sta z ta­kich form fi­nan­so­wa­nia in­we­stu­jąc w sprzęt.

Wy­ko­rzy­sty­wa­ne do sfi­nan­so­wa­nia ca­ło­ści par­ku MiU lub je­go części
Źródło: Ba­da­nie In­sty­tu­tu Ke­ral­la Re­se­arch na zle­ce­nie Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces, ma­rzec 2020.

– Le­asing jest jed­ną z naj­po­pu­lar­niej­szych form fi­nan­so­wa­nia wśród firm prze­my­sło­wych z sek­to­ra MŚP. Wi­dać to zwłasz­cza na przy­kła­dzie pol­skiej po­li­gra­fii, gdzie po­nad 20 proc. podmio­tów wy­łącz­nie w ten spo­sób fi­nan­su­je in­we­sty­cje w no­wo­cze­sne par­ki ma­szy­no­we. Po­pu­lar­no­ść le­asin­gu do­strze­ga­my rów­nież w in­nych bra­nżach, które ba­da­li­śmy – spo­żyw­czej, prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych i obrób­ki me­ta­li. Nie jest to za­sko­cze­niem, po­nie­waż dzi­ęki swo­jej ela­stycz­no­ści, le­asing po­zwa­la zre­ali­zo­wać po­trzeb­ne in­we­sty­cje bez an­ga­żo­wa­nia du­że­go ka­pi­ta­łu wła­sne­go. Sa­ma de­cy­zja o przy­zna­niu fi­nan­so­wa­nia jest wy­da­wa­na w krót­kim cza­sie, bez zbęd­nej biu­ro­kra­cji. Jest to bar­dzo wa­żne, zwłasz­cza w obec­nej sy­tu­acji, gdy przed­si­ębior­cy mu­szą do­sto­so­wy­wać się do na­głych zmian ryn­ko­wych, które z ko­lei często wy­ma­ga­ją pil­nych in­we­sty­cji – do­da­je To­masz Ku­kul­ski z Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces.

W po­rów­na­niu do ubie­głe­go ro­ku, 4 proc. przed­si­ębior­stwa z sek­to­ra po­li­gra­ficz­ne zwi­ęk­szy­ło ta­kże udział fi­nan­so­wa­nia ze­wnętrz­ne­go. U 79 proc. firm po­zo­stał bez zmian, a tyl­ko 3 proc. go zmniej­szy­ła.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces
Obraz Gerd Alt­mann Pi­xa­bay

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści